Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik kan met mijn hendel gewoon de snelheid aanpassen.... En door hem naar mij toe te trekken wordt bijvoorbeeld de snelheid aangepast naar de door Tesla gedetecteerde maximum.
Maar op AP op secundaire wegen niet meer dan de gedetecteerde vmax +10 (tot 2014.8 + je eigen instelling). Helpt dus niet veel als er 30 gedetecteerd wordt wat je 70 mag.
Je moet dus overschakelen op: ofwel TaCC en zelf sturen ofwel AP en zelf gas bijgeven.
 
Maar op AP op secundaire wegen niet meer dan de gedetecteerde vmax +10 (tot 2014.8 + je eigen instelling). Helpt dus niet veel als er 30 gedetecteerd wordt wat je 70 mag.
Je moet dus overschakelen op: ofwel TaCC en zelf sturen ofwel AP en zelf gas bijgeven.
Je hebt gelijk, maar zeikerig (ik weet het) is in NL (en ik dacht ook België) de functie formeel alleen voor snelwegen beschikbaar....
 
  • Like
Reactions: Phil V
+1,
al vind ik de optie TaCC veiliger. Voor wat je dan zelf verkeerd doet, krijg je dan waarschuwingen (lane keep warnings). Als je zelf gas geeft, overrule je alles en moet je zelf anticiperen op een stoppende voorganger.
Nee, ook zelf met de voet op het gaspedaal krijg je waarschuwingen als je voorligger plots remt. En als je dan het gaspedaal los laat, remt ie zelf.
 
Ik kan met mijn hendel gewoon de snelheid aanpassen.... En door hem naar mij toe te trekken wordt bijvoorbeeld de snelheid aangepast naar de door Tesla gedetecteerde maximum.
Handicap is als je auto een verloren bord 50 of 30 herkent, waar je 80 mag. Dan zit je autopilot vast op een maximum van herkende snelheid + 10km/u.
 
Je hebt gelijk, maar zeikerig (ik weet het) is in NL (en ik dacht ook België) de functie formeel alleen voor snelwegen beschikbaar....
Inderdaad, maar staat bij mij overal op waar hij kan opgezet worden. En anders staat TaCC op.
Ondertussen kan ik in mijn MY al AP ook opzetten waar er geen lijnen zijn. Net als met AP1 het geval was, volgt hij nu ook de voorligger. Geen idee met welke update dit gekomen is.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Gisteren in het donker en in gietende regen meer dan een uur moeten rijden naar huis. Ik was verbaast hoe stabiel AP nog was in deze omstandigheden. Zonder AP zou het een probleemrit geweest zijn, terwijl het nu relaxt was. Vroeger ging AP in deze omstandigheden van hoeken naar kanten of kreeg ik AP zelfs niet aan. ik kijk er er naar uit op FSD te gebruiken (zit al jaren op beide Tesla's)
Maar geen melding van slecht weer gedetecteerd en het zgn uitschakelen van FSD/EAP/AP en elke zoveel seconden een ding dong?
 
Wat is FSD nu eigenlijk waard zolang de bestuurder af en toe moet ingrijpen?
Momenteel? Extreem weinig.

AP rijdt al meer dan 8 jaar zo goed als zonder ingrijpen op de autoweg (tenzij je zoals ik te ongeduldig bent). Daar ligt de grootste winst wat betreft vermoeidheid.
Buiten de autoweg rij je zelden nog meer dan 30 minuten. Dat kunnen we nog aan.
Als het ook daar in 99% van de gevallen goed zal gaan, is de winst voor de veiligheid enorm.
Vraag daarbij is nog of die 1% veiligheidsingrepen zijn? Volgens mij is het niet om een ongeval te voorkomen, maar gewoon om de wagen vooruit te helpen als hij niet weet wat doen of te traag ageert.
Ongevalvrij rijden zit tegen de 100% volgens mij.
 
ben benieuwd wat twee FSD tesla's doen die elkaar kruisen op een smalle weg met een zachte berm ? (of een muur / gracht / whatever ... )
vanaf het wat moeilijker wordt valt het systeem door de mand.
idd op dat moment kan je ingrijpen en is er niet echt gevaar...
maar als je een robotaxi belooft over een paar maanden, moeten dat soort dingen wel gewoon werken.
 
ben benieuwd wat twee FSD tesla's doen die elkaar kruisen op een smalle weg met een zachte berm ? (of een muur / gracht / whatever ... )
vanaf het wat moeilijker wordt valt het systeem door de mand.
idd op dat moment kan je ingrijpen en is er niet echt gevaar...
maar als je een robotaxi belooft over een paar maanden, moeten dat soort dingen wel gewoon werken.
Als het niet past dan zal FSD niet gaan. Ik ben benieuwd wat je als mens anders kunt dan een plek zoeken waar je wel kunt passeren.
FSD zie je dit in de video's uit de VS ook doen. Dus ik zie dit niet als issue.

Dat het nog niet 100% correct en foutloos is dat klopt.
 
  • Like
Reactions: Phil V
ben benieuwd wat twee FSD tesla's doen die elkaar kruisen op een smalle weg met een zachte berm ? (of een muur / gracht / whatever ... )


Beta/Supervised wordt getraind op basis van videobeelden van menselijke chauffeurs, dus als die specifieke ‘edge case’ tot de trainingsdata behoort gaat dat goed komen.

Punt is wel dat al bekend is dat nu compute niet meer de bottleneck is, goede data dat nu geworden is. Op dit moment is slechts 1/1000 van de data waardevol voor trainingsdoeleinden.

Gelukkig heeft Tesla ook een behoorlijk aantal professionele chauffeurs in dienst die de hele dag bezig zijn om dit soort scenario’s te rijden, zie bijvoorbeeld Chuck’s corner en hoe vaak daar door Tesla getraind/getest wordt.
 
ben benieuwd wat twee FSD tesla's doen die elkaar kruisen op een smalle weg met een zachte berm ? (of een muur / gracht / whatever ... )
vanaf het wat moeilijker wordt valt het systeem door de mand.
idd op dat moment kan je ingrijpen en is er niet echt gevaar...
maar als je een robotaxi belooft over een paar maanden, moeten dat soort dingen wel gewoon werken.
Enkele mogelijkheden:
  • Kritische locaties worden vermeden (met 97% van de wegen kun je ook 99,99% van de bestemmingen bereiken)
  • Iemand kan vanaf afstand ingrijpen als een robotaxi vastloopt (mbv de camera's)
  • Men start met eenvoudige toepassingen (vb: luchthaven naar parkeerterrein of hotel)
  • Etc.

Als een kind moet leren lopen dan weet je ook dat vallen en opstaan erbij hoort.
Als je dat niet wilt/kunt accepteren dan leer je nooit lopen 😅
 
ben benieuwd wat twee FSD tesla's doen die elkaar kruisen op een smalle weg met een zachte berm ? (of een muur / gracht / whatever ... )
vanaf het wat moeilijker wordt valt het systeem door de mand.
idd op dat moment kan je ingrijpen en is er niet echt gevaar...
maar als je een robotaxi belooft over een paar maanden, moeten dat soort dingen wel gewoon werken.
Als het echt niet mogelijk is, zal hij stoppen.
Mijn ervaring is al vanaf 2016 (met AP1). Dat de wagen minder marge nodig heeft dan ikzelf.
  • Bij versmalde rijstroken op wegenwerken in Duitsland blijft hij gewoon vrachtwagens voorbij gaan waar ik niet zou durven.
  • Met Summon reed hij gewoon door een garagepoort met 1 cm overschot aan beide kanten
  • In de buurt hebben wij wegversmallingen met een paaltje. Zie foto. Hij rijdt er zo rakelings naast dat ik tot voor kort altijd overnam. Ik denk dat het geen 2 cm scheelt. Met een tegenliggende vrachtwagen is het helemaal spannend. Ik durf alvast niet zo dicht rijden aan 50km/u.
    IMG_3600.png
 
ben benieuwd wat twee FSD tesla's doen die elkaar kruisen op een smalle weg met een zachte berm ? (of een muur / gracht / whatever ... )
vanaf het wat moeilijker wordt valt het systeem door de mand.
idd op dat moment kan je ingrijpen en is er niet echt gevaar...
maar als je een robotaxi belooft over een paar maanden, moeten dat soort dingen wel gewoon werken.
Dat werkt al.

Stoppen voor voetgangers? Uitwijken voor wandelende moeders met koetsen? Een leverende bestelwagen en een volle lijn tussen de rijstroken?

 
  • Like
Reactions: MaartenD