Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla introduceert boete voor supercharger bezet houden.

This site may earn commission on affiliate links.
Tuurlijk, zou op mijn gemak in slaap vallen als ik weet dat er wachtenden zijn!
Ik weet zeker dat als ik mezelf in slaap laat vallen in de auto, ik dit makkelijk een uur of langer volhoud. Ik reisde in ver voorbije jaren wel met de trein. Het is me toen regelmatig overkomen dat ik mijn thuisstation slapend voorbij reed. Ik werd dan twee haltes verder op het eindstation gewekt door de conducteur die een laatste inspectieronde door de trein maakte. Ik kreeg steeds zonder kosten van de conducteur een enkele reis naar huis.
Als ik dat nu bij het laden aan de SuC laat gebeuren worden het dure slaapjes :oops:
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
Wie heeft er nu nog geen roaming op 3G?
Ik.
Ik weet dat ik hiermee een buitenbeentje ben op dit forum, maar mocht het niet aan mijn werkgever liggen had ik helemaal geen smartphone. Ben nogal gevoelig om alles wat potentieel een inbreuk op privacy kan zijn. Maar nu ik sinds 2 jaar over een smartphone beschik, kan ik het natuurlijk ook niet laten om hem voor veel handige toepassingen te gebruiken.
Maar, een app die bijvoorbeeld teveel info wil kennen die installeer ik niet.
Of bijvoorbeeld mijn persoonlijke gsm (clamshell-type) hou ik nog principieel om werk en prive gescheiden te houden.

Zo heeft iedereen wel zijn afwijking zeker :)
 
Ik.
Ik weet dat ik hiermee een buitenbeentje ben op dit forum, maar mocht het niet aan mijn werkgever liggen had ik helemaal geen smartphone. Ben nogal gevoelig om alles wat potentieel een inbreuk op privacy kan zijn. Maar nu ik sinds 2 jaar over een smartphone beschik, kan ik het natuurlijk ook niet laten om hem voor veel handige toepassingen te gebruiken.
Maar, een app die bijvoorbeeld teveel info wil kennen die installeer ik niet.
Of bijvoorbeeld mijn persoonlijke gsm (clamshell-type) hou ik nog principieel om werk en prive gescheiden te houden.

Zo heeft iedereen wel zijn afwijking zeker :)
Dan heb ik een leuke app voor je. Life Cycle.

Life Cycle - Track Your Time Automatically on the App Store
 
"Tesla-parkeerders" zijn nog een graad ergerlijker dan ICE-parkeerders natuurlijk - wie een Tesla heeft weet immers hoe belangrijk een laadpunt is voor een EV-rijder. En natuurlijk doet niemand van ons (op dit fantastische forum) dat bij een SuC voor zijn of haar plezier: als we op doorreis zijn gaan we vertrekken van zodra we genoeg hebben om tot volgende SuC, of tot op bestemming, te geraken. En da's nooit 100% want je wil niet wachten op die laatste jouletjes.

Er bestaat wel blijkbaar een andere soort Tesla-rijder die SuCs gebruikt; bijv. zij die echt negatieve reclame maken voor PwC :) (overigens: wat naar mijn smaak nog ergerlijker is zijn Teslarijders die gratis traaglaadpalen bezet houden die ze helemaal niet nodig hebben terwijl een PHEV die echt zou kunnen gebruiken om volledig elektrisch terug thuis te geraken, maar soit).

Maar is deze "idle-boete" oplossing van Tesla voor SuCs doordacht?

- kans is groot (99% denk ik) dat iedereen voortaan bij SuCs max charging op 100% gaat zetten, ook al zegt navigatie dat 63% al voldoende zou zijn; ik vraag me dan af of dit niet leidt, over het algemeen, tot langer chargen ipv korter;
- tot 100% chargen bij een SuC vind ik écht wel niet de norm, om de redenen die we allen kennen; morgen wordt het ergens wél de norm, net zoals een maximale-snelheid-verkeersbord de norm wordt;
- te lang laden wordt geen ethische kwestie meer maar iets waar je nu een prijs op kan zetten; 10 EUR voor een halfuurtje te laat zijn is misschien evenveel als je als fooi hebt gelaten in het restaurant waar je net goed gegeten hebt; je moet je er dus niet slecht bij voelen want je betaalt nu eenmaal de boete/prijs;
- iemand hogerop dit draadje gaf het voorbeeld van SuC Beaune: laden voor Beaune-Metz duurt een tijdje, en het middeleeuwse stadscentrum is vlakbij: een deel van het plezier van Tesla-roadtrippen is daarvan te kunnen genieten (op geciviliseerde wijze natuurlijk, dus niet meer dan één uur, maar ik kan we wel voorstellen dat dat af en toe 68 minuten wordt) - als ik ICE-rijders wil overtuigen dat het de moeite loont om anderhalf of twee uur langer te doen over je rit naar de Alpen, is dat een van mijn argumenten - je bespaart 120 EUR of zo aan brandstof, en daarmee kan je eens lekker gaan lunchen in middeleeuws Beaune;
- voor velen onder ons is Tesla onze grootste "leverancier" (aan weinige of geen andere suppliers heb ik zoveel geld uitgegeven over de laatste drie jaren!); van zo'n "best supplier" verwacht je niet meteen een "boete" als je zes minuten te laat bent volgens hun vandaag nét nieuw uitgevonden idee;
- Tesla heeft ons al meer dan een jaar geleden laten zien dat er een leuke software interface is om de bezetting van SuCs te zien; alleen hebben we dat niet in onze wagens, of App. Moet nu toch echt wel kunnen vind ik.

Voor alle duidelijkheid: "Tesla-parkeren" kan echt niet en moet dus gesanctioneerd worden. Alleen vind ik dat Tesla misschien met een meer alomvattende oplossing had kunnen komen, inclusief Navigatie (inzake bezetting) en upgrade van App (bijv. gewoon om de vijf minuten, desnoods de ganse nacht, een chime "your car is fully charged, could you please free the charger", mogelijk ook in functie van bezetting). Voor een merk dat meent over 13 maanden zoveel artificiële intelligentie te hebben om wagens volledig zelf-rijdend te kunnen maken, lijkt de huidige oplossing voor SuC-misbruik redelijk 20e-eeuws banaal en zonder veel gebruik van artificiële intelligentie :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Pebe
na een heerlijk dagje ZOO Antwerpen, vandaag effe gaan Superchargen in Aartselaar. Daar staat mooi een bordje, max 40 minuten erbij... uiteraard zal er verder geen actieve handhaving zijn denk ik, maar ik had dit elders niet eerder gezien.
 
Voor diegenen die de 0,35ct te laag vinden: het gaat natuurlijk niet om diegenen die een kwartiertje te lang een SuC bezet houden maar om diegenen die het ok vinden om een auto er uren of dagen te laten staan...

Hopelijk nemen ze ook meteen het publiek live inzichtelijk maken van de SuC bezettingsgraad mee...
 
  • Like
Reactions: Eddyf0032
Misschien moeten ze de borden toch ook maar een beetje aanpassen naar." Tesla electric vehicle charging point" of zo.
Nu zegt het bord duidelijk, parkeer hier uw tesla en het tweede bordje maakt duidelijk dat de stekker er niet in moet;)

Verrek; de kabel moet onder de auto door, nu snap ik waarom er 8 meter kabel aan die laders zit!

Ik denk even terug aan mijn vakantietrip naar Italië vorig jaar.
Drie keer overnacht bij een supercharger, 4 of 8 stalls. In alle gevallen was ik de enige dus ik heb de auto aan de lader gehangen en ben gaan slapen. Het zal toch maar gebeuren dat er net daarna een groep roadtrippers langs komt, dan ben ik de volgende ochtend zo'n 150 tot 200€ armer :confused:
 
vanaf wanneer gaat deze nieuwe regeling in? ik kon dat niet 1-2-3 ergens terugvinden...
Het is al ingegaan.

Schermafbeelding 2016-12-17 om 19.08.22.png
 
Verrek; de kabel moet onder de auto door, nu snap ik waarom er 8 meter kabel aan die laders zit!

Ik denk even terug aan mijn vakantietrip naar Italië vorig jaar.
Drie keer overnacht bij een supercharger, 4 of 8 stalls. In alle gevallen was ik de enige dus ik heb de auto aan de lader gehangen en ben gaan slapen. Het zal toch maar gebeuren dat er net daarna een groep roadtrippers langs komt, dan ben ik de volgende ochtend zo'n 150 tot 200€ armer :confused:
Tja, ik reis meestal s'nachts, lekker rustig:)
 
Even terug naar de basis. SuC's zijn gemaakt zodat lange(re) reizen mogelijk zijn en daarbij heeft men er niet alleen voor gezorgd dat het laden snel gaat (voor de tijd van 2013 zeker) maar ook dat ze op plaatsen staan waar die wachttijd enigszins prettig kan worden opgevuld. Meestal niet vanzelf maar met het spanningsveld van wel of geen gereserveerde parkeerplaatsen, want ze gaan altijd van het aantal beschikbare plaatsen af. Toen ik mijn eerste Tesla kreeg en voor het eerst richting Oostenrijk ging waren we echt nog "van een andere planeet", zoveel bekijks en nagenoeg altijd de enige aan de lader. Gezien de afstand tussen de SuC's was het een bittere noodzaak om helemaal vol te laden. Maar dat was helemaal geen probleem want mocht er een andere Tesla opduiken op één van de andere van de acht stalls dan was dat niet minder dan een bijzonder moment en aanleiding voor een extra kwartier verhalen uitwisselen.

Begin 2017 is het aantal SuC's in Europa ongeveer 40 x zo hoog en ook het aantal Tesla's neemt sterk toe. In verreweg de meeste gevallen is het nog steeds zo dat je direct kunt laden op vol vermogen maar er zijn locaties waar die extra mogelijkheden om de tijd goed door te brengen de overhand kunnen krijgen terwijl bovendien de SuC druk bezocht wordt. Een etentje, vergadering, bezienswaardigheid in de buurt. Ook hier in de meeste gevallen nog steeds geen probleem maar er springen SuC's uit die op gezette tijden vol zijn en door de toename van het aantal Tesla's wordt de druk op de SuC's groter.

Maar, door de dichtheid van het net is het nog maar zelden nodig om volledig te laden (d.w.z. een dik half uur extra om i.p.v. tot 80% tot 100% te laden). Voor ons zal de enige waar dat moet (voorlopig nog) Wenen zijn vanwege de 350 km die daarna nog resten zonder SuC.
Dus normaal gesproken is het laden tot wat je echt nodig hebt kort. Wie al eens zo hoppend door Duitsland is gereden en zich echt aan het optimale schema wil houden weet dat in de regel de auto eerder klaar is dan het gezelschap (zo is nu eerste stop in Mogendorf op deze manier bijna stressvol kort terwijl vroeger in Wilnsdorf je gerust een boek kon gaan lezen voordat je vol, althans dik boven de 350 km lading, tot Bad Rappenau kon geraken).

Blijf je langer is het meestal zo dat je eenvoudig zicht op de SuC kunt hebben en zie je dat het druk wordt dan verplaats je de auto zodra je hebt wat je nodig hebt, terwijl de Tesla fee echter pas begint als je echt helemaal vol bent geladen, d,w,z dat je zelfs een klein kwartier extra hebt gestaan terwijl er slechts enkele kilometers bij komen. Tussen die twee situaties kan aardig wat verschil in tijd zitten en in dat extra minimaal half uur kan een andere Tesla wellicht al zijn benodigde km's laden.

De fee zal er dus voor de echt extremen zijn maar voor die gevallen (in mijn visie) echt noodzakelijk zijn. Wie de SuC gebruikt zoals bedoeld zal er nimmer mee te maken hebben.

Maar de echte missie met betrekking tot het optimaal als Tesla crowd kunnen gebruiken van de SuC's ligt ver daarvoor. Hopelijk dat de techniek (die er al is) ons wat gaat helpen door op de app een melding te geven van toenemende bezetting wanneer we meer hebben dan noodzakelijk en advies welke stall, of bay om in de woorden van Elon te blijven, op dat moment het meest te bieden heeft.

Het blijft een proces in beweging, in ontwikkeling.
 
Ik zal wel niet de typische SuC gebruiker zijn veronderstel ik, maar ik heb dus nog nooit moeten wachten bij een SuC. Zijn er hier op het forum mensen die dat al wel hebben moeten doen, al dan niet op regelmatige basis?
Ik gebruik eigenlijk alleen de SuC's in België en die in Urmond.

Wat ik mij afvraag is of Tesla nu niet op een mug schiet met een kanon.

In onze maatschappij worden steeds meer de goede gebruikers gestraft voor de fouten van die enkele 'slechte' gebruikers. Bedenk maar eens waarom we nu binnenkort allemaal slechts 70 km/h mogen rijden. Het zal je maar overkomen dat je altijd stipt je auto bij een SuC verplaatst en je dan die ene keer dat dat niet lukt, om een of andere dringende reden, je nog een boete krijgt ook. Het gaat dan niet om het kleine bedrag dat je dan moet betalen.

Zou het niet beter zijn de goede gebruikers te belonen ipv de slechte te straffen. Zo moet je je kinderen toch opvoeden, niet.

Telkens mijn auto in Aartselaar is voor onderhoud wordt hij netjes aan de SuC gehangen, niet door mijzelf, door de werknemers daar. En die blijft daar dikwijls veel te lang staan, hoe gaan ze dat oplossen?
 
Ik heb proberen aan te geven dat er tussen het moment dat je eigenlijk al niet meer hoeft te laden en het moment dat de fee in gaat minimaal een half uur zit. Dus is de marge al erg groot terwijl je in het laatste kwartier er nauwelijks iets bij krijgt.
Ik voel me al aardig beloond doordat ik zoveel kan reizen op deze manier.
Inmiddels heeft men het ook alweer zover aangepast dat alleen die situaties blijven die echt serieus te nemen zijn.
En je zegt het al, je bent niet de typische SuC gebruiker. De meeste SuC's vallen er buiten dan wel doen alleen bij bijna volle bezetting mee. Het zal allicht helpen al zal het in een incidenteel geval wel eens oneerlijk zijn of lijken.

En wie weet komt er nog iets bij als een waarschuwing de eerste keer en dan speelt het geschetste probleem ook al niet meer. We weten het allemaal nog niet. Wat we wel weten is dat ze ons laadpatroon perfect in beeld hebben :)
 
Last edited:
Tja, even afwachten zeker, er heeft nog niemand effectief moeten betalen tot nu.

Ik begrijp de redenering van jou over dat half uur. Alleen mijn auto staat altijd op 90% laden. Ik denk er gewoon niet aan om bij een SuC dat eventjes op 100% te zetten en om veilig te spelen zou ik dat nu wel moeten doen.

En ik blijf erbij, welk probleem probeert men hier op te lossen? Is er een probleem?
Volgens mij is dit probleem er alleen maar bij enkele drukke SuC's in de US, misschien hier en daar in de EU.
 
...Telkens mijn auto in Aartselaar is voor onderhoud wordt hij netjes aan de SuC gehangen, niet door mijzelf, door de werknemers daar. En die blijft daar dikwijls veel te lang staan, hoe gaan ze dat oplossen?
Hoezo? :D Die paar honderd euro per dag extra revenue is toch prima voor het grotere goed, de aandeelhouders?
Is ook veel eenvoudiger te realiseren door het personeel dan al dat gehaast aan het einde van het kwartaal, wat alleen maar tot meer werk in het volgende kwartaal leidt om alle (kleine) gebreken te herstellen. :(
 
  • Funny
Reactions: ebullio