Maarten CH
Member
Voor de nachten gaat dit misschien wel op maar overdag is dit lastiger denk ik. Als ze om 14 uur een piek verwachten omdat dan de bewolking/mist verdwijnt en ik ga om twaalf uur ergens heen dan is het voorlopig nog maar de vraag of ik tijdens die piek überhaupt aan een laadpal kan staan. En dus ga ik voor de zekerheid gewoon "vol" weg. En iedereen die wel aan de paal staat denkt misschien hetzelfde en zijn ondertussen ook (bijna) klaar met laden. Ik denk niet dat er overdag veel mensen zullen zijn die ingeplugd staan, de accu minder dan 60% vol hebben maar niet laden zodat ze capaciteit kunnen opnemen op commando.Er moet inderdaad een stuk capaciteit beschikbaar blijven om het overschot te kunnen benutten. Het mooie is dat men dankzij nauwkeurige weersverwachting (windverwachting) het verwachte overschot in de komende nacht heel goed kan berekenen. De auto’s kunnen met die informatie hun beschikbare capaciteit daarop afstellen. Bij weinig verwachte wind laadt de auto gewoon conform schema, bij veel verwachte wind wacht hij met laden totdat die winduren aanbreken. In beide gevallen staat de auto ‘s ochtends voor je klaar met een volle batterij.
Maar dat is de gedachte van iemand die nog geen elektrische auto heeft natuurlijk...