Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Denk dat dat een functie is van de v4 slimme meter volgens Wido. Neem aan dat je alles wat de slimme meter kan meten ook kan uitlezen via de p1 poort. Of is dat te optimistisch gedacht?
Dat klopt, je kan via de P1 poort alles uit lezen.

Ik heb een slimme meter en lees de P1 poort uit. Die geeft Wattages weer en kWh, over je totale meterkast. Dus niet per groep oid. Hij maakt nog onderscheid tussen hoog- en laagtarief en invoer of uitvoer (teruglevering).
Je hebt nog een versie 2.2 slimme meter denk ik. Die geeft een totale Wattage terug, niet per fase.

DSRMv4 (Dutch Smart Meter Requirements) ondersteund informatie per fase. De netbeheerders gaan dit jaar die meters plaatsen, alleen wat er nu al hangt doet dat niet.
 
De nieuwe slimme meters kunnen je deze informatie wel vertellen. Er wordt dus wel waan gewerkt.

De nieuwe versie (DSMRv4) geeft ook netjes informatie per fase. Je kan dus altijd om een prio plaatsing vragen voor slechts ~70 euro.
Heb t maar ff nagevraagd bij de Smart Meter Website suggestie van Loek. Helaas moeten we nog even geduld hebben zo lijkt het:

Het type slimme meter dat tot op heden is geplaatst is niet in staat de belasting (vermogen / stroom) per fase aan te leveren via de P1 poort.

"Binnenkort" wordt echter met de uitrol van een nieuwe type slimme meter (cf DSMR 4) gestart. Conform de specificaties kan dat type meter dit wel.
Per fase levert die meter (naast de standen / vermogens op aansluiting-nivo) ook:
Instantane stroom Elektriciteit
Instantaan vermogen Elektriciteit levering (+P)
Instantaan vermogen Elektriciteit teruglevering (-P)
Deze specs komen echter van papier....

Ik krijg in de loop van de week de beschikking over zo'n meter en kan je dan pas met zekerheid zeggen wat zo'n meter levert.

Als de meter deze data aanlevert, wordt dat ook ondersteund door de via de website te downloaden (nieuwe versies) van de P1 / P1NET datalogger. (er komt dus een nieuwe versie van de software voor de juiste ondersteuning).
 
Heb t maar ff nagevraagd bij de Smart Meter Website suggestie van Loek. Helaas moeten we nog even geduld hebben zo lijkt het:

Het type slimme meter dat tot op heden is geplaatst is niet in staat de belasting (vermogen / stroom) per fase aan te leveren via de P1 poort.

"Binnenkort" wordt echter met de uitrol van een nieuwe type slimme meter (cf DSMR 4) gestart. Conform de specificaties kan dat type meter dit wel.
Per fase levert die meter (naast de standen / vermogens op aansluiting-nivo) ook:
Instantane stroom Elektriciteit
Instantaan vermogen Elektriciteit levering (+P)
Instantaan vermogen Elektriciteit teruglevering (-P)
Deze specs komen echter van papier....

Ik krijg in de loop van de week de beschikking over zo'n meter en kan je dan pas met zekerheid zeggen wat zo'n meter levert.

Als de meter deze data aanlevert, wordt dat ook ondersteund door de via de website te downloaden (nieuwe versies) van de P1 / P1NET datalogger. (er komt dus een nieuwe versie van de software voor de juiste ondersteuning).
Volgens mij hebben er best slimme mensen aan de "Slimme Meter" gewerkt, maar niemand kwam eerder op het idee om deze data er per fase uit te halen?

Nu gaan we dus op termijn weer allemaal meters kunnen vervangen omdat ook die mensen per fase informatie willen uitlezen.

En daar ging weer een paar miljoen!
 
Volgens mij hebben er best slimme mensen aan de "Slimme Meter" gewerkt, maar niemand kwam eerder op het idee om deze data er per fase uit te halen?

Nu gaan we dus op termijn weer allemaal meters kunnen vervangen omdat ook die mensen per fase informatie willen uitlezen.

En daar ging weer een paar miljoen!
Tja ik heb toch niet het idee dat ik om iets bijzonders vraag. Lijkt mij logisch dat je wilt kunnen zien over een bepaalde periode wat de belasting per fase is. In geval van problemen of om deze juist te voorkomen. Even een stroomtang erop houden is natuurlijk niet de oplossing want de belasting kan enige tijd later volledig anders zijn. :cursing:Waarom denken techneut nooit aan de voor de hand liggende zaken. Of waarom ben ik zelf niet technisch genoeg:cursing:.
Kortom tot nu toe heb ik nog steeds geen oplossing :(
 
Tja ik heb toch niet het idee dat ik om iets bijzonders vraag. Lijkt mij logisch dat je wilt kunnen zien over een bepaalde periode wat de belasting per fase is. In geval van problemen of om deze juist te voorkomen. Even een stroomtang erop houden is natuurlijk niet de oplossing want de belasting kan enige tijd later volledig anders zijn. :cursing:Waarom denken techneut nooit aan de voor de hand liggende zaken. Of waarom ben ik zelf niet technisch genoeg:cursing:.
Kortom tot nu toe heb ik nog steeds geen oplossing :(
Dat de meter het zelf niet bij houd vind ik logisch, anders moet er ook een vorm van opslag in die meter zitten met extra intilligentie.

Alleen dat de oude meters niet per fase kunnen uitlezen vind ik bizar. Als ze dat vanaf dag #1 nou gewoon gedaan hadden.
 
Was die "slimme" meter niet voornamelijk bedoeld zodat netbeheerders de meter op afstand konden uitlezen (de tellerstand), om teruglevering meetbaar te maken, en daarna pas in mindere mate om het actuele verbruik te meten?
Ik denk dat het gewoon niet in de scope zat om per fase te meten om zo echte slimme toepassingen te kunnen ontwikkelen, daar komen ze nu pas achter dat daar vraag naar is. Noem het voortschrijdend inzicht ;)
 
Was die "slimme" meter niet voornamelijk bedoeld zodat netbeheerders de meter op afstand konden uitlezen (de tellerstand), om teruglevering meetbaar te maken, en daarna pas in mindere mate om het actuele verbruik te meten?
Ik denk dat het gewoon niet in de scope zat om per fase te meten om zo echte slimme toepassingen te kunnen ontwikkelen, daar komen ze nu pas achter dat daar vraag naar is. Noem het voortschrijdend inzicht ;)
Volgens sla je de spijker op z'n kop! Ik werk zelf bij zo'n netbeheerder - Enexis - en die slimme meter is in ieder geval in het begin ontworpen vanuit het netwerkbedrijf als klant/eigenaar/beheerder... (gelukkig werk ik niet op de afdeling ontwikkeling slimme meters...:tongue: )
 
View attachment 38979View attachment 38978

toch maar een 'universeel mobiel laadstation' gemaakt - en getest.
(automaat 32A, verliesstroomschakelaar type-B, glaszekering (voor EPC), EPC, contactor 40A)

standaard met rode stekker 3*380*32A. (CEE-Rood)
verlengkabel 3*380*32A-3*380*32A
verloop 3*380*32A-3*380*16A (ontbreekt op de foto:redface:)
verloop 3*380*32A-1*220*16A (CEE-blauw)
verloop 1*220*16A (CEE-blauw) - Schuko.

kan ik eindelijk bij elke klant en leverancier laden.

*EPC staat standaard op 32A, laadstroom te begrenzen op S.
*nog niet getest op 3*220 (zonder neuter), maar mag geen probleem zijn.

Beste S-19910,

Heb je al kunnen testen met 3x230v zonder neuter? Ik ben zéér benieuwd wat dat gaat geven daar ik thuis met deze situatie zit 3f 230v/127v en genoodzaakt ben om een transfo te plaatsen.

Groeten,

PatrickL
 
Tja ik heb toch niet het idee dat ik om iets bijzonders vraag. Lijkt mij logisch dat je wilt kunnen zien over een bepaalde periode wat de belasting per fase is. In geval van problemen of om deze juist te voorkomen. Even een stroomtang erop houden is natuurlijk niet de oplossing want de belasting kan enige tijd later volledig anders zijn. :cursing:Waarom denken techneut nooit aan de voor de hand liggende zaken. Of waarom ben ik zelf niet technisch genoeg:cursing:.
Kortom tot nu toe heb ik nog steeds geen oplossing :(

3 stroomspoelen met een 4-20mA omvormer.

Hiermee kun je alles loggen wat je wilt. Met een pc of met een plc met grafisch display ( bv siemens logo)

Zelf een aparte spoel per groep is mogelijk (bv de groep om te laden)
 
@Energie Gratiz. He, laat Enexis mijn netwerkbeheerder zijn ... Nu heb ik dus verzwaring naar 3x40A gevraagd. Komen ze a.s. vrijdag fixen. Nu heb ik om automaten gevraagd, maar hoe weet ik nu of ik die krijg? Het zal toch niet zo zijn dat ik nog van die ouderwetse smeltzekeringen krijg?
 
@Energie Gratiz. He, laat Enexis mijn netwerkbeheerder zijn ... Nu heb ik dus verzwaring naar 3x40A gevraagd. Komen ze a.s. vrijdag fixen. Nu heb ik om automaten gevraagd, maar hoe weet ik nu of ik die krijg? Het zal toch niet zo zijn dat ik nog van die ouderwetse smeltzekeringen krijg?

Als je nu smelt hebt, hou je die. Ombouwen naar automaten moet de hele grondkabel voor losgehaald worden en dat doen ze niet onder spanning is mijn idee.
Ik kreeg het althans niet voor elkaar ;)
 
Als je nu smelt hebt, hou je die. Ombouwen naar automaten moet de hele grondkabel voor losgehaald worden en dat doen ze niet onder spanning is mijn idee.
Ik kreeg het althans niet voor elkaar ;)

Ik heb onlangs verzwaring van 1x naar 3x 25A gedaan. Dat is ook een klusje dat de monteur moet doen terwijl de spanning er op staat (anders moet in een groot deel van de straat de spanning er af). Daar hebben ze speciale handschoenen voor en was in mijn geval nieuwe kWh meter en twee extra zekeringautomaten. Bovendien zitten de zekeringen in huis. Laurens heeft gelijk dat smeltzekeringen simpler is, maar wellicht zouden ze best wel eens zekeringautomaten kunnen installeren als je daarom vraagt. Verder had ik ook een speciaal verzoek en ik moet zeggen dat de (Liander) monteur zeer professioneel was en goed meedacht. Situatie uitleggen en kop koffie (vooraf !) klaarzetten helpt wellicht wat.
:)
 
Last edited:
Ik heb onlangs verzwaring van 1x naar 3x 25A gedaan. Dat is ook een klusje dat de monteur moet doen terwijl de spanning er op staat (anders moet in een groot deel van de straat de spanning er af). Daar hebben ze speciale handschoenen voor en was in mijn geval nieuwe kWh meter en twee extra zekeringautomaten. Bovendien zitten de zekeringen in huis. Laurens heeft gelijk dat smeltzekeringen simpler is, maar wellicht zouden ze best wel eens zekeringautomaten kunnen installeren als je daarom vraagt. Verder had ik ook een speciaal verzoek en ik moet zeggen dat de (Liander) monteur zeer professioneel was en goed meedacht. Situatie uitleggen en kop koffie (vooraf !) klaarzetten helpt wellicht wat.
:)

Ik heb bij Delta hier vorig jaar om gevraagd voor ons kantoor. No go, ze vervangen smelt niet door automaten.

Ik wilde zo van 35A naar 40A ivm onze zware airco's.
 
Heb ik ook laten doen, vorig jaar. Van 1 x 35A naar 3 x 25A, door Stedin.

Voor in totaal € 202,00 excl BTW is namens Stedin drie keer een bedrijf langs geweest. Eerst kijken wat er moest gebeuren, dan twee extra houders voor smeltzekeringen monteren en tot slot een nieuwe (niet slimme) kWh meter en drie 25A smeltzekeringen monteren.

Als ze daar ook nog eens zekeringautomaten voor moeten leveren en aansluiten, wordt het natuurlijk een kansloos traject.

Kopje koffie juist niet vooraf aanbieden, leek mij. :) Is een mooie stimulans voor opschieten, dacht ik. Dus bied ik aan dat er een rondje koffie is als de spanning er weer op gaat. Pluggen ze gewoon even tijdelijk een draadje in de betreffende keukengroep. Nee, die gasten maak je niet gek.
Ik heb onlangs verzwaring van 1x naar 3x 25A gedaan. Dat is ook een klusje dat de monteur moet doen terwijl de spanning er op staat (anders moet in een groot deel van de straat de spanning er af). Daar hebben ze speciale handschoenen voor en was in mijn geval nieuwe kWh meter en twee extra zekeringautomaten. Bovendien zitten de zekeringen in huis. Laurens heeft gelijk dat smeltzekeringen simpler is, maar wellicht zouden ze best wel eens zekeringautomaten kunnen installeren als je daarom vraagt. Verder had ik ook een speciaal verzoek en ik moet zeggen dat de (Liander) monteur zeer professioneel was en goed meedacht. Situatie uitleggen en kop koffie (vooraf !) klaarzetten helpt wellicht wat.
:)
 
@Energie Gratiz. He, laat Enexis mijn netwerkbeheerder zijn ... Nu heb ik dus verzwaring naar 3x40A gevraagd. Komen ze a.s. vrijdag fixen. Nu heb ik om automaten gevraagd, maar hoe weet ik nu of ik die krijg? Het zal toch niet zo zijn dat ik nog van die ouderwetse smeltzekeringen krijg?
Veel anderen hebben inmiddels al gereageerd. Het hangt er inderdaad vooral van af wat er nu zit, en wat de mogelijkheden ter plaatse zijn (met zo weinig mogelijk werk/kosten/gedoe zoals spanningsloos moeten maken van de hele kabel). Smeltpatronen van 40A bestaan niet volgens mij, dus als het smeltpatronen zijn en blijven, gaat het dus zeker niet 3x40A worden - dan zijn de keuzes 3x35 of 3x50A.
Eerlijk gezegd laten smeltzekeringen een wat hogere overbelasting toe dan automaten. Maar zoals bekend, smeltpatronen als hoofdbeveiliging is veel lastiger op te lossen als er een uitvalt.
 
Dat de meter het zelf niet bij houd vind ik logisch, anders moet er ook een vorm van opslag in die meter zitten met extra intilligentie.

Alleen dat de oude meters niet per fase kunnen uitlezen vind ik bizar. Als ze dat vanaf dag #1 nou gewoon gedaan hadden.
Erger is dat de nieuwe "slimme" meters het ook nog niet kunnen.

- - - Updated - - -

Volgens sla je de spijker op z'n kop! Ik werk zelf bij zo'n netbeheerder - Enexis - en die slimme meter is in ieder geval in het begin ontworpen vanuit het netwerkbedrijf als klant/eigenaar/beheerder... (gelukkig werk ik niet op de afdeling ontwikkeling slimme meters...:tongue: )
Nee, daaaar werkt niemand:rolleyes:
 
3 fase meter met Ethernet uitgang

Ben zelf al voorzien van een "methode" om de stroom per fase te meten, maar mocht ik weer op dag 0 staan denk ik dat ik deze in de meter kast zou hangen:

SMA ENERGY METER
energy_meter_18062013-1.png


En dan een raspberryPi mini computer of een linux pc met de EDL software erop en je Keba P20 is in eens Smart Charging (mits die electra type 2 of 3 is)

Wxll
EDL: Features smart charging + smart home + smart ev
KeBa P20 JUISTE Type herkennen: Workshop: Charging and EVSEs (Europe) - Page 12
Mijn Opstelling: Workshop: Charging and EVSEs (Europe) - Page 19