Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.

Attachments

  • IMG_6486.jpg
    IMG_6486.jpg
    105.1 KB · Views: 127
In ons toekomstig huis in de Ardennen kan het soms (enkele keren per jaar) lelijk onweren, we zitten immers op een eenzame hoogte van 568m :rolleyes: en overweeg daarom een bliksembeveiliging.

Zoals deze: https://www.amazon.de/dp/B000ONKQNE...olid=1UKTH7203VM15&psc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben omtrent de effectiviteit?

We zitten met een 3F+N-net dat binnen komt en een eigen aarding, dus als ik het goed heb is dat een TT-net.
Stroomstelsel TT - Conduct

Tevens vroeg ik me af of ik er 2 stuks moet kopen om onze accumulatieverwarming en boiler te beschermen? Die zitten immers op een aparte uitsluitend-nacht-teller en dus aparte differentieels.
 
In ons toekomstig huis in de Ardennen kan het soms (enkele keren per jaar) lelijk onweren, we zitten immers op een eenzame hoogte van 568m :rolleyes: en overweeg daarom een bliksembeveiliging.

Zoals deze: https://www.amazon.de/dp/B000ONKQNE...olid=1UKTH7203VM15&psc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben omtrent de effectiviteit?

We zitten met een 3F+N-net dat binnen komt en een eigen aarding, dus als ik het goed heb is dat een TT-net.
Stroomstelsel TT - Conduct

Tevens vroeg ik me af of ik er 2 stuks moet kopen om onze accumulatieverwarming en boiler te beschermen? Die zitten immers op een aparte uitsluitend-nacht-teller en dus aparte differentieels.

Fré, beschermen kan nooit kwaad, dus als je na toevoer van de aparte kringen van dag/nacht/boiler zo een beveiliger zet kan het enkel helpen. Maar ik vrees enkel als je een blikseminslag tot in je meter- of zekeringskast hebt dat je sowieso brokken zal hebben... .
Mijn advies zou zijn, en zeker als je op een "eenzame hoogte" zit om een bliksemafleider of zoals ze hier in de "Vlaanders" zeggen een 'donderscherm' te installeren. Dit is een soort antenne die je op je dat zet ( ahum, laat zetten ) en die met heel zware koperen leidingen de bliksem afvoert naar een extra uit de kluiten gewassen aardingspin die enkele meter de grond in gaat. Zo is de inslag afgeleid van jouw installatie en dus passief beschermd. Ik meende dat dergelijke afleider wel om de zoveel jaar dient gecontroleerd te worden zodat je bij mogelijke mankementen geen bliksem-aantrekker krijgt... .
 
  • Informative
Reactions: FVO
Fré, beschermen kan nooit kwaad, dus als je na toevoer van de aparte kringen van dag/nacht/boiler zo een beveiliger zet kan het enkel helpen. Maar ik vrees enkel als je een blikseminslag tot in je meter- of zekeringskast hebt dat je sowieso brokken zal hebben... .
Mijn advies zou zijn, en zeker als je op een "eenzame hoogte" zit om een bliksemafleider of zoals ze hier in de "Vlaanders" zeggen een 'donderscherm' te installeren. Dit is een soort antenne die je op je dat zet ( ahum, laat zetten ) en die met heel zware koperen leidingen de bliksem afvoert naar een extra uit de kluiten gewassen aardingspin die enkele meter de grond in gaat. Zo is de inslag afgeleid van jouw installatie en dus passief beschermd. Ik meende dat dergelijke afleider wel om de zoveel jaar dient gecontroleerd te worden zodat je bij mogelijke mankementen geen bliksem-aantrekker krijgt... .
Thx, nog vergeten zeggen: We zitten op 150m van 2 gsm-masten en 2 á 3km van windmolens die waarschijnlijk allen wel een stevige bliksemafleider hebben.

Het gaat me dus vooral om de beveiliging van het net.
 
Ik zag dat de Tesla Wall Connector €530,= kost. Is hij weer in prijs verlaagd of vergis ik mij?

Is er ervaring met het opladen van andere auto's?

In de VS werd de prijsverlaging al 11 maanden geleden doorgevoerd en ook dat nu dezelfde prijs geldt voor 2,5m en 7,5m kabel. Toen ik de mijne kocht was een 7,5m nog iets duurder.

Ten aanzien van andere merken kan ik toevoegen dat onze B electric drive ook oplaadt via de wall connector. En trouwens ook met de standaard UMC van Tesla. Het omgekeerde heb ik nog niet geprobeerd: de Tesla laden met de meegeleverde adapter van de B electric drive.

Overigens: als je boekhouder op de aanschaf van de wall connector MIA toepast, dan mag je er alleen laden met auto’s van je eigen bedrijf. Dat heeft te maken met EU-regels ten aanzien van concurrentie en staatssteun. Ik moest de dame van RVO plechtig beloven dat ik nooit ofte nimmer iemand anders auto zou laten laden aan mijn wall connector... :)
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Adm
Hallo,

Ik heb zelf een laadpaal geplaatst na wat onderzoek. Hij moest voldoen aan:
- 1 fase 35A;
- Voorbereid op toekomst: 3 fase en UTP;
- Bescherming zodat de auto samen met andere apparatuur in huis niet meer vraagt dan 35A tijden het laden;
- Geen internet koppeling om te achterhalen hoeveel je geladen hebt;
- Een laadkast met DIN rail zodat je kan modificeren.

Ik heb gekozen voor een oplaadpaal van flexicharge en die gemodificeerd met Smart EVSE.
Het projectje heb ik opgesplits in 4 fases:
- Modificatie laadkast (in de schem is weerstand van 220 ohm NIET geplaatst);
- Stroomkabel met 2 UTP grondkabels trekken van meterkast naar laadpaallocatie. Gekozen voor 6mm aders;
- Plaatsen laadpaal en aansluiten grondkabels;
- Meterkast modificeren.
Het viel reuze mee en werkte in 1 keer!

Groet,
Mat
 

Attachments

  • Laadpaal 1.JPG
    Laadpaal 1.JPG
    910.4 KB · Views: 113
  • Laadpaal 2.JPG
    Laadpaal 2.JPG
    454.4 KB · Views: 111
  • Laadpaal 3.JPG
    Laadpaal 3.JPG
    883.9 KB · Views: 111
  • Meterkast 1.JPG
    Meterkast 1.JPG
    463 KB · Views: 100
  • Meterkast 2.JPG
    Meterkast 2.JPG
    404 KB · Views: 107
  • Ombouwkast.JPG
    Ombouwkast.JPG
    382.1 KB · Views: 102
  • Schema.jpg
    Schema.jpg
    252.5 KB · Views: 103
  • KostenOverzicht Laadpaal.pdf
    446.4 KB · Views: 58
  • Like
Reactions: Nowyony
Volgt het laden dan nog wel een Mode 3 protocol of is er gewoon platte stroom overdracht? (alsof je de Volvo/Audi in een stopcontact stopt)
uiteraard Mode3 protocol.
Met de type2 stekker zoals de TeslaUMC kan je geen enkele auto opladen via 'platte stroom'.

Er komt enkel stroom op de stekker als de contactoren ingeschakeld worden.
De contractoren gaan enkel schakelen als de communicatie met de auto correct verlopen is.

En omgekeerd zal de auto ook niet starten met laden als het protocol niet gevolgd werd.
Met andere woorden : snel gewoon spanning op een type2 stekker zetten helpt niet om je auto te laden.
 
Last edited:
Hallo,

Ik heb zelf een laadpaal geplaatst na wat onderzoek. Hij moest voldoen aan:
- 1 fase 35A;
- Voorbereid op toekomst: 3 fase en UTP;
- Bescherming zodat de auto samen met andere apparatuur in huis niet meer vraagt dan 35A tijden het laden;
- Geen internet koppeling om te achterhalen hoeveel je geladen hebt;
- Een laadkast met DIN rail zodat je kan modificeren.

Ik heb gekozen voor een oplaadpaal van flexicharge en die gemodificeerd met Smart EVSE.
Het projectje heb ik opgesplits in 4 fases:
- Modificatie laadkast (in de schem is weerstand van 220 ohm NIET geplaatst);
- Stroomkabel met 2 UTP grondkabels trekken van meterkast naar laadpaallocatie. Gekozen voor 6mm aders;
- Plaatsen laadpaal en aansluiten grondkabels;
- Meterkast modificeren.
Het viel reuze mee en werkte in 1 keer!

Groet,
Mat
Das een mooie binnenkomer hier, M.
Welkom!
Wat voor EV heb je? Tip: Even voorstellen