Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Even over het verbruik. Volgens spritmonitor, waar het verbruik hoogstwaarschijnlijk wordt opgegeven op basis van de gegevens van de boordcomputer, krijg je volgend verbruik voor de meest courante EVs. De opgaven van de i-Pace, e-tron en Polestar zijn gemaakt op basis van slechts twee of minder berijders. Hoewel de Tesla's vermoedelijk meer snelwegkilometers afleggen, is de efficiëntie van de M3 toch niet zo spraakmakend als hier beweerd wordt. Deze opgegeven waarden houden bijna nooit rekening met ladingsverliezen en randverbruik zoals pre-heating.
upload_2020-1-10_10-46-13.png
 
Even over het verbruik. Volgens spritmonitor, waar het verbruik hoogstwaarschijnlijk wordt opgegeven op basis van de gegevens van de boordcomputer, krijg je volgend verbruik voor de meest courante EVs. De opgaven van de i-Pace, e-tron en Polestar zijn gemaakt op basis van slechts twee of minder berijders. Hoewel de Tesla's vermoedelijk meer snelwegkilometers afleggen, is de efficiëntie van de M3 toch niet zo spraakmakend als hier beweerd wordt. Deze opgegeven waarden houden bijna nooit rekening met ladingsverliezen en randverbruik zoals pre-heating.
View attachment 498550

Als je niet te veel korte ritjes maakt kun je een stuk lager uitkomen -> zit na ca. 43.000 km op gemiddeld 163 Wh/km.
Vakantieritten met 150 km/u op AP, af en toe een sprintje en uiteraard ook de nodigde 104 km/u ritjes op de A2.

Als ik de M3 vergelijk met een vette 6 cilinder (of zelfs wat minder gekietelde 8 cilinders) dan sta ik er toch versteld van hoe zuinig de M3 is :). Vooral blij dat je met rustig rijden ook echt zuinig bent -> lukte voorheen niet met (even) sportieve IEC -> dan was het nog steeds 1:8. En voor meer dan honderd euro in de tank met hetzelfde bereik ;)
 
Net terug van autosalon Brussel.

Die Polestar 2 ziet er écht wel zeer goed uit !! Eindelijk eens iets waar je aan zou kunnen denken als alternatief voor een Tesla M3.

De andere pogingen zijn gewoon deprimerend:
- Honda "e": ten eerste hebben ze zich serieus van formaat vergist als dit een knipoog was naar de (fantastische) 1973 Civic, en ten tweede moet je Tesla toch écht wel hàten om dit te verkiezen boven een M3;
- Mini electric: ziet er leuk uit, als een gewone Mini (al konden ze het niet laten om
limoengeel accenten overal aan te brengen opdat iedereen toch kan zien dat je zo'n rare bent die elektrisch rijdt): idem, voor 40.000 EUR moet je al echt een Tesla-hater zijn om geen M3 te verkiezen;
- VW ID3: da's precies een BMW i3-verhaal: waarom durven ze daar nu eens geen gewone wagen van maken en moét die per se zo raar aandoen??? Veel erger dan de limoengeel accenten van bij Mini in ieder geval;
- Porsche Taycan: 't zal een kwestie van smaak zijn, maar vergeleken met 911 of zelfs Panamera vind ik dit écht een gedrocht, Porsche onwaardig; zelfde verhaal waarschijnlijk (een EV mag niet té normaal ogen);
- MG: Ik denk dat dit te maken heeft met cultureel onbegrip. Weliswaar veel EV voor weinig geld (en als een mens op deurgeluiden en vingergevoel mag afgaan zou het zelfs kunnen dat het vrij goed gebouwd is), maar zo lelijk dat het merk MG efkens 0 EUR waard is geworden. Ze hadden dan nog de pretentie om een originele MGB op hun stand te zetten, naast hun nieuwe gedrochten.

Zoe, Leaf, Peugeot 208, Ioniq, Kona etc.: vrij mooie dingen (de ogenschijnlijke kwaliteit van die Kia's/Hyundai's verbaast ook steeds in positieve zin) maar voor dat geld heb ik nog steeds liever een M3 van een jaar oud of zo. Maar er is zeker een business case voor (alleen niet aan 400,000 stuks per jaar per model).

Wat wel nieuw is, en naar mijn smaak het tweede positieve (naast de Polestar 2) anno 2020, zijn de EV's @ 20.000 EUR van de VW-groep (VW e-Up, Seat Mii, en Skoda e-something). OK maar 200km autonomie maar het was niet zo lang geleden dat (voor veel minder autonomie) pakweg een Citroën C0 30.000 EUR kostte en een Citroën C1 10.000 EUR, dus 20.000 EUR verschil voor min of meer hetzelfde. Vandaag is dat verschil dus slechts 10.000 EUR, en mits 4.000 EUR of 5.000 EUR subsidie voor privé-kopers, wordt het verschil echt wel overbrugbaar (pakweg 40% restwaarde voor zowel EV als benzine na 5 jaar, dus da's al 4.000 EUR gewonnen voor de EV, en de overige paar duizend euro's win je toch zeker terug in verbruik/onderhoud/fiscaliteit, ook als privé-persoon). Die TCO-oefening kennen wij, als 'bedrijfsverantwoordelijken', maar kent bijna niemand die individueel een wagen koopt, natuurlijk. Daar moeten we voor zorgen!
 
VW e-UP. Seat Mii: 3 sterren in de NCAP veiligheidstest. Dan doe je het gewoon erg slecht.

De TCO berekening voor een private lease Ioniq voor mijn vrouw viel positief uit hoor ten opzichte van een luxe Fiesta automaat. Die TCO berekening kunnen niet bedrijfsverantwoordelijken ook maken. :)
 
Net terug van autosalon Brussel.

Die Polestar 2 ziet er écht wel zeer goed uit !! Eindelijk eens iets waar je aan zou kunnen denken als alternatief voor een Tesla M3.

De andere pogingen zijn gewoon deprimerend:
- Honda "e": ten eerste hebben ze zich serieus van formaat vergist als dit een knipoog was naar de (fantastische) 1973 Civic, en ten tweede moet je Tesla toch écht wel hàten om dit te verkiezen boven een M3;
- Mini electric: ziet er leuk uit, als een gewone Mini (al konden ze het niet laten om
limoengeel accenten overal aan te brengen opdat iedereen toch kan zien dat je zo'n rare bent die elektrisch rijdt): idem, voor 40.000 EUR moet je al echt een Tesla-hater zijn om geen M3 te verkiezen;
- VW ID3: da's precies een BMW i3-verhaal: waarom durven ze daar nu eens geen gewone wagen van maken en moét die per se zo raar aandoen??? Veel erger dan de limoengeel accenten van bij Mini in ieder geval;
- Porsche Taycan: 't zal een kwestie van smaak zijn, maar vergeleken met 911 of zelfs Panamera vind ik dit écht een gedrocht, Porsche onwaardig; zelfde verhaal waarschijnlijk (een EV mag niet té normaal ogen);
- MG: Ik denk dat dit te maken heeft met cultureel onbegrip. Weliswaar veel EV voor weinig geld (en als een mens op deurgeluiden en vingergevoel mag afgaan zou het zelfs kunnen dat het vrij goed gebouwd is), maar zo lelijk dat het merk MG efkens 0 EUR waard is geworden. Ze hadden dan nog de pretentie om een originele MGB op hun stand te zetten, naast hun nieuwe gedrochten.

Zoe, Leaf, Peugeot 208, Ioniq, Kona etc.: vrij mooie dingen (de ogenschijnlijke kwaliteit van die Kia's/Hyundai's verbaast ook steeds in positieve zin) maar voor dat geld heb ik nog steeds liever een M3 van een jaar oud of zo. Maar er is zeker een business case voor (alleen niet aan 400,000 stuks per jaar per model).

Wat wel nieuw is, en naar mijn smaak het tweede positieve (naast de Polestar 2) anno 2020, zijn de EV's @ 20.000 EUR van de VW-groep (VW e-Up, Seat Mii, en Skoda e-something). OK maar 200km autonomie maar het was niet zo lang geleden dat (voor veel minder autonomie) pakweg een Citroën C0 30.000 EUR kostte en een Citroën C1 10.000 EUR, dus 20.000 EUR verschil voor min of meer hetzelfde. Vandaag is dat verschil dus slechts 10.000 EUR, en mits 4.000 EUR of 5.000 EUR subsidie voor privé-kopers, wordt het verschil echt wel overbrugbaar (pakweg 40% restwaarde voor zowel EV als benzine na 5 jaar, dus da's al 4.000 EUR gewonnen voor de EV, en de overige paar duizend euro's win je toch zeker terug in verbruik/onderhoud/fiscaliteit, ook als privé-persoon). Die TCO-oefening kennen wij, als 'bedrijfsverantwoordelijken', maar kent bijna niemand die individueel een wagen koopt, natuurlijk. Daar moeten we voor zorgen!
Een Zoë van 2013 haalt nog 5 sterren. Een Up is gewoon super onveilig! Dat mag toch niet meer! Een Sang Jung product!
 
In B lijkt hij een ietsje duurder. Ik vind het wel erg tricky op een auto te kopen die een target WLTP-autonomie van 500 km heeft. Dat kan dus uiteindelijk ook 480, 450 of zelfs nog minder zijn.:rolleyes: En de EPA range die Polestar aangeeft is 250 miles, dat is dus die van de Tesla Standard Plus... euhhh neen dus, bedankt.
De Polestar heeft dezelfde accu-capaciteit als de AWD Model 3, is blijkbaar net ietsje hoger (2.7 cm), wat kleiner (9cm, de wielbasis 15 cm!!!) en flink wat smaller (10cm inclusief spiegels) , maar staat standaard op 19" velgen en is veel minder aerodynamisch dan de model 3. Ik vermoed dat de Model 3 echt wel flink meer autonomie heeft. Laadsnelheid ligt ook wat lager (150 kW).
Het enigste waar de Polestar volgens mij beter in lijkt dan de Tesla, is het Multimedia-systeem, heb daar wat beelden van gezien van op Salon van Frankfurt en dat ziet er echt indrukwekkend uit.

Zonet nog even het filmpje van B. Nylandt gezien over de Polestar. Tijdens de demonstratie van het MMI-systeem plant het navigatiesysteem een rit van 224 km in 2h18 min, waarmee volgens de voorspellingen de accu van 80% tot 20% zou leeggereden worden.
Dat zou dan betekenen dat de Polestar een realistische range van 374 km zou hebben, en een verbruik van 200Wh/km. Het kan natuurlijk dat dat systeem nog niet op punt staat...
 
Zonet nog even het filmpje van B. Nylandt gezien over de Polestar. Tijdens de demonstratie van het MMI-systeem plant het navigatiesysteem een rit van 224 km in 2h18 min, waarmee volgens de voorspellingen de accu van 80% tot 20% zou leeggereden worden.
Dat zou dan betekenen dat de Polestar een realistische range van 374 km zou hebben, en een verbruik van 200Wh/km. Het kan natuurlijk dat dat systeem nog niet op punt staat...

Tja, het hangt natuurlijk af van allerhande parameters. Ik reed dinsdag dezelfde rit (400km) als vrijdag (in tegengestelde richting) en schrok mij een hoedje, heen niet onder de 270kWh/u te krijgen (135km/u op de teller) en terug zat ik rond de 180kWh (met 150km/u op de teller).
Heen was met 6° (beetje wind tegen en mistig) en terug met 14° en een wind mee (volgens windy.com)

Op de heenweg thuis vertrokken met +/-91% en in vallenciennes moeten stoppen (11%) om tot 89% te laden en met 24% aan te komen.
Op de terugweg met 88% vertrokken en zou ik (tegen 105km/u) met 2% kunnen thuis geraken. (wat ik niet gedaan heb :rolleyes:)

PS: Oja, dit was zonder de Aero schelen, heb ze eraf gehaald...dus het zal wel wat beter hebben gekunt nog)
 
Productie van een EV is toch lastiger dan gedacht voor VW: Volkswagen ID.3 Update — More Delays Expected | CleanTechnica
VW heeft ondertussen gereageerd
  • ID.3 zou geen vertraging hebben, VW heeft altijd gezegd dat de ID.3 in de zomer van 2020 beschikbaar zou worden, en september is nog zomer
  • veel belangrijker, en niet alleen voor de ID.3 maar in 't algemeen: de long range iD.3 is een vierzitter zonder panoramisch dak en zonder trekhaak vanwege regelgeving : door het relatief zware accupack zou de wagen anders teveel gaan wegen in verhouding tot de lengte van de wagen, en er zijn blijkbaar limieten over hoeveel een relatief korte wagen als de ID.3 mag wegen.
 
Zonet nog even het filmpje van B. Nylandt gezien over de Polestar. Tijdens de demonstratie van het MMI-systeem plant het navigatiesysteem een rit van 224 km in 2h18 min, waarmee volgens de voorspellingen de accu van 80% tot 20% zou leeggereden worden.
Dat zou dan betekenen dat de Polestar een realistische range van 374 km zou hebben, en een verbruik van 200Wh/km. Het kan natuurlijk dat dat systeem nog niet op punt staat...
Dat vind ik - gezien de resultaten van andere concurrenten vs Tesla - cijfers waar je je wel aan kan verwachten. Wat meer verbruik dan een Tesla...
 
Dan hebben ze toch ergens gemorst, als je weet dat een Model 3 100kg zwaarder is dan een BMW 3 reeks...
De iD.3 meet 4261 mm, de Tesla Model 3 4694 mm.
Indien de uitleg van VW klopt (dat het gewicht van een personenwagen wettelijk beperkt is door de lengte of wielbasis van dat voertuig), betekent dat dus dat het echt moeilijk gaat worden om compacte wagens een grote range te geven, want het accupack is een 'vast gewicht', dat meer in 't nadeel speelt van wat compactere wagens. Want bij een compactere wagen ga je de hoogte van de wagen wat moeten aanpassen om dat accupakket alsnog in de wagen te krijgen
 
Een Zoë van 2013 haalt nog 5 sterren. Een Up is gewoon super onveilig! Dat mag toch niet meer! Een Sang Jung product!
Zo had ik het nog niet gezien. Inderdaad zijn drie sterren een beetje VW-groep onwaardig, maar de NCAP-norm is wel serieus verstrengd : Zoë 2013 had 5 sterren volgens de 2013 norm, laatste keer dat ze getest is, maar VW Up had toen ook 5 sterren, alleen is de VW Up opnieuw getest in 2019 en de Zoë (nog) niet. Maar inderdaad, ik wil mijn kinderen (die in Nederland studeren) niet (langer) 500km per week laten afleggen in een 3-sterren-bakske (vandaag gebruiken ze een Fiat 500 en da's ook zo'n 3-sterren-bakske, kom ik net te weten dankzij jouw insteek). Alleen wordt elektrisch dan toch echt wel moeilijk... Zelfs naar Belgisch-katholieke normen (en dus niet eens Nederlands-calvinistische normen:D) koop je toch geen wagen van 35k voor je kinderen, denk ik dan - ik denk eerder dat ze zich zélf zouden schamen met zoiets rond te rijden op hun leeftijd. En tweedehands is er denk ik niets elektrisch (behalve een Tesla) dat 200 km zonder problemen aankan.
 
Last edited: