Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag een proces verbaal gekregen voor "het in mijn handen houden van de telefoon". Ik wilde net een nummer opzoeken om via de auto te bellen, en toen reden ze undercover naast me. Het argument dat de auto zelf stuurde, waren ze niet gevoelig voor.

Volgens mij is een journalist hierover een proefprocedure begonnen, maar lijkt me kansloos.
 
Vandaag een proces verbaal gekregen voor "het in mijn handen houden van de telefoon". Ik wilde net een nummer opzoeken om via de auto te bellen, en toen reden ze undercover naast me. Het argument dat de auto zelf stuurde, waren ze niet gevoelig voor.

Volgens mij is een journalist hierover een proefprocedure begonnen, maar lijkt me kansloos.
Proefprocedure is vrij kansloos.

Maar je had het nummer toch ook via het grote scherm op kunnen zoeken, met autopilot aan. Ben benieuwd of je dan ook een boete zou hebben gehad. (Geen handen aan het stuur)
 
Proefprocedure is vrij kansloos.

Maar je had het nummer toch ook via het grote scherm op kunnen zoeken, met autopilot aan. Ben benieuwd of je dan ook een boete zou hebben gehad. (Geen handen aan het stuur)

Als het nummer in je contacten staat had je zelfs via het rechter knopje op het stuur en het scrollwieltje hem kunnen vinden. Maar daar heb je nu niets meer aan. Je krijgt heel specifiek een boete voor het vasthouden van een mobiele telefoon, met name genoemd.
Niet voor het zonder handen rijden, dat komt pas in beeld als je bijvoorbeeld heel erg slingerend rijdt, ofwel, zichtbaar het verkeer in gevaar brengt.
De journalist die wordt genoemd was Vincent Everts. Hem werd door de verbalisant verteld dat ze hem niet zouden aanhouden als hij een iPad in zijn handen had want alleen de telefoon is verboden.
 
Dan moet je toch wel erg grof geweld gebruiken als je die iPad in je hand wilt nemen..
Hoeft niet. Ik heb een iPad mini en die is heel handelbaar. Maar ik probeer in de geest van de AP de laatste tijd minder onderweg bezig te zijn met zaken als appjes lezen en beantwoorden. Af en toe even kijken als hij opflitst mag best maar verder lekker relaxed om me heen kijken. Er is best wel veel te zien heb ik ontdekt :)
 
Hoeft niet. Ik heb een iPad mini en die is heel handelbaar. Maar ik probeer in de geest van de AP de laatste tijd minder onderweg bezig te zijn met zaken als appjes lezen en beantwoorden. Af en toe even kijken als hij opflitst mag best maar verder lekker relaxed om me heen kijken. Er is best wel veel te zien heb ik ontdekt :)

Hans, kom op nou.
Zo moeilijk is die post van @RichieB toch niet te begrijpen?
OK, hij zet er niet een knipoog bij, maar toch... ;)
 
Misschien lees ik het verkeerd, maar als het voor je fysiek te inspannend is om de hele rit beide handen aan het stuur te hebben moet je mijns inziens geen auto gaan rijden. AP is een hulpmiddel, je moet gewoon zelf te allen tijde zelf de controle over het voertuig kunnen overnemen.

Je leest het prima. Niet alleen voor mij maar voor hele volksstammen is met 2 handen op 10 voor 2 aan het stuur rijden te vermoeiend. Kijk maar eens om je heen in het verkeer en je zult opmerken dat vrijwel niemand met 2 handen aan het stuur rijdt.

De reden ? Statische spierspanning leidt tot slechte doorbloeding met als gevolg een moe/oncomfortabel gevoel in je armen. Daarnaast is het zo dat om met de handen op 10 voor 2 te rijden je de armen wat meer moet strekken, waardoor nek, schouders en rug wat extra belast worden. Leg maar eens beide handen op je bovenbenen als je op AP rijdt. Dat geeft meer ontspanning.
 
Je hand op het stuur laten liggen, en niet (RTFM) het stuur vasthouden?
Klinkt nogal onverantwoordelijk..

Het is onverantwoordelijk om tijdens gebruik van AP niet op het verkeer te letten. Of je 1 of 2 handen al dan niet op het stuur houdt maakt m.i. weinig uit. Om op een noodsituatie te kunnen reageren moet je eerst de noodsituatie zien.

Je houd toch ook niet tijdens het gebruik van AP je rechtervoet boven het e-pedaal en je linkervoet boven de rem ?

Nou ja, ik hou dan in ieder geval altijd mijn rechtervoet boven het e-pedaal om snel in te kunnen grijpen bij een onverwachte remingreep, die helaas nog steeds af en toe voorkomt.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Het is onverantwoordelijk om tijdens gebruik van AP niet op het verkeer te letten. Of je 1 of 2 handen al dan niet op het stuur houdt maakt m.i. weinig uit. Om op een noodsituatie te kunnen reageren moet je eerst de noodsituatie zien.

Je houd toch ook niet tijdens het gebruik van AP je rechtervoet boven het e-pedaal en je linkervoet boven de rem ?

Nou ja, ik hou dan in ieder geval altijd mijn rechtervoet boven het e-pedaal om snel in te kunnen grijpen bij een onverwachte remingreep, die helaas nog steeds af en toe voorkomt.

Onverwachte en onnodige ingrepen is wel een issue.
Al meerdere keren gehad nu dat hij uit het niets in de ankers ging. Achterliggers vinden dat niet grappig heb ik gemerkt.

Ook lange bochten op de snelweg zijn voor de autopilot een reden om van 100-110 ineens terug te zakken naar bijv. 80 omdat er een bocht in de weg zit. Zonder AP zou je daar niet eens over nadenken omdat je gemakkelijk veel sneller door die bochten kunt.
 
Het bericht "Hold steering wheel" is niet juist. Elon twitterde op 13-6 het volgende: Will be adjusting screen alert to clarify that we mean “slight up or downward force on the wheel”, not really “hold the wheel”. Oftewel er moet een beetje tegendruk aan het stuur gegeven worden. The sensors on the steering wheel don’t actually respond to someone just gripping the wheel. It detects torque on the wheel and therefore, a slight force needs to move the wheel up or down. Daarom heb ik mijn linkerhand, arm liggend op de armsteun van het portier, met mijn 3 middelste vingers hangend aan het stuur. Niet in het midden, maar meer naar linksboven richting de linker stuurspaak. Zo kan ik tientallen kilometers afleggen zonder een waarschuwing te krijgen.

Bedankt ! Ik ben blij dat Elon mijn stuurgedrag goedkeurt. Maar ik vraag me wel af wat hier nu eigenlijk de zin van is ? Waarschijnlijk denken ze hiermee te voorkomen dat bestuurders niet opletten, maar of het werkt ?
 
Wat maakt dat AP2 wel of niet de ingestelde snelheid aanpast naar de ter plaatse geldende maximum snelheid?

Soms rij ik met 134km/h (+4 relative ingesteld) een 100km gebied in. Het dashboard toont dan ook een 100km/h verkeersbord, maar de ingestelde snelheid pas zich niet aan - maar heel soms ook wel?!
 
Wat maakt dat AP2 wel of niet de ingestelde snelheid aanpast naar de ter plaatse geldende maximum snelheid?

Soms rij ik met 134km/h (+4 relative ingesteld) een 100km gebied in. Het dashboard toont dan ook een 100km/h verkeersbord, maar de ingestelde snelheid pas zich niet aan - maar heel soms ook wel?!
Sorry, voor AP2 weet ik het niet maar bij AP1 lijkt het verschil in snelweg / niet snelweg te liggen.
Op de snelweg moet ik zelf de snelheid aanpassen als ik van 100 120 130 stukken overga.
Maar bv bij 70 wegen zakt de auto vanzelf naar deze limiet (+ evt de ingestelde relative).
Dat lijkt te gebeuren op navigatie data, niet op de borden Bv N62 in Zeeland werkte AP nog een hele tijd op 70 hoewel dit al meer dan een jaar 100 is.
 
Toch vandaag heerlijk Utrecht Tilburg gereden op AP. Hele weg aan, alleen afslagen is één of twee keer fout gegaan. Omdat van rijbaan wisselen in druk verkeer niet ideaal is, keeping your lange gedaan op 2e strook (van 3, 4).

Twee keer beetje onverwacht en onnodig vaart verminderd. Maar ik zie toch grote verbeteringen.

En van naggen nauwelijks last, gewoon met linkerhand continue beetje tegenkracht.

(2018.21.9)
 
Toch vandaag heerlijk Utrecht Tilburg gereden op AP. Hele weg aan, alleen afslagen is één of twee keer fout gegaan. Omdat van rijbaan wisselen in druk verkeer niet ideaal is, keeping your lange gedaan op 2e strook (van 3, 4).

Twee keer beetje onverwacht en onnodig vaart verminderd. Maar ik zie toch grote verbeteringen.

En van naggen nauwelijks last, gewoon met linkerhand continue beetje tegenkracht.

(2018.21.9)

Afslagen zit er nog niet in. Hij doet het wel maar niet als herkende afrit maar volgen van een rijstrook. Dat komt als het goed is in augustus e.v.