Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Ziet er allemaal goed uit,
Toch enkele bemerkingen :
Trafo van 6kva is licht, je zal de laadsnelheid moeten beperken tot Max. 8A. (Eenmalig, de auto onthoudt dat).

En zorg voor de juiste zekering (d-curve), anders zou deze wel een paar keer kunnen uitvallen als je de trafo inschakelt.

Kabel is vrij stevig voor 6kva of 8A, maar je zit goed voor de toekomst :) , op naar 32A.
 
Al enkele keren proberen antwoorden maar remly verschijnt niet

Tesla Model S charging explained (EU) - YouTube
Is oplossing met blauwe stekker 3 x 230 V een mogelijkheid zodat ik niet met transfo moet werken.

Ik zal dan wel trager laden maar geen transfo nodig

- - - Updated - - -

staat rond min 12
Ik kan dan kijken of ik er kom aan snelheid indien niet later transfo plaatsen en rode stekker aanschaffen
 
Beste,

Ik was hele tijd gewonnen voor de KEBA monofasig maar ik denk dat een scheidingstransfo 6kVA beste oplossing zal zijn.
Als ik deze transfo op een afzonderlijk circuit zet , met afzonderlijke zekering kan ik deze afzetten wanneer ik niet laad.
Zo beperk ik ijzerverliezen en koperverliezen. Ik denk dat ik een 5G10 zal trekken van aan mijn kast tot aan de plaats waar ik wil laden.
Als ik hierop rood stopcontact voorzie 3 X 400 kan ik laden met meegeleverde kabel ? Of zie ik nog iets over het hoofd?

mvg

TOm
De kabel lijkt mij overkill. Zelfs voor 32A is een 5G6 voldoende.
Verder zou ik de zekering niet als schakelaar gebruiken, maar een contactor in het circuit voorzien.
Je kan met de MS enkelfasig laden zonder transformator, maar niet via de blauwe stekker.
Op 2dehands.be is er op dit ogenblik een 3f transfo te koop van 12,5 kVA. Lijkt mij ideaal.
 
HTML:
Al enkele keren proberen antwoorden maar remly verschijnt niet

Tesla Model S charging explained (EU) - YouTube
Is oplossing met blauwe stekker 3 x 230 V een mogelijkheid zodat ik niet met transfo moet werken.

Ik zal dan wel trager laden maar geen transfo nodig

- - - Updated - - -

staat rond min 12
Ik kan dan kijken of ik er kom aan snelheid indien niet later transfo plaatsen en rode stekker aanschaffen

ook in Zottegem gebeuren voorlopig nog geen wonderen...
Indien de Tesla Model-S zou kunnen laden met 3*230, dan zou van dit topic geen sprake zijn.


Het antwoord is dus : neen.


Je kan misschien wel monofazig laden met de Tesla-UMC, ALS en enkel als je een neuter hebt. N + 1F: max 32A is +/- 32km/u.
Anders is JuiceBooster een oplossing.
 
ook in Zottegem gebeuren voorlopig nog geen wonderen...
Indien de Tesla Model-S zou kunnen laden met 3*230, dan zou van dit topic geen sprake zijn.


Het antwoord is dus : neen.


Je kan misschien wel monofazig laden met de Tesla-UMC, ALS en enkel als je een neuter hebt. N + 1F: max 32A is +/- 32km/u.
Anders is JuiceBooster een oplossing.

Je kan inderdaad niet laden met 3*230. Tenzij... je in een situatie zit zoals ikzelf. Ik heb zelf een 3F aansluiting (230V). Geen N. Tevergeefs aan de netbeheerder gevraagd om 3F+N te krijgen. In principe kan ik dus niet laden met de Tesla-UMC.

Ik heb het "geluk" dat één van de "fasen" nagenoeg het equivalent is van een nulleider. Ik kan dus gewoon laden met de Tesla-UMC en blauwe stekker aan 32A/230V.
De manier om uit te zoeken in welke situatie je zit is met een deftige multimeter. je kan ook wat "natte vingerwerk" proberen, maar dat zou ik niet aanraden :)

Bottom line: de ene 3*230 aansluiting is de andere niet.
Ik heb zelf weet van verschillende systemen, en allemaal vallen ze onder de noemer 3*230.
 
Tenzij er in Gent wél wonderen gebeuren, kan ook jij NIET laden met 3x230. Wel 1x230.

Klopt mijn inschatting ?

In jouw geval is één van de fazes van de distributie transformator geaard.
Dat is gebruikelijk bij een trafo in driehoek. (Dan aardt men een fase ipv het sterpunt.)
Deze netten komen relatief veel voor.

De Tesla Umc merkt dat de verwachte lage spanning tussen de 'Neuter' en een fase, en zal groen oplichten.

De driefaze laders schakelen enkel in bij 380v. Tot het tegendeel bewezen is :)
 
Tenzij er in Gent wél wonderen gebeuren, kan ook jij NIET laden met 3x230. Wel 1x230.

Klopt mijn inschatting ?

In jouw geval is één van de fazes van de distributie transformator geaard.
Dat is gebruikelijk bij een trafo in driehoek. (Dan aardt men een fase ipv het sterpunt.)
Deze netten komen relatief veel voor.

De Tesla Umc merkt dat de verwachte lage spanning tussen de 'Neuter' en een fase, en zal groen oplichten.

De driefaze laders schakelen enkel in bij 380v. Tot het tegendeel bewezen is :)

Juist.
De kanttekening die ik hier wenste te maken is dat, ook al heeft je aansluiting op papier geen Neuter, je kan in sommige gevallen toch met de Tesla-UMC laden :)
 
Na veel lezen in de thread ben ik er nog niet uit...
Mijn UMC geeft een rood knipperend licht, het omdraaien van de bruine en blauwe draad brengt geen verandering, wat dus duid op geen neuter.
Momenteel laad ik op de Ratio lader van Joene (dikke merci trouwens) maar 10 km per uur is echt te weinig voor mijn voet.
Mijn aansluiting is monofasig 40A en ik heb nog een 32A zekering in mijn kast die voorzien was voor mij eventuele inductie kookplaat. Als ik het goed begrijp kan ik erop een Blauw contactdoos laten aansluiten.
Kan ik dan op die blauwe de UMC gebruiken of gaat die dan nog steeds het neuter issue hebben?
Indien ja, dan moet ik dus een laadstation plaatsen.
Ik wil graag rond de 25km/u laden, welk laadstation kan ik dan gebruiken?

Ratio Thuislader: driefase 32A/230V Type 1 ?
 
het forum niet gevolgd ? :wink:

Je hebt inderdaad géén neuter. Met alle respect, je volgt het forum en dan is het toch wel een beetje dom dat je daar pas achter komt nadat je je S hebt opgehaald.:crying:
Ik zie het beeld zo voor mij : zo fier als een gieter thuis komen, iedereen staat erop te kijken, stekker in stopcontact en ... niks !!!:cursing:


Maar goed.... Gelukkig heeft Jeroen je voorlopig kunnen voorthelpen met zijn Ratiolader.

Je kan op die 32A zekering inderdaad een blauwe stopcontact laten plaatsen (wel de juiste kiezen !)
Maar de Tesla-UMC heeft steeds de neuter nodig - met andere woorden : je kan de UMC NOOIT bij jou gebruiken; niet met Schuko, niet met de blauwe CEE stekker.
(tenzij je bvb een scheidingstranfo laat plaatsen, maar dat is overkill in uw situatie)



Mijn voorstel : koop een JuiceBooster (of aanverwante), dan kan je zonder neuter laden - ook op vakantie in "Dardennen" bvb.


Maar : je hebt wel degelijk het juiste laadstation van Ratio gekozen - daar zal je wél kunnen mee laden.

Succes met de nieuwe wagen !



Blauw stopcontact : het gaat hier om een 3-polig stopcontact , 32A 2P+E 230V
Daarmee kan je dan mono-fazig laden tot 32A, 7,3KW - dat is 32km/u; ook met een monolader.
 
Last edited:
koop een JuiceBooster (of aanverwante)

Ik heb een Mennekes mobiele lader gekocht, doet het perfect !

09377c874ed5537d62fb5a79933cb6a7.png


Bij één van mijn leveranciers hadden ze die in het gamma, zodoende aan inkoopprijs gehad… .

Xavier
 
Ik heb een Mennekes mobiele lader gekocht, doet het perfect !

View attachment 104196

Bij één van mijn leveranciers hadden ze die in het gamma, zodoende aan inkoopprijs gehad… .

Xavier

Welke adapters zitten er bij?
Ik probeer een Group-buy op te zetten voor een JuiceBooster2, maar ontvang nog steeds geen info van die leverancier. Misschien is dit een alternatief?
 
Welke adapters zitten er bij?
Ik probeer een Group-buy op te zetten voor een JuiceBooster2, maar ontvang nog steeds geen info van die leverancier. Misschien is dit een alternatief?

Euh. Geen! Je kan de lader aankopen met standaard Schuko netstekker ofwel met de blauwe 230V Mono stekker ( zoals die van mij ).
Ik heb zelf een overgangskabeltje gemaakt van female blauwe stekker naar schuko stekker in rubber versie ( kan tegen een stootje ).

Officiële prijs is € 749,- excl. btw
Ik kan ze - indien gewenst - tegen een betere prijs verkopen als er meerdere geïnteresseerden zijn.

Info hier: http://www.mennekes.de/en/latest0.html?tx_ttnews[tt_news]=882&cHash=a86ff1d4f2d8b13fb61f442d1056c451

Xavier
 
Welke adapters zitten er bij?
Ik probeer een Group-buy op te zetten voor een JuiceBooster2, maar ontvang nog steeds geen info van die leverancier. Misschien is dit een alternatief?


Simon laat mij iets weten ivm de JuiceBooster 2, ik heb er ook een nodig om mijn UMC te vervangen.
Ik zou hem wel voor eind januari (skiverlof) nodig hebben.

Die mennekes is maar 16A dus das niet echt een optie laden aan 16km/u is een beetje te traag voor mij.
 
Simon laat mij iets weten ivm de JuiceBooster 2, ik heb er ook een nodig om mijn UMC te vervangen.
#9 op het lijstje. Tja, ook geneuterd las ik... Had je kunnen weten (sorry, moest er ff uit) :wink:
Ik zou hem wel voor eind januari (skiverlof) nodig hebben.
Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Tijdens mijn laatste telefoongesprek met hen hadden ze het over maart....