Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat betaal jij voor een kWh?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het forum afgezocht even snel, maar kon niet zo snel een draadje vinden.. Maar waar ik benieuwd naar ben.. wat is jouw kWh prijs? We weten inmiddels alles van de auto, welke infra er nodig is en welke apps er zijn, maar een niet geheel onbelangrijke.. de kWh prijs :rolleyes:

Zelf zit ik bij Nuon en betaal:

Normaal tarief: 0.0560
Overheidsheffing: 0.1232
Totaal: 0,1792 per kWh

Daltarief: 0.0440
Overheidsheffing: 0.1232
Totaal: 0.1672 per kWh

En dan nog per maand 4,50 leveringskosten.

Ik zie dat deze prijzen excl. 21% BTW zijn, waarschijnlijk omdat ik die deal had gekregen omdat ik op mijn kantoor ook nuon nam.
 
Last edited:
Een dubbele meter is meestal niet goedkoper tenzij tenminste 60% van het verbruik tijdens het daltarief plaatsvind.
Wat vrij makkelijk is met een Tesla, want daarbij stel je gewoon in dat hij pas na 23:00 begint met laden :)

Zo heb ik afgelopen jaar dus 1061 kWh op piektarief en 5906 kWh op daltarief aan elektriciteit gebruikt inclusief het opladen van de auto (vandaag niet meegerekend dan, laatste dag van het jaar). Dus ik kom ver over die 60% op daltarief heen.
 
Wat vrij makkelijk is met een Tesla, want daarbij stel je gewoon in dat hij pas na 23:00 begint met laden :)

Zo heb ik afgelopen jaar dus 1061 kWh op piektarief en 5906 kWh op daltarief aan elektriciteit gebruikt inclusief het opladen van de auto (vandaag niet meegerekend dan, laatste dag van het jaar). Dus ik kom ver over die 60% op daltarief heen.

Inderdaad een prachtige verhouding dal en piek. Mag ik vragen hoe vaak jij laad per week en of dit over een vol jaar is (zowel Tesla als totaal kWh)? Ik kom overigens zonder Tesla al op ruim 4500 kwh per jaar. Dus je bent ook bijzonder zuinig (of ik juist niet).
 
Inderdaad een prachtige verhouding dal en piek. Mag ik vragen hoe vaak jij laad per week en of dit over een vol jaar is (zowel Tesla als totaal kWh)? Ik kom overigens zonder Tesla al op ruim 4500 kwh per jaar. Dus je bent ook bijzonder zuinig (of ik juist niet).
Dit is inderdaad een vol jaar, alleen de 31e (dus vandaag) zit daar niet bij. Ik zit vaak tussen de 90 en 100 kWh per week voor het laden van de Tesla. Een klein deel laad ik niet thuis (ik denk zo'n 10-20%), dus uiteindelijk zou ik waarschijnlijk iets over de 100 kWh per week echt laden. Voor veel langere ritten wordt wel een SuperCharger gebruikt.

Maar we gaan bij ons thuis wel vrij zuinig met energie om. Afgelopen jaar heb ik veel verlichting vervangen door LED. Verder zo'n 20W continu gebruik van mijn thuisservertje af weten te snoepen. Een jaar daarvoor is de koelvriescombinatie al vervangen door een heel zuinig exemplaar (verdient zichzelf terug). En bijvoorbeeld koken doen we op gas, dus dat komt dan natuurlijk op de gasrekening terecht.

Voor de Tesla deden we zo'n 2300 kWh in totaal (dus piek+dal bij elkaar opgeteld) per jaar. Dat zal inmiddels iets lager zijn vermoedelijk, gezien de wijzigingen.

Het is een beetje een hobby geworden en het is ook wel leuk om te doen, maar wil niet teveel comfort inleveren :) Het leuke is dat je soms juist het comfort kunt verhogen, want om te voorkomen dat het licht in de garage en in de keuken blijft branden heb ik daar nu LED verlichting met een bewegingssensor. Hij moet gewoon eens per paar minuten beweging detecteren, anders gaat het licht weer uit. Scheelt weer met lichtknopjes werken.
 
we betalen allemaal minder in 2016!

wo 30 dec 2015, 19:43| 1544 reacties

Belasting op gas fors omhoog in 2016

door Bernard VogelsangLiefhebbers van een lekker verwarmd huis of een lange douchebeurt zijn volgend jaar flink duurder uit. De energiebelasting op gas gaat per 1 januari namelijk met 32 procent omhoog naar 30,5 eurocent per kuub.







Voor een huishouden met een gemiddeld gasverbruik betekent dit een tegenvaller van 132 euro per jaar, zo blijkt uit berekeningen van vergelijkingssite Gaslicht.com.
Daar staat tegenover dat de energietaks op stroom met 16 procent omlaag gaat. Per saldo is een doorsnee huishouden volgend jaar circa 52 euro meer kwijt aan de belasting op gas en stroom.

 
Prijs is een van de factoren. Veel van de mensen actief op dit forum laten de oorsprong van de geleverde stroom zwaarder wegen.
Voor je fatsoen kan je toch eigenlijk geen stroom meer afnemen van een van de "vervuilers" op bijgaande lijst.

groenste-stroomleverancier-2015.jpg
 
Ik vond het al jammer dat ik van Pure Energie af moest omdat we nog geen contract met hen hadden voor verrekening van stroomlevering via het postcoderoos model. Dat loopt nu via Greenchoice - maar weet zo wel zeker dat ik al mijn stroomgebruik (pm 15.000 kWH per jaar) door een eigen investering ook weer via (60 stuks) panelen opwek.
 
Voordelig en groen kan goed samen. Ik zit bij Qurrent.
0c2e55c64871c3188d7caa999cb484a1.jpg
Precies! Als je prijs net zo belangrijk vindt als "groen" dan kies je van die 3 groenste leveranciers de goedkoopste.

Die verhoogde energiebelasting op gas en de verlaagde energiebelasting op elektriciteit betekenen samen met de nieuwe subsidie op warmtepompen ISDE dus HET moment om met de woning afscheid te nemen van aardgas! Over een paar dagen zijn de subsidiebedragen van ISDE bekend.

Ik verwacht hierdoor bij ALLE woningen die vloerverwarming hebben op een terugverdientijd uit te komen korter dan 10 jaar. Waarschijnlijk zelfs fors korter dan 10 jaar in een aantal gevallen.
 
Last edited:
Ik ga ook over naar Qurrent, heb me in 2014 wijs later maken dat Essent groene stroom levert
Ik kijk in het half jaar voor een lopend contract afloopt op gaslicht.com wie de beste groene deal heeft. Is, zelfs een half jaar voor afloop, er een mooie deal te maken, dan sluit ik direct af. In april vorig jaar had Qurrent een aanbieding van 3,96 cent gemiddeld tussen dag- en nachtstroom. Deze 3,96 cent is de opwekkingskosten en is inclusief btw. Toen direct vastgelegd en op 1-11-15 overgestapt.
Vergeet gerust de zogenaamde energie collectieven van Eigen Huis, Consumentenbond en anderen. Nog nooit hebben die een beter aanbod kunnen realiseren dan via gaslicht.com.