Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Er moet inderdaad een stuk capaciteit beschikbaar blijven om het overschot te kunnen benutten. Het mooie is dat men dankzij nauwkeurige weersverwachting (windverwachting) het verwachte overschot in de komende nacht heel goed kan berekenen. De auto’s kunnen met die informatie hun beschikbare capaciteit daarop afstellen. Bij weinig verwachte wind laadt de auto gewoon conform schema, bij veel verwachte wind wacht hij met laden totdat die winduren aanbreken. In beide gevallen staat de auto ‘s ochtends voor je klaar met een volle batterij.
Voor de nachten gaat dit misschien wel op maar overdag is dit lastiger denk ik. Als ze om 14 uur een piek verwachten omdat dan de bewolking/mist verdwijnt en ik ga om twaalf uur ergens heen dan is het voorlopig nog maar de vraag of ik tijdens die piek überhaupt aan een laadpal kan staan. En dus ga ik voor de zekerheid gewoon "vol" weg. En iedereen die wel aan de paal staat denkt misschien hetzelfde en zijn ondertussen ook (bijna) klaar met laden. Ik denk niet dat er overdag veel mensen zullen zijn die ingeplugd staan, de accu minder dan 60% vol hebben maar niet laden zodat ze capaciteit kunnen opnemen op commando.

Maar dat is de gedachte van iemand die nog geen elektrische auto heeft natuurlijk... :rolleyes:
 
De netbeheerders zijn druk om de kwaliteit van die voorspellingen te verhogen. Dat kan snel, want de zon-, wind- en temperatuurverwachting werd tot voor kort nog nauwelijks toegepast, of het werd toegepast met matige resultaten.
Die resultaten zouden best weleens matig kunnen blijven, want als er mechanismen komen om pieken te vereffenen (op zich uiteraard gewenst) dan compenseren die de verwachtingen t.g.v. de zon-, wind- en temperatuurverwachtingen...

Iedereen die op het net iets relevants mag doen, opwekken of verbruiken, moet dit continue melden aan Tennet.
Tennet verdeelt die informatie onder de regionale netbeheerders. Samen besluiten zij hoe met de capaciteit om te gaan. Duurzame bronnen hebben altijd voorrang op het net, behalve als het uit de hand dreigt te lopen. Elk relevant ingrijpen op het net is dus vooraf bekend.

Tennet is heel streng daarop. Als een eigenaar van een windmolen zijn molen even stilzet om gasten in de molen rond te leiden, moet de molen eigenaar dit aan Tennet melden. Doet die eigenaar dit niet, zelfs al produceert die molen van 2,3 MW maar een kwartier niet, dan riskeert ie een forse boete.

Het verwachte doen en laten op het net door derden wordt gevoegd bij meteo informatie over de wind- en zonverwachting. Daarop wordt de baseload gebaseerd en krijgen de producenten van stroom door hoeveel ze wanneer moeten produceren. De kleine centrales worden gebruikt voor het balanceren van het net. De kleinste centrales (Duiven 6 MW) gecombineerd met accu capaciteit zijn voor het finetunen.
 
Een hele tijd terug op dit forum zijn we ook bezig geweest met de Powerwall en de back up functie. Ik heb daar ooit nog eens een vraag over gesteld naar [email protected] maar geen reactie op gehad. Wellicht dat jullie meer geluk hebben.
Bij de Powerwall zit een gateway en die heb je in 2 varianten waarvan 1 de back up gateway is. Die wordt voor de meter geïnstalleerd en kan je huis ontkoppelen van het net. Dat gebeurt fysiek. Zie:
Dank je voor de info, Vantage. Dit is het systeem dat ik eerder bedoelde. Een gateway heet dat dus. Ik heb Tesla benadert voor meer specifieke NL info (ook levertijd). Ik laat het weten als ik een nuttige reactie heb.
 
Ik heb gister een presentatie gezien over power-to-gas. Hierbij maak je uit stroom waterstof wat je mbv een katalysator met CO2 laat reageren tot methaan (CH4). Dit kan direct in het aardgasnet worden gepompt en is dus perfect geschikt voor transport en opslag. Het verhaal begon zoals dit soort presentaties vaak beginnen: zon en wind zijn geen stabiele energiebronnen en we zien steeds vaker momenten waar de opbrengst kortstondig groter is dan de vraag met als gevolg negatieve stroomprijzen (Duitsland) en het “dumpen” of afschakelen van energie. Deze stroomoverschotten kan je dus prima omzetten in methaan.

Aan het einde van het verhaal kwam nog een berekening tevoorschijn waaruit blijkt dat dit economisch rendabel is. Toen ik vroeg bij welke bezettingsgraad deze berekening was gedaan bleek dus dat dit was berekend voor 8000 uur per jaar, dus ruim 91%. Maar 22 uur per dag een stroomoverschot gaat dus niet gebeuren en bij een nog steeds erg optimistische 8 uur per dag heeft het economisch dus geen zin.

Toen pas realiseerde ik me iets dat eigenlijk heel logisch is :oops:: als je installatie berekend is op het opvangen van piekvermogen draai je de meeste tijd (ver) onder het maximum. Hoewel ik tot gister nog het idee had dat power-to-gas een goede oplossing is om overschotten om te zetten in een bruikbare energiedrager zie ik het voorlopig niet gebeuren…

Ook ben ik benieuwd hoeveel slim laden uiteindelijk kan bijdragen aan het opvangen van deze pieken tijdens de dag. Je moet dan wel capaciteit leeg laten om te kunnen laden tijdens een overschot. Maar dat betekend dus dat hij niet elke ochtend met een bijna volle batterij klaar staat en dat zal de meeste mensen ook niet helpen met hun range anxiety, zeker voor auto’s met kleinere batterijen.

Later die dag nog een discussie gehad met iemand die een biogas/aardgas heeft. Als je daar aan gaat rekening krijg je een leuke discussie. Maar dat past beter in een ander draadje ;).

Ik denk dat uiteindelijk geld de doorslag moet kunnen geven bij slimme netten.
Idealiter met EVs die kunnen terugleveren aan het net, en een systeem wat prijsgestuurd je auto oplaadt danwel leegtrekt, door de eigenaren controleerbaar via een app.
Moet je een lange trip maken, dan wil je tot 90% laden voor 9:00 en dat mag wat kosten. Moet je niet ver en heb je al een redelijk volle batterij dan kun je tot 40% SOC verkopen.
Er moet dus een financiële incentive zijn om je auto zoveel mogelijk in te pluggen.
Dit gaat wel veel laadpalen vereisen, maar gaat wel het grootschalig inzetten van zonnepanelen en windenergie mogelijk maken zonder grote investeringen in de hoogspanningsdistributie.
 
Ik denk dat uiteindelijk geld de doorslag moet kunnen geven bij slimme netten.
Idealiter met EVs die kunnen terugleveren aan het net, en een systeem wat prijsgestuurd je auto oplaadt danwel leegtrekt, door de eigenaren controleerbaar via een app.
Moet je een lange trip maken, dan wil je tot 90% laden voor 9:00 en dat mag wat kosten. Moet je niet ver en heb je al een redelijk volle batterij dan kun je tot 40% SOC verkopen.
Er moet dus een financiële incentive zijn om je auto zoveel mogelijk in te pluggen.
Dit gaat wel veel laadpalen vereisen, maar gaat wel het grootschalig inzetten van zonnepanelen en windenergie mogelijk maken zonder grote investeringen in de hoogspanningsdistributie.
Met dien verstande dat Tesla het VTG (Vehicle To Grid) absoluut niet mogelijk zal gaan maken.
 
Ik verwacht dat de waarde van een batterij in een auto de komende jaren veel te hoog blijft, waardoor de compensatie te kostbaar is. Stel een batterij in een Tesla kost 30.000 euro. En daarmee tijd je 500.000 km, oftewel verbruik je ca 100.000 km voordat deze nagenoeg is afgeschreven (restwaarde 5.000). Dat betekend per kWh 30 CT. Compensaties voor het net zijn minder dan een paar cent.
 
Ik verwacht dat de waarde van een batterij in een auto de komende jaren veel te hoog blijft, waardoor de compensatie te kostbaar is. Stel een batterij in een Tesla kost 30.000 euro. En daarmee tijd je 500.000 km, oftewel verbruik je ca 100.000 km voordat deze nagenoeg is afgeschreven (restwaarde 5.000). Dat betekend per kWh 30 CT. Compensaties voor het net zijn minder dan een paar cent.
Ik kan je betoog niet volgen, maar ik denk dat je 100.000 kWh bedoelt in plaats van km.
Het heeft alles te maken met levensduur. Iedere Li-ion accu is ontworpen voor een aantal laad/ontlaad cycli.
Als je veel rijdt degradeert de accu sneller. Dat proces wordt verder versneld door VTG ontlaadsessies.
Dat beperkt eerder het maximum bereik van de accu en beperkt je op het punt van de primaire doelstelling om zoveel mogelijk bereik uit de accu te halen.
Inderdaad is de vergoeding voor het terugleveren een centenkwestie. Met de huidige grid is het totaal niet zinvol.
Tesla gaat er ook niet aan meewerken en ik denk dat ze daarin gelijk hebben.
 
Ik denk dat uiteindelijk geld de doorslag moet kunnen geven bij slimme netten.
Idealiter met EVs die kunnen terugleveren aan het net, en een systeem wat prijsgestuurd je auto oplaadt danwel leegtrekt, door de eigenaren controleerbaar via een app.
Moet je een lange trip maken, dan wil je tot 90% laden voor 9:00 en dat mag wat kosten. Moet je niet ver en heb je al een redelijk volle batterij dan kun je tot 40% SOC verkopen.
Er moet dus een financiële incentive zijn om je auto zoveel mogelijk in te pluggen.
Dit gaat wel veel laadpalen vereisen, maar gaat wel het grootschalig inzetten van zonnepanelen en windenergie mogelijk maken zonder grote investeringen in de hoogspanningsdistributie.

Zou alleen het beschikbaar stellen van de accu’s voor gecontroleerd opladen niet al zo veel buffercapaciteit geven dat V2G (leegtrekken) niet meer nodig is?
 
Zou alleen het beschikbaar stellen van de accu’s voor gecontroleerd opladen niet al zo veel buffercapaciteit geven dat V2G (leegtrekken) niet meer nodig is?
Als honderden Tesla's kunnen worden gebruikt voor 'peak shaving', helpt dat een heel eind. Is ook maar één van de talloze mogelijkheden om dit te doen. Denk verder aan gemalen, koelhuizen en productieprocessen waar naar behoefte wel of geen grote hoeveelheden stroom kunnen worden gebruikt. Hoogovens heeft een complete afdeling energiemanagement die alleen maar bezig is om grote piekstromen te vermijden. Op die grote piekstromen wordt een belangrijk deel van het tarief gebaseerd.
 
Zou alleen het beschikbaar stellen van de accu’s voor gecontroleerd opladen niet al zo veel buffercapaciteit geven dat V2G (leegtrekken) niet meer nodig is?

Omdenken, bij ondercapaciteit gewoon stoppen (of verlagen van de stroom) met het laden van auto's. We krijgen steeds meer auto's dus er is op een gegeven moment op die manier ook te sturen. Gaat niet ten koste van de accur maar is wel goed voor het net.

Omgekeerd bij overcapaciteit. Starten met laden.

Dit is onderdeel van een pilot die Van de Bron op dit moment doet samen met Tennet
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik kan je betoog niet volgen, maar ik denk dat je 100.000 kWh bedoelt in plaats van km.
Het heeft alles te maken met levensduur. Iedere Li-ion accu is ontworpen voor een aantal laad/ontlaad cycli.
Als je veel rijdt degradeert de accu sneller. Dat proces wordt verder versneld door VTG ontlaadsessies.
Dat beperkt eerder het maximum bereik van de accu en beperkt je op het punt van de primaire doelstelling om zoveel mogelijk bereik uit de accu te halen.
Inderdaad is de vergoeding voor het terugleveren een centenkwestie. Met de huidige grid is het totaal niet zinvol.
Tesla gaat er ook niet aan meewerken en ik denk dat ze daarin gelijk hebben.
Excuses, typefoutje, had idd kWh moeten zijn.
Het idee: bepalen wat de afschrijving van de batterij per kWh is. Of je nu km's rijdt of voor smart charging gaat ontladen en laden, dat maakt niets uit. De batterij degradeert op gebruik. Stel al zou de batterij 2x zo traag ontladen, zelfs dan is de afschrijving met 15 CT per kWh enorm.
 
E
Omdenken, bij ondercapaciteit gewoon stoppen (of verlagen van de stroom) met het laden van auto's. We krijgen steeds meer auto's dus er is op een gegeven moment op die manier ook te sturen. Gaat niet ten koste van de accur maar is wel goed voor het net.

Omgekeerd bij overcapaciteit. Starten met laden.

Dit is onderdeel van een pilot die Van de Bron op dit moment doet samen met Tennet
Exact dat is de oplossing. Het bizarre is dat meerdere partijen in Nederland wel geloven in slim laden als oplossing voor problemen in het net.
 
Top, dank je. Offerte aangevraagd
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor indak montage bij mijn nieuwbouw woning. Diverse offertes voor 33 panelen, scheelden niet veel met elkaar, maar vond het wel erg kostbaar verhaal. Uiteindelijk via groothandel gekocht. 36 panelen voor ongeveer de helft van de offertes. Met 6 mandagen werk lagen ze er keurig netjes op (vooral de planken op t dak waar de constructie op moest was t meeste werk.
 
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor indak montage bij mijn nieuwbouw woning. Diverse offertes voor 33 panelen, scheelden niet veel met elkaar, maar vond het wel erg kostbaar verhaal. Uiteindelijk via groothandel gekocht. 36 panelen voor ongeveer de helft van de offertes. Met 6 mandagen werk lagen ze er keurig netjes op (vooral de planken op t dak waar de constructie op moest was t meeste werk.
Welke groothandel heb je het over. Ik zie een beetje hetzelfde terug met 20panelen. Bij de TU ben ik minder als de helft kwijt, en met een plat dak goed zelf te doen.