Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y door de ogen van een S rijder

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,306
2,370
Naarden, NL
Alhoewel ik maar weinig km's er mee heb gemaakt (leenauto, werkafspraken) vind het toch leuk om mijn korte ervaring als MS rijder (dec 2017, FSD) te delen.

Allereerst: wat een waar voor je geld! Voor de prijs van een MS krijg je twee MY! Geen wonder dat deze auto zo populair is, begrijp het helemaal.

Positieve verschillen:
- het kunnen gebruiken van je telefoon als sleutel:
- veel beter visualisaties:
- nog minder minder knoppen/stalks;
- ingebouwde wireless charging voor twee telefoons;
- lijkt strakker te rijden op FSD;
- hoge instap;
- scherm horizontaal, beter voor films.

Wennen
- andere bediening

Negatieve verschillen
- deur portieren;
- geen dashboard, tenzij goede after market oplossing is dit misschien dealbreaker;
- te klein scherm.
 
  • Like
Reactions: Phil V and Maurice1
Alhoewel ik maar weinig km's er mee heb gemaakt (leenauto, werkafspraken) vind het toch leuk om mijn korte ervaring als MS rijder (dec 2017, FSD) te delen.

Allereerst: wat een waar voor je geld! Voor de prijs van een MS krijg je twee MY! Geen wonder dat deze auto zo populair is, begrijp het helemaal.

Positieve verschillen:
- het kunnen gebruiken van je telefoon als sleutel:
- veel beter visualisaties:
- nog minder minder knoppen/stalks;
- ingebouwde wireless charging voor twee telefoons;
- lijkt strakker te rijden op FSD;
- hoge instap;
- scherm horizontaal, beter voor films.

Wennen
- andere bediening

Negatieve verschillen
- deur portieren;
- geen dashboard, tenzij goede after market oplossing is dit misschien dealbreaker;
- te klein scherm.

Leuke vergelijking.

Ik denk overigens dat je bij de positieve aspecten van de Model Y vooral een leeftijdsverschil tussen de twee modellen hebt ervaren. Het merendeel van de positieve punten die je noemt is ook terug te vinden op een nieuwe Model S. Ik spreek uit ervaring :)

Voor enigszins vergelijkbare prestaties (bereik, snelheid) moet je trouwens de Model S Long Range vergelijken met een Model Y Performance. Dan is het prijsverschil al een stuk minder (94k versus 59k).

Wat bedoel je met 'geen dashboard'? De Model Y heeft toch een dashboard? En welke negatieve eigenschap heb je ervaren bij de portieren van de Model Y?
 
Mooie vergelijking, ik heb een proefrit gemaakt in een Model 3 en een Model S. De enige reden om voor een Model S te gaan is de ruimte (groter), extra scherm achter stuur en luchtvering (hoewel ik eigenlijk geen groot verschil merkte tussen beide auto’s). En dat terwijl de bijna S twee keer zo duur is!!

Het jammere van een Y / 3 is wel dat het niet echt unieke auto’s zijn, je ziet ze overal rijden!
 
Leuke vergelijking.

Ik denk overigens dat je bij de positieve aspecten van de Model Y vooral een leeftijdsverschil tussen de twee modellen hebt ervaren. Het merendeel van de positieve punten die je noemt is ook terug te vinden op een nieuwe Model S. Ik spreek uit ervaring :)

Voor enigszins vergelijkbare prestaties (bereik, snelheid) moet je trouwens de Model S Long Range vergelijken met een Model Y Performance. Dan is het prijsverschil al een stuk minder (94k versus 59k).

Wat bedoel je met 'geen dashboard'? De Model Y heeft toch een dashboard? En welke negatieve eigenschap heb je ervaren bij de portieren van de Model Y?

Oh zeker is het grotendeels het verschil tussen 2027 en 2024 :) Daarom heb ik ook mijn aanschafmaand vermeld :) En ik twijfel er niet over dat instappen bij de nieuwste MS een nog groter WoW gevoel gaat geven...

Snelheid (sorry, sorry) interesseert mij niet echt. Bij Tesla het verschil tussen supersnel en supersnel+ Laatst weer eens in de 10 jaar oude KIA RIO van mijn vrouw gereden. Dan schrik je je dood, lijkt net of die niet reageert op gaspedaal!

Model Y mist het tweede scherm bij de bestuurder. Wellicht heb ik de met dashboard de verkeerde term gebruikt...

Ik vind het aan de rechterkant indrukken van de portierhendel en dan met het linkerdeel openen wat onhandig. Klein dingetje maar, geen dealbreaker.

Voor de duidelijkheid: mijn MS rijdt (weer) als een zonnetje, is voorzien van allemaal mooie en leuke extra's (waaronder extra mooi soundsystem van Tesland) en hoop ik nog zeker 5 jaar langer van te genieten....

Maar ik was zo positief verrast, dat ik dat even wilde uiten. Zo knap hoe Musk elke keer weer weet te besparen. Voor mij viel meteen op dat ik de FSD niet kon aanzetten, ik miste links het stalkje. En dan ga je kijken, zoeken en zie je dat het gecombinerd met de drive stalk is. En versnellen/vertragen via de scrol wieltjes. Ik kan van dat soort slimmigheden erg genieten ;-)
 
ingebouwde wireless charging voor twee telefoons;
Behalve voor de Iphone 15(pro max). Die verwacht meer power om te laden)
deur portieren;
Wat is hier het verschil?
geen dashboard, tenzij goede after market oplossing is dit misschien dealbreaker;
Is gewenning. Ik mis het niet
te klein scherm.
Idem
Het merendeel van de positieve punten die je noemt is ook terug te vinden op een nieuwe Model S.
Maar niet dubbel positief om de prijs te verantwoorden.
De enige reden om voor een Model S te gaan is de ruimte (groter),
MY heeft even veel ruimte. Passagiers achteraan hebben zelfs meer ruimte.
Het jammere van een Y / 3 is wel dat het niet echt unieke auto’s zijn, je ziet ze overal rijden!
Klopt, maar dat maakt hem niet slechter (er zijn meer mensen die de prijs/kwaliteit appreciëren). Maar dat zal mij worst wezen.

Het enige significante verschil is nog niet vermeld: de vering.
 
Mooie vergelijking, ik heb een proefrit gemaakt in een Model 3 en een Model S. De enige reden om voor een Model S te gaan is de ruimte (groter), extra scherm achter stuur en luchtvering (hoewel ik eigenlijk geen groot verschil merkte tussen beide auto’s). En dat terwijl de bijna S twee keer zo duur is!!

Het jammere van een Y / 3 is wel dat het niet echt unieke auto’s zijn, je ziet ze overal rijden!
Die ervaring had ik ook. Zeker de Model 3 Highland rijdt net zo goed als de Model S, wat mij betreft is die luchtvering meer een marketingverhaal. Ik merk in mijn Model X ook weinig verschil tussen de verschillende adaptieve rij-modussen.
 
Ik heb in verschillende MY's mogen rijden als vervangend vervoer. Of een MS/MX het extra geld waard in in vergelijking met een MY laat ik in het midden. Maar:

- een MY (p) is minder comfortabel
- een MY voelt veel zenuwachtiger
- een MY voelt goedkoper. Voor mij komt dit met name door het (ontbreken van) scherm en mindere stoelen
- een MY is kleiner en dat voel je. Bijvoorbeeld bij in- en uitstappen
- een MY heeft geen yoke 😎

Ik ben de eerste om te zeggen dat een MY een erg goede auto is, zeker voor de prijs. Maar een MX is toch wel een stapje meer...

Helaas nog geen ervaring met een Highland..
 
  • Like
Reactions: Art747
Ik heb in verschillende MY's mogen rijden als vervangend vervoer. Of een MS/MX het extra geld waard in in vergelijking met een MY laat ik in het midden. Maar:

- een MY (p) is minder comfortabel
- een MY voelt veel zenuwachtiger
- een MY voelt goedkoper. Voor mij komt dit met name door het (ontbreken van) scherm en mindere stoelen
- een MY is kleiner en dat voel je. Bijvoorbeeld bij in- en uitstappen
- een MY heeft geen yoke 😎

Ik ben de eerste om te zeggen dat een MY een erg goede auto is, zeker voor de prijs. Maar een MX is toch wel een stapje meer...

Helaas nog geen ervaring met een Highland..
Als ik je betoog lees, is het grotendeels een gevoelskwestie.

Daar zullen net zo zeer gevoelens van andere doorslaan de andere kant op:
Een MY voelt minder log
Een MY voelt praktischer in de stad
etc
 
Ik heb in verschillende MY's mogen rijden als vervangend vervoer. Of een MS/MX het extra geld waard in in vergelijking met een MY laat ik in het midden. Maar:

- een MY (p) is minder comfortabel
- een MY voelt veel zenuwachtiger
- een MY voelt goedkoper. Voor mij komt dit met name door het (ontbreken van) scherm en mindere stoelen
- een MY is kleiner en dat voel je. Bijvoorbeeld bij in- en uitstappen
- een MY heeft geen yoke 😎

Ik ben de eerste om te zeggen dat een MY een erg goede auto is, zeker voor de prijs. Maar een MX is toch wel een stapje meer...

Helaas nog geen ervaring met een Highland..
Met de stoelen heb je gelijk. Als je daar de vering aan toevoegt is hij inderdaad minder comfortabel. Ik mis wel eens het salongevoel van mijn MS.
Dat je bij instappen ‘voelt’ dat hij kleiner is begrijp ik niet. Misschien tav de X. Maar tav de S is in-en uitstappen veel comfortabeler. Vraag maar aan mijn moeder.
Hoe kan een wagen met minder power zenuwachtiger zijn. Ook een gevoelskwestie? Of gewoon het feit dat je er maar sporadisch mee gereden hebt. Bij een wagen die ik niet gewoon ben, ben ik ook zenuwachtiger.

En als je bedenkt dat je er 2 voor de prijs van 1 krijt…
Maar gelukkig zijn er nog mensen die wat meer willen geven. Zo blijft de zoonlief overeind.
 
Nog een nadeel van overschakelen van de MS naar de MY. Toen ik na mijn belastingen kreeg.
Ik had gedacht: nieuwe wagen, veel onkosten, weinig winst, weinig belastingen.
Viel dat even tegen.
De inruilwaarde van mijn MS was natuurlijk veel hoger dan mijn afschrijving van de MY. Het verschil kwam bij mijn winst bij, zodat ik nog meer belastingen betaalde dan anders.
 
Met de stoelen heb je gelijk. Als je daar de vering aan toevoegt is hij inderdaad minder comfortabel. Ik mis wel eens het salongevoel van mijn MS.
Dat je bij instappen ‘voelt’ dat hij kleiner is begrijp ik niet. Misschien tav de X. Maar tav de S is in-en uitstappen veel comfortabeler. Vraag maar aan mijn moeder.
Hoe kan een wagen met minder power zenuwachtiger zijn. Ook een gevoelskwestie? Of gewoon het feit dat je er maar sporadisch mee gereden hebt. Bij een wagen die ik niet gewoon ben, ben ik ook zenuwachtiger.

En als je bedenkt dat je er 2 voor de prijs van 1 krijt…
Maar gelukkig zijn er nog mensen die wat meer willen geven. Zo blijft de zoonlief overeind.
Ik denk dat het voorruit van de MX behoorlijk bijdraagt aan de beleving. Die is echt groot en heerlijk. Daarnaast is de auto langer, breder en heeft luchtvering. Dat zorgt voor comfort en zal ook de reden zijn dat ik de MY zenuwachtiger vind.

Vermogen en zenuwachtig heeft m.i. niets met elkaar de maken. Zenuwachtig is hobbbelig, direct in bochten, voelt licht(er) aan. De MX is dat gewoon niet.
 
Maar even serieus, ik rijd een Model 3 en een Model X….. de luchtvering maakt toch heel weinig verschil met gewone vering van een Model Y? Ik heb vorige week een aantal dagen gereden in de Model Y, je merkt wel iets verschil maar het is zeker niet oncomfortabel… (Als de luchtvering kapot gaat, dan wordt het wel ineens oncomfortabel 😅) En dan te bedenken dat 3/Y of S/X gewoon bijna het dubbele is qua prijs…..

En de nieuwe Model 3 Highland rijdt veel zachter en comfortabeler dan mijn oude 2019 Model 3, dus dan wordt het verschil nog kleiner….

Maar je bent wel unieker in een S/X en dat is ook wat waard.
 
Mijn oude MX doet de deur voor me open en kan een echte aanhanger trekken. :cool:


20240512_151247.jpg