Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wegmisbruikers

This site may earn commission on affiliate links.
Eens, maar achterliggend verkeer moet afstand houden en kunnen anticiperen. Als meneer of mevrouw in de auto alleen al remt is dat voldoende om toch naar rechts te kunnen opschuiven.
Juist. Motorrijder had hier gewoon op moeten anticiperen, en niet moeten zeuren. Beamer had gewoon het recht om naar rechts te gaan, deed keurig op tijd als waarschuwing zijn knipperlicht aan, en ging voorzichtig. Moet hij anders wachten tot iedere bijziende motorrijder in het land voorbij is gereden!?
 
Eens, maar achterliggend verkeer moet afstand houden en kunnen anticiperen. Als meneer of mevrouw in de auto alleen al remt is dat voldoende om toch naar rechts te kunnen opschuiven.
Achterliggend verkeer moet afstand houden en anticiperen, zoals altijd, maar richtingsaanwijzer aan impliceert geen voorrangsrecht.

Jij mag er op de naast gelegen rijstrook zo voorbij. Het is aan degene die van rijstrook wil veranderen om absolute voorrang te geven.

Elke andere actie is een een vorm van hoffelijk, en geen enkele remactie gaat ongestraft in een file of bij filevorming.
 
Juist. Motorrijder had hier gewoon op moeten anticiperen, en niet moeten zeuren. Beamer had gewoon het recht om naar rechts te gaan, deed keurig op tijd als waarschuwing zijn knipperlicht aan, en ging voorzichtig. Moet hij anders wachten tot iedere bijziende motorrijder in het land voorbij is gereden!?
Nou lever je rijbewijs maar in want dit slaat op niets.

Ben zelf filefilterende motorrijder geweest, en liever een automobilist die wacht met effectief van rijstrook wisselen tot ie ziet dat ik op hem anticipeer, dan een automobilist die zoals jou van mening is dat hij ergens een voorrangsrecht heeft bij het wisselen van rijstrook.

En nee de BMW rijder moet niet wachten tot elke bijziende motorrijder voorbij is. Gewoon in de spiegel kijken en opmerken dat als er een motorrijder nadert, het geen bijster goed moment is om van rijstrook te wisselen. Pinker uitzetten, netjes in rijvak blijven tot motorrijder voorbij is. Kost nog geen 3 seconden, is veiliger en ook nog eens wettelijk.
 
Nou lever je rijbewijs maar in want dit slaat op niets.

Ben zelf filefilterende motorrijder geweest, en liever een automobilist die wacht met effectief van rijstrook wisselen tot ie ziet dat ik op hem anticipeer, dan een automobilist die zoals jou van mening is dat hij ergens een voorrangsrecht heeft bij het wisselen van rijstrook.

En nee de BMW rijder moet niet wachten tot elke bijziende motorrijder voorbij is. Gewoon in de spiegel kijken en opmerken dat als er een motorrijder nadert, het geen bijster goed moment is om van rijstrook te wisselen. Pinker uitzetten, netjes in rijvak blijven tot motorrijder voorbij is. Kost nog geen 3 seconden, is veiliger en ook nog eens wettelijk.
Motor nadert van achter min of meer op de baan van de BMW, snelheid lijkt mij hoog voor 'tussen de file door' (alhoewel op de parijse rondweg daar anders over gedacht wordt). Geen grote fout van de BMW het had wel iets beter gekunt MAAR elke motorrijder die hier niet op anticipeert gaat een keer als orgaandonor dienen :(.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and NielsA
Pinker uitzetten, netjes in rijvak blijven tot motorrijder voorbij is.
Hier zouden motorrijders en andere weggebruikers helemaal niet mee gediend zijn denk ik..

De BMW gaat naar rechts maar past er niet direct tussen. Moeilijk in te schatten in een file. Hij anticipeert op zijn voorganger, en de motorrijder moet daar weer op anticiperen. Als er ruimte is tussen de rijbanen mag je er op gepaste snelheid tussendoor als motorrijder, als die ruimte er niet is om welke reden dan ook dan moet je simpelweg achteraan aansluiten. De motormuis was gefrustreerd omdat hij zelf niet goed inschatte hoe lang de ruimte tussen de banen geblokkeerd zou zijn, en dus extra moest remmen. Niet de fout van de BMW.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Hier zouden motorrijders en andere weggebruikers helemaal niet mee gediend zijn denk ik..

De BMW gaat naar rechts maar past er niet direct tussen. Moeilijk in te schatten in een file. Hij anticipeert op zijn voorganger, en de motorrijder moet daar weer op anticiperen. Als er ruimte is tussen de rijbanen mag je er op gepaste snelheid tussendoor als motorrijder, als die ruimte er niet is om welke reden dan ook dan moet je simpelweg achteraan aansluiten. De motormuis was gefrustreerd omdat hij zelf niet goed inschatte hoe lang de ruimte tussen de banen geblokkeerd zou zijn, en dus extra moest remmen. Niet de fout van de BMW.
Leuke uitleg maar de waarheid is dat de BMW niet eerst in zijn spiegel keek of er een motorrijder aan kwam. Pinkertje aan, proberen in te voegen, motorrijder nadert en wordt nodeloos opgehouden.

Motorrijder moest zelfs niets inschatten hoe lang die ruimte tussen de banen geblokkeerd zou zijn. Dat is de taak van de BMW rijder.

En ik zeg dit met +10 jaar pendelen met de auto en ~10 jaar pendelen met de motorfiets.

En tuurlijk anticipeer je hierop als motorrijder, maar je houdt in en draait met je ogen, soms ook eens aan de lichthendel of toeter. Basis blijft dat er weer een koekblik met een amoebe achter het stuur niet tegelijk kan ademhalen, in een spiegel kijken en sturen.
 
Leuke uitleg maar de waarheid is dat de BMW niet eerst in zijn spiegel keek of er een motorrijder aan kwam. Pinkertje aan, proberen in te voegen, motorrijder nadert en wordt nodeloos opgehouden.

Motorrijder moest zelfs niets inschatten hoe lang die ruimte tussen de banen geblokkeerd zou zijn. Dat is de taak van de BMW rijder.

En ik zeg dit met +10 jaar pendelen met de auto en ~10 jaar pendelen met de motorfiets.

En tuurlijk anticipeer je hierop als motorrijder, maar je houdt in en draait met je ogen, soms ook eens aan de lichthendel of toeter. Basis blijft dat er weer een koekblik met een amoebe achter het stuur niet tegelijk kan ademhalen, in een spiegel kijken en sturen.
Ik vind deze ook als motorrijder twijfelachtig.
Motorrijder heeft in de eerste plaats geen positie die aangeeft dat hij wenst te filtreren. Daarvoor zit hij veel te veel op de baan van de BMW.

Daarbij mag je bij een file filtreren maar de snelheid lijkt hier toch al snel richting de 60km/u te gaan. Daarboven is filtreren gewoon not done.
Daarbij heb je ook als motorrijder te begrijpen wanneer het onverstandig is.
Ongeacht of je bij een klapper gelijk hebt is het filtreren bij het begin van de een file (zoals hier) gewoon heel dom omdat je weet dat auto's dan met andere dingen bezig zijn dan op motoren te letten die er tussendoor komen.

Je ziet hetzelfde idiote gedrag bij weefvakken. Als je daar als motorrijder er tussendoor gaat dan heb je het echt niet helemaal begrepen.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Achterliggend verkeer moet afstand houden en anticiperen, zoals altijd, maar richtingsaanwijzer aan impliceert geen voorrangsrecht.

Jij mag er op de naast gelegen rijstrook zo voorbij. Het is aan degene die van rijstrook wil veranderen om absolute voorrang te geven.

Elke andere actie is een een vorm van hoffelijk, en geen enkele remactie gaat ongestraft in een file of bij filevorming.
Die snap ik niet:
In jouw belevenis heeft de motorrijder dus last van zijn voorligger omdat deze een baan opschuift voor sneller verkeer van achter?
Dat de beste autobestuurder laat zijn richting aangeef: eens.
Dat neemt niet weg dat de motorrijder gewoon fout is omdat deze te weinig afstand hield.

Als de motorrijder op de andere baan zou zitten , dan pas had je gelijk.
Achteropkomend verkeer is bijna altijd in de fout. Er zijn uitzonderingen, dit is er niet 1.
 
Nou lever je rijbewijs maar in want dit slaat op niets.

Ben zelf filefilterende motorrijder geweest, en liever een automobilist die wacht met effectief van rijstrook wisselen tot ie ziet dat ik op hem anticipeer, dan een automobilist die zoals jou van mening is dat hij ergens een voorrangsrecht heeft bij het wisselen van rijstrook.

En nee de BMW rijder moet niet wachten tot elke bijziende motorrijder voorbij is. Gewoon in de spiegel kijken en opmerken dat als er een motorrijder nadert, het geen bijster goed moment is om van rijstrook te wisselen. Pinker uitzetten, netjes in rijvak blijven tot motorrijder voorbij is. Kost nog geen 3 seconden, is veiliger en ook nog eens wettelijk.
FIle rijdende motoren worden gedoogd. Ongeluk in deze gevallen zijn voor rekening motorrijder
 
Leuke uitleg maar de waarheid is dat de BMW niet eerst in zijn spiegel keek of er een motorrijder aan kwam. Pinkertje aan, proberen in te voegen, motorrijder nadert en wordt nodeloos opgehouden.

Motorrijder moest zelfs niets inschatten hoe lang die ruimte tussen de banen geblokkeerd zou zijn. Dat is de taak van de BMW rijder.

En ik zeg dit met +10 jaar pendelen met de auto en ~10 jaar pendelen met de motorfiets.

En tuurlijk anticipeer je hierop als motorrijder, maar je houdt in en draait met je ogen, soms ook eens aan de lichthendel of toeter. Basis blijft dat er weer een koekblik met een amoebe achter het stuur niet tegelijk kan ademhalen, in een spiegel kijken en sturen.
Niet nodeloos: er moet een andere weggebruiker van baan wisselen. Het feit dat de motorrijder tussen de banen door langs een file mag rijden, geeft hem of haar geen voorrang boven verkeer dat van baan moet wisselen en daar onverhoopt langer over doet dan beoogd. Frustrerend voor de motorrijder, prima, maar dat maakt de andere weggebruiker niet schuldig aan een fout.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Maurice1
Leuke uitleg maar de waarheid is dat de BMW niet eerst in zijn spiegel keek of er een motorrijder aan kwam. Pinkertje aan, proberen in te voegen, motorrijder nadert en wordt nodeloos opgehouden.

Motorrijder moest zelfs niets inschatten hoe lang die ruimte tussen de banen geblokkeerd zou zijn. Dat is de taak van de BMW rijder.

En ik zeg dit met +10 jaar pendelen met de auto en ~10 jaar pendelen met de motorfiets.

En tuurlijk anticipeer je hierop als motorrijder, maar je houdt in en draait met je ogen, soms ook eens aan de lichthendel of toeter. Basis blijft dat er weer een koekblik met een amoebe achter het stuur niet tegelijk kan ademhalen, in een spiegel kijken en sturen.
Als motorrijder kijkende naar de video, vind ik de motorrijder keihard in de fout. De blinker van de BMW rijder stond aan en zijn intentie is duidelijk. De baan is vrij dus de BMW rijder kan gaan. Als je dan toch nog achter op z'n bumper haat duwen en dan groot licht aanzet dan weet je 1 ding: Die motorrijder heeft geen geduld en rijdt er te dicht op voor zo'n kwetsbare deelnemer. De BMW rijder had tenminste genoeg afstand op zijn voorganger.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Als motorrijder kijkende naar de video, vind ik de motorrijder keihard in de fout. De blinker van de BMW rijder stond aan en zijn intentie is duidelijk. De baan is vrij dus de BMW rijder kan gaan. Als je dan toch nog achter op z'n bumper haat duwen en dan groot licht aanzet dan weet je 1 ding: Die motorrijder heeft geen geduld en rijdt er te dicht op voor zo'n kwetsbare deelnemer. De BMW rijder had tenminste genoeg afstand op zijn voorganger.
Blinker geeft je geen voorrang.

Geen idee waar dit idee van komt dat als je knippert, dat je dan mag gaan, en dat ander verkeer je voorrang hoort te geven. Da's echt het omgekeerde van wat er in de wet staat.

En ja je kan klagen over de snelheid van de motorrijder en ja filefilteren is geen recht an sich, maar dat ontslaat de BMW rijder niet van de basisprincipes: rijstrookwissel = voorrang verlenen.

Op het moment dat de BMW rijder beslist zijn richtingsaanwijzer aan te zetten, zit ie nog vrij links in zijn rijvak. De pinker gaat aan en onmiddellijk gaat de deur rechts dicht. Onnodig, want het verkeer voor de BMW is verder verwijderd, terwijl het verkeer op het rijvak ernaast net vertraagt én de BMW onmiddellijk wil invoegen in een ruimte van hoop en al 10 meter, waarvan zijn voertuig 5 meter lang is, en hij 2 meter afstand wil houden met de voorligger, wat de camerawagen nog zo een 4 meter afstand heeft. Wie van jullie vind dit redelijke tussenafstanden bij dergelijke snelheden? Je ziet de voorligger remmen, je ziet de camera auto remmen, maar minder hard dan de voorligger (want de voorligger wordt groter in de camera) én dan moet er nog die BMW tussen...

Met mijn motorfiets had ik waarschijnlijk ook moeten remmen, getoeterd en er dan links voorbij. Als ik de camerawagen was, had ik waarschijnlijk ook getoeterd. En met een cybertruck had ik z'n rechterflank lekker mee.
 
Blinker geeft je geen voorrang.


Met mijn motorfiets had ik waarschijnlijk ook moeten remmen, getoeterd en er dan links voorbij. Als ik de camerawagen was, had ik waarschijnlijk ook getoeterd. En met een cybertruck had ik z'n rechterflank lekker mee.
1) klopt
2) dan graag geen cybertruck gaan rijden

Motor zit duidelijk in de linkerbaan behoorlijk ver van de middenstreep dus duidelijk achter de BMW. Er komt een splitsing van wegen aan waar mensen op deze manier rijden. Als je daar voor moet toeteren en auto's platrijden wordt het tijd dat je je rijbewijs inlevert (om jezelf maar even te quoten in deze discussie :p) en alles op AutoPilot te doen, die kan het schijnbaar beter dan jij :)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
En dat allemaal aan de hand van pakweg 5 seconden beeldmateriaal, waar je niet kan zien op welk rijvak de moto zich bevond...
Wat ik zie is een automobilist die zijn rechter richtingaanwijzer aanzet, zijn manoeuvre inzet en dan het voorliggend verkeer in het andere rijvak plots vertraagt.
Natuurlijk moet hij mee vertragen. Heeft hij zijn manoeuvre te vroeg of onveilig ingezet? Dat is maar de vraag, want...
Dan zie ik een moto opdagen die met zijn 4 richtingaanwijzers rijdt (verboden, zowel in BE als in NL, tenzij je achteraan een file toekomt om de andere bestuurders hun aandacht te trekken. Eens de file in beweging is en jezelf niet meer achteraan rijdt zet je die dingen af, ook motards horen dit te doen volgens de wetgeving. Met 4 richtingaanwijzers rijden geeft alleen maar verwarring en extra gevaar. Ja, extra gevaar. Stel in bovenstaand voorbeeld dat de rechter richtingaanwijzer vooraan stuk is bij de moto, dan ziet de BMW rijder in zijn spiegel enkel een linker richtingaanwijzer en zou hij er van kunnen uitgaan dat de moto langs links voorbij gaat komen nadat hij de rechter richtingaanwijzer bij de BMW zag.
Dit zijn van die typische situaties waar iedereen en niemand fout is.

Zelf heb ik jaren motard geweest en na het opzetten van mijn helm en starten van de moto was de belangrijkste regel, voorrang neem je niet, die krijg je. En die regel kan je best ook met de wagen als wijze raad nemen, zeker als de Cybertruck naar België moest komen...
 
  • Funny
Reactions: Maurice1
voorrang neem je niet, die krijg je
Gek dat iedereen dan zegt dat de BMW voorrang krijgt omdat ie zijn richtingsaanwijzers aan zet.

Ik begrijp overigens ook niet het argument dat omdat de motorrijder onnodig zijn alarmlichten heeft branden, dat hij plots van alle rechten ontdaan is. Dat omdat ie rechts op het linkervak rijdt, dat ie plots niet meer zou mogen filefilteren hoewel het de BMW is die bij de eerste knip al naar rechts stuurt.
 
Zoals eerder reeds geschreven.
10 jaar geleden reed ik op een fietssuggestiestrook met de fiets. Ik passeerde een wagen aan de rechterkant die stilstond met zijn richtingaanwijzer naar links. Deze laatste besliste last minute (nog steeds met zijn richtingaanwijzer naar links) om rechts de parking op te rijden.
Een aanrijding was niet te voorspellen, laat staan te voorkomen.
Ik, op de fietssuggestiestrook (is geen fietspad maar een deel van de rijweg) werd in fout gesteld omdat ik langs rechts inhaalde.
Dat was naast de fysieke klap, de mentale klap bovenop het feit dat het ook mijn laatste werkdag was op 49 jarige leeftijd...
 
Zoals eerder reeds geschreven.
10 jaar geleden reed ik op een fietssuggestiestrook met de fiets. Ik passeerde een wagen aan de rechterkant die stilstond met zijn richtingaanwijzer naar links. Deze laatste besliste last minute (nog steeds met zijn richtingaanwijzer naar links) om rechts de parking op te rijden.
Een aanrijding was niet te voorspellen, laat staan te voorkomen.
Ik, op de fietssuggestiestrook (is geen fietspad maar een deel van de rijweg) werd in fout gesteld omdat ik langs rechts inhaalde.
Dat was naast de fysieke klap, de mentale klap bovenop het feit dat het ook mijn laatste werkdag was op 49 jarige leeftijd...
dat is K*t

in NL beschermen ze (tegenwoordig) de fietsers iets meer Aanrijding met voetganger of fietser -Zwakke verkeersdeelnemers | ANWB
Helpt je geen zak maar toch, rechts inhalen op een fietssuggestiestrook wordt hopelijk niet gezien als overmacht.
 
Heeft hij zeker niet, maar zoals ik schrijf maakt ook de motard (waarschijnlijk) fouten. Een ongeval als dit maakt een grote kans op 50/50
Ik ga niet zeggen wie hier als winnaar uit een ongeval komt, dat zeker niet. En timing maakt ook uit. De motorrijder kan het inderdaad niet permitteren om hier achterop de auto in te rijden met nog zoveel reactietijd, maar hij kan wel lastig lopen dat de BMW onvoorzichtig van rijstrook wisselt.

Begrijp je de nuance?

Ben verder al eens aangetikt door een Renault Espace die ook eens van rijstrook wisselde, en ik er net voorbij kwam. Gelukkig nog recht kunnen houden door op de spiegel en de deur te leunen, maar mijn lontje is erg kort naar mensen die denken dat hun richtingsaanwijzer voorrang geeft.