Hoi
@Plantje! Ik werk toevallig ook bij het bedrijf dat de eerste 300 Model 3's in Nederland zou krijgen. Ik kon gelukkig wel een LR AWD leasen en heb deze al sinds februari. Ik heb nu 22.000 km gereden, waarvan ruim 4.000 met winterbanden.
Ik heb 18" velgen en gebruik de aero doppen alleen bij lange ritten. Ik heb zeker 1.000 km gereden met twee fietsen op het dak en meerdere ritten in Duitsland met waar mogelijk en toegestaan tussen de 150 en 160 km/u.
De LR AWD is onzuiniger dan de SR+, maar het gemiddelde verbruik is nu 187 Wh/km.
Je hebt al geschreven dat je 19" velgen hebt, dat kan inderdaad zo maar 6 a 7% range schelen t.o.v. de 18" met aero doppen. Niet zo'n verstandige keuze dus als je de maximale range uit je SR+ wilt persen. Je schreef ook dat je nog winterbanden moet bestellen. Let dus goed op dat je winterbanden kiest met de zo laagst mogelijke rolweerstand! Anders gaat je range nog verder achteruit. Verder schrijf je dat je de bandenspanning van 2,6/2,7 naar 3,0 hebt verhoogd. Was dat voordat je de rit maakte met het enorm hoge verbruik? Je mag er overigens best 3.1 bar instoppen, bij koude banden.
Je schrijft ook dat je al een aantal adviezen hebt gelezen. Maar heb je deze ook daadwerkelijk opgevolgd vóór je rit? Deze instellingen helpen het verbruik (enigszins) te verlagen:
- acceleratie op "chill"
- regeneratief remmen op "standaard"
- stop modus op "stop"
De grootste verbruiker in de winter is de verwarming. Dus zet deze zo mogelijk een graadje lager en zet hem op handmatig, maximaal standje 2 of 3 en zonder airco. Gebruik de stoelverwarming.
Zorg dat het interieur is voorverwarmd voor vertrek, en plan het opladen ook zodanig dat het kort voor vertrek klaar is. Dan is de accu nog warm van het opladen.
Als je de range nodig hebt is het geen probleem de accu tot (bijna) 100% op te laden, als je maar vertrekt kort nadat het opladen gereed is. Op die manier kun je zonder zorgen 90 to 95% van de beschikbare capaciteit gebruiken.
Of de autopilot tot meer of minder verbruik leidt ligt aan je eigen rijstijl. Trek je normaal gesproken vrij rustig op en anticipeer je goed zodat je optimaal gebruik maakt van regeneratief remmen, dan zal autopilot waarschijnlijk leiden tot een hoger verbruik, zelfs op de chill stand. Heb je een nogal zware voet, trek je graag snel op bij het stoplicht en maak je veel gebruik van het rempedaal dan zul je met autopilot minder verbruiken.
Ik heb het weekend voor de kerst een rit van 900 km gemaakt naar Duitsland en terug. Veel file gehad, hevige regen, maar ook hele stukken met 150 tot 160 km/u gereden. Met winterbanden, geen autopilot, want die doet het even niet (radar kapot :-( ). Desondanks was het verbruik maar 204 Wh/km. En dat dus met een (onzuinigere) LR AWD. Omgerekend naar de beschikbare capaciteit van een SR+ (54,5 kW) zou dat een range van 267 km zijn. Het zou toch mogelijk moeten zijn om het verbruik van jouw auto een eind op te krikken richting de gewenste 280 km....