Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Roep jij nou op tot vandalisme Hans? :p
DSC01435.JPG

Dat lijkt het, maar ik ben eraan gewend geraakt dat mijn meningen soms door een procentje of zo niet worden gedeeld en vervolgens afgeschoten :)
 
Rijdt op een weg in Friesland wat 2 + 2 baans is, met een middenberm.

N356 Way: ‪Sintrale As‬ (‪167311705‬) | OpenStreetMap

met de volle autopilot.

Tot mijn verbazing vertikte tesla van baan te wisselen. Heel lang en verschillende keren geprobeerd.

is dit een bug in de kaarten? Is dit iets dat mensen aan Tesla doorgeven?
Je moet het wel aangezet hebben, “lane change”. Staat standaard uit. Je moet t voor elk profiel dat je aanmaakt opnieuw aanzetten.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Rijdt op een weg in Friesland wat 2 + 2 baans is, met een middenberm.

N356 Way: ‪Sintrale As‬ (‪167311705‬) | OpenStreetMap

met de volle autopilot.

Tot mijn verbazing vertikte tesla van baan te wisselen. Heel lang en verschillende keren geprobeerd.

is dit een bug in de kaarten? Is dit iets dat mensen aan Tesla doorgeven?

Op aanraden van dit forum geef ik tegenwoordig zo veel mogelijk door. Denk aan 'Phantom braking', maar idd ook verkeerde snelheid en route-aanduidingen. Met dat laatste wel even in de gaten houden of je de nieuwe navigatie én nieuwe kaarten hebt. Meldingen over de oude versies lijken mij niet zinvol meer...
 
  • Like
Reactions: BroemBroem
Mooi artikel met wat technische diepgang over de gisteren gedeelde ontwikkelingen rondom AP.

Goed om te zien dat wat twee jaar geleden al werd aangegeven, vervangen van module wanneer FSD in beeld komt, gewoon klopt. Het brengt FSD wel weer in beeld al hadden velen het vertrouwen al verloren door naar de huidige versie te kijken en die als maatgevend te nemen.

Benieuwd naar wat we over een maandje of twee tegemoet kunnen zien.

Tesla Autopilot Improvements Are *Insane* — Let's Get Technical | CleanTechnica
 
  • Like
Reactions: PaulV
Ik ben benieuwd wat hij bedoelt met ' handing control to and from the driver '.

Het zou kunnen zijn dat 'nagging' verdwijnt op de snelweg...??

Level 3 kan betekenen dat je op de snelweg niet meer hoeft in te grijpen en dat auto alles zelf moet kunnen. Dan zal bij afrit de auto tijdig je waarschuwen om controle over te nemen. Nu remt hij al tot ~10 km/u af bij afrit naar stoplicht, dan misschien wel tot stilstand.
 
En de èchte klapper zit aan het einde:

"... this hardware that processes neural nets 10 times faster and more efficiently than anything else in the world has applications far beyond autonomous driving. This could be similar to how Amazon started selling books and other goods from a website but became so good at maintaining an infrastructure for its site that it decided to sell cloud services to others. Now, Amazon’s cloud infrastructure business may be bigger than its website retail business (I’m not sure). Similarly, Tesla could sell this chip into other industries that have nothing to do with transportation or energy, but that need to run neural networks more quickly to solve their business problems."
 
Level 3 kan betekenen dat je op de snelweg niet meer hoeft in te grijpen en dat auto alles zelf moet kunnen. Dan zal bij afrit de auto tijdig je waarschuwen om controle over te nemen. Nu remt hij al tot ~10 km/u af bij afrit naar stoplicht, dan misschien wel tot stilstand.

Ik denk niet dat het al zo zal worden dat je een boek kunt gaan lezen maar dat je moet blijven opletten. Dan hoeft de regelgeving ook niet te worden aangepast. Dat opletten kan best relaxed zijn en is wellicht een alleen formele kwestie. Wat zal dat weer een telefoongedoe geven trouwens. Wanneer hij zelf geen beslissingen meer gaat nemen, dus op afrit, zal hij je porren.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Tesla could sell this chip into other industries that have nothing to do with transportation or energy, but that need to run neural networks more quickly to solve their business problems."

Er zijn niet echt veel bedrijven die zulke chips hebben. Bitmain (bekend van hun crypto mining hardware) is de enige die ik weet welke daar echt from-scratch chips aan het ontwerpen was. Nu Tesla dus ook!
 
Het is een tijd not done geweest (te zeer zat men in het momentum met beperkingen mede door manier waarop gebruikers met AP omgaan en werd je als extra-terrestial beschouwd als je verdere selfdrive functies durfde aan te halen) maar nu is het dan gelukkig weer zover dat we on par kunnen zijn met de mooie ontwikkelingen vorige week.

Dus we pakken de draad weer op. Gisteren naar Amsterdam geweest. Was behoorlijk op tijd vertrokken en kon het heel rustig aandoen, (getuige verbruik van 135 Wh/km op het retourtje met 32 graden). Rustig hobbelend op AP met de gebruikelijke aansporingen om het stuur te beroeren vroeg ik me af wat hij straks (misschien niet in V9 maar dan later) zal gaan doen. Zal hij, als hij ziet dat afspraak in agenda staat op 11 uur en de aankomsttijd daar royaal voor ligt een popup geven met bijvoorbeeld opties om snelheid te optimaliseren (binnen grenzen) om de aankomsttijd aan te houden danwel om gemiddelde snelheid of juist hoogst haalbare van dat moment als leidraad te nemen?

Natuurlijk verwacht ik in het begin gewoon dat wij de snelheid instellen maar de opties die ik net noemde zijn helemaal niet zo ingewikkeld. Gelijk een leuke voor de KITT extensie straks.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
@Hans Noordsij

Er komt een tijd dat wij geen eigen auto meer hebben. Jij krijgt dan bij het inzetten van een afspraak in je agenda wat extra vragen:
- net hoeveel personen wilt u reizen?
- welke klasse auto wilt u reizen? <standaard, luxe, sport>
- bijzondere wensen? <MPV, stationwagen,...>

Parkeren is geen issue: auto zet je voor de deur af.

Auto zal zich altijd aan de wet (lees: maximumsnelheid) houden. Als iedereen autonoom rijdt, is dat ook de effectieve snelheid!!!

En op de dag zelf krijg je dan uur voor vertrek een mail: 'rekening houdend met huidige verkeerssituatie en de verwachting komt u auto om xx.xx voorrijden.
 
@Hans Noordsij

Er komt een tijd dat wij geen eigen auto meer hebben. Jij krijgt dan bij het inzetten van een afspraak in je agenda wat extra vragen:
- net hoeveel personen wilt u reizen?
- welke klasse auto wilt u reizen? <standaard, luxe, sport>
- bijzondere wensen? <MPV, stationwagen,...>

Parkeren is geen issue: auto zet je voor de deur af.

Auto zal zich altijd aan de wet (lees: maximumsnelheid) houden. Als iedereen autonoom rijdt, is dat ook de effectieve snelheid!!!

En op de dag zelf krijg je dan uur voor vertrek een mail: 'rekening houdend met huidige verkeerssituatie en de verwachting komt u auto om xx.xx voorrijden.

Natuurlijk, dat is het hele Sharing programma. Staat in het Masterplan. Maar tot dan volgen we de stappen en die zijn reuze interessant.
Als iedereen autonoom rijdt vervallen max snelheden en wordt die bepaald door de situatie op dat moment en wat randvoorwaarden.
 
Last edited:
Data betreft uitsluitend AP1 auto’s.
Het aantal botsingen met en zonder AP1 is gelijk gebleven.
In de data is niet meegenomen of AP1 daadwerkelijk aan stond tijdens het ongeluk.

Edit: ik voorspel dat deze grafiek er niet mooi uit gaat zien, als de data van 2017 en 2018 erin is verwerkt. Dan zit de AP2 data erin.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Data betreft uitsluitend AP1 auto’s.
Het aantal botsingen met en zonder AP1 is gelijk gebleven.
In de data is niet meegenomen of AP1 daadwerkelijk aan stond tijdens het ongeluk.

Edit: ik voorspel dat deze grafiek er niet mooi uit gaat zien, als de data van 2017 en 2018 erin is verwerkt. Dan zit de AP2 data erin.

Ik denk dat het wel meevalt. Het aantal auto's met AP2 is dramatisch aan het stijgen en het aantal ongevallen niet echt. Grote klappers waren er ook met AP1. En we kunnen natuurlijk ook gewoon afwachten wat het effect van V9 zal zijn, wat heel wat interessanter is.