Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rode adapter niet leverbaar. Zelf een snoer maken.

This site may earn commission on affiliate links.
De rode adapter is niet leverbaar, zoveel is duidelijk. het is echter voor zover Ik weet geen ingewikkeld apparaat. Gewoon een mechanisch verloop stuk tussen de Tesla plug en een CEE form.
Daarnaast zit er nog een weerstandje in om de auto duidelijk te maken welke laadstroom er mag gaan lopen voor zover ik heb gehoord.
Als iemand zo'n plug heeft zou ik graag wat foto's van de plug hebben en met name ook van de interene bedrading.
een schema zou ook goed zijn.
in dat geval zou ik namelijk gewoon mijn eigen 380 volt snoer maken.

Ik ben benieuwd .
 
Heb ik ook aan gedacht, wat je nodig heb is een Rode 16A 5P CEE stekker (6 euro), stukje 5x2,5mm2 kabel (5 euro), 1x0,5mm2 kabel voor CP (2 euro), en een Type2 Female stekker. (+- 100 euro).
De PP pin is makkelijk, dat schijnt gewoon een weerstandje van CP naar PP te zijn.

Enige waar je dan inderdaad mee zit is de control pin. (Omdat de Model S geen Mode 1 laden aan kan)

Hoe dit precies werkt weet ik niet, maar je kan waarschijnlijk e.e.a vinden in de specificaties:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Signal_pins

Het signaal op de CP pin ziet er niet heel eenvoudig uit..(voor de expert ongetwijfeld wel)
 
Mijn bedoeling was sowieso een vaste laadkabel maken met een Mennekes-stekker eraan die rechtstreeks in de Tesla gaat. Mijn vraag is ook of de Tesla dan gaat laden zonder pilotsignaal, en zo ja, of hij 1fase danwel 3fasen gaat laden (en op 13A of op 16A)?
Als 1 van jullie de Tesla al heeft, dan kun je checken na aansluiten wat de auto doet, als je dat aangeeft dan weten we het allemaal...
 
Zelf een type 2 kabel maken is nog niet zo eenvoudig. De communicatie met de auto is wat ingewikkelder dan je in eerste instantie zou verwachten. De laadpaal is niet alleen maar een duur stuk plastic!

In de laadpaal zit een aantal veiligheidsmaatregelen verwerkt, wat de kosten opdrijft maar ook de veiligheid verbetert. Zelf een onveilige situatie maken voor een paar euro besparing is zeer onverstandig. Er zijn diverse leveranciers die ook mobiele Type 2 kabels kunnen leveren voor redelijke prijzen. Voor minder dan € 1000,- zijn er al zeer fraaie oplossingen.

Laatste puntje van aandacht: de verzekering zal niet uitkeren bij brand als dit veroorzaakt is door niet vakkundig gerealiseerde stroomaansluitingen... :-(
 
Zelf een type 2 kabel maken is nog niet zo eenvoudig. De communicatie met de auto is wat ingewikkelder dan je in eerste instantie zou verwachten. De laadpaal is niet alleen maar een duur stuk plastic!

In de laadpaal zit een aantal veiligheidsmaatregelen verwerkt, wat de kosten opdrijft maar ook de veiligheid verbetert. Zelf een onveilige situatie maken voor een paar euro besparing is zeer onverstandig. Er zijn diverse leveranciers die ook mobiele Type 2 kabels kunnen leveren voor redelijke prijzen. Voor minder dan € 1000,- zijn er al zeer fraaie oplossingen.

Laatste puntje van aandacht: de verzekering zal niet uitkeren bij brand als dit veroorzaakt is door niet vakkundig gerealiseerde stroomaansluitingen... :-(
Natuurlijk!! Betreft alleen technici die precies weten wat ze doen, dus alvast niet een te dunne kabel gebruiken.
Het is in ons land al heel lang zo dat de eigenaar van een woning/gebouw/wat dan ook zelf verantwoordelijk is voor de technische installaties.
Vroeger hadden de energiebedrijven nog inspecteurs in dienst die keuringen deden, die tijd ligt ver achter ons.
Wat mij betreft is dat zeker geen oproep om maar wat amateuristisch te werk te gaan.
 
De rode adapter is niet leverbaar, zoveel is duidelijk. het is echter voor zover Ik weet geen ingewikkeld apparaat. Gewoon een mechanisch verloop stuk tussen de Tesla plug en een CEE form.
Daarnaast zit er nog een weerstandje in om de auto duidelijk te maken welke laadstroom er mag gaan lopen voor zover ik heb gehoord.
Als iemand zo'n plug heeft zou ik graag wat foto's van de plug hebben en met name ook van de interene bedrading.
een schema zou ook goed zijn.
in dat geval zou ik namelijk gewoon mijn eigen 380 volt snoer maken.

Ik ben benieuwd .
Het steekt iets anders in elkaar.

De UMC van Tesla is eigenlijk een mini laadstation, zie deze foto:

tesla_model-s_eu_umc_in_red_cee.jpg


De box met de LEDjes praat het EVSE/J1772 protocol tegen de auto en verteld hoe hard deze mag laden. De Model S zelf heeft geen idee van in welk socket hij verbonden is.

De logica zit hem in die box en de adapter die je daar op prikt. In die adapter zit een weerstand en aan de hand van die weerstand weet de UMC welke adapter er verbonden is en wat daarmee de maximale stroom is.

Je kan dus in principe wel de "Tesla connector" er af knippen en er zelf een rode stekker op zetten, maar dan kan je nooit meer aan een Schuko laden omdat die adapter er niet meer op kan.

Een simpele kabel van Rode CEE -> Type 2 gaat niet werken en als het al werkt maximaal 13A enkel-fase. Zonder logica noemen we ook wel "Mode 1" laden en dat gaat langzaam.
 
Hi Wido,
dat ik er geen schuko meer aan kan maken vind ik best. Ik vraag bij aflevering gewoon een tweede snoer ipv compensatie van 300,00 euro.
Belangrijkste is dat ik thuis aan mijn 380 CEE form steker kan laden met een fatsoenlijke laadstroom.
mijn belangrijkste vraag is dus hoe sluit ik de afgeknipte delen aan aan een CEE form en waar zit de weerstand tussen en met welke waarde.
 
Hi Wido,
dat ik er geen schuko meer aan kan maken vind ik best. Ik vraag bij aflevering gewoon een tweede snoer ipv compensatie van 300,00 euro.
Belangrijkste is dat ik thuis aan mijn 380 CEE form steker kan laden met een fatsoenlijke laadstroom.
mijn belangrijkste vraag is dus hoe sluit ik de afgeknipte delen aan aan een CEE form en waar zit de weerstand tussen en met welke waarde.

Als je dat voor elkaar krijgt, zo'n tweede kabel, dan zou dat ook mijn keuze zijn.
En om inderdaad een verbinding vanaf een rode CEE werkend te krijgen, zou Tesla zelf wel mogen aangeven hoe dat aangesloten zou moeten worden, desnoods "alleen voor elektrotechnici"...
 
Ik hoorde dat er sprake van was dat het Service Center in Brussel hun UMCs van rode CEE stekkers hebben voorzien door de kabel door te knippen. Ik dacht ook zoiets op de achtergrond te zien op één van de foto's waar xFrank zijn auto ophaalt.
Toen ik nog over de missende rode adapter aan het janken was, werd mij geen € 300 aangeboden, maar een UMC voor de halve prijs (€ 220 ofzo) om zelf te verknippen. Uiteindelijk niet op in gegaan, heb toen een rode adapter uit de geheime voorraad gekregen.
 
Heren,

Ik volg deze discussie nu een tijdje.
Ik heb al een aantal keren gevraagd naar die verloopstekker maar geen duidelijk antwoord gekregen.
Ook ik denk aan knippen en er een Ceeform steker aan te knutselen maar is er nu iemand die kan vertellen of laten zien hoe de bedrading van de verloopstekker geschakeld is?
 
Heren,

Ik volg deze discussie nu een tijdje.
Ik heb al een aantal keren gevraagd naar die verloopstekker maar geen duidelijk antwoord gekregen.
Ook ik denk aan knippen en er een Ceeform steker aan te knutselen maar is er nu iemand die kan vertellen of laten zien hoe de bedrading van de verloopstekker geschakeld is?


Ik heb nu de stekker geleend van Daniel 74, wil hem vanavond of morgen wel even door je doormeten om te zien welke pins waar zitten.
 
Yep. Netjes in een karton gevoerde envelop. De auto werd 22-11 afgeleverd en vandaag per post de connector ontvangen.

Ik had wel eind vorige week het 0800 nummer gebeld om een afspraak te maken voor het verhelpen van de brom en heb er toen naar gevraagd. De vriendelijke mevrouw gaf aan dat het uiterlijk half januari zou worden. :)
 
Ook ik denk aan knippen en er een Ceeform steker aan te knutselen maar is er nu iemand die kan vertellen of laten zien hoe de bedrading van de verloopstekker geschakeld is?
Ik wilde hetzelfde doen, maar kon het uiteindelijk niet over mijn hart krijgen om de proprietary contrastekker van die mooie UMC af te knippen. Mij werd ook verteld dat het de garantie van de auto zou 'beïnvloeden' en dat een nieuwe UMC zo'n €600 zou kosten.

Ik ben overigens ook zeer nieuwsgierig naar of die converters van proprietary contrastekker naar schuko, rode en blauwe IEC connector ook wel echt passief zijn. De UMC moet de aangesloten converter op de één of andere manier identificaren omdat de maximale stroom door een schuko aanzienlijk lager is dan die door een blauw voorzieningenstopcontact. Er zitten te weinig terminals in de connector om dit met een combiantie van paar digitale contactjes te doen. Een aantal verschillende weerstanden of diodes zou nog kunnen, maar misschien werkt het wel ingewikkelder, via een serieel protocolletje.

Het is van buitenaf dan ook niet eenvoudig te bepalen hoe dat gebeurt. Je zou echt mee moeten kijken met wat voor signaal er gecommuniceerd wordt. Eerst met een multimeter en als dat niets oplevert met een oscilloscope (met 100:1 probes). Als er belangstelling voor is wil ik dat best doen.

Wat ook helpt zijn wat röntgenfoto's van de converters, zodat we kunnen zien of er elektronica in zit. Die kan ik helaas nog niet zelf in het homelab maken, maar wellicht is er een dokter in de zaal, of iemand met een faxitron of douanescanner tot zijn beschikking...
 
Klinkt als weer een goed project en ook zeker iets voor op Dag 2 van deze: Workshop: Charging and EVSEs (Europe))

Wellicht buiten Spec's maar mogelijk dat 32A laden dan ook mogelijk is als de juiste weerstand/diode combi bestaat. Ik heb geen idee of de hardware daar toe instaat is, mar zou wel geinig zijn als er naast de 16A rode ook een 32A rode gebruikt kan worden die dan ook echt 32A aanbied aan de tesla.

Wel interessant als iemand idd eens de meter langs de rode stekker kan trekken hoe die communiceert.. Het zou mij niet verbazen als dat volledig in lijn is met het standaard protocol wat nu ook op de type 2 kabel zit.

Wxll
Ik wilde hetzelfde doen, maar kon het uiteindelijk niet over mijn hart krijgen om de proprietary contrastekker van die mooie UMC af te knippen. Mij werd ook verteld dat het de garantie van de auto zou 'beïnvloeden' en dat een nieuwe UMC zo'n €600 zou kosten.

Ik ben overigens ook zeer nieuwsgierig naar of die converters van proprietary contrastekker naar schuko, rode en blauwe IEC connector ook wel echt passief zijn. De UMC moet de aangesloten converter op de één of andere manier identificaren omdat de maximale stroom door een schuko aanzienlijk lager is dan die door een blauw voorzieningenstopcontact. Er zitten te weinig terminals in de connector om dit met een combiantie van paar digitale contactjes te doen. Een aantal verschillende weerstanden of diodes zou nog kunnen, maar misschien werkt het wel ingewikkelder, via een serieel protocolletje.

Het is van buitenaf dan ook niet eenvoudig te bepalen hoe dat gebeurt. Je zou echt mee moeten kijken met wat voor signaal er gecommuniceerd wordt. Eerst met een multimeter en als dat niets oplevert met een oscilloscope (met 100:1 probes). Als er belangstelling voor is wil ik dat best doen.

Wat ook helpt zijn wat röntgenfoto's van de converters, zodat we kunnen zien of er elektronica in zit. Die kan ik helaas nog niet zelf in het homelab maken, maar wellicht is er een dokter in de zaal, of iemand met een faxitron of douanescanner tot zijn beschikking...
 
Klinkt als weer een goed project en ook zeker iets voor op Dag 2 van deze: Workshop: Charging and EVSEs (Europe))
Ja, leuk! De eerste sessie kwam mij niet goed uit, maar de tweede wil ik er zeker bij zijn.

Overigens ben ik in het dagelijks leven freelance embedded SW engineer met een hardware achtergrond. Denk: Linux, U-Boot, device drivers, maar ook PIC als het echt moet.
Wellicht buiten Spec's maar mogelijk dat 32A laden dan ook mogelijk is als de juiste weerstand/diode combi bestaat. Ik heb geen idee of de hardware daar toe instaat is, mar zou wel geinig zijn als er naast de 16A rode ook een 32A rode gebruikt kan worden die dan ook echt 32A aanbied aan de tesla.
Ik vroeg met dat ook al af, maar 3x32A bij 400V vind ik net wat te ontzagwekkend voor al te gewaagde experimenten ;-)

Wel interessant als iemand idd eens de meter langs de rode stekker kan trekken hoe die communiceert.. Het zou mij niet verbazen als dat volledig in lijn is met het standaard protocol wat nu ook op de type 2 kabel zit.
Ik heb een rode converter, dus zodra de auto terug is van de spa zal ik eens kijken wat ik kan meten.

Overigens ben ik ook erg nieuwsgierig naar wat de auto en de SuperCharger elkaar te melden hebben. En dan met name naar waar de autorisatie om te laden plaatsvindt.

En natuurlijk de knop om op de UMC om de ChargePort mee te openen: Dat is waarschijnlijk een klein zendertje en ik heb in mijn homelab een Rohde&Schwarz FSIQ network analyzer, met alle vector demodulator opties, dus ik vermoed dat ik dat protcolletje vrij snel ontsleuteld hebt.