Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een mobiel laadstation besteld met een rode 32a stekker. Nu vraag ik mij af, is iemand ooit wel eens zo'n 32a stopcontact in het wild (Europa) tegengekomen? Is het niet meestal 16a wat de klok slaat?
ik dacht dat het net omgekeerd was. de UMC is in ieder geval 16A en de meeste rode stekkers die ik zie hangen zijn 32A.
een verloopstukje van 32 naar 16A is dan wel handig.
 
Innsbruck? Welke laadvoorziening is daar dan? Volgens Googlemaps is het van Innsbruck tot het meest noordelijke puntje van het Gardameer toch 225km. En tot zuidkant Gardameer is het 267km. Nog steeds haalbaar, maar geen 160km...
Wij willen 7 juli vertrekken voor vakantie naar italie, eindbestemming Pisa. Ben bezig om voor elkaar te krijgen dat ik 22kW kan laden in Varese, wat net haalbaar moet zijn vanaf Aichstetten (324km). Desnoods een splash-and-dash met 22kW in Lindau, 50 km ten zuiden van Aichstetten. Hotelovernachting in Varese (dan zou ook 11kW al OK zijn dus).

typfoutje, 265 idd. innsbruck zou op de parkeplaats aan de roseggerstrasse moeten kunnen, of aan de hottinger au. ga ook nog ff zoeken naar hotels met mogelijkheden, iemand. innsbruck is jl met superchargers haalbaar, is t alleen nog t laatte stukje....
 
Mijn ervaring een maand geleden op een RWE paal aan de zuidkant van Zurich (Kantoor/Distributie Renault Zwitserland; twee grasovergroeide parkeerplaatsen met RWE palen) is dat het NIET werkt. App weet mij, na aanmelden en opgeven paalnummer, netjes te melden dat ik niet voor deze palen geautoriseerd ben.

Ik gok dat je die authorisatie met een vriendelijk verzoek aan Essent of RWE (vooraf) alsnog wel kunt krijgen op je account.
Anders is bellen met RWE terwijl je daar staat nog een optie. Maar dan wel binnen kantooruren.
Ik stond er 's avonds en kon niemand bereiken.

Overigens stond bij de parkeerplaatsen dat je het gebruik bij de receptie moet melden. Ik gok dat ze daar dan ook wel een pasje voor je hebben om de paal te activeren. Maar ook dit werkt alleen tijdens kantooruren.
Dus wellicht kan iemand dat nog eens proberen.

https://www.google.com/maps/place/R...2!3m1!1s0x47900ea3d6d1fc97:0xcff4b7b4bed5c686


Ik krijg net te horen van Essent dat ze gestopt zijn met de samenwerking met RWE in Duitsland, en of ik daarom het document met laad instructies van m'n website wilde halen.
Om uitleg gevraagd, maar voor huidige klanten verandert er volgens Essent momenteel nog niets, zij kunnen nog steeds gebruik kunnen maken van de palen van RWE.

Volgende week naar Duitsland, en het zou toch wel fijn zijn als ik bij die palen zou kunnen laden...
 
Ik krijg net te horen van Essent dat ze gestopt zijn met de samenwerking met RWE in Duitsland, en of ik daarom het document met laad instructies van m'n website wilde halen.
Om uitleg gevraagd, maar voor huidige klanten verandert er volgens Essent momenteel nog niets, zij kunnen nog steeds gebruik kunnen maken van de palen van RWE.

Volgende week naar Duitsland, en het zou toch wel fijn zijn als ik bij die palen zou kunnen laden...

Heeft natuurlijk ook geen zin om de essent vaak pas aan te houden indien de samenwerking met Duitsland stopt.
Dit is de enige reden waarom ik de Essent Vaak pas heb genomen.
 
Ik krijg net te horen van Essent dat ze gestopt zijn met de samenwerking met RWE in Duitsland, en of ik daarom het document met laad instructies van m'n website wilde halen.
Om uitleg gevraagd, maar voor huidige klanten verandert er volgens Essent momenteel nog niets, zij kunnen nog steeds gebruik kunnen maken van de palen van RWE.

Volgende week naar Duitsland, en het zou toch wel fijn zijn als ik bij die palen zou kunnen laden...

Dat is echt balen. Ik heb nog wel een contract dat je van me kunt lenen. PM me maar dan regelen we het wel
 
Thanks Bigbit,

Ik heb al een contract.

Twee zelfs, een op een Essent vaak , en ook een bij een Essent soms kaart.
Daar zijn ze al eerder mee gestopt las ik.

De passen heb ik in Duitsland nog niet nodig gehad, maar hoop er volgende week wel mee te kunnen laden, we zullen zien.
 
Thanks Bigbit,

Ik heb al een contract.

Twee zelfs, een op een Essent vaak , en ook een bij een Essent soms kaart.
Daar zijn ze al eerder mee gestopt las ik.

De passen heb ik in Duitsland nog niet nodig gehad, maar hoop er volgende week wel mee te kunnen laden, we zullen zien.

Ok maar je weet dat je het Duitse contract appartement moest aanvragen? Dat is een heel ander nummer...
 
Kopie van mijn post in het Switzerland draadje:

By the way, extremely quiet in this thread; are there so few Tesla's in der Schweiz, or is there nothing to share among owners..? Let's see if some traffic can be generated here from owners in other countries that plan to or have travelled through your country. Especially the Dutch have some range anxiety when it comes to driving through the mountains (or is that 'projection' on my part only?) so sharing experiences and suggestions should be a good thing to do.

Zo zou het eigenlijk moeten werken... om het platform van Zwitserland reizigers effectief te maken ... en elders idem ... toch??
 
Nog meer tegenvallend nieuws van Essent - vraag was of je met de Essent pas ook op RWE-palen in Zwitserland en Noord Italie kunt laden. Nee dus.

"RWE ContractID is helaas niet te gebruiken in andere landen dan Duitsland. Alhoewel RWE hier ook actief is onder dezelfde naam, wordt er buiten Duitsland gebruik gemaakt van een infrastructuur die niet gekoppeld is aan die van Duitsland zelf.

Om buiten Duitsland en Nederland te kunnen laden adviseer ik u om te informeren naar Ladenetz. Deze partij biedt wel mogelijkheden om in heel Europa op te kunnen laden. Helaas is Essent hier (nog) niet bij aangesloten."

En dan kijk je op ladenetz en blijk het zich te beperken tot Duitland, Belgie en Nederland....
tsj a- dat schiet niet erg op..
 
Last edited:
Nog meer tegenvallend nieuws van Essent - vraag was of je met de Essent pas ook op RWE-palen in Zwitserland en Noord Italie kunt laden. Nee dus.

"RWE ContractID is helaas niet te gebruiken in andere landen dan Duitsland. Alhoewel RWE hier ook actief is onder dezelfde naam, wordt er buiten Duitsland gebruik gemaakt van een infrastructuur die niet gekoppeld is aan die van Duitsland zelf.

Om buiten Duitsland en Nederland te kunnen laden adviseer ik u om te informeren naar Ladenetz. Deze partij biedt wel mogelijkheden om in heel Europa op te kunnen laden. Helaas is Essent hier (nog) niet bij aangesloten."

En dan kijk je op ladenetz en blijk het zich te beperken tot Duitland, Belgie en Nederland....
tsj a- dat schiet niet erg op..

Normaal kan je met je TNM pas op Ladenetz laden en met de plugsurfing app op RWE palen in Duitsland. Dat tweede moet ik nog eens testen. Voor de Belgen met Bluecorner pas op Ladenetz
 
Heeft natuurlijk ook geen zin om de essent vaak pas aan te houden indien de samenwerking met Duitsland stopt.
Dit is de enige reden waarom ik de Essent Vaak pas heb genomen.

Zouden ze stoppen omdat de afrekening niet werkt? Is hier eerder melding van gemaakt.
Volgens mij heb ik nog nooit afrekeningen gezien van mijn laadsessies in Duitsland.

Lijkt me dat er verder niet veel reden is om de 'samenwerking' (het is krek hetzelfde bedrijf) stop te zetten.
Er zal ongetwijfeld ergens een manager zijn die de Nederlanders in Duitsland structureel van gratis stroom voorzien geen goed idee vindt.

Dacht overigens lang geleden ergens op het forum iets gelezen te hebben van iemand die RWE palen in oost europa wilde gebruiken en dat na communicatie met RWE of Essent (dat weet ik niet meer precies) toch voor elkaar had gekregen (met duitse app).

Essent vaak heeft dan inderdaad geen zin meer.
Nu wordt de vraag wanneer ze de verstrekte inlog codes voor de Duitse app gaan de-activeren.
(zouden we toch minimaal bericht van moeten krijgen - anders ben je echt in de aap gelogeerd als je leeg bij een RWE paal staat)
 
Nog even verder gekeken.

Oosterhout- Aix-en-Provence 221 KM

Aix-en-Provence - Parijs 231 KM

Parijs - Auxerre 171 km

Parijs is dus heel snel een "Makkie" (Ik gok er op dat er bij Parijs ook een zal komen)

Nu benieuwd waar de drie andere komen te staan. Volgens het artikel zullen ze in de eerste twee weken van Juli "live" zijn. Nog vóór de vakantieperiode.

Zou dus toch gewoon kunnen dat de belofte om een vakantie naar Zuid-Frankrijk deze zomer mogelijk te maken gewoon wordt nagekomen.

In dat geval.... Chapeau!!!
 
Last edited:
Nog even verder gekeken.

Oosterhout- Aix-en-Provence 221 KM

Aix-en-Provence - Parijs 231 KM

Parijs is dus heel snel een "Makkie"

Nu benieuwd waar de drie andere komen te staan. Volgens het artikel zullen ze in de eerste twee weken van Juli "live" zijn. Nog vóór de vakantieperiode.

Zou dus toch gewoon kunnen dat de belofte om een vakantie naar Zuid-Frankrijk deze zomer mogelijk te maken gewoon wordt nagekomen.

In dat geval.... Chapeau!!!

Die afstanden kloppen van geen (kilo)meter. Het is toch echt wel wat verder....
Maar nog maar even afwachten waar de andere SC's komen. Auxerre lijkt inderdaad een mooie laadplek op de route naar de zon!
 
Die afstanden kloppen van geen (kilo)meter. Het is toch echt wel wat verder....
Maar nog maar even afwachten waar de andere SC's komen. Auxerre lijkt inderdaad een mooie laadplek op de route naar de zon!

Je hebt gelijk. Je kunt zien dat ik meer op het oosten georiënteerd ben (Hongarije).

Mijn Maps ging uit van Aix en dat is inderdaad op zo'n 225 km van Oosterhout (en zou ook mooi kunnen).

Bedankt voor de correctie. Nu afwachten waar de andere drie zullen zijn (en of er in België wat gaat komen, zou ook kunnen als tussenstop Oosterhout - Parijs)
 
De 27e moet ik richting Lyon (Macon) voor een bruiloft. Dan zou de Supercharger in Auxerre heel goed uitkomen. Hoop dat ze even snel door bouwen, want lees op de ene plek eind juni en ergens anders weer eerste week van juli.

Trouwens heeft er iemand een type 3c kabel te leen voor dat weekend? Ben nog aan het kijken of ik de reis met de Tesla kan doen of dat het toch met de normale auto moet. Vooralsnog kom ik uit op een route van Rotterdam-Oosterhout-Brussel-Reims-Dijon-Macon en dat zou met laden ongeveer 4-5 uur langer duren. Met de Supercharger in Auxerre zou de tijd al een aantal uren ingekort worden.

Iemand die ongeveer deze route al heeft gereden en tips heeft voor laadpunten?
 
Zo, rondreis door Frankrijk is even een voorbereiding....Maar uiteindelijk lijkt het erop dat alles gaat lukken.
Ik zag dat ik nog ergens een test-wordpress blog heb liggen. Ik zal kijken of ik het daar een beetje op kan bijhouden wat mijn ervaringen zijn. (ik denk niet dat mijn vrouw wil dat ik uren op dit forum slijt tijdens de vakantie :rolleyes: ) We gaan in de eerste helft juli op pad.

Route gepland

met dank aan AlexT voor de type 3c kabel. Volgens mij ga ik hem nodig hebben. ;-)