Net terug van autosalon Brussel.
Die Polestar 2 ziet er écht wel zeer goed uit !! Eindelijk eens iets waar je aan zou kunnen denken als alternatief voor een Tesla M3.
De andere pogingen zijn gewoon deprimerend:
- Honda "e": ten eerste hebben ze zich serieus van formaat vergist als dit een knipoog was naar de (fantastische) 1973 Civic, en ten tweede moet je Tesla toch écht wel hàten om dit te verkiezen boven een M3;
- Mini electric: ziet er leuk uit, als een gewone Mini (al konden ze het niet laten om limoengeel accenten overal aan te brengen opdat iedereen toch kan zien dat je zo'n rare bent die elektrisch rijdt): idem, voor 40.000 EUR moet je al echt een Tesla-hater zijn om geen M3 te verkiezen;
- VW ID3: da's precies een BMW i3-verhaal: waarom durven ze daar nu eens geen gewone wagen van maken en moét die per se zo raar aandoen??? Veel erger dan de limoengeel accenten van bij Mini in ieder geval;
- Porsche Taycan: 't zal een kwestie van smaak zijn, maar vergeleken met 911 of zelfs Panamera vind ik dit écht een gedrocht, Porsche onwaardig; zelfde verhaal waarschijnlijk (een EV mag niet té normaal ogen);
- MG: Ik denk dat dit te maken heeft met cultureel onbegrip. Weliswaar veel EV voor weinig geld (en als een mens op deurgeluiden en vingergevoel mag afgaan zou het zelfs kunnen dat het vrij goed gebouwd is), maar zo lelijk dat het merk MG efkens 0 EUR waard is geworden. Ze hadden dan nog de pretentie om een originele MGB op hun stand te zetten, naast hun nieuwe gedrochten.
Zoe, Leaf, Peugeot 208, Ioniq, Kona etc.: vrij mooie dingen (de ogenschijnlijke kwaliteit van die Kia's/Hyundai's verbaast ook steeds in positieve zin) maar voor dat geld heb ik nog steeds liever een M3 van een jaar oud of zo. Maar er is zeker een business case voor (alleen niet aan 400,000 stuks per jaar per model).
Wat wel nieuw is, en naar mijn smaak het tweede positieve (naast de Polestar 2) anno 2020, zijn de EV's @ 20.000 EUR van de VW-groep (VW e-Up, Seat Mii, en Skoda e-something). OK maar 200km autonomie maar het was niet zo lang geleden dat (voor veel minder autonomie) pakweg een Citroën C0 30.000 EUR kostte en een Citroën C1 10.000 EUR, dus 20.000 EUR verschil voor min of meer hetzelfde. Vandaag is dat verschil dus slechts 10.000 EUR, en mits 4.000 EUR of 5.000 EUR subsidie voor privé-kopers, wordt het verschil echt wel overbrugbaar (pakweg 40% restwaarde voor zowel EV als benzine na 5 jaar, dus da's al 4.000 EUR gewonnen voor de EV, en de overige paar duizend euro's win je toch zeker terug in verbruik/onderhoud/fiscaliteit, ook als privé-persoon). Die TCO-oefening kennen wij, als 'bedrijfsverantwoordelijken', maar kent bijna niemand die individueel een wagen koopt, natuurlijk. Daar moeten we voor zorgen!