Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet zelfs niet of een enkelfasige (of tweepolige) aardlek type B wel bestaat.
Dat zou natuurlijk een heel goed argument zijn.

Deze?

Screenshot_20190511-010031_Chrome.jpg
 
Alk die tijd stel je dat een type B niet nodig is en nu blijkt dat jij laadpalen hebt met een ingebouwde type B? Als dat zo is ben je m.i. wel tamelijk onverantwoord bezig met je 'adviezen'.

Waar lees je dat ik een type B aardlek heb? Ik schrijf dat echt helemaal nergens, het is ook niet waar. Ik leg je alleen uit dat DC misschien wel door de auto veroorzaakt wordt, maar dat de laadpaal wel degelijk een rol speelt, die zet het namelijk door.
 
Ik moet zeggen dat ik er niet veel van snap van deze hele discussie.
Er is kennelijk wel een heel verschil tussen enkel- en driefasig laden. Na een vorige discussie hier heb ik een elektricien opgezocht en alles als volgt aangepast:

Ik heb gewoon een enkelfasige aansluiting en gewoon een type A aardlek op die groep in de garage in een apart zekeringenkastje. De rest van het huis zit op drie andere aardlekschakelaars in de meterkast. De grondkabel van de garage zit via een 40A zekering rechtstreeks op de hoofdschakelaar, dan kan ik in de meterkast de hele garage afschakelen. Ook de omvormer en de garage kan ik via een automaat afschakelen.

De TWC zit dus in de aparte garagegroep en is weer 25A afgezekerd en zit samen met de verlichting en stopcontacten op die aardlek type A. Ik heb de TWC nu op 20A staan. En heb dus 15A over voor gebruikers in het huis, want ik heb een 1x35A aansluiting. Het is een zog. wasmachineaansluiting gecombineerd met een van mijn twee zonnepanelenomvormers. Deze omvormer is een moderne en heeft geen aparte aardlek nodig, want hij heeft een interne aardlek .(https://www.solaredge.com/sites/default/files/application_note_ground_fault_rcd_nl.pdf)

Loop ik nu toch risico?

Er bestaat volgens mij overigens wel een type B enkelfasig:

Siemens 5SM3321-4KK14 Fi Schalter16A 30mA 2 polig allstromsensitiv | eBay

11.jpg
12.jpg
14.jpg
 
Last edited:
dit is het informatieblad, volgens mij is dit een combi van type A 30mA en DC 6mA:

Met de aardlekschakelaar DFS 4 EV HD laten zich de vereiste foutstroommaatregelen voor in en in combinatie met laadzuilen en wandladers zonder compromissen realiseren. Scheiden vindt plaats, bij foutstromen Type A (30mA) en bij DC-foutstromen vanaf 6 mA. Daarbij worden voorliggende aardlekschakelaars of aardlekautomaten voor verblinding beschermd en blijft de beschermingsfunctie voor de bestaande installatie gewaarborgd.


https://www.hateha.nl/inhoud/uploads/9026.04-doepke-DFS4ev.pdf
 
Waar lees je dat ik een type B aardlek heb? Ik schrijf dat echt helemaal nergens, het is ook niet waar. Ik leg je alleen uit dat DC misschien wel door de auto veroorzaakt wordt, maar dat de laadpaal wel degelijk een rol speelt, die zet het namelijk door.
Lees nou eens goed. Ik formuleer een vraag en zeg dan "Als dat zo is ,,,"
Ik zeg niet dat dat zo is.

Verder moet jij mij eens uitleggen op welke manier de rol van een laadpaal bij het doorgeven van de stroom anders is dan die van een gewoon verlengsnoer, als die laadpaal niet zelf en aardlek in zich heeft. Want een laadpaal is niets anders dan een verlengsnoer als het daar op aankomt.

Hoe zou een laadpaal zonder ingebouwde aardlek moeten voorkomen dat een lekstroom die ontstaat in de auto niet wordt doorgegeven naar de meterkast?
 
De eis is afschakelen bij 6 mA DC. Deze lijkt pas bij 30 mA af te schakelen.
Jij denkt dus blijkbaar zelf ook in alleen beveiliging tegen AC lekstromen (lees: een gewone type A) niet voldoet?
QUOTE="horta, post: 3648747, member: 90393"]De naam zegt het al: Type A. ;)[/QUOTE]
En wat wil je daar nu precies mee zeggen? Dat hij niet voldoet of dat type A alsnog genoeg is? We hebben ook al eerder geconstateerd dat een type B niets meer en niets minder is dan een type A met ingebouwde DC lekstroom beveiliging.
 
Zucht. Ik stop met de discussie met jou. Je legt me bij herhaling woorden in de mond die ik niet gebruik. Je snapt geen hol van hoe elektriciteit werkt en toch meet je je een ongelofelijk onhebbelijke houding aan alsof je alles weet. Veel plezier nog.

Ik denk niet, ik geef een constatering weer. Daar verbind jij allerlei conclusies uit het niets aan.
 
Er is kennelijk wel een heel verschil tussen enkel- en driefasig laden.
Maar wat is dat verschil dan een waar blijkt het uit?

De grondkabel van de garage zit via een 40A zekering rechtstreeks op de hoofdschakelaar, ... , want ik heb een 1x35A aansluiting
En dat heeft een installateur zo voor je gedaan? Nu loop je kans dat bij een storing in je garage (of een beschadiging van de grondkabel) je hele huis op zwart gaat, omdat de afzekering van je garage zwaarder is dan je hoofdzekering.

Deze omvormer is een moderne en heeft geen aparte aardlek nodig, want hij heeft een interne aardlek .
Dat bedoelde ok
Ik dus ook met mijn opmerking naar Horta over kapellen net ingebouwde aardleks.
 
Ik heb jou woorden in de mond gelegd? Nee beste man, ik heb alleen maar wat vragen geformuleerd waar jij kennelijk geen antwoord op hebt. Als je daar problemen mee hebt kan ik daar ook niet veel aan doen.

Je snapt geen hol van hoe elektriciteit werkt en toch meet je je een ongelofelijk onhebbelijke houding aan alsof je alles weet.
Je probeert een discussie te beslechten door je te beroepen op de onkunde en houding van de ander? Dan is de discussie denk ik al voorbij hoor.

Je kunt alles van me denken wat je wil (en bijna alles over me schrijven), maar tot nu toe heb ik niet één steekhoudend argument gezien waaruit zou blijken dat een gewone type A aardlek (in Nederland) voldoet bij een enkelfasige laadpaal (of pv installatie). En geloven vind ik meer iets voor in de kerk :D

Maar genoeg is inderdaad genoeg. Fijn weekend verder (Ik meen dat oprecht ;))
 
Maar wat is dat verschil dan een waar blijkt het uit?

Dat is toch waar de hele vorige bladzijde over lijkt te gaan? Voor 3 fasen zou type B verplicht zijn, voor 1fase type A.

Ik ga de aardlekschakelaar DFS 4 EV HD bestellen, dan weet ik zeker dat het goed zit, ook al is dat type A. Het probleem dat hier al bladzijden lang geschetst wordt, wordt met die aardlek ondervangen: 6mA DC.
 
20190511_113616.jpg
En dat heeft een installateur zo voor je gedaan? Nu loop je kans dat bij een storing in je garage (of een beschadiging van de grondkabel) je hele huis op zwart gaat, omdat de afzekering van je garage zwaarder is dan je hoofdzekering.

foutje, ik bedoelde 32A voor de grondkabel. De hoofdzekering is idd maar 35A enkelfasig
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DutchTM3
Dat is toch waar de hele vorige bladzijde over lijkt te gaan? Voor 3 fasen zou type B verplicht zijn, voor 1fase type A.

Ik ga de aardlekschakelaar DFS 4 EV HD bestellen, dan weet ik zeker dat het goed zit, ook al is dat type A. Het probleem dat hier al bladzijden lang geschetst wordt, wordt met die aardlek ondervangen: 6mA DC.

Dat is een prima keuze.
 
Dat is toch waar de hele vorige bladzijde over lijkt te gaan? Voor 3 fasen zou type B verplicht zijn, voor 1fase type A.
Precies. Zou verplicht zijn.

We moeten denk ik even terug naar wat m.i. de oorsprong van de discussie is: het grote prijsverschil tussen een type A en een type B (zie ook voorbeelden hier onder), en of een A ook niet gewoon kan. Maar dat prijsverschil zit tussen een 'gewone' Type A en een Type B. Er zijn ook Type A aardleks met daaraan toegevoegd een DC beveiliging. Sommige fabrikanten noemen die blijbaar "type A in EV variant" o.i.d. Effectief komt dat neer op Type B, zowel kwa bescherming (getuige onderstaande toelichting die ik ook al eerder gepost heb van Welk type aardlekschakelaar moet ik toepassen? - 123Groepenkast) als kwa prijsverschil.

upload_2019-5-8_8-51-40-png.405355

Nu kunnen we roepen dat, op basis van bovenstaande, een Type A dus wel mag, maar dan is het een kwestie van tijd dat mensen het maar half lezen en een gewone Type A (dus zonder DC beveiliging) gaan toepassen. En dat lijkt me niet gewenst. Nou ja, totdat iemand echt met argumenten komt op basis waarvan blijkt dat Type B (Type A met DC beveiliging) voor enkel fase echt niet nodig is.

Laappaal24 zegt hierover:

upload_2019-5-11_12-39-38.png


Hmmm, verplicht bij 3 fasen dus. Maar op dezelfde site staat ook dit:

View attachment 406556

Ook 3 fasen, ook veilig, maar geen type B als je het mij vraagt. Dus ook zij lijken er nog niet helemaal uit :rolleyes:

Ik ga de aardlekschakelaar DFS 4 EV HD bestellen, dan weet ik zeker dat het goed zit, ook al is dat type A.
Nou ja, een Type A met DC beveiliging inderdaad. Lijkt me een inderdaad prima keuze, hoewel nogal aan de prijs. Zeker in vergelijking tot de veel toegepaste Chint.
 
Er zijn de voorschriften en er zijn de reële gevaren. Ik denk eerlijk dat de reële gevaren te verwaarlozen zijn, in de zin van nog kleiner dan dat je door de bliksem getroffen wordt. Theoretisch wordt de echte aardlek uitgeschakeld/ verzadigd door een DC-lekstroom. Het reële gevaar van getroffen te worden door een AC-lekstroom op het moment dat er een DC-lekstroom aanwezig is bij een auto die een galvanische gescheiden lader heeft...
De voorschriften bepalen dat het bij driefasig laden wel en bij enkelfasig laden niet opgelegd wordt.

Hier een vraagje over @fivari. Afgelopen maandag heel enthausiast jouw laadsysteem wat ik thuis heb gemonteerd laten zien aan een kennis die installatietechniek als werk heeft, en hij is er van overtuigd dat alle Type B aarlekschakelaars niet geschikt zijn en verzadigd raken, en dat alleen Doepke de juiste aardlek heeft. Hij gaf stellig aan dat doepke de verplichte aardlek gaat worden voor 3-fase laadsystemen. Zelf al iets van gehoord??
 
... laten zien aan een kennis die installatietechniek als werk heeft, en hij gaf stellig aan dat doepke de verplichte aardlek gaat worden voor 3-fase laadsystemen.
En bij Doepke lopen ze nu in polonaise door de bedrijfskantine :D

Hoe zou er nou ooit een bepaald MERK voorgeschreven kunnen worden? Iets met "bepaalde eigenschappen die de doepke heeft" zou ik me voor kunnen stellen. Maar dan houdt het denk ik echt wel op.