Ja, dat komt altijd wel redelijk in de buurt. Dat neemt zelfs vaak nog 1 of 2 procent toe.Vraagje; klopt je range predictie als je bijvoorbeeld een langere rit in navigatie opgeeft. Je ziet dan de percentage van aankomst
Onlangs weer naar mijn ouders geweest. Dat is dus die 140km enkele reis. Toen ik in de buurt van de bestemming kwam werd aangegeven dat een roundtrip zou lukken met 16% over. Daar toch maar aan de lader gehangen en 80km bijgeladen (gaat niet zo snel met Shuko). Bij vertrek gaf de auto aan, dat we nog 6% over zouden hebben bij aankomst thuis. Dat is even naar 7% gegaan en toen ging het al snel naar 5,4,3,2...er moet geladen worden om bestemming te halen.
Toen 10 minuutjes aan een Fastned gehangen (denk dat we halverwege waren). Hartstikke mooi! Zou 13% over hebben bij aankomst. Doorgereden zoals ik gewend was en inderdaad: met 13% over kwamen we thuis. Dus 5 minuutjes Fastned was ook wel ok geweest. Echter, op zo'n 140km tripje 2 keer stoppen gaat me te ver Dus dan maar het zekere voor het onzekere.
Het dichtst in de buurt van wat je wil is dan denk ik toch de grafiek in het energieplaatje. De handleiding beweert dat daar de actuele waarde in Wh/km staat. Een verbruik tegen snelheid (afhankelijk van omstandigheden) kan ik nergens vinden.
Jammer is dat, want dat is denk ik best wel waardevolle informatie. Vooral om mensen die koppig zijn (zoals ik) te laten inzien wat het effect van snel rijden is!
Eigenlijk is dat gek of niet? Juist die eerste paar kilometers rij ik heel rustig en met zeer lage snelheid! Ik probeer zoveel mogelijk de batterij voor te verwarmen voor vertrek en zolang de auto aan de laadpaal hangt.De eerste kilometers van een rit vreten energie (ook te zien aan dat getal “sinds vertrek”) ook bij mij, maar hoe langer je rijdt hoe beter het wordt. Behalve als je snelheid gemiddeld laag blijft, dan warmt de batterij kennelijk maar zeer traag of helemaal niet op. Dat is ook te zien aan dat gestippelde deel (de linkerkant) van die lijn onder de snelheidsweergave. Dat blijft dan lang.
Als ie goed voorverwarmd is zou het regeneratief remmen ook direct goed moeten zijn, toch?