Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat nog slechts om zo'n 9% te weinig opbrengst. Dat kan ook zitten in lange kabels en een omvormer met iets lager rendement - al dan niet veroorzaakt door relatief ongunstige spanning van de string panelen.
Oftewel het hoeft niet veroorzaakt te worden door schaduw. Of een paneel met achterblijvende opbrengst... :rolleyes:

Bedankt voor de reactie. Het hoeft inderdaad geen schaduw te zijn maar kan wel. Heel vaak is dat toch een oorzaak die op bepaalde momenten van de dag niet zichtbaar zijn. Ik moet wel toegeven dat ik in eerste instantie een opbrengst van maar 3.090 kWh las. Dit was de opbrengst vanaf 1 januari.

Maar 4.000 kWh per jaar uit een 4.680 Wp systeem vol op het zuiden vind ik eerlijk gezegd niet zo heel hoog. Ik installeer bijna altijd LG panelen met Enphase micro omvormers. Voorbeeld van een installatie in Prinsenbeek: 15 x 300Wp panelen met micro's = 4.500 Wp en dat leverde afgelopen jaar 4.600 kWh op.

Maar inderdaad, het ligt een beetje aan welke omvormer je hebt en hoe lang de kabels zijn. Het hoeft niet aan schaduw te liggen maar zou wel een oorzaak kunnen zijn.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Netbeheerders zijn zelf ook bezig met balancing, wederom veel accu's bij de verschillende proefopstellingen :

Smart Storage Magazine - Batterijen winnen in grootste energieopslagcompetitie van het jaar

Afhankelijk van wel of niet kunnen salderen zullen mensen straks alternatieven gaan zoeken, de netbeheerder zal daar ook een rol in gaan spelen. De vraag is dan immers of de opslag bij mensen thuis gaat plaatsvinden (Powerwall, etc., kosten eigenaar) of dat er een centraal punt in een wijk gaat komen (kosten netbeheerder ?).
 
Netbeheerders zijn zelf ook bezig met balancing, wederom veel accu's bij de verschillende proefopstellingen :

Smart Storage Magazine - Batterijen winnen in grootste energieopslagcompetitie van het jaar

Afhankelijk van wel of niet kunnen salderen zullen mensen straks alternatieven gaan zoeken, de netbeheerder zal daar ook een rol in gaan spelen. De vraag is dan immers of de opslag bij mensen thuis gaat plaatsvinden (Powerwall, etc., kosten eigenaar) of dat er een centraal punt in een wijk gaat komen (kosten netbeheerder ?).
Ik stel voor een combinatie van beide. De netbeheerder mag bij mij tegen een kleine vergoeding 500kWh in de kelder komen plaatsen en de restwarmte gebruik ik om mijn passiefwoning te verwarmen op alle vlakken een win-win.
 
Laat jullie je niets aanpraten in België, jullie moeten helemaal niet ombouwen naar Noors of Russisch gas.
De ideale aanleiding om van het gas af te gaan en warmtepompen in huis te halen lijkt me.

image.jpeg
 
  • Like
Reactions: Keezje and PaulusdB
Ik stel voor een combinatie van beide. De netbeheerder mag bij mij tegen een kleine vergoeding 500kWh in de kelder komen plaatsen en de restwarmte gebruik ik om mijn passiefwoning te verwarmen op alle vlakken een win-win.
<cynisch>je mag bij de netbeheerder voor te hoge kosten een door hen voor aansluiting op hun net goedgekeurde batterij afnemen waarmee je voorkomt dat je last hebt van de steeds vaker voorkomende stroomonderbrekingen...</cynisch>
 
  • Funny
Reactions: FVO
Nieuw inzicht van Prof. Johan Driesen (KUL en Energyville) vandaag geleerd.
PV-panelen zijn tegenwoordig zo goedkoop dat ze op een plat dak beter aan +/-15 à 30° inclinatie tegen elkaar naar oost en west kunnen gericht worden met in de "kuil" tussen 2 rijen enkel nog een gangpad van 20cm om tussen te kunnen voor reiniging of "onderhoud?"
Voordelen:
-je produceert stroom wanneer andere panelen nog niet produceren en de vraag toch vrij belangrijk is, (financieel interessant wanneer we zullen overstappen naar slimme netten)
-je haalt meer stroom uit elke m² dakoppervlak
 
  • Like
Reactions: Keezje
Nieuw inzicht van Prof. Johan Driesen (KUL en Energyville) vandaag geleerd.
PV-panelen zijn tegenwoordig zo goedkoop dat ze op een plat dak beter aan +/-15 à 30° inclinatie tegen elkaar naar oost en west kunnen gericht worden met in de "kuil" tussen 2 rijen enkel nog een gangpad van 20cm om tussen te kunnen voor reiniging of "onderhoud?"
Voordelen:
-je produceert stroom wanneer andere panelen nog niet produceren en de vraag toch vrij belangrijk is, (financieel interessant wanneer we zullen overstappen naar slimme netten)
-je haalt meer stroom uit elke m² dakoppervlak
Ik denk dat aaneengesloten op een schans op het zuiden gericht meer oplevert... Maar zonder schans hebben ze idd een punt.
 
Ik denk dat aaneengesloten op een schans op het zuiden gericht meer oplevert... Maar zonder schans hebben ze idd een punt.
Het ging er juist om een ander productiepatroon te krijgen: 's ochtends veel eerder en 's avonds veel langer nog zonnestroom, en bij zon in het zuiden juist iets minder. Hoe steiler de panelen worden geplaatst hoe sterker dat effect zal worden bereikt.
 
Laat jullie je niets aanpraten in België, jullie moeten helemaal niet ombouwen naar Noors of Russisch gas.
De ideale aanleiding om van het gas af te gaan en warmtepompen in huis te halen lijkt me.

View attachment 192327
Naast dat uitstekende advies zit er ook een prijsdoorbraak aan te komen voor lucht-water-warmtepompen...
 
Het ging er juist om een ander productiepatroon te krijgen: 's ochtends veel eerder en 's avonds veel langer nog zonnestroom, en bij zon in het zuiden juist iets minder. Hoe steiler de panelen worden geplaatst hoe sterker dat effect zal worden bereikt.
Klopt.
En het is niet dat die op de middag niets produceren.
Hun productiepatroon doorheen de dag zal er eerder als een kameelbulten uitzien ipv. een dromedarisbult.
 
Ik vind het een opmerkelijk idee om panelen zo te plaatsen dat ze niet maximaal produceren. Volgens pv gislevert 1 kWp op jaarbasis ca. 935 kWh op, wanneer zuidelijk georiënteerd, terwijl oriëntatie op oost of west ongeveer 200 kWh minder oplevert.
Ik begrijp heel de gedachte van een ander productiepatroon, met name bezien per dag. Maar wat m.i. nog belangrijker is, is dat in de wintermaanden de productie halveert.

Daarnaast denk ik dat de verschuiving van de opwek (bekeken op 1 kWp) dermate minimaal is, dat dat met een heel beperkte thuisaccu al op te vangen is.
 
Ik ken die professor niet maar betwijfel of dat zijn uitvinding is, ik zie het op twitter al vaak voorbijkomen.
Bij plaatsing op het zuiden moet je een redelijke afstand tussen de panelen houden om te voorkomen dat ze in elkaars schaduw gaan staan. Bij een minder schuine oost-west plaatsing heb je dat niet, gevolg is dat je toch meer opbrengst per m2 kan realiseren en daar gaat het uiteindelijk om. Daarnaast kan je door gebruik te maken van witte dakbedekking en dubbelzijdige panelen nog eens zo'n 15% extra realiseren.
Opletten op een paar kleine details: ook bovenaan een paar cm tussen de panelen laten zodat de warmte ook weg kan.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Tommaso and FVO
Ik denk dat aaneengesloten op een schans op het zuiden gericht meer oplevert... Maar zonder schans hebben ze idd een punt.
Dat is net het punt!
Waarom wil je een maximale opbrengst op jaarbasis?
In de toekomst wordt het van belang om de stroom vooral te produceren op de momenten dat de vraag het grootst is. Zoniet worden de investeringen in verzwaring van het netwerk en batterijopslag alleen maar groter.
 
  • Like
Reactions: shthpnz