Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke opties hebben jullie wel/niet genomen, en waarom?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zal zelf beginnen:
- P85, vanwege de betere prestaties en onbeperkte garantie op de accu.
- Blauwe metallic lak, omdat rood wat te gewaagd voor mij was.
- 19" velgen, omdat ik de 21" velgen te duur vind, te duur schoeisel vereisen, er geen winterbanden voor beschikbaar zijn en de rechter turbines de verkeerde richting op draaien.
- Geen Performance+ vanwege de afhankelijkheid van de 21" velgen.
- Panorama dak, omdat ik een beetje jaloers ben op de cabrio van mijn vrouw. Hopelijk suist het niet te hard.
- Tan performance interieur, omdat mijn huidige auto donkerblauw is met grijze lederen bekleding.
- Carbon interieuraccenten, omdat ik geen geborsteld aluminium hebben (kunnen ze in de USA niet uitspreken). Eigenlijk vind ik ze allemaal even lelijk, maar nep-hout is nooit mooi.
- Duo-lader om 's avonds na woon-/werkverkeer toch nog ergens heen te kunnen na het eten.
- Tech Package, omdat hij zonder de extra speeltjes gewoon niet compleet is.
- Parkeersensoren, ja duhuh.
- Studio Sound Package, vanwege de DAB+ tuner en natuurlijk beter geluid.
- Verlichtingspakket, omdat het een relatief goedkope opties was.
- Beveiligingspakket, omdat het een relatief goedkope opties was.
- Hoedenplank, omdat daarmee het geruis vanuit de kofferbak waarschijnlijk wat stiller is. Al hoort zoiets helemaal niet op de optielijst thuis en zeker niet voor die prijs.
- Geen winterpakket, omdat ik dat te duur vond en omdat er geen verwarmde voorruit in zat.
- Geen kinderstoelen, duhuh.
- Geen spoiler, ook al was'ie gratis.


Overigens moet ik bekennen dat ik de Model S over het algemeen wat mager vind uitgerust voor een auto in zijn prijsklasse. Zeker als je hem vergelijkt met auto's van dezelfde prijsklasse exclusief BPM. Voorzieningen als mistlampen, wegklappende spiegels en een hoedenplank zouden op een auto als deze gewoon standaard aanwezig moeten zijn. En afstandhoudende cruiscontrol, parkassist,en een verwarmde voorruit zouden toch tenminste als optie leverbaar moeten zijn. Zelfs de Polo van mijn schoonzus heeft standaard parkassist!
 
Heb alles genomen, behalve de kleine stoeltjes (mijn kinderen zijn daar al te groot voor) en het verlichtingspakket.
En volgens mij hebben ze zich vergist en dat er ook bij gedaan, want ik heb keurig verlichte deurhendels en mistlampen die aangaan ik korte bochtjes, haha!
 
S85, dat leek me vlot genoeg voor de openbare weg :)
Zwart, classic
19" kosten, rolweerstand en geluid
Geen open dak, gaat stuk, fluit of lekt
Licht bruin interieur, heb ik nu ook. Donker leer is somber in de winter en heet in de zon
Obeche Matte, keuze van de vrouw, wel de beste denk ik
Duolader, hoe sneller, hoe beter
Tech, anders is het geen auto
Parkeersensoren, kan al jaren niet zonder
Sound Studio, altijd spijt als ik geen audio upgrade neem
Hoedenplank, inkijk/diefstalrisico en geluid
 
Heb alles genomen, behalve de kleine stoeltjes (mijn kinderen zijn daar al te groot voor) en het verlichtingspakket.
En volgens mij hebben ze zich vergist en dat er ook bij gedaan, want ik heb keurig verlichte deurhendels en mistlampen die aangaan ik korte bochtjes, haha!

Die 'cornering lights' heb ik ook ontdekt maar volgens mij komen die met het Tech pakket mee.
 
Vrijwel alles genomen behalve de kinderstoeltjes, waarbij met name het sportonderstel de langste bedenktijd heeft gekost... Vind hem toch teveel zoeken zonder, doet onrecht aan het fantastische vermogen... De rest was een no brainer. Ook de vElgen, zonder 21" zijn die wielkasten zo akelig leeg....
 
Gewone S85 : omdat ik dan bij de volgende Model S nog een niveau omhoog kan naar de Performance
Grijs metalic : ik heb getwijfeld tussen zwart en grijs, maar de vrouw heeft de knoop doorgehakt.
19" voor het rijcomfort en hopelijk minder velgschade
Pano dak : ik vind het leuk om met open dak te rijden
Tech package : omdat een auto zonder satnav eigenlijk niet meer van deze tijd is. Zeker de auto 2.0
Parkeersensoren: als ik mijn vrouw ooit met dit schip wil laten rijden is dit een must
Soundstudio pack : voor de DAB+ en de stille hoop dat de Satnav de traffic info uit de DAB ging halen, hoewel het ook via de 3G zou kunnen natuurlijk
Duolader : om mijn range anxiety te sussen. Achteraf gezien waarschijnlijk de optie die het minst tot zijn recht gaat komen
Hoedenplank : zou er idd standaard moeten inzien. Vooral voor inkijk
Geen beveiligingspakket en winterpakket : veiligheidspakket heb ik achteraf nog laten vallen toen bleek dat het niet hoefde voor de verzekering. Ik heb het dan ingeruild voor de kinderzitjes. Winterpakket zie ik het nut niet van.
Zwart interieur + zwarte leren zetels : Heb nu een mokka kleur en wou wel eens iets anders.

Ik sluit me aan bij de mening dat hij nogal mager uitgerust is, maar zie nu dat ze de optielijst beetje bij beetje uitbreiden. Als ik later nog Adaptive CC kan bijnemen (ik sta nogal wat in de file) zal ik een nog gelukkiger man worden. Die folding mirrors besef ik nog niet of ik ze ga nodig hebben. Aangezien de Model S heel breed is zou mij dat binnen enkele weken nog wel kunnen storen.
 
WEL:

S85
, Geen 60 want ik werk gedetacheerd en heb deze range echt nodig. Geen P, want los van budget leek dit me een voldoende stap omhoog op de "performance ladder". En met tussensprintjes is hij zo bloedstollend scary snel dat ik blij ben dat ik niet NOG meer koppel heb. WAT een auto!!

Tech, navigatie is een must-have

Pano, altijd gewild, altijd gesneuveld voor andere opties die ik nog liever wilde. Bij de Tesla wilde ik zo compromisloos als mogelijk zijn, en heb in een opwelling besloten hem te houden, ook al was ik hard op zoek naar opties om te schrappen. Geen seconde spijt van gehad!

Leder: wel erg mooi, en toendertijd was het nodig voor "Driver Profiles", wat me met zoveel motortjes in de stoel geen overbodige luxe leek.

Hoedenplank Vanwege de inkijk. Belachelijke "optie" trouwens.

19" Goedkoper, mooier (kwestie van smaak, weet ik, maar ik vind ze keurig in proportie met de auto, en de 21" eigenlijk niet), stiller, minder schade. No-brainer voor mij.

Parkeersensoren: No brainer

Brown met Tan: beautiful, sexy, distinctive.

NIET:

Air Suspension: Toen ik moest kiezen reden er nog geen "standard suspension" auto's rond, en Tesla zei "zelfde comfort, alleen niet handmatig in hoogte verstelbaar, geen auto-leveling, en geen verlaging op snelweg". Pas later bleek dat standard suspension ook bij gewoon rechtdoor rijden minder "smooth" is. De enige optie waarvan ik echt baal dat ik hem niet genomen heb.

Sound Package: Ik ben redelijk audiofiel en zou normaal altijd een audio upgrade nemen. Maar ik moest _ergens_ wat laten liggen om deze auto thuis nog te kunnen "verkopen". ;-D Ben trouwens redelijk tevreden met de standaard audio, ik had slechter verwacht.

Duo Lader: Ik heb geconcludeerd dat de toekomst van snelladen toch DC en niet AC is. En dat voor thuis laden in 99% van de gevallen 11kW ook goed genoeg is. Nog geen spijt van (mits we snel weer op 100% amperage kunnen laden, grrr) - maar dat kan veranderen nadat ik voor het eerst op vakantie ga. :)

Winterpakket, Lichtpakket etc.: kwamen allemaal nadat ik mijn order al definitief had gemaakt bij Athlon. Heb alleen de parkeersensoren er nog bij genomen omdat ik erop rekende dat ik die aan "eigen risico" al terug zou verdienen. Athlon was het blijkbaar met me eens want ook die gaven een iets lager ipv hoger leasebedrag op met deze optie erbij :) Maar verder wilde ik geen verhoging van de leaseprijs meer - had ik met teveel partijen af moeten stemmen (Athlon, mijn werkgever, mijn vrouw ("de échte baas"), etc ;-D
 
S85: 85 vanwege de range; P heb ik vanwege mijn truttige rijstijl niet nodig
19": mooier, stiller, zuiniger, gaan langer mee, prima voor zomer en winter (eerste jaar all weather, daarna wisselen): nobrainer
Duo charger: thuis laden met 75 km/h en "buiten" met 100 km/h. vooral dat laatste gaf doorslag. 50 km/h vind ik echt te weinig (ook incidenteel) en op superchargers reken ik pas vanaf 2015
Air suspension: lijkt me wel comfortabel
Pano: kan mijn zoon zijn hoofd door het dak steken als hij nóg verder groeit (14 jaar, 1.90) verder geeft het wel een ruimtelijk gevoel. Had op mijn Espace ook zo'n dak: is nooit open geweest, maar vond het wel prettig. Ook verblinden heb ik nooit gedaan, dus zal ik niet missen op de Tesla.
Tech: geen moment over getwijfeld; hier zit alles in wat ik aan extra's wil
Wit: vind ik wel passen bij mijn eerste elektrische auto; ziet er lekker cleantech uit
Grijs leer: Vind zwart en tan te "gewoontjes". Vond de combinatie met wit wel mooi toen ik in de shop de staaltjes vergeleek
Hoedenplank: voor mijn hoed natuurlijk!
Security: gaf me wel een veilig gevoel bij het aanvinken; waarschijnlijk kul
Geen winter: duur pakket voor af en toe warme billetjes voor de kids
Geen sound: BNR klinkt denk ik prima zonder...
Geen light: wat een onzinpakket!

Oh ja parkeersensoren. Die had ik er eerst niet bij, omdat ik dacht voldoende te hebben aan de achteruitrij camera. Maar na vele aanbevelingen op dit forum naderhand toegevoegd
verder heb ik een laadpaal van Greenflux op 3 x 25 dedicatied en een laadkabel van LuckyLuke. Waarschijnlijk bestel ik van die laatste binnenkort nog een langere versie om wanneer ICEd toch te kunnen laden...
 
Last edited:
S85: bereik en voldoende snel voor nu
Blauw metallic: blauw is mijn favoriete kleur. Tijdloos en stijlvol. Maar wit en rood vind ik ook erg mooi, maar vraag me af hoe snel ik erop uitgekeken zou zijn...
Zwart leer: leer is makkelijker schoon te maken met 3 jonge kinderen (1jr, 3jr, 5jr). Zwart: omdat mijn huidige auto al blauw metallic en een licht ecru interieur heeft en nog belangrijker het minimalistische interieur komt het rustigste en minimalistisch over als alles zwart is. Overigens als wit leer nog te krijgen was, dan was ik hier zeker voor gegaan.
Obeche mat: alle materiaalkeuzes zijn erg amerikaans en hebben niet mijn voorkeur
Tech: vanwege de automatisch openende deurklinken............ en ook een beetje vanwege de navigatie
19inch: lang over getwijfeld. De 19inch zijn mooi, stoeprand bestendig en duurzaam, maar de 21inch vullen de wielkasten mooier op en maken de lijnen van de auto nog mooier. Kosten van 21inch qua aanschaf en slijtage vind ik too much, wie weet komen de 21inch ooit nog in de toekomst
Panorama dak: no brainer, alle ramen en het dak open en je waant je bijna in een cabrio
Twincharger: later aangepraat door de verkoper, maar vraag me af of ik daar in de praktijk ook echt blij van ga worden, "de tijd" zal het leren
Rearseats: ik heb 3 jonge kinderen en dit is de reden om de Tesla aan te schaffen, vanwege het praktische element ;)
Pdc: ik ben niet zon parkeerwonder
Hoedenplank: niet besteld maar doe ik wellicht nog, afhankelijk van hoe vaak de kinderen (braaf) achterin zitten
 
Mijn insteek was om alle opties te nemen, behalve die opties die ik echt onnodig en/of lelijk en/of echt idioot duur vond. Ik moet bekennen dat ik daarbij wel steeds de fiscale voordelen voor ogen had, waardoor het toch vooral zonde zou zijn opties niet te nemen :biggrin:

P85: omdat het kan, maar geen plus pakket. Dat was wel de meest moeilijke beslissing. Ik vond de "gewone" P85 bij de proefrit al erg goed rijden. Dat en de nadelen van het plus pakket (afwijkende breedte banden, prijs (die toch wel erg fors is voor een aangepaste ophanging)) hebben de doorlag gegeven.

Zwart: ook dat was een lastige, want geen metallic of parelmoer. Zwart op zich vind ik de mooiste kleur op de MS. We zullen zien hoe goed de lak is.

Beige lederen interieur: wat mij betreft de perfecte combinatie met zwart

carbon accenten: de minst lelijke optie

Panorama dak: ik houd van open rijden, dit komt daar enigszins bij in de buurt (en natuurlijk de gave bediening via het scherm!)

tech pakket: alleen al voor de xenon lampen

sound pakket: waarom niet?

derde zitrij: voor later (onze kleine man is pas 9 maanden oud\0

21 inch: staat hem goed

pdc: lijkt mij bijzonder handig bij deze auto

hoedenplank (tsja...)

Wat niet:
twincharger: thuis niet nodig, buiten hopelijk ook niet meer nodig als tesla chademo ondersteunt en/of eigen laadnetwerk heeft
licht pakket: tsja...
spoilert: alleen als er een petje bij wordt geleverd
beveiligingspakket: niet nodig voor verzekering

Nog 9 nachtjes slapen!!!
 
Metallic kleur. Altijd... mooier, imho:smile:
Tech Package. Wie niet ?:wink:
Parkeersensoren Grote bak, net zo handig bij parkeren.:biggrin:
Duolader Het moet vooruit gaan, ben van nature uit ongeduldig. Supercharger in mijn tuin, als het mogelijk is!:wink:
Verlichtingspakket Op het laatste moment toegevoegd, op filmpje gezien, vond het strak.:biggrin:
Beveiligingspakket Pfff,,, waarom eigenlijk ? De verzekering vraagt het niet. Dom.:cursing:
Hoedenplank Stttt, tegen niemand zeggen dat we zoveel geld betalen voor iets dat gewoon standaard aanwezig moet zijn !!! :scared:
Kosten rijklaar maken Ik kan me niet herinneren dat ik deze optie toegevoegd heb...:crying:
 
S85: 85, want vind 60 toch net te weinig range. Geen P want dat vond ik nu weer net te duur worden en vind de S al vlot genoeg :smile:
Duolader: vooral voor laden onderweg. Weet dat ik er spijt van zou hebben gekregen als ik deze optie niet had genomen.
19 inch velgen: vind ze mooi. 21 inch zeker ook mooi, prachtig zelfs, maar gezien de kans op beschadigingen en de waarschuwingen van Tesla zelf daarover nooit een optie voor mij geweest.
Groen metalic:
wilde eigenlijk voor grijs of eventueel zwart gaan. Zag echter een groene demo en vond hem prachtig. Mooie diepe, donkere, sjieke kleur. Weer eens wat anders ook.
Beige leder: altijd zwart leer gehad. Maar vind beige erg sjiek i.c.m. de donkergroene kleur van de MS.
Dak in groen: ja, inderdaad geen pano dak. Las wat probleem verhalen over het pano dak op US forum en durfde het niet aan. Heb in huidige wagen pano-dak, maar gebruik het nooit. Weet dat voor lange mensen ik beter wel had kunnen doen, maar zit 90% van de tijd alleen in de wagen.
Tech pack: ja, een no brainer voor mij. Must have!
Parkeersensoren: handig en voorkomt ergernis over kleine beschadigingen. Brengt zijn geld vanzelf op
Actieve luchtvering: vanwege flexibiliteit en weggedrag op hogere snelheden. Alleen dat laatste heeft Tesla zelf een stokje voor gestoken helaas :eek:
Beveiligingspakket: waarom eigenlijk vraag ik me nu af?
Hoedenplank: tja, te gek voor woorden dat dit een optie is natuurlijk .....

Dus geen Soundpackage, winterpakket, binnenverlichtingspakket of kinderzitjes.
 
Voor mij waren (zijn) dit de twijfelgevallen:
S85 : Lang over nagedacht. S85 was (en is?) niet beschikbaar voor een proefrit, dus vergelijken was niet mogelijk. Ik rijd voornamelijk files en heb dus eigenlijk niks aan nog meer vermogen en extra goede wegligging. En heb voor het 'echte werk' de Donk nog. Dus de S85 besteld. Toch ben ik benieuwd of de power van de S85 mij gaat bevallen. De berichten hierover op dit forum zijn in ieder geval positief.
21 inch wielen : Hebben eigenlijk alleen maar nadelen. Toch heb ik ze genomen. De praktijk zal moeten uitwijzen of dat dat nou wel verstandig was (weet het antwoord al denk ik)
Panoramadak : Nadelen: weer iets dat stuk kan, piepen, kraken, extra windgeruis, lekkage. Toch genomen vanwege de extra hoofdruimte.
Lederen bekleding : Ik heb diverse auto's gezien met plooien in het leer van de zittingen van de stoelen. Lelijk. Op moment van bestellen was er geen auto met stoffen bekleding beschikbaar, en de foto's op het forum van Amerikaanse auto's met stoffen bekleding waren niet erg overtuigend. Dus toch maar voor leer gekozen.

De overige opties was ik zo uit. Vanaf volgende week donderdag ga ik ervaren of ik de juiste keuzes heb gemaakt.
 
Ik probeerder er een afzonderlijk topic over te starten, ondertussen een paar dagen geleden al, maar het wordt precies niet goedgekeurd. Wordt dit forum zo zwaar gemodereerd (/gecensureerd) dat negatieve topics niet mogen ? Anyway: ik lees op de Amerikaanse forums vaak dat de kwaliteit van zelfs de studio sound package erbarmelijk slecht is, en absoluut de €2500 niet waard. Dat je véél beter een 'aftermarket' geluidsinstallatie laat installeren. Ik hecht veel belang aan zeer goed geluid, maar €2500 euro voor een geluidsinstallatie lijkt mij redelijk belachelijk, als die dan ook nog eens niet eens goed is. Heeft iemand ervaring met dergelijke 'aftermarket' installaties ? Is er een betrouwbare installateur in België/Nederland ?