Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen weekend door de Vogezen gereden. 2 nieuwe V4 chargers tegengekomen die nog niet eens volledig op de Tesla site stonden (inmiddels wel).

Saint-Dié-des-Vosges met een paar destination chargers in de achtergrond (zouden ze daar ook 50 cent/kWh voor vragen?)
IMG_20240218_104502_1.jpg


Met uitzicht...
IMG_20240218_104506_1.jpg


Ook V4 in Épinal
IMG_20240218_164558.jpg


Ook nog in Colmar geweest waar het hele parkeerterrein overdekt is met zonnepanelen (zo moet het). Nog niet te zien op satellietbeelden. Colmar ligt niet zo gunstig, het is bijna 2 km van de doorgaande weg om er te komen.
IMG_20240218_121158_1.jpg


En Metz Sud met 28 V3 met doorrijstations en veel plek vrij kwam er iemand naast me staan. :rolleyes: Goed, ik heb niet gekeken hoe de A-B verdeling daar is (kan best achter elkaar zijn) en ik zat al op de 150 kW, dus ik was er niet zo mee bezig.
IMG_20240218_174507.jpg
 
Afgelopen weekend door de Vogezen gereden. 2 nieuwe V4 chargers tegengekomen die nog niet eens volledig op de Tesla site stonden (inmiddels wel).

Saint-Dié-des-Vosges met een paar destination chargers in de achtergrond (zouden ze daar ook 50 cent/kWh voor vragen?)
View attachment 1020754

Met uitzicht...View attachment 1020755

Ook V4 in Épinal
View attachment 1020758

Ook nog in Colmar geweest waar het hele parkeerterrein overdekt is met zonnepanelen (zo moet het). Nog niet te zien op satellietbeelden. Colmar ligt niet zo gunstig, het is bijna 2 km van de doorgaande weg om er te komen.
View attachment 1020756

En Metz Sud met 28 V3 met doorrijstations en veel plek vrij kwam er iemand naast me staan. :rolleyes: Goed, ik heb niet gekeken hoe de A-B verdeling daar is (kan best achter elkaar zijn) en ik zat al op de 150 kW, dus ik was er niet zo mee bezig.View attachment 1020759
Goede berichten en foto's.
Met de V3 maakt het niet meer zo uit of er iemand naast je komt te staan; per cabinet wordt er 387kW verdeeld over 4 stalls, daarnaast kunnen de cabinets onderling ook nog vermogen beschikbaar stellen.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Saint-Dié-des-Vosges

Saint-Dié-des-Vosge



Heb jij zo weinig range?😉

Maar dank voor de info. Vooral Saint Dié. Ik rij altijd door de Vogezen (over de col) richting Alpen. Leuk intermezzo op een lange reis en maar een paar minuten langer dan via Straatsburg, maar veel leuker. One pedal de col over. En nog geen payage ook.
Wel
Net iets te ver waarschijnlijk om te halen in 1 ruk van thuis (452km).
Met de MS was Metz Hauconcourt de vaste eerste stop (300km). Shoppen bij Leclerc of zen pita in de snackbar daar. Metz sud en Nancy waren er nog niet. Met de MY is het Nancy geworden. Maar geen tijd meer om te shoppen daar.
 
Heb jij zo weinig range?😉
Haha, nee. Ik reed wat rond en had een paar stops gepland en dan gewoon ergens laden tot je bij de volgende komt. Ik wilde vanuit Nancy naar Maastricht door, maar vanwege het weer lukte dat niet. En in Nancy dan eigenlijk teveel geladen om in Metz (noord) nog een keer te laden.
Vanuit Saint Dié heb ik de tunnel genomen. Ja, kost een beetje maar het is wel sneller.
Op de heenweg 57% verbruikt van Remouchamps tot Metz, dus 452 km naar Saint Dié is wel een uitdaging. Moet je toch 100 gaan rijden.
 
Vanuit Saint Dié heb ik de tunnel genomen. Ja, kost een beetje maar het is wel sneller.
Ja 10 minuten en 11€ denk ik.
Maar over de col krijg je wel iets terug voor je 10 minuten. Heerlijk dat one-pedal driving in de bergen. En het onderbreekt de lange autowegreis even.

Moet je toch 100 gaan rijden.
In de winter zeker niet haalbaar. Verder is het vanaf de grens Luxemburg-Frankrijk tot Colmar sowieso al maximum 110. En meestal vermijd ik dan ik ook nog eens de drukte van Luxemburg door langs Longwy te rijden, veel stukken met maximum 90. Goedkope benzine is geen reden meer om langs Luxemburg te rijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
In de winter zeker niet haalbaar. Verder is het vanaf de grens Luxemburg-Frankrijk tot Colmar sowieso al maximum 110. En meestal vermijd ik dan ik ook nog eens de drukte van Luxemburg door langs Longwy te rijden, veel stukken met maximum 90. Goedkope benzine is geen reden meer om langs Luxemburg te rijden.
Nee, niet meer. Maar bedenk je eens, we kennen allemaal de Aire de Capellen, laatste mogelijkheid om te tanken voor Frankrijk. Iedereen in de file, 10 minuten wachten voordat je aan de beurt bent.
Ik heb eens gespeeld hoe dat met superchargers uit zou zien. Een geel vierkantje op het plaatje hieronder zijn twee laadplekken (10x3 meter, ik heb Nancy als voorbeeld genomen).
Hier heb je 200 laadplekken op dezelfde ruimte als waar ze nu staan aan te schuiven aan de 40 benzinepompen. Misschien is dit over 20 of 30 jaar werkelijkheid.

Capellen Supercharger.jpg
 
I was in Lermoos, Austria on Saturday morning. The plan was to drop kids and friend off at the 180 Panorama hotel and me charge the car. The app showed one free charger.

It turned out a Dutch ID4 was occupying one of the ports. Since their charger is at the 'wrong' side, they actually made two spots useless. There was already a queue forming and we waited 20 minutes for this family to arrive. I had to wait another 10 minutes to get a charging spot.

I believe that supercharger should not be open to non-Teslas. Only 4 spots and one misplaced car will mean you get to the charger expecting a free slot but end up in a queue.

IMG_3852.JPG


We then reached Supercharger at Illertissen and there were 2 chargers free. Only three German cars, rest all Dutch. By the time we returned from the nearby McDonalds therew as a queue for both this supercharger as well as for the Ionity next to it. I almost witnessed an accident at the Ionity because an impatient eTron driver flew past everyone to take the slot that had ust become free, but then saw a woman standing in that spot guarding it for her usband (who was waiting for that spot) to drive into that spot to charge.

IMG_3877.jpg


Further up north things were better.

NB: There should be a supercharger at Garmisch this summer. It won the popular award in one of the voting rounds in 2023. Hope not to have a problem next year.
 
I was in Lermoos, Austria on Saturday morning. The plan was to drop kids and friend off at the 180 Panorama hotel and me charge the car. The app showed one free charger.

It turned out a Dutch ID4 was occupying one of the ports. Since their charger is at the 'wrong' side, they actually made two spots useless. There was already a queue forming and we waited 20 minutes for this family to arrive. I had to wait another 10 minutes to get a charging spot.

I believe that supercharger should not be open to non-Teslas. Only 4 spots and one misplaced car will mean you get to the charger expecting a free slot but end up in a queue.

View attachment 1022036

We then reached Supercharger at Illertissen and there were 2 chargers free. Only three German cars, rest all Dutch. By the time we returned from the nearby McDonalds therew as a queue for both this supercharger as well as for the Ionity next to it. I almost witnessed an accident at the Ionity because an impatient eTron driver flew past everyone to take the slot that had ust become free, but then saw a woman standing in that spot guarding it for her usband (who was waiting for that spot) to drive into that spot to charge.

View attachment 1022037

Further up north things were better.

NB: There should be a supercharger at Garmisch this summer. It won the popular award in one of the voting rounds in 2023. Hope not to have a problem next year.
Ik heb ook een keer geladen in Lermoos en 4 is echt te weinig idd, helemaal met een niet-Tesla er tussen. Een klein eindje verderop is een heel groot terrein waar toen een paar losse niet werkende stalls stonden, daar zou plek genoeg moeten zijn voor 12 of meer stalls. Zou er dan toch niet genoeg geladen worden gemiddeld genomen?
 
Wat moet je ook met een supercharger in een klein toeristisch dorpje. Daar moet elk hotel destinationchargers hebben.
Begrijp me niet verkeerd: geweldig dat er een supercharger is, maar een beetje overkill.
En ja, zo'n kleine supercharger moet je dan ook niet openen voor andere merken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
I was in Lermoos, Austria on Saturday morning. The plan was to drop kids and friend off at the 180 Panorama hotel and me charge the car. The app showed one free charger.

It turned out a Dutch ID4 was occupying one of the ports. Since their charger is at the 'wrong' side, they actually made two spots useless. There was already a queue forming and we waited 20 minutes for this family to arrive. I had to wait another 10 minutes to get a charging spot.

I believe that supercharger should not be open to non-Teslas. Only 4 spots and one misplaced car will mean you get to the charger expecting a free slot but end up in a queue.

View attachment 1022036


I was at the SuC Lermoos 1,5 year ago in the middle of the night, all alone in a ghost town 😀 Since I was walking around while charging, I've noticed that there were more SuC's hidden at the talstation Hochmoos Express closeby.

Back then, Tesla was not showing this hidden location, which was actually quite surprising. Next time, you could check these SuC's when you visit Lermoos again 😉
 
I was at the SuC Lermoos 1,5 year ago in the middle of the night, all alone in a ghost town 😀 Since I was walking around while charging, I've noticed that there were more SuC's hidden at the talstation Hochmoos Express closeby.

Back then, Tesla was not showing this hidden location, which was actually quite surprising. Next time, you could check these SuC's when you visit Lermoos again 😉
I remember seeing a sign for a supercharger in that direction.
1708944464828.png


I walked up but found a big parking lot, ski rental shop and then the entrance to the Ski area. Did not see any superchargers there.

Why theF are they not shown on the app or the screen? *sugar* man.
 
Wat moet je ook met een supercharger in een klein toeristisch dorpje. Daar moet elk hotel destinationchargers hebben.
Begrijp me niet verkeerd: geweldig dat er een supercharger is, maar een beetje overkill.
En ja, zo'n kleine supercharger moet je dan ook niet openen voor andere merken.
I was not staying at Lermoos but at Garmisch. The plan was to have breakfast in Lermoos while the car charged, then proceed up north back to NL. Next option was Fussen but there were no good food options there (or none we liked). Our apartment in Garmisch did not have charging and I had free supercharging kms from credits for this trip.
 
I was at the SuC Lermoos 1,5 year ago in the middle of the night, all alone in a ghost town 😀 Since I was walking around while charging, I've noticed that there were more SuC's hidden at the talstation Hochmoos Express closeby.

Back then, Tesla was not showing this hidden location, which was actually quite surprising. Next time, you could check these SuC's when you visit Lermoos again 😉
Die stalls staan gewoon op een pallet, daar kan je niet laden.
 
  • Like
Reactions: Menabe