Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Autozoeker said said:
Dat valt wel mee met slijtage verschil. Verder gewoon standaard acceleratie mode ipv chill?
Ja, gewoon standaard. Maar, . . . ik laat wel aan veel mensen zien hoe hard een elektrische auto kan optrekken. Maak echt reclame daarvoor en ben zelf ook elke keer weer onder de indruk. Een stuk of 15 "lanceringen", inmiddels denk ik.
 
Remvloeistof verversen is ook het behoud van je remsysteem, de rommel zit vaak in je remklauwen en niet in het vloeistof potje.

Periodiek remvloeistof verversen kan de levensduur van je remklauwen/remsysteem verlengen.

Staat bij mij ook nog op het lijstje om te doen. De juiste remvloeistof heb ik al staan, het is meer even de zin er voor maken
 
  • Informative
Reactions: pvh
Remvloeistof verversen is ook het behoud van je remsysteem, de rommel zit vaak in je remklauwen en niet in het vloeistof potje.

Periodiek remvloeistof verversen kan de levensduur van je remklauwen/remsysteem verlengen.

Staat bij mij ook nog op het lijstje om te doen. De juiste remvloeistof heb ik al staan, het is meer even de zin er voor maken
Wilde net hetzelfde posten. De remvloeistof is stationair in het systeem en spoelt dus niet terug naar het reservoir. Ze beweegt hooguit de uitslag van de remzuiger. Het gedeelte van de remvloeistof dat in de remklauwen zit doet het werk, heeft te maken met de grootste temperatuurverschillen en raakt vervuild indien de rubbers rondom de remzuigers niet 100% afsluiten.

Maar zolang als de auto prima remt is er natuurlijk weinig aan de hand.
Om een echt goede vochttest te doen zul je een ontluchtingsnippel op een remklauw moeten voorzien van een rubber buisje dat in een schoon potje hangt, opendraaien terwijl er een helper op de rem drukt en daarna de tester in het potje dopen. En dat eigenlijk op alle 4 wielen.
Vervolgens niet vergeten het niveau aan te vullen in het remvloeistofreservoir.
Maar goed, als je dan toch bezig bent is het weinig moeite om dit een aantal keer te herhalen totdat alle vloeistof is vervangen ;).
 
Wilde net hetzelfde posten. De remvloeistof is stationair in het systeem en spoelt dus niet terug naar het reservoir. Ze beweegt hooguit de uitslag van de remzuiger. Het gedeelte van de remvloeistof dat in de remklauwen zit doet het werk, heeft te maken met de grootste temperatuurverschillen en raakt vervuild indien de rubbers rondom de remzuigers niet 100% afsluiten.

Maar zolang als de auto prima remt is er natuurlijk weinig aan de hand.
Om een echt goede vochttest te doen zul je een ontluchtingsnippel op een remklauw moeten voorzien van een rubber buisje dat in een schoon potje hangt, opendraaien terwijl er een helper op de rem drukt en daarna de tester in het potje dopen. En dat eigenlijk op alle 4 wielen.
Vervolgens niet vergeten het niveau aan te vullen in het remvloeistofreservoir.
Maar goed, als je dan toch bezig bent is het weinig moeite om dit een aantal keer te herhalen totdat alle vloeistof is vervangen ;).

Okay, goed verhaal. Maar zeg je nu ook dat een snelle vochtigheidstest in het remvloeistofreservoir eigenlijk nutteloos is?
 
Okay, goed verhaal. Maar zeg je nu ook dat een snelle vochtigheidstest in het remvloeistofreservoir eigenlijk nutteloos is?
Nee, wel nuttig want als blijkt dat er teveel vocht in het reservoir zit dan is het sowieso zaak om de remvloeistof te vervangen.
Maar als die test geen vocht in het reservoir vindt, dan wil dat niet zeggen dat de remvloeistof die bij je remklauwen zit nog goed is.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Volgens velen en ook de info online voor ICE voertuigen zie ik staan dat het om het jaar zou moeten.... het testen is een koud kunstje en kan je gewoon om vragen bij de bandenwissel. Steken een soort voelertje in je tankje en meten het vochtigheidspercentage.

Het voorschrift om dit om het jaar te vervangen is best wel overdreven en heeft volgens mij een behoorlijke commerciële inslag.
Als je wat minder vaak vervangt is dat wel zo duurzaam en kan prima.
 
  • Like
Reactions: pvh
Remvloeistof elke 2 jaar. Langer is risico omdat het een hygroscopische vloeistof is.

Het zijn wel je remmen èh? Beetje sneu als je met 2400kg een bergpas af - al pompend - toch nog net je bumper eraf tikt - of erger - omdat je rempedaal naar de bodem zakte.
 
  • Like
Reactions: horta
Remvloeistof elke 2 jaar. Langer is risico omdat het een hygroscopische vloeistof is.

Het zijn wel je remmen èh? Beetje sneu als je met 2400kg een bergpas af - al pompend - toch nog net je bumper eraf tikt - of erger - omdat je rempedaal naar de bodem zakte.

Tenzij Tesla Dot 5 gebruikt, dat is niet hydroscopisch en gaat dus ook veel langer mee doordat het hoge kookpunt van de vloeistof gehandhaafd blijft.

Het voordeel van een Tesla is wel dat je de remmen weinig gebruikt en dus zullen ze niet zo snel heel warm worden. Heb zelf met een stampvolle auto mijn remmen bij de Gotthardpas naar beneden nauwelijks hoeven te gebruiken.
 
Tenzij Tesla Dot 5 gebruikt, dat is niet hydroscopisch en gaat dus ook veel langer mee doordat het hoge kookpunt van de vloeistof gehandhaafd blijft.

Het voordeel van een Tesla is wel dat je de remmen weinig gebruikt en dus zullen ze niet zo snel heel warm worden. Heb zelf met een stampvolle auto mijn remmen bij de Gotthardpas naar beneden nauwelijks hoeven te gebruiken.

Tesla gebruikt DOT4/5.1 en niet 5. Ik geen geen productieauto’s die 5 gebruiken - volgens mij zitten daar andere nadelen aan anders deed iedereen dat wel.

Remvloeistof onttrekt vocht uit de lucht en het is dus een kwestie van tijd - en niet hoeveel je remt - voordat het vochtgehalte zorgt voor fading.

Je gebruikt je remmen inderdaad flink minder door de regeneratie, maar het is ook je last resort bij een noodstop.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: horta and pvh
Tesla gebruikt DOT4/5.1 en niet 5. Ik geen geen productieauto’s die 5 gebruiken - volgens mij zitten daar andere nadelen aan anders deed iedereen dat wel.

Remvloeistof onttrekt vocht uit de lucht en het is dus een kwestie van tijd - en niet hoeveel je remt - voordat het vochtgehalte zorgt voor fading.

Je gebruikt je remmen inderdaad flink minder door de regeneratie, maar het is ook je last resort bij een noodstop.

Het zou kunnen dat Tesla geen dot 5 gebruikt, geen idee. Het voordeel is dat het geen vocht aantrekt maar ook dat vocht niet oplost in dot 5. Zou er dus wel vocht in je systeem zijn gekomen, bijvoorbeeld tijdens het vullen, dan lost dat water niet op. Dat zorgt dan voor corrosie in het remsysteem. Bij goed gebruik zie ik geen nadelen van dot 5. Garages en autofabrikanten natuurlijk wel, minder onderhoud nodig.

Het vocht zelf is trouwens het probleem niet, je zou je remsysteem zelfs kunnen afvullen met alleen maar water, is net zo min te comprimeren als een remvloeistof. Het probleem zit in het kookpunt dat van water een stuk lager is dan van remvloeistof. En het koken zorgt voor dampen in je systeem en dat remt lastig.

Zoals je hierboven kan lezen is er bij @pvh na 5,5 jaar nog geen 1% vocht aanwezig wat dus onder de norm zit. Het nat kookpunt ligt bij 3.2%.
Vroeger waren de remsystemen een stuk minder van kwaliteit en kwam er sneller vocht bij, dat is tegenwoordig een stuk beter.
Uiteraard blijven de garages wel adviseren om je remvloeistof elke 2 jaar te vervangen. Dat is geen probleem natuurlijk maar zeker niet altijd nodig.

Ik wil het nut van goede remvloeistof zeker niet bagatelliseren maar enige nuance in de vervangingstermijn is denk ik wel op zijn plaats.
Remvloeistof is behoorlijk belastend voor het milieu dus als het wat minder kan moeten we dat denk ik niet nalaten.
 
  • Informative
Reactions: job-lek and pvh
Remvloeistof onttrekt vocht uit de lucht en het is dus een kwestie van tijd - en niet hoeveel je remt - voordat het vochtgehalte zorgt voor fading.
Je gebruikt je remmen inderdaad flink minder door de regeneratie, maar het is ook je last resort bij een noodstop.
Ik ben niet zo bang voor slecht werkende remmen, want dan moet er wel echt veel vocht in de olie inzitten. De reden om eens per twee of drie jaar de remolie te spoelen is voor mij vooral dat je remmen met oude olie vast gaan kunnen gaan zitten. Dat risico is bij een elektrische auto nog groter omdat de remmen weinig gebruikt worden.
 
Naast mijn bedrijf zit een Profile en een CarProf. Regelmatig gebruiken zij kosteloos mijn laadinfra om EV van klanten op te laden of te testen met laadproblemen. Mogelijk hadden ze als ik een reguliere klant was geweest aangegeven om de remvloeistof te vervangen. Hoe ze het getest hebben ben ik mogelijk te voorbarig in geweest. Heb het niet gezien hoe hij het deed maar gaf aan dat hij een metertje had. Hij moest de brug op ivm het geluid wat ik had bij mijn ophanging wat dus een kapotte stabilisatiestang bleek. Mogelijk wel toen bij de remschijven zelf getest, ik vraag het morgen wel na. Maar hij gaf aan dat het echt niet nodig is, dat het dot 4 is en inderdaad dat het ook pas een issue zou zijn als je door veel remmen een oververhitte substantie krijgt en dan pas zou het vervelend kunnen gaan worden. Een nooddtop maken doe je met koude vloeistof. Mijn remschijven en schoenen (?) zijn na 120.000 zo goed als nieuw geven ze aan. Ze doen ook altijd mijn bandenwissel en dan zie ik ze altijd even hard voorbij rijden en hard remmen om te testen...
 
Bij Euromaster heb ik ze met mijn auto ook wel eens geklokt op 113 km/u.
In de bebouwde kom, waar je 50 mag. Hun max lag nog hoger. Naar die vestiging ben ik niet meer terug gegaan.

Snap ik maar toch even advocaat van de duivel.
Het is lastig goed te praten natuurlijk maar vaak zit een Euromaster, Profile, etc op een industrieterrein met brede lange overzichtelijke wegen zonder scholen of fietsende kinderen in de buurt. Hier in de buurt in ieder geval wel.
Soms moet je voor een bepaalt mankement harder rijden dan 50 om te zien of het verholpen is.
Dan kan je natuurlijk eerst een kwartier of meer (en weer terug) naar de snelweg toe rijden maar de verleiding is groot om dan toch even snel die weg naast je garage te gebruiken. Soms moet je ook meerdere keren testen en dan loopt het natuurlijk snel op. De klant zit er denk ik ook niet op te wachten dat die uren in rekening wordt gebracht.
Nogmaals, lastig goed te praten maar ik snap dat dit soms gebeurt.