Maar hij geeft toch ook elke keer aan dat hij geen WLTP verwacht ....Je refereert elke keer aan de WLTP, dat is geen reële range. In de winter kan het 25% achteruit gaan t.o.v. de zomer.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Maar hij geeft toch ook elke keer aan dat hij geen WLTP verwacht ....Je refereert elke keer aan de WLTP, dat is geen reële range. In de winter kan het 25% achteruit gaan t.o.v. de zomer.
Ik denk dat er bedoelt wordt "verschil t.o.v. met / zonder aero kappen" en niet "verschil t.o.v. het WLTP verbruik"Dan zit de overige 44% in snelheid en verwarming?
Hij verwacht ze niet zegt hij elke keer, maar hij rekent er nog wel mee.Maar hij geeft toch ook elke keer aan dat hij geen WLTP verwacht ....
Iets wat ik hier trouwens nog helemaal niet gepost heb: cabineverwarming zie ik als een terugkomende oorzaak van bereik (naast snelheid) en het is me opgevallen, dat de blower naar de achterbank toe eigenlijk bijna altijd snoeihete lucht eruit gooit! Ongeacht of de temperatuur die er voor uit komt tegen het koude aan is.
En dat is toch heel logisch? Hij houdt m.i. een heel gezonde marge aan, die evengoed niet door de auto wordt waargemaakt.Hij verwacht ze niet zegt hij elke keer, maar hij rekent er nog wel mee.
En @Plantje komt niet verder dan 200 ... zegt hij.Hou je ongeveer 280 km aan bruikbare range over. Voor mij was dat een reden om voor de LR te kiezen.
Puur voor de test wil ik dat best eens proberen. Voor dagelijks gebruik is dat natuurlijk geen optie. Want dan ga je van "gewoon autorijden" ineens een hele stap terug.Hey @Plantje heb je al eens geprobeerd (puur voor de test) wat het doet voor je verbruik als je de rit naar je (schoon)ouders eens maakt met de climate control uitgeschakeld?
Ik heb gemerkt dat deze, afhankelijk van de omstandigheden, makkelijk wel 30Wh/km kan toevoegen aan je verbruik. Bij een normaal verbruik van zo'n 180 is dit dus al richting de 17% extra verbruik.
Wellicht dat je probleem in die hoek zit of dat er zelfs een defect in je CC systeem zit. De meeste hier lijken het er iig over eens dat het verbruik dat je aangeeft exorbitant hoog is.
Natuurlijk refereer ik aan WLTP. Dat betekent niet, dat ik WLTP verwacht....wat ik ook telkens weer aangeef. Waar moet ik anders naar kijken? Hoeveel kilometer mag ik dan verwachten?Je refereert elke keer aan de WLTP, dat is geen reële range. In de winter kan het 25% achteruit gaan t.o.v. de zomer.
Ik wil alleen maar aangeven dat je t.o.v. een andere SR+ al 6% meer verbruikt omdat je andere velgen hebt.
Doe even een keer een test met opladen om te kijken hoeveel kWh erin is gegaan.
Dank...dacht even dat ik de enige was die het zag.Maar hij geeft toch ook elke keer aan dat hij geen WLTP verwacht ....
Ah ok. Relatief ten opzichte van een auto zonder aero....dat zou kunnenIk denk dat er bedoelt wordt "verschil t.o.v. met / zonder aero kappen" en niet "verschil t.o.v. het WLTP verbruik"
Joh?Het aantal beschikbare kilometers dat linksboven op het display wordt aangegeven is niet altijd erg betrouwbaar.
Maak liever gebruik van de energie grafiek met aantal beschikbare kilometers of beter nog, met hoeveel procent je aankomt. Die kloppen behoorlijk goed.
Ik heb dit een paar keer gelezen, maar ik kom er helemaal niet uit.Wat veel mensen niet in de gaten hadden toen ze kozen voor een SR+ is dat het effectieve bereik wordt bepaald door de ideale SOC in je accu, van zeg 5% tot 90%. Dat betekent in de praktijk bij ideaal weer en ideale omstandigheden een range van 360 km minus 15 km = 345 km. (90% x 400 - 5% x 400km). In koude, natte en winderige omstandigheden gaat daar nog zo'n 20 tot 30% vanaf. Hou je ongeveer 280 km aan bruikbare range over. Voor mij was dat een reden om voor de LR te kiezen.
Helemaal eens. Je zou eigenlijk moeten kunnen kiezen tussen %, typical, laatste 10, laatste 25 en laatste 50 km.Waarom kunnen ze niet gewoon dat getal linksboven in het display verbeteren? Die kan ik tenminste in het zicht houden terwijl ik aan het navigeren ben.
Hij verwacht ze niet zegt hij elke keer, maar hij rekent er nog wel mee.
Ik weet niet waar ik dan de grote fout maak.... Iedereen vertelt me dat ik niet van WLTP uit moet gaan. Telkens vertel ik weer dat ik er wel van uit ga, maar het niet verwacht. En telkens weer reageren mensen alsof ik klaag dat ik geen 409km op een single charge kan rijden.En dat is toch heel logisch? Hij houdt m.i. een heel gezonde marge aan, die evengoed niet door de auto wordt waargemaakt.
En @Plantje komt niet verder dan 200 ... zegt hij.
Nee, als ik hem in het menu uitschakel stopt ie er mee. Hij gaat wel telkens weer aan. Maar ik ga ook eens een ritje naar het werk testen met die verwarming de hele rit uitgeschakeld.Als om een of andere reden die verwarming continue op hoge temperatuur werkt kan dat ook het een en ander verklaren. Blijft deze blower actief ook nadat je deze zelf uitschakelt in het menu?
Thanks! En zo te zien mét Aero wieldoppen of niet?Ik kwam vanmorgen ook rond de 220wh/km. Ongeveer 45km gereden met 4 graden en binnen 21 graden en rond de 120km/h Dit met winterbanden. In de zomer was dit beduidend minder..
Thanks! En zo te zien mét Aero wieldoppen of niet?
Dat baseer ik niet op ervaring, maar gezond verstand. Ik weet dat WLTP niet realistisch is; heb ik ook al aangegeven. Maar als ik kijk naar de auto die ik graag zou willen en kunnen rijden en ik kom dan bij een SR+ uit vind ik het best redelijk om aan te nemen dat je slechts 2/3 van de fabrieksopgave kunt rijden.
Idd, maar het verschil met WLTP is niet erg groot. Maw, WLTP is nog steeds veel te optimistisch. Ik ga daarom liever af op EPA-bereik (385 km), maar ook dat is alleen in de zomer en met een rustige rijstijl te bereiken.NEDC is inderdaad al helemaal optimistisch!
Helaas is het zowel hier als in andere communities voor velen "not done" om te zeggen dat dat niet realistisch en/of niet aangenaam isDie round trip van 280 km lukt bij mijn SR+ in de winter ook niet. Tenzij ik hem oplaad tot 100% dan heel de weg 105 a 110kmh rijd. En dan mijn batterij leeg rijd tot 2%. Dan zou ik 280km misschien net halen. Dat alles is niet echt realistisch nog aangenaam.
Die verwarming achteraan activeert zich blijkbaar er zich iemand of iets op de achterbank bevindt en moet je bij mij telkens manueel uitschakelen. Gelet de heel warme lucht die er uit komt vermoed ik dat dit wel een grote factor is in het verbruik.
Tijdens mijn wekelijkse trip van 260km ga ik in de winter telkens een 4 a 5 minuten supercharger, al is het voor wat comfortabeler te rijden. In de zomer was dat niet nodig.
Wat ik niet snap is dat je daar 90% van moet nemen. Voor een langere trip ga je toch voor 100% lading? En dan kun je toch juist met 100% van het bruikbare deel van de batterij rekenen?Het bruikbare deel van de batterij van een SR+ is volgens mijn berekening zo'n 48kw neem daar 90% van dan zit je op net iets meer dan 43kw beschikbaar...als je dan 20kw/100 km verbruikt op de snelweg en zo'n 3 kw om het een beetje aangenaam warm te hebben dan Is 200km met 90% batterij redelijk correct.
Daarom vroeg ik: "Gebaseerd op welke ervaring". Als je geen ervaring hebt, hoe kun je dan weten wat "redelijk" is? De werkelijkheid heeft geen boodschap aan jouw gezond verstand.
Idd, maar het verschil met WLTP is niet erg groot. Maw, WLTP is nog steeds veel te optimistisch. Ik ga daarom liever af op EPA-bereik (385 km), maar ook dat is alleen in de zomer en met een rustige rijstijl te bereiken.
Als je werkgever je geen LR liet aanschaffen terwijl je wel dat bereik nodig hebt, betekent dat onderweg laden of je had geen SR+ moeten kopen maar iets anders binnen je budget.
Maar ik ga niet klagen over een WLTP van 560 km die ik niet haal...
Veegeet de 6% er niet af te halen ivm andere velgen. Dan hou je nog steeds 10% verschil over. Maar baseer je op die ene rit of heb je er inmiddels meer gedaan?Wat ik niet snap is dat je daar 90% van moet nemen. Voor een langere trip ga je toch voor 100% lading? En dan kun je toch juist met 100% van het bruikbare deel van de batterij rekenen? 200km met 90% batterij is nog altijd wat anders dan de 189,5 die ik destijds zou hebben gehaald met 100% batterij. (Zie mijn openingspost hier voor die berekening)