Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TCO (Total Cost of Ownership) Tesla Model S - België

This site may earn commission on affiliate links.

Soulopoulos

Byron VIN:22999 & 151975
Jan 9, 2013
202
1
Haacht, Belgium
Hi guys & girls,

Wij krijgen steeds vaker de vraag van bedrijven wat de TCO van een Model S is op 4 - 5 jaar.
Heeft er iemand een recente berekening of misschien zelfs een vergelijking met een ICE?
Liefst iets in een Excel of Google Sheets versie zodat ze de prijs van hun actuele Model S configuratie kunnen gebruiken.

Thanks!
 
Nou ben ik geen Belg (je kan niet alles mee hebben) maar ik was toch nieuwsgierig. Over de fiscaliteit kan ik niets zeggen, maar mij viel verder wel op: verzekering van de S erg hoog (in NL ongeveer 4k), service voor de diesel erg laag? en ik mis voor de S een stuk of wat bandenwissels :rolleyes:
 
Last edited:
Nou ben ik geen Belg (je kan niet alles meehebben) maar ik was toch nieuwsgierig. Over de fiscaliteit kan ik niets zeggen, maar mij viel verder wel op: verzekering van de S erg hoog (in NL ongeveer 4k), service voor de diesel erg laag? en ik mis voor de S een stuk of wat bandenwissels :rolleyes:

Bedoel je dan ongeveer 4k voor 5 jaar? Bij ons zit er aardig wat belasting bovenop de verzekering maar Patrick kan waarschijnlijk verklaren waarom de verzekeringen in BE duurder zijn dan in NL. Ook de kost voor de installatie van, op zijn minst, een CEE stopcontact ontbreekt.
 
Bij ons zit er aardig wat belasting bovenop de verzekering maar Patrick kan waarschijnlijk verklaren waarom de verzekeringen in BE duurder zijn dan in NL.

In kort bestek:

1. Belasting op verzekering is in NL: 21 % (voor 01/01/2013: 9,7 %). In B is op BA (wettelijke aansprakelijkheid) de taks 27,10 % en op Omnium (All Risk) ligt deze op 26,75 %
2. met een kleinere bevolking verdeeld over 2 taalgroepen is de administratieve - en marketingkost bij Belgische verzekeraars sowieso hoger gezien van alle documenten, beheersdaden - in productie en schade- , .... 2 versies ter beschikking moeten zijn.
3. de verzekeringsmarkt is in België veel langer sterker beschermd gebleven door de overheid. Hierdoor kon het aanbod conservatiever blijven en kreeg vernieuwing minder kans. Buitenlandse aanbieders passen soms om zich op deze markt te profileren gezien punt 2.
 
Voor de NL'ers heb ik een sheet beschikbaar die ik heb gemaakt voor het opstellen van een TCO berekening Tesla Model S versus BMW 3 Plug-in Hybrid. Deze is trouwens hier te zien....
Even een paar opmerkingen. Veel Tesla gebruikers zullen niet 60% thuisladen maar misschien wel 80 tot 90% voor 0,17 tot 0,21 cent per kWh. Stel dat je 50.000 km per jaar wil afleggen in een ICE (al dan niet met PHEV) is het kosten technisch beter om een 318d/320d EDE met een opties tegen de MS 60D te zetten. Dan is de restwaarde van zo'n auto ook beter...