Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof, een aantal businesscases die voor zich spreken...

This site may earn commission on affiliate links.
Namens Wim Schermer zet ik deze graag ook hier door.


Ik heb vier businesscases geschreven en gepubliceerd op Linkedin. Hans Noordsij heeft ze vorm gegeven en op zijn account geplaatst.

Kan het elektricteitsnet de massale groei van elektrisch rijden en de overstap op warmtepompen aan?

Stoken op aardgas, waterstof of toch de warmtepomp?

Kan een waterstof pomphouder iets verdienen aan waterstof?

Waterstof of elektriciteit als brandstof in een taxibedrijf

Veel waardering voor de onderbouwde artikelen.

Maar waarom niet gewoon geplaatst onder het waterstof of elektrisch draadje?

Overigens leuk, die heremietkreeft commentaren...
 
Namens Wim Schermer zet ik deze graag ook hier door.


Ik heb vier businesscases geschreven en gepubliceerd op Linkedin. Hans Noordsij heeft ze vorm gegeven en op zijn account geplaatst.

Kan het elektricteitsnet de massale groei van elektrisch rijden en de overstap op warmtepompen aan?

Stoken op aardgas, waterstof of toch de warmtepomp?

Kan een waterstof pomphouder iets verdienen aan waterstof?

Waterstof of elektriciteit als brandstof in een taxibedrijf
Is de vergelijking van een Toyota Mirai tegen een Model S de juiste of is de Model 3 een eerlijker vergelijking? In dat geval zal het voordeel voor de EV nog groter zijn.
 
Namens Wim Schermer zet ik deze graag ook hier door.


Ik heb vier businesscases geschreven en gepubliceerd op Linkedin. Hans Noordsij heeft ze vorm gegeven en op zijn account geplaatst.

Kan het elektricteitsnet de massale groei van elektrisch rijden en de overstap op warmtepompen aan?

Stoken op aardgas, waterstof of toch de warmtepomp?

Kan een waterstof pomphouder iets verdienen aan waterstof?

Waterstof of elektriciteit als brandstof in een taxibedrijf

Kun je deze aan het lijstje toevoegen?

Mirai FCEV vs Model 3 BEV
Mirai FCEV vs Model 3 BEV
 
Namens Wim Schermer zet ik deze graag ook hier door.


Ik heb vier businesscases geschreven en gepubliceerd op Linkedin. Hans Noordsij heeft ze vorm gegeven en op zijn account geplaatst.

Kan het elektricteitsnet de massale groei van elektrisch rijden en de overstap op warmtepompen aan?

Stoken op aardgas, waterstof of toch de warmtepomp?

Kan een waterstof pomphouder iets verdienen aan waterstof?

Waterstof of elektriciteit als brandstof in een taxibedrijf

Kanttekening bij het eerste scenario. Eens met het gebruik van grotere warmte buffers etc. Ik verwacht echter dat we een veel efficiënter systeem krijgen als (lucht water) warmtepompen nu juist overdag staan te draaien. Er zijn dan juist veel mensen niet thuis. Dus de belasting op de regionale netten in woonwijken is minimaal. Echter, de groei van zonnepanelen gaat deze belasting vergroten en de netten veel complexer maken. Bovendien wordt dan een fors hoger rendement van de lucht water warmtepomp bereikt. We kennen in Nederland steeds meer winterdagen waarbij het in de nacht rond het vriespunt zit en overdag rond de 10. Dan halveert het rendement van een dergelijke warmtepomp.
 
  • Like
Reactions: basvk
Dat is slechts één aspect Pascal... de luchtwaterwarmtepomp heeft echt niet gemiddeld in de winterperiode 's nachts slechts de helft van het rendement van overdag. Als dat zo was werd ieder warmtepompsysteem standaard van een groot buffervat voorzien, zou er standaard gekozen worden voor een zwaardere warmtepomp (minder max. draaiuren per etmaal) en kwam er 's nachts een blokkade op de warmtepomp. Wel zou het kunnen dat er in de toekomst forse tariefsverschillen ontstaan waardoor het inderdaad overdag de helft goedkoper kan worden om de warmtepomp te laten draaien. Dat zal dan overigens vooral in de zomer zijn, en dan is er weinig warmtebehoefte. Hoe dan ook blijft de tegenstelling tussen zomer en winter bij zonnepanelen en warmtepompen.
 
  • Informative
Reactions: basvk