Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Banden

This site may earn commission on affiliate links.
Geduld is een mooi iets, maar bij een openstaande Tesla bestelling is het toch afzien ;-).
Swat, dan maar veel lezen op de fora en dagdromen over rondrijden met de Tesla.
Aldus kwam ik op een vraagje in verband met de (meegeleverde banden).


  • Dit zijn zogenaamde "all seasons", is er iemand die dit type aanhoud, of schakelen jullie over naar de winter/zomer versie wanneer de bestaande aan vervanging toe zijn?
  • Geen reserve wiel... De voorbije acht jaar heb ik run-flat gereden, dus een reservewiel heb ik al een tijdje niet meer gehad, maar de Tesla komt niet met run-flats. Optioneel kan je een plak-kitje verkrijgen... Voelt iedereen zich hier comfortabel bij? Of gaan jullie toch run-flat? Of dekken jullie dit af met een verzekering...
  • Doen jullie op (regelmatige basis) voor achter swaps? Zelf of in het SC? Indien dit laatste, is dit een betalende service?

Zo, nu kan ik terug gaan dagdromen ;-).
 
Geduld is een mooi iets, maar bij een openstaande Tesla bestelling is het toch afzien ;-).
Swat, dan maar veel lezen op de fora en dagdromen over rondrijden met de Tesla.
Aldus kwam ik op een vraagje in verband met de (meegeleverde banden).


  • Dit zijn zogenaamde "all seasons", is er iemand die dit type aanhoud, of schakelen jullie over naar de winter/zomer versie wanneer de bestaande aan vervanging toe zijn?
  • Geen reserve wiel... De voorbije acht jaar heb ik run-flat gereden, dus een reservewiel heb ik al een tijdje niet meer gehad, maar de Tesla komt niet met run-flats. Optioneel kan je een plak-kitje verkrijgen... Voelt iedereen zich hier comfortabel bij? Of gaan jullie toch run-flat? Of dekken jullie dit af met een verzekering...
  • Doen jullie op (regelmatige basis) voor achter swaps? Zelf of in het SC? Indien dit laatste, is dit een betalende service?

Zo, nu kan ik terug gaan dagdromen ;-).

Met mijn 'platte kever' (911) afgelopen zomer naar Riviera-Rome-Venetië-Lauterbrunnen gereden. Geen reserveband; geen enkel probleem.
Vorige zakelijke auto: 250.000 km mee gereden, met reserveband, maar nooit nodig gehad. Zal me behoorlijk wat extra brandstof hebben gekost...
Nu bijna 20.000 km met de MS gereden, zonder reserveband. Ik maak mij er absoluut niet druk over. Als ik toevallig tòch een lekke band in dit drukke landje krijg, vind ik wel een oplossing! :smile:
 
Ik had daarom de winterbanden run flat genomen. Gelukkig geen lekke band gehad :)

Na het doorploegen van allerlei vorige Posts hierover was ik tot hetzelfde besluit gekomen.
In verband met de run flats.

Heb je Air Suspension?
Voel je een merkelijk verschil met de run flats versus niet run flats wat betreft rij comfort met de Model S?
Geen run-flats voor de zomer?
 
Ik heb mn Tesla sinds half november. Met de all seasons doorgereden en dat pakte goed uit door de warme winter. Als ze op zijn switch ik wel naar zomer- en winterbanden, wat ik over all seasons mn hoor is dat ze voor geen enkel seizoen optimaal zijn. Ik moet nog beslissen of ik dan de zomerbanden op nieuwe velgen ga zetten, meer dan 2x wisselen van zomer- en winterbanden schijnt nl niet goed te zijn. Het ijzer in de banden wordt dan te vaak opgerekt werd me verteld. Of dat echt kwaad kan weet ik niet, maar ik denk dat ik het risico niet neem omdat ik nog nooit een auto heb gehad die zoveel kracht op je banden zet.
 
Na het doorploegen van allerlei vorige Posts hierover was ik tot hetzelfde besluit gekomen.
In verband met de run flats.

Heb je Air Suspension?
Voel je een merkelijk verschil met de run flats versus niet run flats wat betreft rij comfort met de Model S?
Geen run-flats voor de zomer?

Yep, onze ms heeft air suspension.
Wat rijcomfort betreft kan ik alleen maar de dunlop 4d rof winterband vergelijken met de standaard goodyear allweather banden. Zowel qua geluid als comfort heb ik geen verschil opgemerkt.
Wat de zomer betreft rijd ik eerst de goodyears op, daarna zoeken naar een leuke runflat band met weinig db-tjes
 
Ik heb mn Tesla sinds half november. Met de all seasons doorgereden en dat pakte goed uit door de warme winter. Als ze op zijn switch ik wel naar zomer- en winterbanden, wat ik over all seasons mn hoor is dat ze voor geen enkel seizoen optimaal zijn. Ik moet nog beslissen of ik dan de zomerbanden op nieuwe velgen ga zetten, meer dan 2x wisselen van zomer- en winterbanden schijnt nl niet goed te zijn. Het ijzer in de banden wordt dan te vaak opgerekt werd me verteld. Of dat echt kwaad kan weet ik niet, maar ik denk dat ik het risico niet neem omdat ik nog nooit een auto heb gehad die zoveel kracht op je banden zet.

Dat verhaal over teveel oprekken van staal geloof ik niet. Als je naar het kracht-rek diagram van staal kijkt, zijn er in principe twee mogelijkheden: 'gewoon' staal (in de volksmond: 'pisbakken staal' en staal dat een speciale behandeling heeft gehad, waardoor het sterker wordt.
Ik ga er van uit dat de tweede variant in autobanden zit.
In principe wordt het bij elke keer eraf halen en erop zetten evenveel gerekt. Zeer waarschijnlijk blijft dat binnen het zogenaamde elastische gebied en dat kan bij staal heel vaak voordat er vermoeiing gaat optreden. Zelfs als dat niet zou gebeuren (als je over de maximale rekgrens gaat waarbij vervorming blijvend is, wat ik mij overigens niet kan voorstellen) dat treedt dat de eerste keer bij het erop zetten al op en maakt het vervolgens geen verschil bij meer daarna.
Wat ik mij wel kan voorstellen is dat het rubber er wat onder lijdt.
De praktijk: bij mijn vorige auto heb ik zomer-/winterbanden gewoon elk jaar gewisseld op dezelfde velg. Was geen enkel probleem. Ik denk dat er veel bangmakerij is waarmee handel wordt gegenereerd. Ik zou gewoon afgaan op wat je leuk en betaalbaar vindt: wintervelgen of dezelfde velgen voor zomer èn winter blijven gebruiken.