You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ook op standje Comfort rijdt de Tesla op rails. In het begin had ik ook een zwabberbak, maar na een bezoekje aan het SeC is dat perfect verholpen.
EnIgmA_BE is langs geweest en heeft ook gevoeld wat ik wil bedoelen.
Ik ben ook zonet bij het SeC in Aartselaar geweest voor een testrit samen met een technieker. Hij erkent dat de wagen een beetje zweeft maar dat dit eigen is aan de classics. Hij vertelde me dat dit typisch is voor Amerikaanse wagens maar dat Tesla meer de Europese toer opgaat wat demper-afstelling betreft. De recente wagens hebben dit niet meer wat ik ook heb mogen ervaren in de 85D van EnIgmA_BE. Ik zal ermee moeten leren leven aangezien Tesla hier niets kan aan verhelpen.:crying:
Ik heb in juli vorig jaar mijn P85D afgeleverd gekregen en had ook erg last van een zwabberende/zwevenden auto. Tesla (Den Haag) erkende dit, maar kon niet zo snel een oplossing vinden. Wel bleek er verkeerde software op te staan (voor een 70D ipv P85D), maar dat was niet de oplossing. Ze hebben de vering opnieuw gevuld, banden vervangen etc etc, maar niets hielp. Mijn auto heeft daarna zelfs 4 weken bij het Service Center gestaan! Uiteindelijk hebben ze het zogenaamde subframe van de achterwiel ophanging vervangen. En nu rijdt de auto erg stabiel. Geen problemen meer!
Maar wat je kunt doen is even vragen of je een proefrit mag maken in een vergelijkbaar model. Dan kun je zelf ervaren of het zo hoort of niet. Ik heb dat ook gedaan. De demo P85D reed superstrak tov mijn auto. Ben wel heel blij dat de monteurs bij Tesla het probleem ook erkende, anders had het een stuk minder leuk verhaal geweest.
Dag Kymo,Vandaag bij het sec geweest, proefrit gemaakt en proberen duidelijk te maken welk probleem er was.
Moeilijk want de weg naar waalwijk is zonglad als een biljartlaken en wind stond er ook al niet en door de drukte was een hoge snelheid moeilijk.
Daarna mijn aftermarket set winterbanden vervangen door originele 19 wielen van tesla. Monteur heeft ook met deze set kunnen vaststellen dat het niet goed was. De uitlijnbank gaf gaf gelukkig ook aan dat er iets niet goed zat met de uitlijning. Heb helaas nog niet zelf kunnen rijden na de aanpassingen maar heb er vertouwen in.
Er waren nog wat andere kleine dingetjes, dus zaterdag kan ik de auto wisselen met mijn huidige Mercedes C klasse leenauto. Rijdt overigens ook prima. Kwa wegligging in ieder geval beter als wat ik gewend was met de Tesla... Hopelijk is dat vanaf zaterdag omgekeerd.
Dag Kymo,
Is het euvel bij uw wagen opgelost?
Ik heb gisteren mijn wagen binnen gedaan bij het SeC. Een ingenieur van Tilburg zou samen met de technieker van Aartselaar een proefrit doen. Resultaat: er zou niets mis zijn met het rijgedrag van de wagen volgens de ingenieur. Het zou bij de banden (19" Goodyear all season) horen.
De technieker is er van overtuigd dat, als ik nieuwe zomerbanden steek, het probleem opgelost is.
Toch ben ik er meer en meer van overtuigd dat het met de pneumatische vering te maken heeft omdat de stand van de vering in LOW het probleem verergerd. Als er wind staat is het probleem ook groter. Dus .......?
Pffffffff.
Dat je de rechtuit stabiliteit bij 120 tot 140 onvoldoende beoordeelt komt m.i. door twee oorzaken. De 19" banden rijden duidelijk minder goed rechtuit dan 21" velgen en banden.Heel eerlijk, vind het nog steeds een vage wegligging. En inderdaad het doet zich vor bij LOW en vooral wind.
Van morgenging ik weer alle kanten op.
Ik rij echter op aftermarket wielen en daar door kan ik geen aanspraak maken. Tijdens eerste bezoek, was er wel een fout in uitlijning ontdekt en was het wel beter. Maar absoluut niet op niveau Audi, BMW etc.
Wat wel opvalt dat het zich voordoet tussen 120 en 140... gisteren heel stuk 160 gereden en dan is de auto weer stabiel.
Dus ik twijfel... Luchtvering? Of juist een aktieve benadering van de stuur bekrachtiging? Of en foutief werkend differentieel (voor)... want vind ook dat "gas" los op de snelweg invloed heeft op de auto.
Dat je de rechtuit stabiliteit bij 120 tot 140 onvoldoende beoordeelt komt m.i. door twee oorzaken. De 19" banden rijden duidelijk minder goed rechtuit dan 21" velgen en banden.
Een tweede belangrijker oorzaak is de bijzonder goede stroomlijn van de auto. Hoe beter een lichaam gestroomlijnd is hoe gevoeliger deze wordt in zijdelings binnenkomende luchtstromen. Deze luchtstroom is variabel in kracht en hoek en de Model S zoekt zich daar merkbaar een weg door. Audi's en BMW's hebben een zodanig slechte aerodynamische vorm dat deze minder hinder hebben van de variabelen in windrichting en sterkte. Deze auto's verstoren de luchtstroom op een grove wijze en hebben er daardoor minder last van. Ik heb meerdere snelle Audi's S6 gehad en weet inmiddels een en ander van aerodynamica.
Dat de stabiliteit bij 160 km/u weer beter wordt is ook verklaarbaar. Hoe harder je rijdt, hoe meer de wind voorlijk inkomt.
Van voorlijk of achterlijk inkomende wind heeft iedere auto minder last, ook een Tesla.
Kymo,
Je zal vast al eens met anderen gereden hebben neem ik aan, maar we kunnen toch eens afspreken.
Dan kun je op een ook voor jouw bekend stuk A58 rijden, ter vergelijk.
Mijn ervaring is namelijk juist andersom, vele malen betere stabiliteit dan de 5 serie's die ik gereden heb; minder sturen, minder corrigeren.. En verbaas me daarbij over het comfort i.c.m. 21" ! (Michelin's en de staggered setup)
(De 5 serie's hadden 18/19 en active steering.)
Heb jij Luchtvering Jasper?
De 19" banden rijden duidelijk minder goed rechtuit dan 21" velgen en banden.
Dat kan ik goed volgen. Toch heb ik bij mijn vorige wagen ( MB Viano 2100kg, Luchtvering achteraan, 245/45/18" ) dit zwabber-fenomeen nooit gehad (Bij geen enkele wagen trouwens). En daar werd ook pittig me gereden op de Duitse snelwegen. Zelf in de winter met winterbanden van 65 hoog heb ik dit niet gehad. Het enige verschil zijn het merk van de banden (Goodyears) en de technische uitleg hierboven van Wim.Mee eens, voldoende hoge bandenspanning in de 19" helpt een beetje maar hij voelt als een boot in vergelijking met mijn 21" staggered zomer setup. Het gewicht van de wagen zal er ook wel geen goed aan doen. De invloed van de significant hogere wang bij de 19" is goed merkbaar.
... want vind ook dat "gas" los op de snelweg invloed heeft op de auto.
Er kunnen verschillende oorzaken voor instabiliteit zijn. Ik heb er twee met mijn Classic gehad. De eerste is 'roadforce'. Dit is een ongelijkmatig afslijten van de banden, niet door een verkeerde uitlijning maar door een kwaliteitsprobleem met de nieuw gemonteerde Goodyear banden. Gevolg was veel bandenlawaai, vergelijkbaar met cuppen, en naar rechts trekken bij gas geven en naar links trekken bij gas loslaten. Nieuwe Michelins losten dit deels, maar toch niet helemaal op. Mijn auto bleef naar rechts trekken.Heel graag een keer Jasper.. En dan het liefst met een beetje wind op de A58. Ben heel benieuwd. Heb idd ooit proefrit gemaakt, maar dat is rondom waalwijk en forum lid Nexus heeft me laten rijden in zijn S bij Oosterhout. Was niet geheel vergelijkbaar door dat hij geen lucht vering heeft. Ook was de locatie niet ideaal, maar had het idee dat het beter was.