Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla heeft niet zozeer ruzie met MobilEye als dat de techniek simpelweg niet doet wat ze nodig hebben. Tesla moet voor FSD *ieder* bord kunnen lezen op de weg. Ook als ie krom staat, onder de stickers zit, of aangevallen met purschuim. Dat gaat je alleen lukken met een neuraal netwerk, welke ze niet willen licensen op een losse computer, maar integreren met hun bestaande stapels neurale outputs van het grote Tesla Vision systeem.
Als dat zo is snap ik niet waarom ze in al die jaren dan nooit eenzelfde soort aanpak gekozen hebben als bijvoorbeeld mijn Audi; die valt terug op de snelheidslimieten die in het kaartmateriaal zitten op het moment dat hij een bord mist. Dan ligt de lat qua confidence level een stuk lager en dat zou al een *hoop* verschil maken met het huidige systeem
 
Ma
Als dat zo is snap ik niet waarom ze in al die jaren dan nooit eenzelfde soort aanpak gekozen hebben als bijvoorbeeld mijn Audi; die valt terug op de snelheidslimieten die in het kaartmateriaal zitten op het moment dat hij een bord mist. Dan ligt de lat qua confidence level een stuk lager en dat zou al een *hoop* verschil maken met het huidige systeem
Maar dat lost niets op, want je auto weet niet dat hij een bord heeft gemist. Dus dan is het nog gewoon de kaartinfo volgen.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Volgens mij was het probleem met verkeersbordherkenning niet zozeer dat dit tecnisch lastig is, maar dat het patent voor de techniek ligt bij een bedrijf waar Tesla geen vriendjes mee is. Tesla mag of wil er niet voor betalen en het is lastig een alternatieve methode te implementeren die het patent niet schend
Helemaal juist. De AP1 auto's konden en kunnen al sinds eind 2014 perfect verkeersborden herkennen en daarop de snelheid aanpassen. AP1 is van Mobil Eye en daar heeft Tesla mee gebroken. Of Mobil Eye heeft met Tesla gebroken.
 
Volgens mij was het probleem met verkeersbordherkenning niet zozeer dat dit tecnisch lastig is, maar dat het patent voor de techniek ligt bij een bedrijf waar Tesla geen vriendjes mee is. Tesla mag of wil er niet voor betalen en het is lastig een alternatieve methode te implementeren die het patent niet schend
Dat zo verboden moeten worden. Een systeem om verkeersborden te lezen zorgt voor veiligheid en moet iedereen ongehinderd mogen doen.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Dat zo verboden moeten worden. Een systeem om verkeersborden te lezen zorgt voor veiligheid en moet iedereen ongehinderd mogen doen.
Da's een logische reflex die ik vaak ook heb - een eenvormig, door alle wagens gedeeld, systeem zou ook toelaten dat wagens elkaar 'begrijpen'. Maar wat is dan de motivatie voor Tesla/MobilEye/Google/etc. om in FSD-ontwikkeling te investeren als ze iedere ontwikkeling gratis moeten delen met alle concurrenten? Een supranationaal orgaan of samenwerking dan maar? Klinkt een beetje als de Grote Sprong Voorwaarts van onze vriend Mao, en ik denk dat de ontwikkeling dan ook plots niét meer met rasse schreden vooruit gaat... Misschien octrooien terzake in de tijd beperken tot vijf jaar of zo? Enfin, er zullen wel intelligente breinen zijn die zich vandaag serieus over het onderwerp buigen.
 
Dat zo verboden moeten worden. Een systeem om verkeersborden te lezen zorgt voor veiligheid en moet iedereen ongehinderd mogen doen.
Tesla zou dat ook ongehinderd kunnen doen, maar de technologie van Mobil Eye is gepatenteerd, en dus zit er een prijs aan het gebruik van dat patent. Elon wil dat niet betalen en dus rijden alle recente modellen zonder die technologie.
 
Ma

Maar dat lost niets op, want je auto weet niet dat hij een bord heeft gemist. Dus dan is het nog gewoon de kaartinfo volgen.
De auto hoeft niet te weten of hij een bord gemist heeft. Als de auto alleen al de ingebouwde limiet zou volgen zoals hij nu kent en daar van af zou wijken als hij een bord tegen komt zou het al prima zijn. Dat deed mijn Octavia ook. En bij wegwerkzaamheden of in het buitenland de matrixborden boven de weg gaf hij de juiste snelheid aan. Voor mij gevoel gaf hij het in 99% van de gevallen goed weer.
 
Vandaag kwam ik op het beste idee van Nederland, de accu naar de SuC op 10km te navigeren voor ik vertrek naar het werk zodat de accu voor verwarmd. Had gelijk volledig regen bij vertrek (oke, het was minder koud vannacht).
Daarstraks gelijk geprobeerd of dit ook aan de lader werkt, bleek helaas niet het geval te zijn. Als die aan de lader zit gaat die de accu niet voorverwarmen ondanks navigatie op SuC. Had gehoopt dat die de 3,5kW die de voor voorverwarming van de accu gebruikt (RWD, 7.5kW voor AWD) van de charger zou pakken.

Eergisteren overigens direct na thuiskomst geladen aan 11kW. Kwam thuis zonder regen limit, na 3u laden had ik toch al flink wat regen limit. Met 11kW de accu warm krijgen zal dus niet heel veel helpen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: TheoSchijf and Cely
Dat zo verboden moeten worden. Een systeem om verkeersborden te lezen zorgt voor veiligheid en moet iedereen ongehinderd mogen doen.

Ik begrijp dat het n.a.v. een fatale crash door de Mobil Eye de samenwerking is gestopt. Mobil Eye kan niet herkennen of er verkeer van de zijkant komt, en of en wat voor voertuig naast de Tesla rijdt of oversteekt.

"When asked why the two companies parted ways, Sashua pointed to the companies’ respective responses to the fatal accident. Mobileye’s technology is only capable of helping to avoid accidents with cars in front of it, not trucks crossing the highway laterally, as was the case in this accident."

In the wake of a fatal crash, Tesla will quit using Mobileye's chips for Autopilot vision

Die beperkingen heeft Tesla zelf opgelost.
 
  • Informative
Reactions: curry684 and Cely
De auto hoeft niet te weten of hij een bord gemist heeft. Als de auto alleen al de ingebouwde limiet zou volgen zoals hij nu kent en daar van af zou wijken als hij een bord tegen komt zou het al prima zijn. Dat deed mijn Octavia ook. En bij wegwerkzaamheden of in het buitenland de matrixborden boven de weg gaf hij de juiste snelheid aan. Voor mij gevoel gaf hij het in 99% van de gevallen goed weer.
Als de auto niet zeker weet dat een bord gezien en juist geïnterpreteerd wordt is dat níet prima, want dan kan hij het bord 50 missen nadat hij het bord 70 wel gezien heeft (etc.). Dus op basis waarvan moet hij dan beslissen of de 50 van het kaartmateriaal klopt?
 
Vandeweek in onze model 3 de stop-functie mogen ervaren. Wat een genot! Wat rijdt het ontzettend fijn en intuïtief!

Maarrrrr.... Ik vind het echt super-balen dat deze upgrade aan de S P100D voorbij gaat. We vieren bijna zijn verjaardag (alweer 1 jaar oud) maar zo jong als hij is, hij lijkt nu al hopeloos te verouderen:(
 
Valt ook wel weer mee, ze zijn er al jaren aan bezig en het is een vitaal onderdeel van city driving wat ze om fiscale redenen ENORM GRAAG nog dit jaar (deels) willen uitrollen.

Het 'echte' probleem is precies hetzelfde probleem als met Deep Rain. Net zoals een ouderwetse regensensor net zo goedkoop is als inflexibel en dus een bron van frustratie voor een deel van de eigenaren, is de technologie van MobilEye lang niet zo goed als vaak wordt geroepen - het is een simplistische manier om semi-betrouwbaar een bijzonder kleine subset van mogelijke borden te kunnen lezen in een voorgeprogrammeerde set aan landen en configuraties.

Tesla heeft niet zozeer ruzie met MobilEye als dat de techniek simpelweg niet doet wat ze nodig hebben. Tesla moet voor FSD *ieder* bord kunnen lezen op de weg. Ook als ie krom staat, onder de stickers zit, of aangevallen met purschuim. Dat gaat je alleen lukken met een neuraal netwerk, welke ze niet willen licensen op een losse computer, maar integreren met hun bestaande stapels neurale outputs van het grote Tesla Vision systeem.

Deep Rain en het automatisch lezen van stoplichten en verkeersborden zijn de logische volgende stappen in de NN. Voor zover bekend wordt de herkenning van stoplichten en verkeersborden ook al maanden in shadow mode getest overigens, het is dus enkel nog een kwestie van confidence levels.

Tesla gaat helaas nooit ieder bord kunnen lezen. Een van de redenen waarom FSD en robotaxi’s die overal functioneren er nooit zullen komen.
Groot geel bord in Den Dolder: Voor Tandarts volg T. Veel succes.
Ik heb ook FSD vooral voor de beloofde hardware. Ik ben er inmiddels zelf van overtuigd dat de huidige hardware 2.5 allang een enorm performance probleem heeft. Performance problemen worden vaak niet herkend door de experts en bedenk ... de experts vluchten naar de toekomst en focussen vooral op de nieuwste hardware. 3.0 dus. Onze glitches en storingen kunnen ze echt niet reproduceren en dus niet oplossen.
Helemaal niet erg om een oneindig hoog doel te stellen. De weg naar dat doet gaat vele interessante features opleveren. Ik zal ze graag testen.
De behoefte aan rekenkracht voor FSD zal blijven toenemen. Over Max 2 jaar (2022) zal weer nieuwe hardware nodig zijn. Allemaal niet erg, hoort bij de trip.
 
Tesla gaat helaas nooit ieder bord kunnen lezen. Een van de redenen waarom FSD en robotaxi’s die overal functioneren er nooit zullen komen.
Groot geel bord in Den Dolder: Voor Tandarts volg T. Veel succes.

Ik ben niet heel bijster slim maar waarom zou FSD dit bord moeten lezen? Als hij weet waar de tandarts zit, de wegopbrekingen kent heeft hij dit bord toch niet nodig?
Vraag me af of hij ieder bord moet kunnen lezen en begrijpen. Als de navdata etc perfect is gaat het alleen om kleine adhoc situaties die ontstaan. Zijn misschien hele andere informatiestromen beschikbaar dan een verkeersbord uit de jaren 1920? En als de auto straks onderling communiceren zijn borden helemaal niet meer nodig?
 
  • Like
Reactions: arne-nl
Vandeweek in onze model 3 de stop-functie mogen ervaren. Wat een genot! Wat rijdt het ontzettend fijn en intuïtief!

Maarrrrr.... Ik vind het echt super-balen dat deze upgrade aan de S P100D voorbij gaat. We vieren bijna zijn verjaardag (alweer 1 jaar oud) maar zo jong als hij is, hij lijkt nu al hopeloos te verouderen:(

Niet gezegd dat de niet Raven S/X niet alsnog stopmode krijgen hoor. Sorry driedubbele ontkenning.
De pre-raven SX kunnen ook Stopmode krijgen, is een kwestie van software. RE-gen op lage snelheid gaat niet gebeuren, daar heb je magneten voor nodig in je motor. Maar alles wat jij nu zelf doet om te stoppen kan de software ook voor je doen terwijl jij alleen bij je wattpedaal blijft met je voet. Blijf hopen dus.
 
Ik ben niet heel bijster slim maar waarom zou FSD dit bord moeten lezen? Als hij weet waar de tandarts zit, de wegopbrekingen kent heeft hij dit bord toch niet nodig?
Vraag me af of hij ieder bord moet kunnen lezen en begrijpen. Als de navdata etc perfect is gaat het alleen om kleine adhoc situaties die ontstaan. Zijn misschien hele andere informatiestromen beschikbaar dan een verkeersbord uit de jaren 1920? En als de auto straks onderling communiceren zijn borden helemaal niet meer nodig?

Juist wel. Je bent extreem slim vergeleken met een ingeblikt neuraal netwerk dat ergens in USA getraind wordt om in een dorp in Nederland zijn werk te doen. Jij begrijpt de wereld om je heen en kunt dus anticiperen op en ook communiceren met die wereld om je heen. Dat gebruik je de hele tijd, ook in de auto.
Dat tandarts bord is een gek voorbeeld. Iets eenvoudiger dan:
Iemand staat op de stoep bij een zebrapad. Wat moet je FSD Tesla doen?
Volgens de wet moet hij stoppen.
Oh dat vergat ik nog te zeggen: die iemand staat te praten met iemand anders. Voor jou en mij is het direct duidelijk dat hij niet wil oversteken. Gaat je Tesla dat straks ook zien?

Voor alle duidelijkheid. Ik vind de weg naar het onmogelijke FSD geweldig en geniet van iedere update.