Heb je deze software gekocht? Wanneer heb je je auto gekocht dan? Borden herkennen is nog maar enkele maanden beschikbaar, ik dacht dat je al veel langer een Tesla had?
Maar los daarvan. Ik vraag me wel eens af of het concept van de Deep-learning van Tesla begrepen wordt. Nu is dat geen eis maar kan een hoop ergernis voorkomen.
Deep learning vraagt training, traint gebeurt met behulp van data, en data moet verzameld worden. Het data verzamelen doen de gebruikers van Tesla als ze een beta-functie aanzetten. Een beta-functie is dus niet af. En het duurt lang voordat deze af is. Omdat deep-learning miljoenen beelden nodig heeft en omdat de wensen voortdurend veranderen.
Als je graag naar muziek luistert kun je een nummer downloaden. Als je het afspeelt hoor je de muziek.
Je kan het ook zelf leren spelen. Dit kost veel tijd en perfect wordt het maar zelden. Maar daarna kun je meestal nog veel meer nummers spelen en zelfs improviseren.
Kun je daar niet op wachten dan is een Duitse auto een goede oplossing. Alles werkt tot op zekere hoogte maar voor nieuwe ontwikkelingen zul je een nieuwe auto moeten kopen.
Voor zover ik weet staat de Tesla ontwikkeling in de kinderschoenen. Een interessant moment wordt de in gebruik name van de Dojo Supercomputer. Deze zal het lerend vermogen van de software naar een nieuwe niveau brengen.
Overigens kun je je afvragen of het huidige niveau van de software zover achter loopt bij de nieuwste ontwikkelingen van ander merken. Recentelijk heb ik nog het twijfelachtig genoegen gehad 2.000km in een splinter nieuwe Duitse auto te rijden van ongeveer €80k. De ruitenwissers deden het vermoedelijk, maar lane-keeping op de snelweg, alleen als deze rechtdoor liep en er geen zijwind was.