Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Ik las hier toch wel weer een aantal posters die niet bij de feiten konden blijven maar op de man gingen spelen. Kan het Maarten dus niet kwalijk nemen dat hij zijn account heeft verwijderd. Volkomen terecht. Dat we al die jaren al heel veel onzinnige argumenten hebben moeten aanhoren is geen excuus. Integendeel, dat moet het voor ons juist routine maken om zonder emotie een feitelijke relaas te doen. Sommigen lukt dat wel. Dus ik stel voor dat iedereen even de laatste 5 pagina's herleest en voor zichzelf uitmaakt of hij/zij in deze correct in de discussie stond.

Het probleem is dat mensen die niet willen veranderen zich niet laten overhalen door feiten, op het ene feit of antwoord volgt altijd wel weer een andere "ja, maar..." Hetzelfde doet zich voor met klimaatontkenners. Simpelweg feiten over iemand heen storten werkt niet.
Over de psychologie communicatie over het klimaatprobleem is inmiddels al behoorlijk wat literatuur geschreven.
Op de man spelen is niets voor mij. Ik heb simpelweg geen zin om daar mijn energie aan te verdoen, dan laat ik ze lekker.

Op de S-curve van de EV transitie komen sommige mensen nou eenmaal pas bij de X, Y, of de Z.
 
Een trol zou kunnen stellen dat globaal genomen de 500.000 liter olie dan 450.000 kg kolen worden.

Die troll heeft gisteren zeker goed naar Shell geluisterd ?
Die schetsen vrolijk dat we met z'n allen lekker op kolenstroom gaan rijden. Waarvan we de CO2 dan weer opvangen.

shell2.png
 
Last edited:
Al reden we op kolenstroom, dan nog schijnt de Tesla schoner te zijn. Moet er bij zeggen dat ook ik heel eerlijk gezegd niet verwacht dat de kolencentrales spoedig zullen sluiten in verband met de elektrische auto's, bussen, vrachtwagens, bitcoins enz.
Toch denk ik wel dat de nieuwe benodigde stroom groen aangewonnen moet worden, zelf denk ik dat de daken van de industriegebieden het best zo snel mogelijk vol met zonnepanelen gegooid kunnen worden. Tevens mag je het van mij voor flatgebouwen met geschikte daken (ook de wat oudere flatgebouwen op voorwaarde dat ze niet spoedig gesloopt gaan worden) verplichten. Gewoon via de liftschacht naar de gezamenlijke stroomrekening, scheelt de bewoners ook weer een paar euro per maand aan onderhoudskosten en is er geen gezeur meer van mensen die zelf panelen op hun eigen aansluiting aan willen sluiten, dit is namelijk oneerlijk voor de onder, of juist bovenburen, op deze manier blijft het eerlijk verdeelt.
 
Het probleem is dat mensen die niet willen veranderen zich niet laten overhalen door feiten, op het ene feit of antwoord volgt altijd wel weer een andere "ja, maar..." Hetzelfde doet zich voor met klimaatontkenners. Simpelweg feiten over iemand heen storten werkt niet.
Over de psychologie communicatie over het klimaatprobleem is inmiddels al behoorlijk wat literatuur geschreven.
Op de man spelen is niets voor mij. Ik heb simpelweg geen zin om daar mijn energie aan te verdoen, dan laat ik ze lekker.

Op de S-curve van de EV transitie komen sommige mensen nou eenmaal pas bij de X, Y, of de Z.
Nou, het houdt de beste man in ieder geval wel bezig, anders zou ie niet een hele middag en ochtend aan het posten zijn geweest in dit forum, en dat is al een stap in de goede richting. De meesten vinden het allemaal maar ver van mijn bed show, die boeit het allemaal helemaal niet.
Dat-ie zich niet meteen met een paar posts laat omlullen, dat verbaast me niet. Zo'n acceptatieproces duurt meerdere dagen, weken of zelfs jaren bij sommigen, zeker wanneer je er nogal vooringenomen in staat.
 
Maarten Kaskens: "That's true, tesla semi are very usefull for short distances in a mediate climate."
Ach, hij komt er wel zodra hij zich wat meer in de materie verdiept, als ik heel eerlijk ben was ik precies zoals hij een jaartje terug. Nog altijd ben ik kritisch op elektrische auto's op bepaalde punten. Wanneer je met een caraven rijdt moet je met een Tesla echt om de 250 kilometer een half uur aan de supercharger hangen, eigenlijk is dat net ietsje te veel om echt relaxt van hier naar Spanje te rijden.
 
Maarten Kaskens: "That's true, tesla semi are very usefull for short distances in a mediate climate."
Ach, hij komt er wel zodra hij zich wat meer in de materie verdiept, als ik heel eerlijk ben was ik precies zoals hij een jaartje terug. Nog altijd ben ik kritisch op elektrische auto's op bepaalde punten. Wanneer je met een caraven rijdt moet je met een Tesla echt om de 250 kilometer een half uur aan de supercharger hangen, eigenlijk is dat net ietsje te veel om echt relaxt van hier naar Spanje te rijden.
Dat moet die van mij helaas al zonder caravan. :confused:
Maar ga het van de zomer meemaken naar Italië.
 
Maarten Kaskens: "That's true, tesla semi are very usefull for short distances in a mediate climate."
Ach, hij komt er wel zodra hij zich wat meer in de materie verdiept, als ik heel eerlijk ben was ik precies zoals hij een jaartje terug. Nog altijd ben ik kritisch op elektrische auto's op bepaalde punten. Wanneer je met een caraven rijdt moet je met een Tesla echt om de 250 kilometer een half uur aan de supercharger hangen, eigenlijk is dat net ietsje te veel om echt relaxt van hier naar Spanje te rijden.
Helemaal gratis met je sleurhut naar Spanje, wat wil je nu nog meer! Daar neemt de rechtgeaarde Hollander met veel plezier een paar extra laadpauzes voor lief hoor!
 
  • Like
Reactions: robertvg
Maarten Kaskens: "That's true, tesla semi are very usefull for short distances in a mediate climate."
Ach, hij komt er wel zodra hij zich wat meer in de materie verdiept, als ik heel eerlijk ben was ik precies zoals hij een jaartje terug. Nog altijd ben ik kritisch op elektrische auto's op bepaalde punten. Wanneer je met een caraven rijdt moet je met een Tesla echt om de 250 kilometer een half uur aan de supercharger hangen, eigenlijk is dat net ietsje te veel om echt relaxt van hier naar Spanje te rijden.
Cijfers, aannames...oh ohhhh....(te laat), mijn rekenmachine is al aan ;).

Een X100D (beetje natte vinger op basis van filmpjes van Bjorn: zal ongeveer 400Wh/km gebruiken gemiddeld? Flinke caravan zorgt voor behoorlijk extra luchtweerstand en je zult naar Spanje ook niet alleen maar door vlak land tuffen...

Laden tot 90% en dan rijden tot 10% -> 97kWh (totaal beschikbaar voor een 100 pack?) * 0.8 = 78kW beschikbaar tussen laadsessies -> 78 / 0.4 = 195km

Dus iedere 195km laden. Het laden van 10 naar 90% was toch iets van 56 min?

Wanneer je dus met gemiddeld 80km/u rijdt, zal je na iedere 2.5 uur ongeveer 56 minuten staan te laden.

Scenario met 80% SoC:
97kWh * 0.7 = 68kWh
68kWh / 0.4kWh/km = 170km

Laadsessie is dan ongeveer 44 minuten.

Iedere 2 uur en kleine 10 minuten rijden, 44 minuten laden.

Maargoed...het is dan wel vakantie he....en je vertrekt als "vol" en je hoeft niet "vol"geladen aan te komen.


Op basis hiervan, moet ik wel zeggen het het verbruik van de Semi erg laag "lijkt" (onderbuik) met 1.24kWh/km.
 
Cijfers, aannames...oh ohhhh....(te laat), mijn rekenmachine is al aan ;).

Een X100D (beetje natte vinger op basis van filmpjes van Bjorn: zal ongeveer 400Wh/km gebruiken gemiddeld? Flinke caravan zorgt voor behoorlijk extra luchtweerstand en je zult naar Spanje ook niet alleen maar door vlak land tuffen...

Laden tot 90% en dan rijden tot 10% -> 97kWh (totaal beschikbaar voor een 100 pack?) * 0.8 = 78kW beschikbaar tussen laadsessies -> 78 / 0.4 = 195km

Dus iedere 195km laden. Het laden van 10 naar 90% was toch iets van 56 min?

Wanneer je dus met gemiddeld 80km/u rijdt, zal je na iedere 2.5 uur ongeveer 56 minuten staan te laden.

Scenario met 80% SoC:
97kWh * 0.7 = 68kWh
68kWh / 0.4kWh/km = 170km

Laadsessie is dan ongeveer 44 minuten.

Iedere 2 uur en kleine 10 minuten rijden, 44 minuten laden.

Maargoed...het is dan wel vakantie he....en je vertrekt als "vol" en je hoeft niet "vol"geladen aan te komen.


Op basis hiervan, moet ik wel zeggen het het verbruik van de Semi erg laag "lijkt" (onderbuik) met 1.24kWh/km.
En dan rijdt je naar Spanje zo'n 90 á 100km/h, zodra je buiten Nederland bent, hetgeen sneller is dan dat Bjorn daar rijdt.
Laten we temperaturen en de daarbij behorende problemen even negeren, het is inderdaad waarschijnlijk alleen maar nog erger dan dat ik al in mijn hoofd had. Ik kan me dus ergens wel voorstellen dat caravan eigenaren voorlopig toch liever voor diesel/benzine kiezen.
 
Prachtige post. Het bevestigd wat ik al enige tijd denk: dat e-trucks juist voor de lange afstand interessant zijn, omdat het kWh-kostbare optrekken een minder groot aandeel inneemt.

Op basis hiervan, moet ik wel zeggen het het verbruik van de Semi erg laag "lijkt" (onderbuik) met 1.24kWh/km.

Let ook op hoe Tesla het bereik van hun truck hebben gespecificeerd: 500 mijl bij Gross Vehicle Weight en Highway Speed.
Dus niet bij stadsvervoer, zonder optrekken/afremmen e.d.
Een EPA/NEDC rating voor trucks - die een mix van snelweg/stadstrajecten test- bestaat neem ik aan niet.

screen-shot-2017-11-16-at-23-33-33-pm-e1510936545834.jpg
 
Last edited: