Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Vorige week vrijdag op een ritje naar Den Haag een lekker relaxed gereden, max. 105 km/h.
Niet als een ouwe *** maar gewoon het gas niet te diep in. Daarmee haalde ik een mooi gemiddelde van 195Wh/km.
Toch ruim lager dan mijn all-time gemiddelde van 215Wh/km.
En je haalt dan ook de typical range, viel mij op.
 
Dank! Alles aan het pakken nu. Toch maar ff een extra kabel meegenomen, mocht hij vast blijven zitten en labeltjes met adres en instructie in Engels, Italiaans, Frans, Duits, Sloveens en Kroatisch gemaakt.. (goeie tip, thx) Ben alleen benieuwd hoe het extra gewicht van invloed gaat zijn... Vrouw lief heeft aardig lopen pakken. Denk al snel 250kg aan zooi bij als ik het zo inschat. 3 personen totaal 212 kg...
Veel plezier gaat vast goedkomen!

Hou ons op de hoogte.
 
Huuuuh!
Berg af?

Wat dacht je hier dan van ?

dalen1.png
dalen2.png
 
Voor eenieder die het verbruik onverklaarbaar te hoog vindt:

Het was me de laatste tijd opgevallen dat het verbruik 10-20% hoger lag dan voorheen.
Ik heb de airco uit staan maar kreeg toch zo af en toe koude ventilatielucht en hoorde de compressor lopen.
Nu las ik vandaag hier ergens op het forum dat als je de ventilatie na boven / de voorruit hebt staan de airco toch gaat lopen, ondanks dat deze uitgezet is, waarmee de luchtvochtigheid geregeld wordt zodat de voorruit ontwasemd wordt. Dit was bij mij dus het geval.
Nu ik de ventilatie naar voren heb gezet loopt idd de compressor niet meer, is het minder koud, beslaat de voorruit niet en heb ik weer zo'n 15% lager verbruik. Mocht de voorruit beslaan dan kun je altijd de ontwasemknop gebruiken.
 
Sja, ik heb hiervoor nooit in snelle auto's gereden dus ben niks gewend ;). En ik merk dat ik in het begin veel met de S zat te 'spelen', lekker optrekken, harder rijden etc. Na een week al een boete te pakken. De tweede pas in mijn leven, na 16 jaar autorijden..
Volgens velen hier zal ik wel rijden als een ouwe ***, ook al ben ik maar 39 jaar. Ik hou gewoon niet zo van boetes, en die maximumsnelheden zijn er naar mijn smaak niet voor niks.
Ik rijd een aantal keren per week Hoorn - Delft v.v. en leg dus wel wat km's af. Heb er nu zo'n 12k mee gereden en het verbruik is ongeveer 202 Wh/km over die gehele afstand. Dat is wel in de lente en zomer, dus het zal straks in de winter wel wat oplopen. Ik heb de auto sinds eind maart.

Als ik echt rustig doe kan ik op het stuk Hoorn - Delft rond de 175 Wh/km uitkomen. Maar dan rijd ik niet harder dan 100. Houd ik me netjes aan de maximumsnelheid, en dus ook 130 rijden waar dat mag, dan kom ik rond de 190-200 uit.

Op vakantie ben ik er nog niet mee geweest. Normaliter rijd zelfs ik in Duitsland met de meute mee, dus rond de 150 km/u waar dat kan. Paar weken geleden wel even de S 'uitgelaten' op de autobahn. Voor het eerst in m'n leven dat ik zelf stuurde en 180+ per uur reed ;). Moet zeggen dat de auto ook op dat soort snelheden wonderbaarlijk comfortabel is en zeer strak spoort.
In Frankrijk mag je nergens harder dan 130 dus dan lijkt me de afstanden tussen de SC's goed te doen, als er niet teveel bergen zijn....

Overigens, ik rijd dan wel niet te hard, ik ben wel een liefhebber van autorijden, en hou ook van doorrijden. Kan me echt ergeren aan mensen die 73 gaan rijden als 80 is toegestaan, of aan dreutels die er een eeuw over doen om op snelheid te komen. Ik hou wel degelijk van lekker pittig optrekken en een beetje doorrijden. Vind gewoon de stress van het extra opletten en eventuele boetes bij het overtreden van de maximumsnelheid niet de moeite waard. Bovendien, in de Randstad heeft het ook totaal geen nut. Je komt nauwelijks sneller aan. Te druk, en de afstanden zijn te kort.

Al met al zeer tevreden over het verbruik tot nu toe. Moest toen ik 'm net had wel even slikken. Die geadverteerde 500km die haal je dus echt never nooit niet... Maar als je die bittere pil eenmaal hebt geslikt en uitgaat van 350 km dan is het prima.
 
Om te geloven dat je de rated 500 in de praktijk zou halen is ook wel wat naïef, niet? Ik denk dat vrijwel geen enkele auto het rated verbruik in praktijk haalt.
Iets aardiger mag wel hoor...
En jammer dat je alleen daarop reageert...
Overigens, het was niet zo dat ik daar heel naïef pas achter kwam toen ik de auto in ontvangst nam nee. Was me vrij snel duidelijk, alvorens ik de auto al bestelde. Maar, ik moet wel zeggen dat ik had verwacht dat 400km meer de actuele range zou zijn bij snelwegsnelheden. Dat valt in de praktijk tegen, en dat werd me pas in de loop van de wachttijd op de auto duidelijk via dit forum.

Maar goed, ook met 350km range voldoet de auto prima. Dat is nog steeds ruim meer dan ik nodig heb op 1 dag.
 
Vanavond even met Roadside Assistance gebeld, omdat ik de onplezierige verrassing kreeg van bij SuC Oosterhout een halfuur te hebben gestaan en na de bitterballen en koffie maar 125 range bleek te hebben gekregen. Grapte dat het mijn straf misschien was voor de poging met 0 op de teller bij de SuC aan te komen (het werd 1).

De medewerker sprak mij ernstig aan, en hield bij hoog en laag vol dat het bij 0 echt over en uit is, niks nog stiekem een kilometer of 25 extra te gaan, Keezje! :crying:

Hoe zit het nou echt ..? (ik ga het niet meer proberen!) :confused:
 
Het valt mij hier in Frankrijk weer op hoe weinig de auto verbruikt bij hoge temperaturen. Blijkbaar heeft dat een flinke positieve invloed op het verbruik van de auto. Zo groot zelfs, dat het extra verbruik van de airco daarbij in het niet valt. Hij voelt zich 'kiplekker' bij zo'n 30 graden.
Even een fotootje gemaakt van een rit achter een vrachtauto, bij die gemiddeld 28-30 graden C.
Die vrachtauto scheelt natuurlijk behoorlijk, maar ik heb dit in Nederland ook een keer geprobeerd naar de E-rally toe rijdend (bij een volgens mij veel lagere temperatuur) en ik kwam toen in geen velden of wegen in de buurt van zo'n verbruik!
 

Attachments

  • IMG_2772.JPG
    IMG_2772.JPG
    108.4 KB · Views: 221
Vanavond even met Roadside Assistance gebeld, omdat ik de onplezierige verrassing kreeg van bij SuC Oosterhout een halfuur te hebben gestaan en na de bitterballen en koffie maar 125 range bleek te hebben gekregen. Grapte dat het mijn straf misschien was voor de poging met 0 op de teller bij de SuC aan te komen (het werd 1).

De medewerker sprak mij ernstig aan, en hield bij hoog en laag vol dat het bij 0 echt over en uit is, niks nog stiekem een kilometer of 25 extra te gaan, Keezje! :crying:

Hoe zit het nou echt ..? (ik ga het niet meer proberen!) :confused:

Geen paniek, wederom het bekende plaatje: (5.1kWh is bij een verbruik van 200Wh/km nog goed voor zo'n 25,5km!)
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    43.3 KB · Views: 224