Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

High Power Wall Charger Mk II

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt wat over de zekeringen wordt gezegd. formeel dus 16A. Nu heb ik een zonnepanelen groep die 20A zekeringen heeft. Je houdt toch een vorm van selectiviteit....maar voldoet niet helemaal aan de norm. Een installateur nam er genoegen mee
Wat ik dan apart vind is dat Maxem hun product met 25A verkoopt. Dat is tegen de norm en zou je bij brand nog wel eens mede verantwoordelijk kunnen maken.
 
En dan zouden 22kW laders dus ook niet genoeg hebben aan een 3x40A netaansluiting.
Dan snap ik waarom we die zo weinig zien.
3x25A: 237 euro per jaar.
3x50A: 1367 euro per jaar.
Klopt. Op kantoor hebben wij hier 3x50A.

Kijkende in de Handleiding van Maxem zie ik staan:

Maxem is een regelsysteem is dat de belasting van het laadpunt reguleert. Daarom kan volgens de NEN 1010 worden gerekend met een lagere gelijktijdheidsfactor.* Maxem zorgt dat het laadpunt minder belast wordt als er meer belasting in huis is. Het laadstation kan daarom worden afgezekerd op een hogere waarde dan normaal, maar niet hoger dan de doorlaatwaarde van de hoofdaansluiting.

Ik kan de NEN norm niet direct vinden (paywalls!), maar wat ik vind maak ik niet uit op dat 25A achter 25A mag, wat wel in hun handleiding staat: http://cohere.eu/MXHome_manual.pdf

Ik ben hier niet de expert, maar het is wel interessant om te weten hoe dit nu zit met slimme laadoplossingen.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Ik denk dat de NEN normen wat anders zeggen. Je zou max 24A achter een 25A mogen zetten gok ik zo maar.

Maxem is leuk, maar kan ook falen. Dan moeten je zekeringen de boel opvangen.
Dat is niet perse zo, je hebt ook nog de karakteristieken van de zekeringen. En stel het gaat fout dan heb je idd de hoofdzekering nog :) Die is er niet voor niets. En een beetje nette zekeringkast is dat ook een automaat die je weer omhoog kunt doen.
Mooi, moderne auto rijden en dan conservatief denken in de zin van dat een regelaar wel eens kan falen en dan maar selectiviteit kiezen boven gave techniek :)
 
Lijkt om maximaal 24A en dan nog 0,6A aan verbruik van het huis?

Maar de normen zeggen dus eigenlijk dat met 24A laden achter 25A niet mag want de maximale zekering achter de 25A is 16A.
Dat is in het geval dat je ouderwetse meuk hebt. Net als de ouderwetse ster-driehoek schakeling voor elektromotoren. Daarvoor zijn ook gave factoren die je kunt hanteren om te voorkomen dat de veiligheid er uit knalt bij het opstarten. En toen kwam er ineens een frequentieregelaar en veranderde de wereld :)
Het grootste deel van de NEN1010 stamt uit de tijd voor moderne halfgeleider technieken. En daarom heb je dus termen als selectiviteit en gelijktijdigheidsfactor. Dat was nodig omdat 'vroeger' apparaten niet met elkaar konden communiceren of van elkaar konden weten of het maximale toelaatbare vermogen overschreden zou worden.

Trouwens met de C karakteristiek, die vaak voor de hoofdaansluiting wordt gehanteerd, kun je maar zo 30-40 minuten 2 keer de nominale stroom gebruiken voordat de zekering uitschakelt. ;)

automaten.jpg

info_automaten.htm
 
Last edited:
*/ disclaimer
Ik ben geen super specialist op dit gebied (huisinstallaties) dus laat je informeren door een gecertificeerd bedrijf met de juiste ervaring in laadinrichtingen speciaal voor huisinstallaties.


In de NEN 1010:2015 is een aparte rubriek (722) opgenomen met betrekking tot laadinrichtingen voor elektrische voertuigen.
Hierbij zijn eveneens de stuurfuncties en de beveiligingen tegen elektrische schok opgenomen.
Dus zo ouderwets zijn ze ook weer niet.... ;)

Het maakt ook een verschil of je een "onderverdeler" maakt bij je laadpunt of dat deze rechtstreeks op de meterkast zit.
Afgaande verbruiker groepen moeten selectiviteit hebben!
Dus 25A hoofd --> 16A eindgroepen.
Of 25A hoofd --> 16A onderverdeler --> 10A eindgroepen.

Een PV (zonnepanelen) groep is geen verbruiker en kan onder de juiste omstandigheden wel op 20A!
Is een andere regel dus niet verwarren met verbruikers!

In het geval van een slimme laadoplossing mag deze dus hoger zijn afgezekerd volgens de NEN 1010:2015
Zet je er een "stopcontact" bij heb je pech en dus max 16 of 10!
Dus zo gek zijn ze niet bij Maxem;)
Let wel je moet dus naar het hele plaatje (laten) kijken.
 
Dat is niet perse zo, je hebt ook nog de karakteristieken van de zekeringen. En stel het gaat fout dan heb je idd de hoofdzekering nog :) Die is er niet voor niets. En een beetje nette zekeringkast is dat ook een automaat die je weer omhoog kunt doen.
Mooi, moderne auto rijden en dan conservatief denken in de zin van dat een regelaar wel eens kan falen en dan maar selectiviteit kiezen boven gave techniek :)
Begrijp me niet verkeerd, ik wil zo snel mogelijk laden :)

Hoofdzekering zijn vaak C terwijl je in de rest van de installatie B gebruikt.

Waar ik echter wel op doel is dat je altijd fail safes moet hebben.

Ik vraag mij gewoon af wat de NEN normen er van zeggen. Daarna kan je een discussie hebben of deze regels nog goed zijn en wellicht veranderd kunnen worden.

Elektriciteit blijft echter gevaarlijk. 11kW of zelfs 22kW zijn serieuze vermogens waar je mee moet op passen.
 
  • Like
Reactions: Tampert
Begrijp me niet verkeerd, ik wil zo snel mogelijk laden :)

Hoofdzekering zijn vaak C terwijl je in de rest van de installatie B gebruikt.

Waar ik echter wel op doel is dat je altijd fail safes moet hebben.

Ik vraag mij gewoon af wat de NEN normen er van zeggen. Daarna kan je een discussie hebben of deze regels nog goed zijn en wellicht veranderd kunnen worden.

Elektriciteit blijft echter gevaarlijk. 11kW of zelfs 22kW zijn serieuze vermogens waar je mee moet op passen.
In elk geval er voor zorgen dat de draden goed vast gedraaid zijn, en van de juiste diameter/oppervlakte. Slecht contact of te dunne geleiders is het meest brandgevaarlijk bij deze vermogens. Bij sluiting zal de beveiliging wel aanspreken :)
 
Mijn HPWC wou niet meer laden: "Check chargepower", verscheen er in de wagen. Die is al een jaar niet meer veranderd.
Geen rode lichtjes.
Reset gedaan, geen oplossing.
Nu bestaat er blijkbaar ook een 'deep reset'. Nog langer op de reset knop duwen totdat de lamp rood groen begint te pinken.

Werkt weer als nieuw.

Heeft niet mogen zijn. Zelde probleem deed zich opnieuw voor. Reset hielp niet. Tesla gebeld. Hebben nieuwe opgestuurd. Goeie service.
Foutlelding lijkt er op te wijzen dat er letterlijk een kink in de kabel was.
Zijn er nog meer met deze ervaring?
Zou willen weten of dit komt door
  • een ‘accidentje’. Kan mij niet inbeelden, maar ik ben er ook niet altijd bij
  • toevallig een slecht exemplaar
  • Zwakke constructie in het algemeen, waardoor ik moet ingrijpen aan mijn opstelling om dit te voorkomen (aan 8m kabel trekken vraagt toch wat kracht, maar ook weer niet zo dramatisch dat die toch wel kloeke kabel zou breken. Mss beter aan de kabel trekken ipv aan de connector. Hoewel, doe ik dat al niet? Maar als ze 8m leveren, dan zou die daar toch mogen op voorzien zijn
  • Puur bad luck
Is die kabel eigenlijk versterkt?
 
Heeft niet mogen zijn. Zelde probleem deed zich opnieuw voor. Reset hielp niet. Tesla gebeld. Hebben nieuwe opgestuurd. Goeie service.
Foutlelding lijkt er op te wijzen dat er letterlijk een kink in de kabel was.
Zijn er nog meer met deze ervaring?
Zou willen weten of dit komt door
  • een ‘accidentje’. Kan mij niet inbeelden, maar ik ben er ook niet altijd bij
  • toevallig een slecht exemplaar
  • Zwakke constructie in het algemeen, waardoor ik moet ingrijpen aan mijn opstelling om dit te voorkomen (aan 8m kabel trekken vraagt toch wat kracht, maar ook weer niet zo dramatisch dat die toch wel kloeke kabel zou breken. Mss beter aan de kabel trekken ipv aan de connector. Hoewel, doe ik dat al niet? Maar als ze 8m leveren, dan zou die daar toch mogen op voorzien zijn
  • Puur bad luck
Is die kabel eigenlijk versterkt?
Heb je de spanning er al eens helemaal afgehaald door de groep in de meterkast uit en aan te zetten? Dit was bij mij onlangs de oplossing nadat een gewone reset niet hielp.
 
Heb je de spanning er al eens helemaal afgehaald door de groep in de meterkast uit en aan te zetten? Dit was bij mij onlangs de oplossing nadat een gewone reset niet hielp.
Inderdaad. Spanning eraf, reset. Na bekiken van de logs heeft Tesla een nieuwe gestuurd. Die heb ik gisteren gemonteerd. Oude wordt opgehaald. Foutmelding gaf aan dat er geen spanning op de kabel zat. Klep ging wel open. Maar dat wordt door een andere ader gestuurd.
Kabel eens nagezien en op 1 plaats is inwendige verdikking te zien. Mss inwendig beschadigd. Heb bij mijn weten niets gedaan wat dit zou kunnen veroorzaken. Vandaar mijn vraag. Mochten meerderen dit hebben, dan zou dit wijzen op een gevoeligheid waar rekening mee moet gehouden worden. Nòg voorzichtiger zijn.
Zal dus wellicht toch een toevallige fabricatiefout geweest zijn. Aan buitenkant is isolatie nergens beschadigd. Mocht er een ‘accidentje’ mee gebeurt zijn, dan zou ik dat ook aan de buitenkant zien denk ik.