Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Heel, maar dan ook heel goed nieuws. Tesla bouwt in Duitsland verder.

Beelitz bij Berlijn.

Heeft tijdje stil gelegen, zal een hek eromheen krijgen zodat het echt privé voor Tesla wordt, maar er komt weer een Supercharger in D bij!!

Supercharger in Deutschland • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde

IMG_7893.jpg
 
Alles goed en wel met die nieuwe SuC locaties, maar ik voorzie in de vakantieperiodes volgend jaar enig oponthoud bij de bestaande SuCs zoals Waldlaubersheim, Achern, etc., tenzij de bestaande SuCs snel uitgebreid worden naar 20 (of 40?) stalls.
Wij waren dit keer op zaterdag om 04.00 vertrokken en reden (net) voor het peloton uit. 2x de laatst beschikbare paal gepakt.

Hoe zal dat gaan als volgend jaar tientallen M3's mee op vakantie gaan ?

Voor de terugtocht het zekere voor het onzekere genomen en na de ski om 18.00 weggereden en overal vrijwel lege SuCs aangetroffen. 'sNachts rijden is eigenlijk niet zo fijn, vooral niet met sneeuwval, maar met 3 chauffeurs ging 't wel.
 
, tenzij de bestaande SuCs snel uitgebreid worden naar 20 (of 40?) stalls.
.


Hoezo? Moeten er dan ook nog een extra Gotthard tunnel bijkomen? Daar staan op de dagen dat de kudde allemaal tegelijk langskomt mensen ook uren te wachten. Extra grensovergangen?? etc. Op die enkele paar dagen in het jaar kan je toch geen infrastructuur bouwen? Als je het vervelend vindt te wachten ga je op een ander tijdstip dan de massa op weg - net zoals je zelf nu gedaan hebt. En anderen ds ook - zie de beschreven ervaringen. Wij gaan al jaren op deze manier naar Italië in de zomer - gaat vrijwel altijd probleemloos.
 
Alles goed en wel met die nieuwe SuC locaties, maar ik voorzie in de vakantieperiodes volgend jaar enig oponthoud bij de bestaande SuCs zoals Waldlaubersheim, Achern, etc., tenzij de bestaande SuCs snel uitgebreid worden naar 20 (of 40?) stalls.
Wij waren dit keer op zaterdag om 04.00 vertrokken en reden (net) voor het peloton uit. 2x de laatst beschikbare paal gepakt.

Hoe zal dat gaan als volgend jaar tientallen M3's mee op vakantie gaan ?

Voor de terugtocht het zekere voor het onzekere genomen en na de ski om 18.00 weggereden en overal vrijwel lege SuCs aangetroffen. 'sNachts rijden is eigenlijk niet zo fijn, vooral niet met sneeuwval, maar met 3 chauffeurs ging 't wel.

Afgelopen weekend in de krokus bij waldlaubersheim 17 wachtenden voor je. En in Leonberg ook meerdere wachtenden!!
 
Gisteravond in Eindhoven ook zeer druk. Ik moest kort wachten en stond daarna naast een mevrouw in een witte 90D.
Ondanks dat ze al tot 322 km bereik had geladen bleef ze rustig wachten tot ze uiteindelijk, gelijk met mij, met 100% afkoppelde met 425 km bereik.
In de tijd dat ik er 220 km bijlaadde om thuis te komen, kreeg zij er de laatste 103 km bij.
Dit terwijl er twee tot drie Model S in de wachtrij stonden.
Ik had nog even het plan om te vragen of zij mogelijk een lange nachtelijke rit voor de boeg had ... :(
 
Is dat hek eigenlijk bedoeld om het een "privé-karakter" te geven zodat ze niet gedongen zijn om er ook nog een CCS lader naast te plaatsen?

Interessante gedachte. Het is trouwens ook niet de standaard dat je overal vrij naar de SuC rijdt. In Girona moet je voor een deel van de SuC units aanbellen bij een slagboom. En ook in NL rij je langs slagbomen, bijvoorbeeld in Eindhoven, Amsterdam, Dordrecht en Hoorn.
 
Gisteravond in Eindhoven ook zeer druk. Ik moest kort wachten en stond daarna naast een mevrouw in een witte 90D.
Ondanks dat ze al tot 322 km bereik had geladen bleef ze rustig wachten tot ze uiteindelijk, gelijk met mij, met 100% afkoppelde met 425 km bereik.
In de tijd dat ik er 220 km bijlaadde om thuis te komen, kreeg zij er de laatste 103 km bij.
Dit terwijl er twee tot drie Model S in de wachtrij stonden.
Ik had nog even het plan om te vragen of zij mogelijk een lange nachtelijke rit voor de boeg had ... :(
Ik ben zo eens op de laatste kWh beland aan een laadpaal bij een Nissan dealer (eerste fout) waar een Leaf 99% vol was en nog koppig bleef door laden.
 
Gisteravond in Eindhoven ook zeer druk. Ik moest kort wachten en stond daarna naast een mevrouw in een witte 90D.
Ondanks dat ze al tot 322 km bereik had geladen bleef ze rustig wachten tot ze uiteindelijk, gelijk met mij, met 100% afkoppelde met 425 km bereik.
In de tijd dat ik er 220 km bijlaadde om thuis te komen, kreeg zij er de laatste 103 km bij.
Dit terwijl er twee tot drie Model S in de wachtrij stonden.
Ik had nog even het plan om te vragen of zij mogelijk een lange nachtelijke rit voor de boeg had ... :(

Ach, ik ben ertoch wat milder over.
In de begintijd heb ik dat toch echt ook wel gedaan. Maar wij hadden de luxe dat er nooit iemand stond te wachten.
Over de tijd leer je dat je oude notie ‘vol tanken’ een oude denkwijze is die past bij een verbrandingsmotor en niet handig is bij elektrisch rijden.
Net zoals het omschakelen van ‘1 op 10’ naar ‘200 Wh per km’ echt tijd nodig heeft gehad om te landen (bij mij althans).
Het is een proces dat voor veel mensen tijd nodig heeft; bij de één wat meer dan de ander.
 
  • Like
Reactions: harrydijkstra
Ach, ik ben ertoch wat milder over.
In de begintijd heb ik dat toch echt ook wel gedaan. Maar wij hadden de luxe dat er nooit iemand stond te wachten.
Over de tijd leer je dat je oude notie ‘vol tanken’ een oude denkwijze is die past bij een verbrandingsmotor en niet handig is bij elektrisch rijden.
Net zoals het omschakelen van ‘1 op 10’ naar ‘200 Wh per km’ echt tijd nodig heeft gehad om te landen (bij mij althans).
Het is een proces dat voor veel mensen tijd nodig heeft; bij de één wat meer dan de ander.
Dat klopt allemaal Maarten.
Maar als ik moet wachten om een lege stall te kunnen krijgen en naast een mevrouw kom te staan die al 322 km lading heeft, dan verwacht je toch dat die mevrouw wel zal vertrekken. Maar nee, ze blijft staan, beperkt mijn vermogen en laadt tot 425 km.
Op datzelfde moment rijden er 2 tot 3 Tesla's voorlangs mevrouw wachtend om te kunnen laden.
Als zij met 322 km lading vertrekt, krijg ik de volledige capaciteit en ben veel sneller weer op weg naar het noorden.
Bijgevolg zijn er een half uur en een kwartier eerder twee stalls beschikbaar voor wachtenden.
Wat mij betreft mag dit gedrag wel worden ontmoedigd.
 
Als ze al 322km lading heeft, zal haar laden al beperkt zijn en krijg jij het resterende. Ik stond gisteren aan de supercharger in Machelen en naast me stond al een wagen te laden, en toch kreeg ik 90 kWh.
Als zij 322 km lading heeft zit ze op 75% SOC. Op dat moment krijg ik maar 45 kW. Pas op het moment dat zij, een half uur nadat ik was gearriveerd, op rond 90% zat kreeg ik 90 kW. Doordat mevrouw persé tot 425 km wilde laden, hield zij een stall een half uur langer vast dan nodig. En zo zorgde zij er ook voor dat ik zo'n 15 minuten langer moest laden om mijn rit naar Noord-Holland te kunnen vervolgen.