Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Toch rittenadministratie nodig na overstap van 0%/500km ICE naar 4% elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Het hele probleem is dat de Belastingdienst soms zelf niet weet hoe de regels in elkaar zitten dat stoort mij meer want dan moeten wij energie steken in hun werk.

Hoe vaak wij al iets aan de belastingdienst hebben voorgelegd, en ter controle nog een keer dezelfde vraag aan een ander bij die dienst gesteld, en gewoon twee verschillende antwoorden krijgen.....kan zeggen vaak...
 
Dus je mag niet bijvoorbeeld in de eerste 3 maanden van het jaar 500km verbruiken en daarna 0.
Ja, als je 1 km eroverheen gaat ben je de sjaak, maar ok dus als je per maand meer dan 44,66 verbruikt privé en het later denkt te compenseren..

Dat mag wel, zolang je maar kan bewijzen dat het over het gehele jaar heen niet meer dan 500 is geweest, en dat is hier het probleem. Ik denk dat de berijder in de Telegraaf-casus in de eerste maanden van het jaar met z'n ICE meer prive heeft gereden dan naar rato van het jaartotaal mogelijk was (bijv. 400 km prive), en de enige manier om dan over het gehele jaar gerekend nog bijtelling te ontlopen is ook voor de EV een rittenadministratie bijhouden én in totaal niet meer dan 100 km prive rijden. Je kunt in principe niet gedurende het jaar van bijtellingsregime veranderen. Als je met de ene auto in het eerste halfjaar 200 kilometer prive rijdt + administratie bijhoudt en vervolgens besluit met een andere auto veel meer prive te gaan rijden en bijtelling te betalen wordt die bijtelling berekend over het gehele jaar, en over beide auto's.

Hier zijn overigens in het verleden al de nodige zaken over geweest (o.a. Auto en Fiscus), en feitelijk is het absurd dat de grens van wel/geen privevoordeel zo strikt is (1 kilometer teveel rijden kan vele duizenden euro's kosten). Ik snap wel dat je niet wil dat mensen continue switchen tussen wel en geen bijtelling (alleen bijtelling betalen in de zomervakantie, bijvoorbeeld) maar je kunt dit vrij eenvoudig houden door bijvoorbeeld op te leggen dat iemand maar 1 keer per kalenderjaar kan switchen en enkel per het einde van een maand (van wel prive naar niet prive, of andersom), en vervolgens enkel bijtelling betaald naar rato van het aantal maanden dat ook daadwerkelijk privevoordeel is genoten. In de periode dat niet prive is gereden moet aantoonbaar zijn dat er niet meer dan aantal maanden * 500/12 prive kilometers zijn gemaakt.

Hoe vaak wij al iets aan de belastingdienst hebben voorgelegd, en ter controle nog een keer dezelfde vraag aan een ander bij die dienst gesteld, en gewoon twee verschillende antwoorden krijgen.....kan zeggen vaak...

En de bonus daarbij is dat het feit dat de Belastingdienst onbeperkt kan terugkomen op haar eigen fouten, zonder dat dit jou enig recht geeft. Als je door hen fout wordt voorgelicht en je stemt daarop je belissingen af die achteraf tot een hogere aanslag leiden heb je geen poot om op te staan (enkel boetes mogen ze dan niet opleggen)
 
Last edited: