Je auto in of uit kunnen is niet noodzakelijk een probleem, als "Summon" werkt; je moet dan gewoon de wagen de parkeerplaats in krijgen, en niet noodzakelijk jezelf in of uit de wagen krijgen
. Maar de MS is breed, inderdaad (de MX, for the record, is zelfs de breedste wagen die je vandaag in België kan kopen - nu de Hummer 1 niet meer verkocht wordt!).
De breedte (en lengte) van de MS is het enige dat me nu al vijf jaar lang stoort. Weliswaar alleen voor wat betreft parkeergarages (bij wegenwerken op autosnelwegen bijv. zet je het ding gewoon op AutoPilot en zal de wagen mooi tussen de lijntjes kleuren, ook al is het rijvak maar twee meter breed).
Ik heb zelf overwogen om mijn (AP1) MS te vervangen door een M3, wegens "kleiner is leuker". Heb uiteindelijk gekozen voor een tweedehandse, eind 2016, AP2 MS.
Tussen oktober 2016 en vandaag is er nauwelijks iets veranderd aan de MS. En een MS met laat ons zeggen 40.000 km is zo goed als nieuw, want er verslijt natuurlijk niet veel aan (en trouwens, je krijgt opnieuw 4 jaar garantie van Tesla). Prijzen voor een MS75D van einde 2016 zijn vergelijkbaar met de prijs van een nieuwe M3.
Na gisteren te hebben test gereden met een M3, ben ik uiteindelijk blij met mijn keuze voor een 2016 MS. Mocht ik niet reeds sedert 2013 verwend zijn geraakt door de camionette-achtige kofferruimte van de MS, dan had ik mogelijk anders gereageerd. En er valt overigens veel te zeggen voor de M3 (aan dezelfde prijs), inzonderheid laadsnelheid en autonomie - een M3-rijder is een uurtje eerder in de Alpen dan ikzelf met mijn S75D. Maar M3 is echt kleiner (beenruimte achterin, ruimtegevoel voorin, koffer) en ook wel iets minder comfortabel (ophanging, rolgeluid).
Grappig weetje: als Tesla een tweedehandswagen on-line zet, begint ze met een vrij hoge prijs maar die gaat met letterlijk 1.000 EUR
per dag naar omlaag (dus wacht tien dagen, en je hebt de wagen voor 10.000 EUR minder, tenzij iemand anders toehapt). Geen idee of Tesla dat vandaag nog steeds doet, maar het was in december 2018 alvast wel het geval voor alle tweedehandswagens, dus het lijkt me hun (lekker agressieve) verkooppolitiek te zijn