Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
als je regeneratief remt (dus gas pedaal los laten, zonder de rem te gebruiken), gaat het remlicht dan branden? met andere woorden, weten achterblijvers dat je afremt?
Het hangt ervan af hoeveel je laat regenereren. Volledig loslaten doet de remlichten branden
Je kunt het zien op het icoontje van jouw auto: je ziet dat de remlichten(en vooral die in het midden) dan gaan branden
Zo kun je oefenen en er mee "spelen" om je remlichten wel, of juist niet te laten branden.
 
Het hangt ervan af hoeveel je laat regenereren. Volledig loslaten doet de remlichten branden
Je kunt het zien op het icoontje van jouw auto: je ziet dat de remlichten(en vooral die in het midden) dan gaan branden
Zo kun je oefenen en er mee "spelen" om je remlichten wel, of juist niet te laten branden.
Bij de laatste updates is het icoontje van de auto wel erg klein geworden als je harder rijdt. Nauwelijks remlichten te zien op het scherm en al helemaal met een zonnebril op.
 
Bij de laatste updates is het icoontje van de auto wel erg klein geworden als je harder rijdt. Nauwelijks remlichten te zien op het scherm en al helemaal met een zonnebril op.

En met een rode M3 wordt het overdag helemaal onmogelijk om het op te merken...

Ik vind dit trouwens vervelend voor de wagens die achter mij rijden. Indien je anticiperend rijdt, dan ga je steeds tijdig "van het gas af" net om de remmen zo weinig mogelijk te gebruiken. Jouw achterliggers denken dan echter dat je regelmatig remt terwijl het nog niet nodig is, wat frustrerend kan werken.
 
En met een rode M3 wordt het overdag helemaal onmogelijk om het op te merken...

Ik vind dit trouwens vervelend voor de wagens die achter mij rijden. Indien je anticiperend rijdt, dan ga je steeds tijdig "van het gas af" net om de remmen zo weinig mogelijk te gebruiken. Jouw achterliggers denken dan echter dat je regelmatig remt terwijl het nog niet nodig is, wat frustrerend kan werken.

Dat is niet hoe het werkt. De remlichten gaan aan als de auto een bepaalde vertraging in m/s2 heeft. Bij weinig vertraging gaan ze niet aan, bij veel vertraging wel. Niet heel veel anders dan bij een brandstofauto.

Een brandstofauto remt af op de motor als je het gas los laat. Dan gaan de remlichten niet aan. Ga je actief bijremmen dan gaan ze remlichten wel aan.

Bij een Tesla is het zo dat bij een bepaalde vertraging de remlichten aan gaan. Als je dus een klein beetje regen hebt gaan de remlichten niet aan. Laat je het gas volledig los en knal je vol met 60 kW in de regen dan gaan de remlichten wel aan.
 
  • Helpful
Reactions: RobPet
Dat is niet hoe het werkt. De remlichten gaan aan als de auto een bepaalde vertraging in m/s2 heeft. Bij weinig vertraging gaan ze niet aan, bij veel vertraging wel. Niet heel veel anders dan bij een brandstofauto.

Een brandstofauto remt af op de motor als je het gas los laat. Dan gaan de remlichten niet aan. Ga je actief bijremmen dan gaan ze remlichten wel aan.

Bij een Tesla is het zo dat bij een bepaalde vertraging de remlichten aan gaan. Als je dus een klein beetje regen hebt gaan de remlichten niet aan. Laat je het gas volledig los en knal je vol met 60 kW in de regen dan gaan de remlichten wel aan.
Ik kan je zeggen dat in de bebouwde kom de lichten supersnel aangaan, zowel in de s als de x. Nou vind ik dat de s ook veel sneller afremt, bij de x moet je veel meer je voet omhoog doen.

@Paco Wij hebben ook een rode s, is echt niet meer te volgen boven de 80km/uur wat de auto doet en wanneer de remlichten echt aangaan. De x is grijs van kleur en dat is met moeite nog te zien, en nee mijn zicht is nog altijd perfect, dat is het niet.

Ik blijf hopen op een update, waarin wij dit zelf kunnen instellen. Wil niet weten wat mensen die er achter rijden allemaal niet denken....
 
En met een rode M3 wordt het overdag helemaal onmogelijk om het op te merken...

Ik vind dit trouwens vervelend voor de wagens die achter mij rijden. Indien je anticiperend rijdt, dan ga je steeds tijdig "van het gas af" net om de remmen zo weinig mogelijk te gebruiken. Jouw achterliggers denken dan echter dat je regelmatig remt terwijl het nog niet nodig is, wat frustrerend kan werken.

Zoals @Wim S. hiervoor ook al zegt, remlichten gaan aan.
Verder, omdat wij altijd met Buitenlichten Aan rijden ( ook overdag ) zie je ineens op het scherm je M3 veel beter uitgelicht ( namelijk grijze achtergrond met witte voorlichtenbundel en ook heel goed zichtbare brandende achterlichten ) en als je niet te hard rijdt, 2-baanswegen etc dus met een hele grote M3 avatar, zie je heel heel duidelijk bij regen de remlichten IN je avatar aangaan. probeer maar eens.... :rolleyes: Ook zie je dan heel goed de richtingaanwijzerlichten.
 
  • Helpful
Reactions: Paco
Wellicht zie ik de functie over het hoofd :) maar dat hoor ik dan graag! In mijn vorige auto als ik navigeerde naar bestemming X zag ik altijd de aankomsttijd staan en daarboven stond dan +30 min. Dat hield in dat de aankomsttijd 30 min langer is vanwege bijvoorbeeld een file... Dit werkte altijd super handig omdat je niet altijd weet wat de normale reistijd is (omdat je daar bijvoorbeeld niet eerder naartoe bent gegaan) maar je zag dan wel dat het 30 min langer zou duren nu.. Ook werd dit tijdens de rit aangepast (loopt de file op of juist af etc). Dit werkte met real time traffic.

Nu zit er in de Tesla ook een traffic optie en is de tijd van aankomst redelijk accuraat. Ik kan in de instellingen ook wijzigen dat bijvoorbeeld de route wordt aangepast als deze 10 min korter kan met bijvoorbeeld een omweg :) Wat ik nu mis is die +30 min... is dit wel mogelijk? zo ja waar kan ik dit zien? indien dit niet mogelijk is ga ik het even aankaarten bij Tesla, misschien kunnen ze het toevoegen :)

Bij google zelf zie je dit overigens ook (gewoon in de browser :))
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
als je regeneratief remt (dus gas pedaal los laten, zonder de rem te gebruiken), gaat het remlicht dan branden? met andere woorden, weten achterblijvers dat je afremt?

Het heeft te maken met de mate van afremmen. Als je regeneratie op “low” zet, gaat het remlicht nagenoeg niet branden (terwijl je wel regeneratief remt). Hooguit als je bijna stil staat.

Bij de normale stand zal je zien dat het remlicht gelijk zal branden bij regeneratief remmen bij een lage snelheid, terwijl bij hoge snelheid het enkele seconden duurt.
 
  • Like
Reactions: Ruudzon
Wellicht zie ik de functie over het hoofd :) maar dat hoor ik dan graag! In mijn vorige auto als ik navigeerde naar bestemming X zag ik altijd de aankomsttijd staan en daarboven stond dan +30 min. Dat hield in dat de aankomsttijd 30 min langer is vanwege bijvoorbeeld een file... Dit werkte altijd super handig omdat je niet altijd weet wat de normale reistijd is (omdat je daar bijvoorbeeld niet eerder naartoe bent gegaan) maar je zag dan wel dat het 30 min langer zou duren nu.. Ook werd dit tijdens de rit aangepast (loopt de file op of juist af etc). Dit werkte met real time traffic.

Nu zit er in de Tesla ook een traffic optie en is de tijd van aankomst redelijk accuraat. Ik kan in de instellingen ook wijzigen dat bijvoorbeeld de route wordt aangepast als deze 10 min korter kan met bijvoorbeeld een omweg :) Wat ik nu mis is die +30 min... is dit wel mogelijk? zo ja waar kan ik dit zien? indien dit niet mogelijk is ga ik het even aankaarten bij Tesla, misschien kunnen ze het toevoegen :)

Bij google zelf zie je dit overigens ook (gewoon in de browser :))

Je ziet de extra tijd idd niet. Je moet de extra tijd zelf berekenen.
 
Wellicht zie ik de functie over het hoofd :) maar dat hoor ik dan graag! In mijn vorige auto als ik navigeerde naar bestemming X zag ik altijd de aankomsttijd staan en daarboven stond dan +30 min. Dat hield in dat de aankomsttijd 30 min langer is vanwege bijvoorbeeld een file... Dit werkte altijd super handig omdat je niet altijd weet wat de normale reistijd is (omdat je daar bijvoorbeeld niet eerder naartoe bent gegaan) maar je zag dan wel dat het 30 min langer zou duren nu.. Ook werd dit tijdens de rit aangepast (loopt de file op of juist af etc). Dit werkte met real time traffic.

Nu zit er in de Tesla ook een traffic optie en is de tijd van aankomst redelijk accuraat. Ik kan in de instellingen ook wijzigen dat bijvoorbeeld de route wordt aangepast als deze 10 min korter kan met bijvoorbeeld een omweg :) Wat ik nu mis is die +30 min... is dit wel mogelijk? zo ja waar kan ik dit zien? indien dit niet mogelijk is ga ik het even aankaarten bij Tesla, misschien kunnen ze het toevoegen :)

Bij google zelf zie je dit overigens ook (gewoon in de browser :))

Dat is niet mogelijk. De tijd verspringt soms op basis van traffic info, maar je ziet niet de originele aankomsttijd.
 
Gister de CCS retrofit laten doen. Vandaag stond in mijn Tesla-app de auto nog steeds aangemeld als 'In Service'.

2019-07-03 09.58.15.jpg


Dus langs de SeC Groningen gegaan om dat te doen veranderen.

TIP: Die trip hoef je dus niet te maken. Verspilde moeite.

Ik begreep van de aardige service-medewerker dat de melding 'In Service' in beeld blijft staan zolang de nota niet is opgemaakt. Hoe drukker de SeC het heeft, hoe langer dat duurt. Moet je maar weten:)