Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Houden we het gezellig jongens?
Het is voor iedereen een persoonlijke afweging of hij/zij iets kan/wil betalen. Vaak een kwestie van prioriteiten en risico afwegingen.
Duidelijk is dat ook Model 3 alleen weggelegd is voor mensen met een redelijk inkomen.
Zo is het leven. Ik kan geen S of X betalen.
 
  • Like
Reactions: MaH
Heb je m'n eerdere reactie al geleden of reageer je enkel op mijn laatste? In mijn situatie ga ik er hier wel vanuit dat iemand hier niet zijn eerste auto koopt.

Van die 37k hou je in Nederland netto ruim 27k over, dus dat 2x is 55.5k

Je ruilt je oude auto in, bijvoorbeeld een 4 jaar oude Audi A4 voor 20k, stel dat die Model 3 60k kost heb je nog maar 40k uit te geven, restwaarde Model 3 na 7 jaar lastig in te schatten maar ik denk zeer goed omdat tegen die tijd mensen enkel EV's willen kopen. Laten we uitgaan van (vind ik) een pessimistische 33% dan is er dus een afschrijving van 20k. Je kunt mij niet wijsmaken dat als je als gezin netto 55.5k verdient je (afgerond) geen 3k per jaar aan afschrijving kunt ophoesten. Met een EV heb je momenteel geen wegenbelasting en als je thuis laad rijd je voor 2 EUR 100 kilometer.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe je aan die 27.000 netto komt? Laat me graag adviseren.
Je rekent met 27% belasting, om van 37k naar 27k te komen, maar hier: U hebt in 2018 de AOW-leeftijd nog niet bereikt
Kom ik alleen 40,85% tegen bij 37.000 bruto. Dan kom ik op net geen 22.000 netto uit. Ik ga er even van uit dat dat inclusief 13e maand is, dat is nog geen 1700 per persoon per maand en dan ga je er van uit dat beiden full time werken.

Het is evident dat de afschrijving gedragen kan worden, alleen wordt er getoetst of je (in jouw rekenvoorbeeld) 40,000 kan lenen.
Bij gezinnen met een hypotheek, een creditcard en een kleine roodstand zou dat best eens lastig kunnen worden, kan ik uit ervaring vertellen (vanaf de verkoper kant).
En er is geen enkele bank of autofinancier (buiten misschien het merk zelf als ze zichzelf graag in de markt willen zetten) die met een restwaarde van 33% rekent na 7 jaar. Dat gaan ze nooit accepteren.
 
Wellicht even googlen? Eerste resultaat is Modaal Inkomen – Gemiddeld Inkomen en daar staat toch echt 37000 per jaar per werkende.

Even rekenen ok? 37000 * 2 inkomens * 7 jaar = 518000 EUR waarvan 10% 51800 EUR is, daar kun je toch echt wel een leuke auto van rijden.

Zeker dat een Model 3 voor veel mensen inderdaad buiten bereik ligt maar zeker niet voor een 2 inkomens middenklasse gezin met 1 kind. Dat er ook gezinnen zijn met één verdieners en wellicht zelfs lagere inkomens dat is een feit maar ik reageerde op dat een middenklasse gezin dit niet zou kunnen overwegen. Als men liever 3 of 4 kinderen neemt moeten mensen dat zelf weten dan kun je geen Model 3 rijden, sterker, als ik 3 kinderen zou hebben kon ik geen Model S rijden :)
Kijk dat maakt de doorrekening een stuk eenvoudiger, gewoon eens aan de keukentafel vragen of er nog ruimte is voor een extra kind...;)
In het nieuws: Ouders vinden kinderen duur
Wat kost een kind
Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft berekend dat ouders gemiddeld 17 procent van het besteedbaar inkomen kwijt zijn aan één kind. Twee kinderen kosten 26 procent van het inkomen, drie kinderen 33 procent en vier kinderen 40 procent.
Gemiddeld kost een kind tot 12 jaar ongeveer 55.000 euro.
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
Ik ga de model 3 privé kopen, de S blijft op de zaak. De restwaarde van de S is nog gelijk of hoger dan de aanschafwaarde van de 3. en de S is nu uit garantie. Dus iets veiliger om de S op de zaak te laten staan.
Daarnaast is er nog een privé bestelwagentje voor het vuile werk. Over en weer naar de paarden en al de rommel die daar bij komt kijken.
Zolang die paarden er zijn, kan de Berlingo niet echt weg.

Dus eigenlijk is de model 3 de derde auto en hebben we die eigenlijk niet echt nodig. Maar ja, ik heb nu die carport gezet, dus moet er iets onder komen te staan. lekker decadent hé.:p

Gelukkig heeft tesla tijdens de 3 jarige wachtperiode, meer dan de helft van de model 3 aankoop gesponsord met de aandelen.;)
 
Ik denk dat de afschrijving over 7 jaar vrij fors gaat zijn, 70% waarschijnlijk wel als de technologie veel verbetert in die tijd. Maar dat geld dan ook voor benzine auto's, en diesel raakt al helemaal uit de gratie.

Waar ik me meer zorgen om maak persoonlijk is of vrijstelling wegenbelasting wel lang blijft, je hebt geen garanties vanuit de overheid dat je komende 5-7 jaar wel veilig zit.

Het is een zware auto dus maandelijkse lasten zouden ineens sterk omhoog schieten.

Verder zou elektriciteit duurder kunnen worden en benzine door lagere vraag juist goedkoper, al gaan ze het wss verder taxen dan.

Ik heb een reservering staan maar kan het alleen veroorloven in gunstige geval dat de euro prijs goed uitpakt, de wegenbelasting 0 blijft en ik op werk gratis kan gaan laden.
 
*proest*. Van 37k netto 27k overhouden? In Nederland? Fijn dat je geen pensioenpremie en andere verzekeringen hoeft te betalen... Ok, we gaan even verder met rekenen: stel 1000 euro/maand voor huis, dus 12k er af. Dat is nog 15k/jaar oftewel 1250 per maand over. Dan zul je moeten eten, kinderen naar school, kinderen op sporten, kleding, etc. Ik ben bang dat je blij moet zijn als je iets over houdt om te sparen als middenklasser. Je hebt blijkbaar een hoog inkomen en geen kinderen en geen idee wat de kosten van een huishouden met 2 kinderen zijn. Ik ook niet hoor, maar 50k of nog veel meer aan een auto uitgeven vind ik financieel redelijk over het randje van iemand met een modaal inkomen, ik ben daarin niet de enige.

Je berekening gaat verder uit van een grote inruilwaarde. Waar komt die vandaan? Dat geld is ook al een keer uitgegeven. Je vergeet dat de meeste mensen in de middenklasse dat alleen met leningen voor elkaar gekregen hebben. Enig idee van de rente's daarop?

40% van de echtparen maakt een scheiding mee, wat denk je van de alimentatie die moet worden betaald?

Je rekent de middenklasse veel rijker dan ze zijn. Kijk eens bij www.nibud.nl voor een wat realistischer benadering.

De meesten hier op het forum zijn (ver) bovenmodaal betaald, en dan kijk je echt heel anders naar dingen. Dat blijkt.Volgens mij is jouw beeld van de financiële positie van middeninkomens veel te positief.
 
Ik ga de model 3 privé kopen, de S blijft op de zaak. De restwaarde van de S is nog gelijk of hoger dan de aanschafwaarde van de 3. en de S is nu uit garantie. Dus iets veiliger om de S op de zaak te laten staan.
Daarnaast is er nog een privé bestelwagentje voor het vuile werk. Over en weer naar de paarden en al de rommel die daar bij komt kijken.
Zolang die paarden er zijn, kan de Berlingo niet echt weg.

Dus eigenlijk is de model 3 de derde auto en hebben we die eigenlijk niet echt nodig. Maar ja, ik heb nu die carport gezet, dus moet er iets onder komen te staan. lekker decadent hé.:p

Gelukkig heeft tesla tijdens de 3 jarige wachtperiode, meer dan de helft van de model 3 aankoop gesponsord met de aandelen.;)
En dat alles van 2x 37.000!
;);)
 
Ik denk dat auto's van meer dan zeg 25.000 euro sowieso vooral bij leaserijders terecht komen. Wie kan er met een middenklasse inkomen een auto van 50.000 euro (meer dan een jaarsalaris voor middenklasse!) betalen?
Mensen kijken nog teveel naar enkel de aanschafprijs. Vergeten wordt wat het gebruikskosten over een periode van bijvoorbeeld 5 jaar zijn. Dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat 50.000 euro toch een iets minder grote investering is dan het lijkt. Tel maar eens uit wat een ICE over die periode nog aan gebruikskosten kent in vergelijk met een elektrische auto.
 
@F500e en @horta ik wil best de discussie voortzetten maar laten we dat niet in die draadje doen. Ter info, ik heb (heel bewust) één pracht dochter en tegenwoordig een bovenmodaal inkomen maar in mijn jeugd absoluut ver onder modaal met ook nog een 1 ouder gezin. Kom dus niet aan met dat ik me iets niet kan voorstellen. Als ik niet tijdens mij tiener jaren had gewerkt konden we niet rondkomen. Leningen waren uit den boze, je gaat toch geen geld weggooien!

Maar nogmaals ik had het over een full-time werkende vader en moeder met beide een modaal inkomen met één kind en een hollandse instelling. Jullie gaan uit van leningen en alimentatie etc. sorry maar dat gaat niet op voor ELK gezin. Ook wel een vreemde redenatie trouwens.

Natuurlijk met een modaal inkomen moet je keuzes maken waar je je geld aan uitgeeft. Waar je met een bovenmodaal inkomen niet OF maar ook vaak EN kan doen. Feit is dat verbruik super laag is bij een EV en je dit goed moet meewegen als ook de wegenbelasting. Zelfs als deze omhoog gaat zal deze van een EV altijd veel lager blijven dan van een benzine/diesel. Jullie zijn voornamelijk gericht op de aanschafprijs en kijken niet naar de daadwerkelijke TCO.

Om niet verder te geraken in een discussie of een modaal full-time werkend gezien een M3 van 60k kan rijden even dan maar de TCO berekening gedaan op basis van de huidige regels en een verzonnen prijs omdat we die nog niet weten.

M3: 60000 EUR
km/j: 17000
Looptijd: 84 maanden (7 jaar)
Verbruik: 160wh/km
Energie: tegen 0.10/kwh => 19/m
Restwaarde: 11000 (7 jaar, 119000km)
Afschrijving: 583/m
Verzekering: 60/m
Onderhoud: 64/m

19+583+60+64

Kom ik uit op een maandlast van 725/m en blijf ik toch ECHT van mening dat modale Anita en John met zoonlief dit echt wel kunnen veroorloven als ze autofiel zijn.

Moet je voorstellen dat je de M3 niet nieuw koopt maar met 1 jaar de kop eraf en zie hoe super betaalbaar dat is.

Helemaal lachen als Anita of John een fijne kilometer vergoeding krijgt van de baas. Even de aanname dat 10000km voor de baas is per jaar tegen 0.19/km en de maandelijkse TCO zakt nog even met 158 EUR naar 567 EUR.

Je bent gek als je geen EV rijd en de Model 3 laat zien dat iedereen betaalbaar en luxe EV kan rijden!.
 
Leuke discussie hierboven..:D Maar ondertussen onze Franse M3 vrienden ...gaan over 2 weken bestellen...
upload_2018-11-21_9-38-32.png


French reservationists #112
 

Attachments

  • upload_2018-11-21_9-35-56.png
    upload_2018-11-21_9-35-56.png
    135.1 KB · Views: 66
  • upload_2018-11-21_9-38-0.png
    upload_2018-11-21_9-38-0.png
    60.2 KB · Views: 38
@F500e en @horta ik wil best de discussie voortzetten maar laten we dat niet in die draadje doen. Ter info, ik heb (heel bewust) één pracht dochter en tegenwoordig een bovenmodaal inkomen maar in mijn jeugd absoluut ver onder modaal met ook nog een 1 ouder gezin. Kom dus niet aan met dat ik me iets niet kan voorstellen. Als ik niet tijdens mij tiener jaren had gewerkt konden we niet rondkomen. Leningen waren uit den boze, je gaat toch geen geld weggooien!

Maar nogmaals ik had het over een full-time werkende vader en moeder met beide een modaal inkomen met één kind en een hollandse instelling. Jullie gaan uit van leningen en alimentatie etc. sorry maar dat gaat niet op voor ELK gezin. Ook wel een vreemde redenatie trouwens.

Natuurlijk met een modaal inkomen moet je keuzes maken waar je je geld aan uitgeeft. Waar je met een bovenmodaal inkomen niet OF maar ook vaak EN kan doen. Feit is dat verbruik super laag is bij een EV en je dit goed moet meewegen als ook de wegenbelasting. Zelfs als deze omhoog gaat zal deze van een EV altijd veel lager blijven dan van een benzine/diesel. Jullie zijn voornamelijk gericht op de aanschafprijs en kijken niet naar de daadwerkelijke TCO.

Om niet verder te geraken in een discussie of een modaal full-time werkend gezien een M3 van 60k kan rijden even dan maar de TCO berekening gedaan op basis van de huidige regels en een verzonnen prijs omdat we die nog niet weten.

M3: 60000 EUR
km/j: 17000
Looptijd: 84 maanden (7 jaar)
Verbruik: 160wh/km
Energie: tegen 0.10/kwh => 19/m
Restwaarde: 11000 (7 jaar, 119000km)
Afschrijving: 583/m
Verzekering: 60/m
Onderhoud: 64/m

19+583+60+64

Kom ik uit op een maandlast van 725/m en blijf ik toch ECHT van mening dat modale Anita en John met zoonlief dit echt wel kunnen veroorloven als ze autofiel zijn.

Moet je voorstellen dat je de M3 niet nieuw koopt maar met 1 jaar de kop eraf en zie hoe super betaalbaar dat is.

Helemaal lachen als Anita of John een fijne kilometer vergoeding krijgt van de baas. Even de aanname dat 10000km voor de baas is per jaar tegen 0.19/km en de maandelijkse TCO zakt nog even met 158 EUR naar 567 EUR.

Je bent gek als je geen EV rijd en de Model 3 laat zien dat iedereen betaalbaar en luxe EV kan rijden!.
Ik stel toch een oprechte vraag hoe je aan deze berekening van netto inkomen komt?

Volgens mij is dit een forum en kan je reacties verwachten als je iets plaatst, ik (en blijkbaar anderen) trekken je berekening wat in twijfel, dat is alles.

Dit is dan niet meteen een persoonlijke aanval of iets dergelijks op jou prive of dat we denken dat je het niet snapt.
Goed dat je je blijkbaar flink hebt opgewerkt, maar ik zie niet zo wat dit met je post te maken heeft.

Als je de discussie niet hier wil voortzetten, dan heeft de rest van je post weinig toevoeging, als we het er vervolgens niet over mogen hebben. ;-)
 
Ik stel toch een oprechte vraag hoe je aan deze berekening van netto inkomen komt?

Volgens mij is dit een forum en kan je reacties verwachten als je iets plaatst, ik (en blijkbaar anderen) trekken je berekening wat in twijfel, dat is alles.

Dit is dan niet meteen een persoonlijke aanval of iets dergelijks op jou prive of dat we denken dat je het niet snapt.
Goed dat je je blijkbaar flink hebt opgewerkt, maar ik zie niet zo wat dit met je post te maken heeft.

Als je de discussie niet hier wil voortzetten, dan heeft de rest van je post weinig toevoeging, als we het er vervolgens niet over mogen hebben. ;-)

Netto berekening:

37,000 bruto pj = 3,083 pm (37k/12)
3,083 bruto pm = 2,278 netto pm
2,278 netto * 12 = 27,336 pj netto
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik zal het zaterdag navragen. Ook geen zekerheid, maar alle beetjes helpen.
Het lijkt overigens logisch dat de MR in de markt gezet is om US SR-kopers te verleiden om voor 1/1/19 (vervallen tax credit) een Model 3 te kopen. De SR komt in de loop van 2019 is de verwachting.
Misschien komt de SR kort nadat in Europa geleverd gaat worden?
Het is nog onbekend...ook bij Tesla medewerkers wanneer precies welke uitvoering voor hoeveel in NL beschikbaar komt. Dat alles is binnen een paar weken bekend. De configurator zal antwoord geven op de welke uitvoering, wanneer en voor hoeveel.

Ook vervalt de tax credit niet per 1/1/2019. Deze halveert slechts. Dus Q1 en Q2 2019 $ 3750. Vervolgens Q3 en Q4 nog eens door de helft voor een $ 1875.

We weten dat Tesla probeert de productie voor het einde van deze maand op te krikken naar 7000 per week voor alleen de Model 3. Hoeveel er vanaf januari voor de EU worden gemaakt en in welke smaken, is gewoon even afwachten. Al ligt het voor de hand om de modellen met meeste marge eerst aan te bieden. Het is helemaal niet gezegd dat dit ook zo gaat gebeuren.

Is de MR alleen voor de VS? Aangezien alles kan, is dat niet onmogelijk, maar ik denk dat die kans niet groot is. Zoveel verschillende uitvoeringen zijn er nu ook weer niet.

De MR kan wel een lease-bommetje worden, al verwacht (persoonlijke natte vinger) ik dat deze uitvoering standaard boven de 50k zal komen (incl. BTW); € 53-54k.

naast "kunnen" uitgeven is er ook nog "willen" uitgeven voor een auto. Veel mensen kan het geen bal schelen waarin ze rondrijden of wat ze uitstoten: het is een gebruiksvoorwerp om van A naar B te rijden. En dan zijn er, zeker voor particulieren, veel goedkopere oplossingen dan een auto van rond de 60.000€.

100% eens. Dat is letterlijk waar ik al sinds de reservering mijn hoofd over breek. Het is een hoop geld voor een auto. Ondanks dat je wat 'terugverdiend' met de running costs. Het is nu eenmaal een stap van een 3-4 jaar oude occasion kopen iedere 5 jaar (10-12k euro) naar een auto van 50k+.

Bij zulke bedragen komen ook overwegingen in de trant van...."dat geld kan ook de hypotheek in". Wat weer hele andere voordelen biedt op de langere termijn.

Uit de cijfers uit de VS blijkt dat men zeer bereid is van goedkopere auto's te upgraden naar de veel duurdere Tesla's. Die bereidheid heb ik ook nog steeds, maar de twijfel over het totaalbedrag is bij mij nog zeker niet weg.
 
Mooi dat over twee weken het feest losbarst. Dan weten we de prijzen en is het einde aan alle speculaties. Dat klopt ook met de termijn die ik in Amsterdam hoorde: eind november zijn de prijzen bekend. Ik ben benieuwd naar de uitvoeringen en gaan ze idd alleen de LR AWD hier naar toe brengen of komt ook de MR RWD hier in Europa? Op zich hoop ik het wel, want dat zou een prima auto zijn en vrees dat ik nog een keer goed moet nadenken over de LR AWD omdat die mogelijk inclusief AP ruim over de 60K gaat. Ik hoop echt op een instapper van ongeveer 50K die met AP dan op 55K komt. Dat zou ook in NL direct een leaseknaller opleveren.

En de leasemarkt zal het dan vooral moeten hebben van de zzp-ers met goede omzet, want veel consultants in loondienst zullen mogelijk niet het leasebudget hebben om de auto te leasen. Mijn neefje kon alleen met uitzondering een Nissan Leaf leasen, want die was eigenlijk al te duur.