Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
De nadelen die ik op wikipedia lees vind ik toch nog aanzienlijk zoals elke 4 dagen volledig ontladen en kostprijs quasi dezelfde als Li-ion (of zelfs al iets duurder tegenwoordig door de prijsdaling van Li-ion)
De marktprijs wordt natuurlijk bepaald door die van Li-ion, daar zullen ze niet ver vandaan willen zitten.
De voordelen van volledig kunnen ontladen, geen verlies aan capaciteit (wel verlies van efficientie!) na verloop van tijd en onbrandbaarvlamvertragend electrolyt zijn natuurlijk wel heel nuttig in een stationaire situatie, daarom geen reden om zich inferieur aan Li-ion voor te doen qua prijs denk ik.

Ik denk dat er nog een flinke verbetering mogelijk is (en hopelijk zal komen) op het gebied van materialen en de vorm van de anode/kathode, waardoor de genoemde nadelen verminderd worden.
 
De nadelen die ik op wikipedia lees vind ik toch nog aanzienlijk zoals elke 4 dagen volledig ontladen en kostprijs quasi dezelfde als Li-ion (of zelfs al iets duurder tegenwoordig door de prijsdaling van Li-ion)
De vraag is wat het hele systeem kost.
Voor onze 13.000 kWu betalen wij precies 2000 euro per jaar. Dan zou de hele installatie, incl zonnepanelen maximaal 20 mille mogen kosten.
Ik denk dat het heel wat meer is. Terugverdientijden worden dan wel onrealistisch.
 
Daarop ik me wat breder ben gaan oriënteren op de lucht-water-warmtepompen die er op de markt zijn. Op de internationale markt wel te verstaan. En daar vond ik na niet heel lang zoeken een merk dat nog niet in Nederland op de markt was, maar wel prima presterende lucht-water-warmtepompen levert. Met de kwaliteit zit het ook wel goed want ze bieden net als de bekende merken 5 jaar garantie.
En zo is het gekomen... dat ik importeur word... en ik heb niet de illusie dat ik voor een landelijke (prijs-)doorbraak kan gaan zorgen in m'n eentje, maar ik ga het wel proberen. De exacte prijzen die de consument uiteindelijk moet betalen heb ik nog niet, maar mijn streven om het model van 8,5 kW (de kleinste, geschikt tot ca 1900m3 gasverbruik) na subsidie onder 2000 euro te krijgen lijkt te lukken. En voor alle duidelijkheid, dat is de prijs die de consument er dan voor moet betalen, inclusief BTW en inclusief de marge voor de installateur!

Als het je echt lukt een 8,5kW warmtepomp voor netto 2000 euro op de markt te introduceren dan lijkt me dat een behoorlijke doorbraak Klaas.
Dan zou ik het zelfs voor mijn miniverbruik van 440m3 zeer interessant vinden.
 
Last edited:
Vandaag in De Tijd:

Groene-energiespelers slaan alarm

  • 29 november 2016 07:53


  • Corrigeren
  • Bewaren
  • Afdrukken

  • Geef zelf een reactie

view



© Saskia Vanderstichele


De groene-energiesector schudt de politici wakker: investeringen blijven uit tot er zekerheid is over de energiepolitiek.








Lees verder


Recent advies

Elia kopen of verkopen?

Bekijk hier het advies op belegger.be
De groene-energiesector zit in zak en as. Ondanks allerlei klimaatakkoorden, studies en rapporten ontbreekt het ons land aan een duidelijke energievisie op lange termijn. Die is niet alleen nodig om de klimaatdoelstellingen concreet te kunnen realiseren, maar is ook essentieel voor de bedrijven in de sector, van zonnepaneleninstallateurs, kleine windparkcoöperaties tot warmtepompbedrijven en groene energieleveranciers. De koepelorganisaties ODE en Edora trekken aan de alarmbel.


‘We zitten echt in een impasse’, zegt Noémie Laumont, de secretaris-generaal van Edora. ‘De samenwerking tussen de federale overheid en de gewesten, en de gewesten onderling loopt niet goed. Er is geen duidelijkheid over het beleid op lange termijn. Door dat institutioneel falen blijven investeringen uit.’


Licht aan

Het Franstalige Edora en de Vlaamse tegenhanger ODE willen vandaag tijdens een colloquium in de Senaat de politici wakker schudden. ‘De boodschap is dat de regering het dossier ter harte moet nemen’, vindt Bram Claeys, de algemeen directeur bij ODE. ‘Vlaanderen presenteert binnenkort zijn energievisie, maar die kan enkel zinvol zijn als ze in overeenstemming is met die in België en Europa. Onze energiesystemen zijn verbonden met die van de buurlanden.’


De groene-energiefederaties pleiten voor CO2-heffingen op bijvoorbeeld het wegtransport en de verwarming. Daarbij zou er ook een groene taxshift moeten komen. ‘Elektriciteit wordt nu zwaarder belast dan aardgas en stookolie. Het is zinvol om wat lasten van elektriciteit te verschuiven naar die andere energiedragers’, vindt Bram Claeys van ODE.


En die visie moet ook meer zijn dan enkel kijken hoe het licht blijft branden bij de sluiting van de kerncentrales, vult Laumont aan. ‘Het is jammer dat de netbeheerder Elia en minister van Energie Marie-Christine Marghem enkel kijken naar elektriciteit en hoeveel gascentrales we als back-up nodig hebben. We moeten ook kijken naar het transport, de verwarming en de energiebesparing’, zegt Claeys.


Door over te schakelen op elektrisch rijden, zal de uitstoot van broeikasgassen dalen. Maar er zal wel meer elektriciteit verbruikt worden en het energienet zal flexibeler worden door alle batterijen. Dat moet allemaal meegenomen worden, klinkt het bij de groenestroomfederaties die samen meer dan 300 leden tellen.


Ambitie

‘Het huidige energiebeleid doodt alle ambitie’, zegt Laumont. Heel wat bedrijven uit de sector zijn de voorbije jaren failliet gegaan. De blijvers rusten op hun lauweren en nemen geen risico’s meer. Ze doen alleen eenvoudige projecten met bestaande technologie op de korte termijn. Ze wagen zich niet aan nieuwe dingen omdat ze vrezen dat de overheid de regels weer kan veranderen.’


300Het Vlaamse ODE en zijn Franstalige evenknie Edora tellen zo’n 300 leden, zoals groenestroomleveranciers, zonnepanelenbedrijven, windparkontwikkelaars, technologiebedrijven en ingenieursbureaus.

En toch zijn er in ons land heel wat bedrijven die mooie dingen kunnen doen in de energietransitie. ‘Het zou een goede zaak zijn als België een leidersrol in de energietransitie opneemt. Dat levert economische activiteit, werkgelegenheid en opportuniteiten voor innovatie op.’


Maar de kosten voor de ondersteuning van alternatieve energie zijn toch hoog? Claeys: ‘De kosten zijn een aandachtspunt en we moeten nieuwe technologie niet onverantwoord gaan ondersteunen. De competitiviteit van onze bedrijven en de factuur van de gezinnen zijn belangrijk. Maar het federaal planbureau heeft berekend dat de macro-economische baten groter zijn dan de kosten. Dat is dus voor de maatschappij een positieve zaak.’


Zon en wind

Maar hij benadrukt dat het om een investering in de toekomst gaat. ‘We moeten niet enkel kijken naar het kortetermijneffect op de factuur, maar ook naar de handelsbalans.’ En investeren zullen we sowieso moeten doen in onze infrastructuur die veroudert. ‘Er zijn belangrijke vervangingsinvesteringen nodig, zowel in de elektriciteitsproductie als in de netten.’


En wat als er geen duidelijke energievisie komt? ‘Dan blijven de investeringen die we nodig hebben om de Europese doelstellingen te halen uit. Tegen 2020 moeten we nog flink versnellen in zon en wind. Als we blijven aanmodderen, komen we in 2030 maar aan 20 procent hernieuwbaar terwijl we tussen 30 en 40 procent nodig zullen hebben.’
 
He ja daar heb ik zin in, zo'n H2 tank in de achtertuin of onder het huis... Heb net de mazout tank vol zand laten storten...

Wiens VC geld zit is die startup aan het verbranden?
Dit de de BlueGen. Zet aardgas om in waterstof en maakt daarvan elektriciteit. Er komt geen tank aan te pas.
Ik krijg komend weekend een financieel verhaal van de leverancier. Niet dat ik het direct overweeg, maar ik wil wel graag weten wat het kost.
 
Cel niveau uitschakeling vind ik knap. Backcontact panelen vermoed ik. Maar die zijn meestal wel wat duurder.

Is er gewerkt met optimizers? Er zijn wel wat schaduwverliezen zo te zien en 4 verschillende orientaties. Micro omvormers passen volgens mij niet op 96 cells panelen.

En idd geen 20 graden. Is dit systeem openbaar op te volgen?
 
Die €2.000 is de warmtepomp, de installatiekosten komen er bij en in 9 van de 10 gevallen nog een boiler natuurlijk...
Gisteravond een bijeenkomst van verschillende duurzaamheidsclubs en leveranciers in het Gemeentehuis van Castricum. Kwamen op dit soort bijeenkomsten voorheen enkele tientallen mensen af, nu was met honderden belangstellenden het gemeentehuis te klein.
Een dame van Kennemer Wonen durfde te zeggen dat zij pas over enkele jaren warmtepompen zullen gaan installeren.
Ik heb dat domme wicht over haar balie getrokken.
Toen gelijk maar uitgelegd wat een effect goed isoleren samen met een warmtepomp tot resultaat kan hebben, een factor tien lagere stookkosten. En dat het een grof schandaal is dat dit bij nieuwbouw nog gebeurt.
Krijg komende week de wethouder duurzaamheid van de gemeente over de vloer. Het was hem opgevallen dat ik nogal luidkeels de gasfreaks veroordeelde.
 

Attachments

  • 2016-11-25 18.04.07.jpg
    2016-11-25 18.04.07.jpg
    226.3 KB · Views: 47
Financieel maakt het steeds vaker weinig meer uit: zonnepanelen of een warmtepomp? En dan bedoel ik de terugverdientijd. Bij de gemiddelde Teslarijder is het stroomverbruik per jaar al meer dan 10.000kWh, en dan is de warmtepomp bijna altijd een stuk aantrekkelijker dan zonnepanelen. Dat komt door de lagere energiebelasting boven 10.000kWh.

Voor het milieu maakt het WEL een hoop uit, en als we even uitgaan van gemiddelden: een gemiddeld huishouden verstookt zo'n 1800m3 gas per jaar en verbruikt ca. 3500kWh elektriciteit.
Wat de gemiddelde burger niet weet, is dat 1m3 aardgas veel meer energie betekent dan 1kWh elektriciteit. Als je gasverbruik uitdrukt in kWh's elektriciteit, gaat dat met een factor 8,5 - rekening houdend met gemiddeld omzettingsverlies gasketel.
Dan houdt bovenstaand huishouden dus in: (8,5*1800) + 3500kWh = 15.300 + 3500kWh = 18.800kWh.
Als deze burger kiest voor zonnepanelen die precies het stroomverbruik opwekken, gaat het jaarverbruik 3500 kWh naar beneden: naar 15.300 kWh. Als totaal dus 18,5% reductie.
Als deze burger kiest voor een warmtepomp, die een gemiddeld jaarrendement heeft van 400%, gaat het jaarverbruik 3/4 * 15.300 = 11.500 kWh naar beneden: naar 7.300 kWh. Als totaal dus 61% reductie.

Een warmtepomp kiezen in plaats van zonnepanelen betekent dus gemiddeld een factor 3 hogere winst voor het milieu. En als die burger dan ook nog kiest voor een 100% groene stroomleverancier (daarvan hebben we er 3 in Nederland van de 34 gecontroleerde), is de winst voor het milieu nog veel groter. En het leuke is, dat die laatste stap bijna niets kost!
Voor bewoners van een woning met een ongunstig zonnedak, of helemaal geen dak, of geen mogelijkheid is een warmtepomp daarmee een mooie uitkomst.
 
Financieel maakt het steeds vaker weinig meer uit: zonnepanelen of een warmtepomp? En dan bedoel ik de terugverdientijd. Bij de gemiddelde Teslarijder is het stroomverbruik per jaar al meer dan 10.000kWh, en dan is de warmtepomp bijna altijd een stuk aantrekkelijker dan zonnepanelen. Dat komt door de lagere energiebelasting boven 10.000kWh.

Een warmtepomp kiezen in plaats van zonnepanelen betekent dus gemiddeld een factor 3 hogere winst voor het milieu. En als die burger dan ook nog kiest voor een 100% groene stroomleverancier (daarvan hebben we er 3 in Nederland van de 34 gecontroleerde), is de winst voor het milieu nog veel groter. En het leuke is, dat die laatste stap bijna niets kost!
Voor bewoners van een woning met een ongunstig zonnedak, of helemaal geen dak, of geen mogelijkheid is een warmtepomp daarmee een mooie uitkomst.

Het mooie van een warmtepomp is dat er nu een subsidie van 2150 tot 4000 euro door de overheid wordt verstrekt.
Dit maakt de lucht/water warmtepomp nu qua kosten gelijk en bij de kleine systemen zelfs goedkoper in aanschaf dan een niet gesubsidieerde gas CV.
 
En als die burger dan ook nog kiest voor een 100% groene stroomleverancier (daarvan hebben we er 3 in Nederland van de 34 gecontroleerde), is de winst voor het milieu nog veel groter. En het leuke is, dat die laatste stap bijna niets kost!
Voor bewoners van een woning met een ongunstig zonnedak, of helemaal geen dak, of geen mogelijkheid is een warmtepomp daarmee een mooie uitkomst.

Dit zou bovenaan moeten staan in je post in plaats van onderaan.
Deze leveranciers doen ook mee aan programma's om co2-neutraal gas te leveren (door middel van aanplant bomen en biogas).

Je hoeft dus niet te wachten tot je het geld bij elkaar hebt gespaard om over te stappen naar een warmtepomp (en evt. ander warmte afgiftesysteem) om CO2 neutrale(re) energie te gebruiken. Je kunt gewoon nu overstappen.

Oh ja, zit je nog aan een contract vast waardoor je niet wilt overstappen naar een groene leverancier? Hoogste boete voor contractbreuk als je contract nog minder dan anderhalf jaar loopt is wettelijk vastgelegd op 50 euro (per energie soort, dus 100 euro voor gas + elektriciteit).
 
Iedereen op het forum zit inmiddels toch wel bij Pure Energie (of Qurrent of DE Unie) mag ik hopen...? :rolleyes:
Voor degenen die nog niet een 100% duurzame energieleverancier hebben:
Welke energiebedrijven zijn duurzaam, en wie zijn de grootste vervuilers? | Wise Nederland
Ik zat een jaar bij Qurrent. Na het eerste jaar was het aanbod voor het tweede jaar 25% duurder. Ik sprak hen aan op de toezegging dat zij stroom voor inkoopprijs zouden leveren. Helaas blijkt dat alleen het eerste jaar te zijn.
Daarnaast zijn de jongens en meisjes van Qurrent niet erg communicatief. Als je ze een mailtje stuurt krijg je een reactie dat ze over twee werkweken zullen reageren. Een goedbedoelde brief aan de directie waarom ik bij hen ben vertrokken met adviezen hoe hun werkwijze te verbeteren .... blijft onbeantwoord.
Ik ben nu overgegaan naar Pure Energie. Reageren wel vlot en hebben momenteel de laagste prijs van Nederland.
Daar gaat natuurlijk ook wel eens wat fout. Zonder enige opdracht van mij krijg ik een brief van mijn netbeheerder 'wanneer zij het gas kunnen aansluiten'. Tja, daar zijn we nu juist 1.5 jaar vanaf. Met één telefoontje wordt ons 'gas nu weer afgesloten'. ;)
 
Ik zat een jaar bij Qurrent. Na het eerste jaar was het aanbod voor het tweede jaar 25% duurder. Ik sprak hen aan op de toezegging dat zij stroom voor inkoopprijs zouden leveren. Helaas blijkt dat alleen het eerste jaar te zijn.
Daarnaast zijn de jongens en meisjes van Qurrent niet erg communicatief. Als je ze een mailtje stuurt krijg je een reactie dat ze over twee werkweken zullen reageren. Een goedbedoelde brief aan de directie waarom ik bij hen ben vertrokken met adviezen hoe hun werkwijze te verbeteren .... blijft onbeantwoord.
Ik ben nu overgegaan naar Pure Energie. Reageren wel vlot en hebben momenteel de laagste prijs van Nederland.
Daar gaat natuurlijk ook wel eens wat fout. Zonder enige opdracht van mij krijg ik een brief van mijn netbeheerder 'wanneer zij het gas kunnen aansluiten'. Tja, daar zijn we nu juist 1.5 jaar vanaf. Met één telefoontje wordt ons 'gas nu weer afgesloten'. ;)

Grappig. Ik heb zelf exact dezelfde ervaring met Qurrent. Er valt 't niet mee te communiceren, maar bij Pure Energie heb ik ook moeten smeken om een offerte, die dan ook nog meerdere keren fout ging. Enfin, voordeel van de twijfel, voorlopig.