Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben blij met deze move van Tesla. Het is in de toekomst ofwel betaald SuC-en ofwel niet SuC-en (of heeel lang wachten voordat je eindelijk een plaatsje hebt aan de SuC).
Er komen straks elk jaar een miljoen Tesla's meer op de weg, tegenover zo'n 150k (200k?) in het tijdsbestek van 5 jaar.
Kan het SuC netwerk zo snel meegroeien?
Als het puur aan Tesla lag wel denk ik, maar helaas is Tesla hier erg afhankelijk van lokale overheden en energiemaatschappijen. De groei van het SuC netwerk wordt denk ik vooral bepaald door de bureacratie en de aanwezigheid van dikke stroomaansluitingen. Vergelijk de groei in Duitsland maar eens met die in Frankrijk...

Ze kunnen niet anders dan het SuC gebruik limiteren, en de minst disruptieve manier is door te laten betalen voor het laden. Ik verwacht dat laden aan een doorreis-naar-Zuid-Frankrijk-SuC een stuk duurder wordt dan aan een verloren SuC in Oost-Duitsland...
 
Fijn voor ons Basvk, met de huidige MS veranderd er niets, doch begrijp goed dat het papierwerk wat er was met benzinebonnen en de BTW aangiftes weer om de hoek komen, wat is nou 400KWH?
En wat de SUC levert is heel wat anders dan wat de wagen echt opneemt, er blijven er waarschijnlijk 360 over.
Één rit naar Noord Spanje en de terugweg is voor de eigenaar en zo ook de rest van het jaar.

Gaat dan per 1-1-2017 de prijs van de Tesla naar beneden of is het gewoon een verkapte prijsverhoging?

Ik hoop echt dat de optie kopen supercharger gebruik, (dat was mi €2200 op de MS60 in 2013) terug komt.
Ik maak dat nooit op in die vier jaren.

Verder, wat betekent altijd nog goedkoper dan een tank benzine?
In de VS is de benzine een kwart van dat bij ons, gaat Tesla dan cashen in Nederland of wordt het net zo duur als in de VS, gaat men dan in Luxemburg Charging goedkoper maken dan bij ons of gaat me een Europesche eenheidsprijs rekenen?

En dan, het papierwerk is weer terug, we krijgen dan zoiets als benzinebonnen en BTW terugvragen er weer bij.

Dus, jij mag dit een blije move vinden, ik vind van niet, maar voor alle andere concurrenten zoals Fastnet is dit fantastisch nieuws.
 
Fijn voor ons Basvk, met de huidige MS veranderd er niets, doch begrijp goed dat het papierwerk wat er was met benzinebonnen en de BTW aangiftes weer om de hoek komen, wat is nou 400KWH?
En wat de SUC levert is heel wat anders dan wat de wagen echt opneemt, er blijven er waarschijnlijk 360 over.
Één rit naar Noord Spanje en de terugweg is voor de eigenaar en zo ook de rest van het jaar.

Gaat dan per 1-1-2017 de prijs van de Tesla naar beneden of is het gewoon een verkapte prijsverhoging?

Ik hoop echt dat de optie kopen supercharger gebruik, (dat was mi €2200 op de MS60 in 2013) terug komt.
Ik maak dat nooit op in die vier jaren.

Verder, wat betekent altijd nog goedkoper dan een tank benzine?
In de VS is de benzine een kwart van dat bij ons, gaat Tesla dan cashen in Nederland of wordt het net zo duur als in de VS, gaat men dan in Luxemburg Charging goedkoper maken dan bij ons of gaat me een Europesche eenheidsprijs rekenen?

En dan, het papierwerk is weer terug, we krijgen dan zoiets als benzinebonnen en BTW terugvragen er weer bij.

Dus, jij mag dit een blije move vinden, ik vind van niet, maar voor alle andere concurrenten zoals Fastnet is dit fantastisch nieuws.

Benzinebonnetjes??? Oef dat is wel heel vorige-eeuws (hmm is dat nog maar 3 jaar geleden? Ow...).
Het zal wel loslopen met die administratie hoor, ik verwacht dat ze gewoon een kwartaalfactuur die automatisch geïnd wordt in mytesla zetten en die gaat gewoon mee naar de boekhouder.

Het gratis model is gewoon niet houdbaar, tenzij de SuC uitbouw in de pas loopt met het aantal auto's dat op de weg komt (en no way dat dat gaat gebeuren).

Wat wordt straks de hoofdreden van Jan en alleman om elektrisch te rijden? De prijs.
Zoveel mogelijk gratis aan de SuC dus, want elk tientje is er één. Ook al moet je er een uur op wachten, toch weer een tientje thuisstroom bespaard, zo gaat het straks.
Lekker werken vanuit de auto, wat internet surfen, het is niet eens een straf.
Alle SuCs vol, en op het forum hier 100en berichten die steen en been klagen over die goedkope model 3 rijders die de SuCs bezet houden... (die berichten zijn er nu ook al maar dan met PHEV's aan gewone laadpalen).

Nee dan betaal ik Tesla liever wat stroom onderweg, waarschijnlijk minder dan wat de tol alleen al kost om bijv. in Z-Frankrijk te komen dan dat ik er een dag langer over moet doen omdat de SuCs vol staan (of toch maar met het vliegtuig?).
 
  • Like
Reactions: Steven
Benzinebonnetjes??? Oef dat is wel heel vorige-eeuws (hmm is dat nog maar 3 jaar geleden? Ow...).
Het zal wel loslopen met die administratie hoor, ik verwacht dat ze gewoon een kwartaalfactuur die automatisch geïnd wordt in mytesla zetten en die gaat gewoon mee naar de boekhouder.

Het gratis model is gewoon niet houdbaar, tenzij de SuC uitbouw in de pas loopt met het aantal auto's dat op de weg komt (en no way dat dat gaat gebeuren).

Wat wordt straks de hoofdreden van Jan en alleman om elektrisch te rijden? De prijs.
Zoveel mogelijk gratis aan de SuC dus, want elk tientje is er één. Ook al moet je er een uur op wachten, toch weer een tientje thuisstroom bespaard, zo gaat het straks.
Lekker werken vanuit de auto, wat internet surfen, het is niet eens een straf.
Alle SuCs vol, en op het forum hier 100en berichten die steen en been klagen over die goedkope model 3 rijders die de SuCs bezet houden... (die berichten zijn er nu ook al maar dan met PHEV's aan gewone laadpalen).

Nee dan betaal ik Tesla liever wat stroom onderweg, waarschijnlijk minder dan wat de tol alleen al kost om bijv. in Z-Frankrijk te komen dan dat ik er een dag langer over moet doen omdat de SuCs vol staan (of toch maar met het vliegtuig?).
We zullen het in December wel horen. Ik ben wel benieuwd hoe hun verdien model wordt, als het nog altijd goedkoper is dan dan de prijs van een tank benzine zoals in de USA is het voor mij akkoord.

Hopelijk komt er een mogelijkheid energie in te kopen met na einde laden een melding hoeveel er is "afgenomen en resteert".

Maar echt goedkoop zal het m.i. niet zijn, als we eenmaal betalen dan is het net zoiets als het kwartje van Kok, het zal blijvend zijn en regelmatig duurder worden, als Tesla wereldwijd op de SuC verdient zal dat inkomen alleen maar omhoog gaan.

Verder denk ik dat er meer achter zit, Tesla, let maar op, gaat anderen toelaten op de SuC's.

Anderen willen graag instappen maar alleen het verbruik betalen, en dus moet er een betaal systeem komen.

Het is toch wel frappant dat de CEO van Porsche het mogelijk gaat maken Tesla's met een speciale adapter te laten laden aan hun toekomstig laadnetwerk.
Zie Porsche is building a fast charger for its fast electric car

Lees onderin de verklaring betreffenders Tesla Adapter.
 
Tesla heeft ook al aangegeven dat er niet verdiend gaat worden op de SuC's. De inkomsten worden gebruikt voor onderhoud en uitbreiding. Met andere woorden: het kan niet anders dan veel goedkoper zijn dan een tank benzine/diesel.

Een dislike terwijl letterlijk op tesla.com staat dat de SuC's geen winstoogmerk hebben...

Ik rijd weliswaar nog geen Tesla, maar ik moet alvast sparen voor mijn SuC credits wanneer ik ook een Tesla rijdt. Dislikes helpen dan niet mee ;)
 
Tesla heeft ook al aangegeven dat er niet verdiend gaat worden op de SuC's. De inkomsten worden gebruikt voor onderhoud en uitbreiding. Met andere woorden: het kan niet anders dan veel goedkoper zijn dan een tank benzine/diesel.
Hetzelfde wordt gezegd over de onderhoud- en servicekosten. Inspecties van 700 pop en het hoge uurtarief moeten blijkbaar het vele garantiewerk compenseren...
 
  • Like
Reactions: HWS
Als het model werken moet om SuCs voor te behouden aan hen die het nodig hebben (en dus om mensen aan te zetten eerder thuis of op bestemming te laden) kan het alvast niet (of toch niet veel) goedkoper zijn dan thuisladen. In onze contreien zit je dan gauw (met de natte vinger gerekend) aan 4 EUR/100km. Mij niet gelaten, als Tesla dat geld maar steekt in verdere uitbouw netwerk!
 
Hetzelfde wordt gezegd over de onderhoud- en servicekosten. Inspecties van 700 pop en het hoge uurtarief moeten blijkbaar het vele garantiewerk compenseren...
Ach, ik heb ooit een rekening gehad van Audi van € 4.200 euro voor 4 banden, een nieuwe radiator en het vervangen van de distributie.
Een rekening van € 1.600,- voor het vervangen van beide, nog lang niet versleten achterremmen, werd zonder blikken of blozen door Audi uitgedraaid. Audi vond het mijn eigen schuld dat deze waren vastgeroest doordat ik de auto twee weken niet had gebruikt.
Ik heb nu ruim 50.000 km gereden met de Tesla en nog nooit een onderhoudsbeurt gehad. Wel in twee verschillende Tesla's.
Ik huldig het standpunt dat een Tesla weinig onderhoud nodig heeft en ik doe niet mee met het spel van de 'onderhoudsbeurten'.
Daarnaast is het zo dat de cruciale onderdelen door Tesla bewaakt worden en Tesla mij wel zal waarschuwen als er iets serieus aan de hand is.
 
Ach, ik heb ooit een rekening gehad van Audi van € 4.200 euro voor 4 banden, een nieuwe radiator en het vervangen van de distributie.
Een rekening van € 1.600,- voor het vervangen van beide, nog lang niet versleten achterremmen, werd zonder blikken of blozen door Audi uitgedraaid. Audi vond het mijn eigen schuld dat deze waren vastgeroest doordat ik de auto twee weken niet had gebruikt.
Ik heb nu ruim 50.000 km gereden met de Tesla en nog nooit een onderhoudsbeurt gehad. Wel in twee verschillende Tesla's.
Ik huldig het standpunt dat een Tesla weinig onderhoud nodig heeft en ik doe niet mee met het spel van de 'onderhoudsbeurten'.
Daarnaast is het zo dat de cruciale onderdelen door Tesla bewaakt worden en Tesla mij wel zal waarschuwen als er iets serieus aan de hand is.
Dat is nou precies het verschil, er is een hoop voor gedaan bij je fossiel.....
 
Na wat surfen een laadmogelijkheid aan flanders expo gevonden. Na een kwartier zoeken gevonden dat dit aan hallo 4 was. Geen aanwijzingen, je moet een beveiligde parking met security binnenrijden. Aangekomen stond een land rover te laden aan de type 2 aansluiting, op de 2de en laatste vrije plaats stond een wagen van flanders expo zelf,niet te laden. Me dan maar ernaast geparkeerd, en de vrije 'gewone' stekker genomen. Laden aan 13 km/h is dan niet echt de moeite...gemiste kans vind ik.
Had trouwens deze review op hun site geplaatst, de dag erna was hij al verwijderd.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Zijn er problemen bij de SuC in Zevenaar?
Ik kom daar niet vaak maar vanmiddag en vorige week lag het laadvermogen tussen 20 en 48kW op verschillende palen, ook na een half uur laden.
Het is wel wat kouder en de accu zat op 20%, maar deze lage vermogens heb ik nog niet eerder gezien.

Of heeft het iets te maken met de 60.000km beurt, daar heeft Tesla het volgende (?) gedaan:

SERVICE KIT - SERVICE REPLACEMENT OF PIN CARRIER IN EU CHARGEPORT HARNESSES (1083168-00-A)
 
Zijn er problemen bij de SuC in Zevenaar?
Ik kom daar niet vaak maar vanmiddag en vorige week lag het laadvermogen tussen 20 en 48kW op verschillende palen, ook na een half uur laden.
Het is wel wat kouder en de accu zat op 20%, maar deze lage vermogens heb ik nog niet eerder gezien.

Of heeft het iets te maken met de 60.000km beurt, daar heeft Tesla het volgende (?) gedaan:

SERVICE KIT - SERVICE REPLACEMENT OF PIN CARRIER IN EU CHARGEPORT HARNESSES (1083168-00-A)
Is waarschijnlijk een standaard, preventief dingetje. Is bij mijn laatste bezoek aan het SeC ook uitgevoerd. Aanvullende opmerking was dat er geen water binnengedrongen was. Blijkbaar kan dat dus gebeuren.
(Primair was ik daar voor een vervangende drive unit, vanwege de 'klunk'. Ook hebben ze een verwarmingselement voor de batterijkoelvloeistof vervangen.)
 
Aangezien ik sinds gisteren mijn wagen heb wou ik deze middag het superchargen eens testen. Ben naar SuC Zaventem gereden, en het stond er goed vol. 2 van de 8 plaatsen vrij, maar bij de laatste plaats was de stall defect, dus me maar op laatste vrije plaats gezet. Snel geluncht, en na 25 minuten terug weg. Op 2 andere wagens na stonden alle anderen er nog met ondertussen 2 wachtenden.
 
Aangezien ik sinds gisteren mijn wagen heb wou ik deze middag het superchargen eens testen. Ben naar SuC Zaventem gereden, en het stond er goed vol. 2 van de 8 plaatsen vrij, maar bij de laatste plaats was de stall defect, dus me maar op laatste vrije plaats gezet. Snel geluncht, en na 25 minuten terug weg. Op 2 andere wagens na stonden alle anderen er nog met ondertussen 2 wachtenden.

Daar terug weg geraken richting E19 in de avondspits is ook een probleem..