Bedankt voor de link! Ik was al een tijdje op zoek naar een goede bron voor die getallen.
Hier vond ik nog een interessante bron:
The 6 kWh electricity to refine gasoline would drive an electric car the same distance as a gasser?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bedankt voor de link! Ik was al een tijdje op zoek naar een goede bron voor die getallen.
Wouter, het lijstje kwam als een reactie op een opmerking dat er geen voordelen aan een brandstof motor zitten. Nu kun jij natuurlijk de voor jou zo belangrijke nadelen nog een keer herhalen, maar dat doet niets af aan het feit dat er wel degelijk voordelen te benoemen zijn.Ik reed met een benzine, dus je kan range al schrappen. Goeie snelle benzines kosten ook al wat, dus schrap ook maar aanschafprijs. Keuze was in orde, brandstof laden gaat snel maar kan je niet thuis en stinkt altijd.
Ik heb nog één fossiel voertuig thuis staan, een motorfiets, en ermee gaan tanken omdat het ding weer leeg is is het meest ergerlijke. Beeld je eens in als ik gewoon thuis 'm in een stopcontact zou kunnen steken en ie elke ochtend terug vol is... Jammer genoeg is er nog geen Touring elektrische motorfiets...
Indien BEV al 100 jaar zou bestaan en Tesla nu wagens met ICE zou willen beginnen verkopen, dan zouden we reacties krijgen in de zin van :Ik kan er wel een paar voor je opnoemen:
- de keuze is reuze
- lage aanschafprijs
- super snel (brandstof) laden
- range
- range
- range
Nee, dat ligt eerder aan het feit dat die markt op z'n gat ligt. Nakeds en sportbikes gaan goed, maar dure sporttourers met koffers slaan niet zo aan. Enkel BMW verkoopt er een aanvaardbaar aantal, de rest van de merken hebben geprobeerd maar zijn allemaal terug vertrokken. Ook zitten er vieze emissiegrenzen aan te komen waar motorfiets-motoren niet makkelijk aan kunnen voldoen.Waarom zou er nog geen Touring elektrische motorfiets zijn? Zou dat wellicht iets te maken met bepaalde voordelen van een brandstofmotor?
Ja, duh,
bij de verbranding in de nederlandse gas- en steenkolencentrales komt ook CO2 en stikstof vrij als ik mijn Tesla oplaadt. En bij het rijden komt van de banden van mijn Tesla dezelfde fijnstof vrij als van de banden van een brandstofauto
Dit heeft helemaal niets met de voordelen van brandstofmotoren te maken. Dit heeft enkel met de nadelen van het gewicht van batterijen te maken. En hoe lang heeft het geduurd voordat de automerken serieus naar elektrisch rijden kijken en hiermee zelf ook aan de slag zijn gegaan.Wouter, het lijstje kwam als een reactie op een opmerking dat er geen voordelen aan een brandstof motor zitten. Nu kun jij natuurlijk de voor jou zo belangrijke nadelen nog een keer herhalen, maar dat doet niets af aan het feit dat er wel degelijk voordelen te benoemen zijn.
Waarom zou er nog geen Touring elektrische motorfiets zijn? Zou dat wellicht iets te maken met bepaalde voordelen van een brandstofmotor?
Ik val stil.Dit heeft helemaal niets met de voordelen van brandstofmotoren te maken. Dit heeft enkel met de nadelen van het gewicht van batterijen te maken.
Heerlijk hoe deze discussie loopt. Wordt tijd voor de TMC familiedagIk val stil.
Ik weet het. Ik zou er gewoon niet op moeten reageren. Maar dergelijke tenenkrommende logica, daar is toch geen kruid tegen gewassen?Heerlijk hoe deze discussie loopt. Wordt tijd voor de TMC familiedag
Doen we dan gelijk een IQ-test?Heerlijk hoe deze discussie loopt. Wordt tijd voor de TMC familiedag
Ja, die mag niet ontbreken op de familiedag. Ik stel voor dat we die dan doen in de tent tegenover de deug-test.Doen we dan gelijk een IQ-test?
Hoeft niet, ik weet de uitslag al....Doen we dan gelijk een IQ-test?
Daar naast komt de tent waar we de mensen met een minderwaardigheidscomplex eens lekker in de watten kunnen leggen.Ja, die mag niet ontbreken op de familiedag. Ik stel voor dat we die dan doen in de tent tegenover de deug-test.
Ben jij moreel verdorven of deug je?
Doen we dan gelijk een IQ-test?
Ik hoop voor jou dat de ironie van deze opmerkingen je tot in lengte van dagen zal ontgaan. Ik heb het gevoel dat dat wel goed gaat komen.Daar naast komt de tent waar we de mensen met een minderwaardigheidscomplex eens lekker in de watten kunnen leggen.
Naast deze argumentatie, ook het type motor:Nee, dat ligt eerder aan het feit dat die markt op z'n gat ligt. Nakeds en sportbikes gaan goed, maar dure sporttourers met koffers slaan niet zo aan. Enkel BMW verkoopt er een aanvaardbaar aantal, de rest van de merken hebben geprobeerd maar zijn allemaal terug vertrokken. Ook zitten er vieze emissiegrenzen aan te komen waar motorfiets-motoren niet makkelijk aan kunnen voldoen.
BMW is dan ook de enige die een concept elektrische touring motorfiets klaar heeft (De Vision DC Roadster). Occasioneel zou je denken dat het hier om een zoveelste naked gaat, maar dat lapte BMW ook in 2010 met de Concept 6 en 2 jaar later was dat de basis voor de K1600GT. De Vision DC Roadster lijkt daarbij erg op de boxer-motor in hun huidige reeks R1x00 motorfietsen dus hopelijk/vermoedelijk hebben ze binnen enkele jaren een elektrische versie van hun R-reeks klaar.
Kortste wat er momenteel op lijkt is de Zero DSR Black Forest maar de SR/F met wat meer bodywork en comfortopties zoals Cruise Control zou ook al heel mooi zijn. En een CCS2-aansluiting. Energica heeft CCS2-aansluitingen maar gebruikt ketting ipv riem of cardanas als aandrijving, en dat moet je elke 300km smeren...
Laten we het er op houden dat wij inhoudelijk over een paar dingen van mening verschillen of deze op onze eigen manier interpreteren. Op zich niets mis mee denk ik.Ik hoop voor jou dat de ironie van deze opmerkingen je tot in lengte van dagen zal ontgaan. Ik heb het gevoel dat dat wel goed gaat komen.
Dat lijkt me een prima plan!Laten we het er op houden dat wij inhoudelijk over een paar dingen van mening verschillen of deze op onze eigen manier interpreteren. Op zich niets mis mee denk ik.
Indien BEV al 100 jaar zou bestaan en Tesla nu wagens met ICE zou willen beginnen verkopen, dan zouden we reacties krijgen in de zin van :
- waarom zijn die wagens zo traag?
- waarom reageren die ICE voertuigen zo traag wanneer ik het stroompedaal indruk
- waarom hebben die voertuigen een versnellingsbak nodig?
- waarom maakt dat voertuig zoveel lawaai?
- waarom komen er giftige gassen bij vrij?
- wat is onderhoud?
- waarom kan ik niet thuis opladen?
- waarom moet ik altijd remmen, en kan ik niet regeneren?
Weet eigenlijk niet waarom de BEV indertijd dat pleit heeft verloren tegen de benzine-auto. Ik kan me voorstellen dat het mogelijk te maken had met gebrek aan snelladers onderweg, gebrek aan laders thuis, en iets met range . Aan snelheid zal het niet gelegen hebben : de snelste wagen in 1900 (en de eerste die boven de 100km/u ging) was een BEV (en nog van Belgische makelij ook) : de Jamais Contente: