Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Laat ik het eens omdraaien, waarom zou ik dan nog een Keba/Mennekes/Hager willen hebben als de Tesla oplossing mooier is en minder kost? :)

Evt. compatibiliteit met andere EV's (als je ook een non-Tesla hebt, volgens mij kunnen deze niet laden aan de HPWC?).

- je wil verrekenen dmv een geintergreerde MID KWh meter
- je een langere/kortere of en losse kabel wenst
- je DC leakage protectie in de lader wil
- je wil combineren met een SmartHome toepassing
- je smartcharging wil
- je in de toekomst niet alleen Tesla wil laden
 
Thanks voor de tips! Voorkeur zou idd de HPWC hebben vanwege design/uniformiteit. Qua kosten, incl kWh meter, niet ver onder Lolo. Vind het verder juist een plus dat 'Tesla's in nood' bij mij kunnen laden. Smart charging is jammer maar de ingebouwde opener is weer een sterk plus.
Helaas kan/wil ik niet wachten tot voorjaar. Geen zin in eerste maanden gehannes. Daarmee dus een no-go.
Goed om te lezen dat ik Lolo ook direct zonder kaart kan gebruiken. Zal dit nog eens checken bij TNM omdat ze daar eerder aangaven dat dit (nog) niet ging.
Port opener ga ik idd eventueel met een tie wrapje aan greep hangen.
 
Goed om te lezen dat ik Lolo ook direct zonder kaart kan gebruiken. Zal dit nog eens checken bij TNM omdat ze daar eerder aangaven dat dit (nog) niet ging..
Ik heb dit op 18 oktober nog nagevraagd, toen was het antwoord negatief:
Dit is helaas nog niet mogelijk. Er is nog altijd een laadpas nodig om een laadsessie te starten. Wel hebben wij tegenwoordig laad-sleutelhangers. Deze zijn eenmalig €9,95 (inclusief BTW) en voor u net even iets makkelijker te vinden. Wanneer u interesse heeft in een laadsleutel, kan u deze bestellen via de website of even een mail terug sturen.

- - - Updated - - -

Helaas kan/wil ik niet wachten tot voorjaar. Geen zin in eerste maanden gehannes.
Laad je buiten of in garage?
Je kunt op de plek waar de HPWC moet komen een rood stopcontact hangen (tientje). Die vervang je dan door de HPWC zodra die er is.
Zelf heb ik deze setup in een installatiekastje geplaatst om geen rode stekker aan de buitengevel te hebben vrij toegankelijk voor de kids.

Maar de lolo is zeer zeker een mooie lader, is goed over nagedacht. Ik zou me zelf alleen storen aan het dagelijks moeten gebruiken van de pas.

Als je een lolo met stekker hebt ipv vaste kabel, locked de kabel dan als je de laadpaal niet gebruikt? Misschien even iets om uit te zoeken. Anders is je laadkabel nogal diefstalgevoelig als je van huis bent :mad:.
 
Er is wel een knutseloplossing van EVChargeking.
EVChargeKing. De Tesla laadklep opener en laadcontrole installatie kit voor doe-het-zelvers

@LuckyLuke: misschien ideetje om dit als meerprijsoptie aan te bieden bij je op maat gemaakte laadkabels? :)
Ik begreep het nut ervan toen je je chargeport niet kon openen met je keyofb. Maar dat werd ondertussen al weer een tijd geleden opgelost. Vroeger moesten we de chargeport nog via het scherm openen. Of via FuzzyLogic's chargeport opener.
 
Er is wel een knutseloplossing van EVChargeking.
:)
Heb ik ook gedaan. Leuk knutselklusje voor de regenachtige zaterdagmiddag. En veel fijner dan zoeken naar de achterkant van je keyfob.
IMG_6066.JPG
[
 
Inmiddels een quote ontvangen, ik zou op zo'n EUR 1800,- uitkomen voor:

- Lolo3 op paal
- 9 meter graafwerk van meterkast naar buiten (losstaande garage)
- Aanpassen meterkast van 1x 35A naar 3x 25A
- Koppeling met slimme meter

Dus als ik hier de lolo van 1000 afhaal, ben ik zo'n 800 kwijt voor al dat werk. Ik denk dat ze al een dag aan het graven zijn onder stenen, dus ik vind dat best schappelijk. En het gemak van de Lolo vind ik wel netjes met vaste kabel.

Dat gebruik van een pas voor ontgrendelen vind ik niet gek, zeker niet met kids die rondspelen.


Ik bel daar Stedin nog even voor, dat had ik al eens geprobeerd maar de mensen zijn niet al te snugger daar.. Kende het hele concept van slimme meters ook nog niet, ziet er wel shandydandy uit :)[/QUOTE]
 
Update:

TNM gaat het slimme meter principe commercieel maken; dat houdt in dat de abonnementskosten van EUR 4,- naar EUR 9,- per maand gaan (EUR 5,- extra per maand) en er eenmalige installatiekosten van EUR 175,- worden gerekend. Verwacht is dat dit Q1 2016 al dienst beschikbaar komt.

Ik ga de Lolo3 direct bij hen bestellen en de boel door, waarschijnlijk, van Leeuwen laten installeren.
 
Dat gebruik van een pas voor ontgrendelen vind ik niet gek, zeker niet met kids die rondspelen.

Daar is het niet voor nodig, zolang hij niet met een auto gehandshaked heeft staat er geen spanning op de stekker.

Is alleen om te voorkomen dat een ander op jouw stroom gaat laden. Op mijn Keba buiten heb ik geen vergrendeling maar ik heb er nog nooit een ander aan zien staan. Als ik met vakantie ga dan haal ik in de meterkast de spanning er af.
 
Daar is het niet voor nodig, zolang hij niet met een auto gehandshaked heeft staat er geen spanning op de stekker.

Is alleen om te voorkomen dat een ander op jouw stroom gaat laden. Op mijn Keba buiten heb ik geen vergrendeling maar ik heb er nog nooit een ander aan zien staan. Als ik met vakantie ga dan haal ik in de meterkast de spanning er af.

Snap ik ook hoor, maar (vrouwtje komt in me los): "Ik vind 'm zo mooi die lolo" .. :biggrin:
 
Daar is het niet voor nodig, zolang hij niet met een auto gehandshaked heeft staat er geen spanning op de stekker.

Is alleen om te voorkomen dat een ander op jouw stroom gaat laden. Op mijn Keba buiten heb ik geen vergrendeling maar ik heb er nog nooit een ander aan zien staan. Als ik met vakantie ga dan haal ik in de meterkast de spanning er af.
Ik laat hem gewoon opstaan als ik op vakantie ben. Ik kan er alleen maar een EV-rijder mee helpen.
 
De Amsterdamse zender AT5 zoekt voor een item elektrische rijders die regelmatig in de stad op zoek moeten naar een laadplek. Iemand?

Beste heer Van Gent,

Allereerst hartelijk dank voor uw reactie. We zijn bezig met een verhaal over bewoners in Amsterdam met een elektrische auto die regelmatig moeite hebben met het vinden van een parkeerplek waar ze de auto kunnen opladen. We begrepen namelijk dat er relatief weinig van deze plekken zijn en dat auto's (ook als ze vol zijn) lang de plaatsen bezet houden.

Herkent u zich hierin? Heeft u ook vaak moeite met het vinden van een plek waar u uw elektrische auto op kunt laden? Zijn de plaatsen in de buurt vaak bezet?

Dan kunt u ons wellicht helpen. Graag komen we dan in contact met u.

Alvast hartelijk dank.
 
Daar is het niet voor nodig, zolang hij niet met een auto gehandshaked heeft staat er geen spanning op de stekker.

Is alleen om te voorkomen dat een ander op jouw stroom gaat laden. Op mijn Keba buiten heb ik geen vergrendeling maar ik heb er nog nooit een ander aan zien staan. Als ik met vakantie ga dan haal ik in de meterkast de spanning er af.

Idem hier. Nooit gedoe met pas.
 
Heb vandaag een scheidingstransfo geplaatst van (3x 220V naar 3x 400V +N) - op dit moment heb ik 1 lader in de wagen (2de besteld) - en kan dus laden op 16A - Tijdens de laad sessie krijg ik nu echter een melding dat de laadsnelheid verlaagt wordt omwille van een externe wiring - display toont ook 220V ipv 380V. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn ?
PS: ik gebruik een laadpaal welke voorheen direct aangesloten was op 3x 400V + N en prima werkte

IMG_2413.jpg