Ik vermoed dat dat door de camera opstelling komt. Je ziet namelijk wel degelijk in het scherm bovenaan 2 blauwe tekens, 1 voor TACC en een voor Autopilot. Op het moment dat de auto de foute actie doet, en de gebruiker moet ingrijpen, zie je de rechtse ook uitschakelen.
Je hoort ook de waarschuwingssignalen op het moment dat de Auto Pilot disengaged.
Doordat hij in een bocht op een enigszins hellende weg rijdt trekt de auto meteen naar links.
Daardoor moet hij als een gek ingrijpen anders dan was hij frontaal tegen die tegenligger aangereden.
Ik vind het compleet onacceptabel dat TM dit system released met de mogelijkheid het te gebruiken op plekken waarvoor het niet goed genoeg is; provinciale wegen e.d. Simpelweg de opmerking erbij dat je het daarvoor niet bedoeld is is m.i. onvoldoende: zeg mensen dat ze iets niet mogen doen en je weet zeker dat ze het wel gaan doen. Remember: anything that can go wrong will go wrong.
En ja, we hebben dit eerder meegemaakt: de eerste cruise control systemen (zonder radar) waren ook idioot slecht. En daar hebben we ook diverse ongelukken door gehad (ik herinner me o.a. iets met een vrachtwagen die op de E19 richting Antwerpen achterop een stilstaande file inreed). Maar als het goed is zouden we daar van moeten hebben geleerd, we hebben niets voor niets het verkeer zoveel veiliger gemaakt, het aantal verskeersdoden zo veel weten terug te dringen. Elke nieuw veligheidssysteem of assistance system dat we introduceren zou de veiligheid moeten vergroten, zonder dat het nieuwe risico's introduceert die misschien wel groter zijn dan het system oplost.
Ik zie dit onbetrouwbare AP dat nog niet doen.
En sinds wanneer is het normaal dat je 'beta' software gewoon in produktie released ?
Ik zie wel meer (met name Amerikaanse?) bedrijven die dat tegenwoordig doen, waarschijnlijk onder druk van de snelle ontwikkelingen en de wens als eerste ermee te komen. Beta software is in een stadium dat het nog getest moet worden. Dat stel je beschikbaar aan een selectieve groep testers, die het in een gecontroleerde omgeving en met duidelijke testprocedures gaan uittesten en waarvan je de feedback verwerkt voordat je de public release naar iedereen uitrolt.
- - - Updated - - -
Heb je inderdaad een punt. Maar vind het lastig om het echt te beoordelen. Sowieso zit het stuur veelvuldig in de weg om dat goed te kunnen zien en lijkt er redelijk wat spiegeling te zijn, in de fractie van een seconde waar je wel wat ziet, lijken de lijnen inderdaad afwezig te zijn. Ik weet echter nog onvoldoende over de gebruikersinterface rondom AP. Zijn beide blauwe iconen ook aanwezig indien de auto heeft aangegeven dat je over moet op manuele besturing of zijn deze altijd aanwezig als je 2x de cruise control "aan" hebt gezet.
Er is ook een versie die 25% vertraagd wordt afgespeelt, hierin hoor je eerst de alarmsignalen en daarna drift de auto naar links.
https://www.youtube.com/watch?v=nbJwvBWtxFU