Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hey JoeNe,

Bedankt voor de info.
Ik bedoel de type 2 kabel die je los kan kopen via die Belgische verdeler...met zo'n knopje.
Ok dat van type 1 naar type 2 is duidelijk.
Simultaan lijkt niet echt nodig.
Met 110KM/dag denk ik niet dat ik de Tesla dagelijks moet laten.

De Leaf zal verder meestal op 230V geladen worden. Dus de P20/P30 zal uitzonderlijk zijn.
Aartselaar is minder dan 20KM... bij nood :)


Wat bedoel je met kabel met "Charge poort knopje"? De UMC of een Type 2 kabel met zo'n knopje?
Elke Type 2 kabel zou met een P20/P30 moeten werken. De UMC maakt gebruik van een stopcontact.

Simultaan laden kan wel via een smartcharging oplossing.
Er bestaan kabels om met Type 1 op een Type 2 laadstation te laden. Maar die laden wel maar op 1 fase dacht ik.

Er bestaan ook laadstations met 2 Type 2 aansluitingen. Die verdelen zelf tussen de 2 aansluitingen.
 
- Kan je op een P20/P30 zonder kabel uw eigen kabel laten insteken bij regenweer?
- Kun je de kabel met "charge poort" knopje gebruiken op een P20/P30?
- Wat is de meerwaarde om een P30 tov een P20 te kopen? Ik had graag een remote webinterface functie gehad met KWh meter ipv een meter in de kast.
- Op deze link staan de verschillende P30 modellen. Maar is er iemand die in mensentaal kan uitleggen wat je best neemt? (wij hebben geen intelligente meter) Mij lijkt de B-versie voldoende.

Christian

Kabel insteken bij regen mag geen probleem geven.
Als je een kabel koopt met chargepoort knopje, kan dat zeker!
P30/P20 in de B-versie hebben geen communicatie mogelijkheid. in de toekomst wellicht handig
P30 Bezit de DC leakage protection en vanaf de C-versie ook een MID Kwh meter.

Op de P30 moet je nog wel even wachten, leverbaar vanaf mei/juni.

Simultaan laden is wel mogelijk, maar dan moet er meer gemeten en geregeld gaan worden. Met 1 P30 X-serie en 1 P30 C-serie kan dit zonder tussenkomst van andere apparatuur geregeld worden.
 
Ik heb mijn overtuigingskracht naar het vrouwtje een beetje onderschat.
Los van het feit dat ik een Tesla mag bestellen... wil zij nu ook een EV.
Momenteel lijkt een Leaf een goede optie. Anderzijds zijn de B250 en de Soul ook wel de moeite.

Alleen... het maakt mijn project van home charging moeilijker.
Enerzijds hebben we wel 3 fase 32A. (dank u zonnepanelen) Maar anderzijds begin ik me wel zorgen te maken voor worst case scenario's.(charge anxiety?)
Wie kent er iets van.

- Simultaan laden is geen optie denk ik, tenzij we naar 63A gaan?
- Type 1 vs Type 2. Kan ik een Keba P20/P30 zonder kabel laten plaatsen zodat ze allebei het laadpunt kunnen gebruiken? (Primair zal het de tesla zijn, maar de Leaf zal af en toe niet genoeg aan de schuko hebben wegens een dringende verplaatsing.)
- Kan je op een P20/P30 zonder kabel uw eigen kabel laten insteken bij regenweer?
- Kun je de kabel met "charge poort" knopje gebruiken op een P20/P30?
- Wat is de meerwaarde om een P30 tov een P20 te kopen? Ik had graag een remote webinterface functie gehad met KWh meter ipv een meter in de kast.
- Op deze link staan de verschillende P30 modellen. Maar is er iemand die in mensentaal kan uitleggen wat je best neemt? (wij hebben geen intelligente meter) Mij lijkt de B-versie voldoende.

Hopelijk zit Keba op het autosalon. Dan kan ik volgende week daar mijn licht eens opsteken?

br,
Christian

Omwille van ongeveer dezelfde redenen gecombineerd met vooruitziende blik heb ik besloten deze te laten installeren: ICU EVe
Kan de load-balancing intern regelen, enz.
 
Dank u! Je bent goed op de hoogte!
ik had gedacht tegen april leverbaar.
Blijkbaar is "the plugin company" op het autosalon.
Tegen juli vervalt mijn leasing... Anders zal het UMC zijn intussentijd.
De maand juli zal het toch vooral buitenlandse Suc zijn ☺️

Kabel insteken bij regen mag geen probleem geven.
Als je een kabel koopt met chargepoort knopje, kan dat zeker!
P30/P20 in de B-versie hebben geen communicatie mogelijkheid. in de toekomst wellicht handig
P30 Bezit de DC leakage protection en vanaf de C-versie ook een MID Kwh meter.

Op de P30 moet je nog wel even wachten, leverbaar vanaf mei/juni.

Simultaan laden is wel mogelijk, maar dan moet er meer gemeten en geregeld gaan worden. Met 1 P30 X-serie en 1 P30 C-serie kan dit zonder tussenkomst van andere apparatuur geregeld worden.

- - - Updated - - -

Ziet er inderdaad knap uit. De S die je besteld hebt ook trouwens
Omwille van ongeveer dezelfde redenen gecombineerd met vooruitziende blik heb ik besloten deze te laten installeren: ICU EVe
Kan de load-balancing intern regelen, enz.
 
Is dat nu wel zo ?
Dat betekent immers dat de auto langer het laadpunt bezet houdt dan dat wij dat hebben met een MS. Merk het nu vaak op kantoor dat de PHEV's maar staan te laden en te laden...in die tijd had ik er 6 keer "de afstand" bijgeladen..

Op de Nissan site gevonden:
Als u beschikt over een thuislaadeenheid, kunt u met de 6,6 kW lader aan boord uw Nissan LEAF stadsauto met 4% bijtelling snelladen in de comfortabele omgeving van uw eigen garage of oprit (als uw laadpunt beschikt over 32A vermogen). Simpelweg inpluggen en uw batterij gaat van helemaal leeg naar helemaal vol in vier uur met de 24 kWh batterij of in vijfenhalf uur met de nieuwe 30 kWh batterij.
Die 6,6kW lader is optioneel, 3,6kW is standaard. DC snelladen gaat met 50kW.
 
wat een kolder staat hier toch..
6,6 kW heet "snelladen" ?
32A vermogen nodig om op 6,6 kW te laden ?
hoe noemen ze DC op 50kW dan ??

voor de brede acceptatiegraad zou het goed zijn hier wat meer standaarden in te krijgen... je moet je er echt nog steeds in verdiepen als toekomstige rijder en niet iedereen zit daar op te wachten..

Op de Nissan site gevonden:

Die 6,6kW lader is optioneel, 3,6kW is standaard. DC snelladen gaat met 50kW.
 
wat een kolder staat hier toch..
6,6 kW heet "snelladen" ?
32A vermogen nodig om op 6,6 kW te laden ?
hoe noemen ze DC op 50kW dan ??

voor de brede acceptatiegraad zou het goed zijn hier wat meer standaarden in te krijgen... je moet je er echt nog steeds in verdiepen als toekomstige rijder en niet iedereen zit daar op te wachten..
Ze gebruiken ook maar 1 fase van de 3.
Wij zijn zo verwend met onze 3 fase laders onboard. Samen met die elektrische Renaults. Zelfs een E-Golf laadt maar op 1 fase aan een gewone laadpaal.
 
Ik zat toevallig eens na te kijken naar een Volvo V60 PHEV...

Maximaal 1 fase, 16A, 3,7 kW
Accupakket van 12 kWh. Kan je (theoretisch) max 50 km mee rijden. Laadtijd: 3:15
Dan staan ze dus 3 uur een 22kW laadpaal bezet te houden om daarna niet meer dan 40 km te kunnen rijden. Toont nog eens aan dat het alleen maar om de bijtelling gaat met dit sort concepten...
 
Ik zat toevallig eens na te kijken naar een Volvo V60 PHEV...

Maximaal 1 fase, 16A, 3,7 kW
Accupakket van 12 kWh. Kan je (theoretisch) max 50 km mee rijden. Laadtijd: 3:15
Dan staan ze dus 3 uur een 22kW laadpaal bezet te houden om daarna niet meer dan 40 km te kunnen rijden. Toont nog eens aan dat het alleen maar om de bijtelling gaat met dit sort concepten...
Die hang je beter aan een gewoon stopcontact
 
Goede opmerking.
Als je naast Tesla kijkt is er precies geen ander merk dat "realistisch" 200km haalt.
Dan bedoel ik aan een constante van 120KM/u op de snelweg.
Dit is een reden waarom ik liever zou hebben dat ze even wacht met een EV.
Als ik een jaar met de Tesla rijd kan nadien nog een "3" bestellen.

Ja en als je dan in de media 250 km bereik trots gaat uitdragen terwijl bij normaal gebruik 150 km realistisch is kweek je al bij voorbaat klagende klanten.
 
Ik zat toevallig eens na te kijken naar een Volvo V60 PHEV...

Maximaal 1 fase, 16A, 3,7 kW
Accupakket van 12 kWh. Kan je (theoretisch) max 50 km mee rijden. Laadtijd: 3:15
Dan staan ze dus 3 uur een 22kW laadpaal bezet te houden om daarna niet meer dan 40 km te kunnen rijden. Toont nog eens aan dat het alleen maar om de bijtelling gaat met dit sort concepten...
Ik heb (nog) niet meegemaakt dat een PHEV-er een laadpaal die ik graag wil benutten bezet houdt. Dus ik durf hem wel aan: "Ben al lang blij om een PHEV-er überhaupt aan een laadpaal te zien!"

Hoe langer ik hier rond hang, hoe meer zin ik in brandnetelsoep krijg en een nare drang ontwikkel om geitenwollen sokken te kopen.
 
De Mercedes B-electric is ook 3-fase volgens mij.

Inderdaad.
En maakte mezelf vandaag de bedenking: wat is nu eigenlijk het handigst
-de Aziatische oplossing:1x230v + Chademo
-of enkel een Mennekesstekker zonder enige dc-laadmogelijkheid zoals onze b-klasse

En ik moet toegeven dat de balans voor mij naar het 2e aan het verschuiven is. Met als enige nadeel dat als de vrouw ermee naar de ardennen wil (zal misschien eens 2 keer per jaar gebeuren) dat ze 1 á 2 uur aan ikea zal moeten laden. En dan weer nadelig is voor de portemonnee. ...:scared: in plaats van een half uurtje aan een chademo

Maar dus het gemak om die auto in theorie thuis op 2 uurtjes quasi volledig te kunnen volladen is echt een plezier (heb op mijn vorig werk nog regelmatig een imiev gebruikt).
Hetgeen de afgelopen dagen toch ook al eens nodig is gebleken omdat ik er eerder mee weg was:redface:.
 
Last edited:
Automaat van 3x20A vervangen afgelopen week en wordt nu slechts 42°C na 2u30 aan 16A laden. Lijkt me aan de hoge kant, maar niet dramatisch.

Ter afronding van mijn laadissue met de umc. Ben vandaag in Aartselaar mijn Umc gaan inwisselen.
Conclusie:eek:ngekend defect in de umc en preventief de 20A-automaat vervangen.
Handig: heb nu ook zo'n schucko-aan-een-kabeltje...
 
Enexis opdracht gegeven m’n 1x35A aansluiting aan te passen naar 3x25A. De kosten hiervoor bedragen standaard Eur 207,35.
Gisteren is een onderaannemer langs gekomen om eea te bekijken. Tot mijn verbazing geeft hij aan dat alle bouwkundige voorziening (diverse wanddoorvoeringen, herbestrating, etc) door mij zelf uitgevoerd moeten worden.
Toen ik een paar weken geleden telefonisch contact had met Enexis, gaven ze aan dat de aangeven kosten van Eur 207,35 inclusies alle benodigde werkzaamheden zouden zijn. Zelf net even de algemene voorwaarden bekeken maar daar staat idd helaas in dat dit soort zaken uitgesloten zijn. Balen. Niet zozeer vanwege extra kosten, maar meer omdat dit klaar moet zijn voor de werkzaamheden van de onderaannemer gaan plaatsvinden. En dat is extra lastig te realiseren met bestaande bekabeling en meters nog op hun plek. Zou allemaal stuk simpeler zijn als je eea doet nadat oude meters/kabels weg zijn gehaald.

Iemand anders ervaring met Enexis op dit vlak? De onderaannemer zal uiteraard zo min mogelijk willen doen…