fivari
Maker van de Fivari-charger
Gewicht speelt vooral in de vorm van rolweerstand. Zowel kinetische energie als potentiële energie worden grotendeels teruggewonnen bij afremmen en afdalen. Dus even wat rekenen. Altijd plezant zo 's morgens in de vroegte.Stroomlijn is een van de factoren, frontaal oppervlak en gewicht zijn ook grote spelers. Bij gelijke CW waarden, je hebt gelijk dat die onderling weinig verschillen, winnen de Kona en de Niro omdat ze frontaal kleiner zijn en honderden kilo's minder wegen. De Etron is geheel uit staal opgetrokken en weegt 2,5 ton. De Kona is ruim 800 kg lichter.
De rolweerstand is gelijk aan massa*valversnelling* rolweerstandscoëfficient van de wielen (ik reken meestal met 0,01). Dat geeft voor een wagen van 2 ton een kracht gelijk aan 196N, onafhankelijk van de snelheid.
Het energieverbruik per km bedraagt dan eenvoudig: kracht*verplaatsing of 196N*1.000m = 19600 Nm/km of 19600/3600=54 Wh/km. Voor een auto van 2500 kg wordt dat dan 68 Wh/km.
De MX 75D weegt leeg 2352kg, de MX 100D: 2459kg en de e-tron: 2560kg. De wagens zouden, bij gebruik van dezelfde banden dus respectievelijk 64, 67 en 70 Wh/km verbruiken ten gevolge van de rolweerstand. Voor de Kona zou dat dan 50Wh worden.
Om te kaderen: bij een snelheid van 100 km/u krijg je voor de MX een verbruik ten gevolge van de luchtweerstand van 80 Wh/km, dus ongeveer dezelfde grootte-orde. Bij 120 km/u wordt dat al 115 Wh/km.