Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud, aandachtspunten en bekende problemen Model-s classic

This site may earn commission on affiliate links.
Graag wil ik bijdragen aan een overzicht van kosten van onderhoud en aandachtspunten en eventuele mankementen aan de Model-s classic (weet even niet waar het beste die grens te trekken? tot AP1?)

De interesse komt niet alleen voort uit mijn zoektocht naar mijn eerste Tesla een half jaar geleden, maar ook om een beter onderbouwd antwoord te geven op alle vragen die hieromtrent voorbij komen.
Mijn doel is om dit draadje up to date te houden met zoveel mogelijk aanvullingen en ik hoop een beetje op hulp van jullie.


Ik zat te denken om bij de aandachtspunten eventueel onderscheid te maken tussen 'base' en 'performance' maar wellicht is dat zelfs overvloedig om dit overal te doen.

Ik begin alvast met een aantal voor de hand liggende issues:


- Automatische handgrepen: deze regelmatig stuk en zijn slijtagegevoelig, Tesla zal deze bij aanbieden ter reparatie compleet vervangen, maar er zijn inmiddels legio specialisten die de bestaande unit kunnen reviseren/repareren. Het euvel kan twee oorzaken hebben, namelijk de sensor of het scharnier mechanisme (verdere toelichting nodig kosten en DIY linkje).

- In de eerste jaren zijn er meerdere drive-unit revisies geweest, bij veel classics is de driveunit meerdere keren onder garantie vervangen. (aanvullen met details en wat klachtenbeelden waren)

- Uitlijning, voornamelijk achter is een aandachtspunt en kan zorgen voor overmatige slijtage binnen of buitenkant loopvlak. (uitbreiding nodig precieze oorzaak, revisie van uitlijningsparameters die in 2015 geweest is en tips om mee te geven bij uitlijnen). Word er uitgelijnd op standaard hoogte en zorgt dit voor een verkeerde wielvlucht bij rijden op 'suspension setting LOW'??

- Overmatige slijtage B-stijl bij in en uitstappen door plaatsing en constructie (aanvullen hoe hiertoe gekomen is bij productie en hoe dit later opgelost is). Ik heb vernomen dat er mensen zijn die de afdekking van de stijl aan de binnenkant hebben laten vervangen. kosten benoemen.
 
@dutchneon : Eigenlijk is dit wel een handig draadje voor mensen die een Classic willen kopen.

Meerdere drive-units: herkenbaar, maar nu geen probleem meer.
Eén handgreep vervangen bij mij, de overige geen problemen mee gehad.
Uitlijning heeft bij mij niet voor issues gezorgd.
De slijtage bij de B-stijl: klopt, maar dat is bij mij erg weinig: gewoon even oppassen bij in- en uitstappen. Is voor mij gewoon een automatisme geworden, waardoor het er nog steeds netjes uitziet.
Wel heb ik de eMMC moeten vervangen.
Ook zijn er een aantal lampjes vervangen door fellere exemplaren en kwam ik er toen achter dat het lampje in de frunk nooit aangesloten was geweest.
Verder zijn de afvoergaatjes van de ontwatering van het dak eens verstopt geweest, wat voor lekkage zorgde.
En, nu ik er aan denk: ook het afsluitprofiel van een deur (rondom) is een keer vervangen.
Tenslotte was er in het begin het probleem van de tocht bij het driehoekige raampje voor, maar dat is grotendeels door Tesla opgelost.

Ik zal wellicht nog een paar kleine zaken vergeten zijn, maar voor de rest rijdt de auto eigelijk probleemloos.
Maar daarbij merk ik wel op dat hij zowel thuis als op werklocatie vrijwel altijd in een (onverwarmde) garage staat.
Volgens mij zorgt dat wel voor behoud van de auto.
 
Model S 2014

heeft intussen onder garantie vervanging van MCU en drive train gehad. MCU ging vaker op zwart en moest vaak geherstart worden.

de drivetrain werkte tot het laatste moment zonder problemen maar de auto wilde in de ochtend niet meer opstarten.

ik heb nieuwe driehoeks raampje links voren omdat het er tochte. Ik heb ook de binnenverlichting door heerlijke heldere LEDs gedaan.

nu gedoe ivm de bandenspanning ontvanger model Baolong omdat Tesla de reset knop heeft verwijderd . Ik ga nu 4 herprogrameerbare sensoren halen die ik laat beschrijven met de data van de 4 zomerbanden. Probleem opgelost hoop ik.

verder moet ik binnen 18 maanden een upgrade van 3G Max naar 4 G doen. Ben van plan de eMMC chip en 4G upgrade op hetzelfde moment uit te laten voeren als de MCU eruit licht.

CCS upgrade ivm kosten maar nog links laten liggen zolang er genoeg type 2 laders zijn in Europa.

ik doe de luchtfilter en ruitenwissers zelf. Maak me een beetje zorgen om remblokken, remvloeistof en airco en koelvloeistof. Omdat Tesla deze uit de service heeft gehaald ben ik bang dat we er pas iets van ondervinden als het echt stuk is. Dus deze service punten wil ik toch graag bij een echte garage kwijt en niet bij het dure Amerikaans Moederschip.
 
Last edited:
Vocht in binnenste achterlichten dat veroorzaakt wordt door de afdichting die scheef zit waardoor ze vol met water lopen en kapot zullen gaan.

_20191117_113837.JPG


Ruitenwisserarm die tegen de motorkap aan schuurt, indien hier niks aan gedaan wordt zal er een gat/uitsparing ontstaan in de motorkap.

_20191117_113922.JPG


_20191117_113902.JPG


Gebrekkig onderhoud remsysteem, hierdoor gaan je remblokken vast roesten in de remklauwen en kunnen je remschijven krom raken of je de remzuigers vast gaan zitten in de remklauwen met allerlei onnodige kosten tot gevolg.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Lucas31
Classic 2013. P85. 295.000 km

1 deurhendel hersteld, anderhalf jaar geleden. Enkel kabel vervangen.

Drive gewisseld op initiatief van Tesla zelf. Free of charge,gratis loaner.

Hoofdcontactor vervangen, klassiek probleem. Free of charge, inclusief loaner gebracht en opgehaald op locatie.

Probleem met verwarmingsweerstand (isolatie, laden stopte af en toe), Free of charge,gratis loaner.

Upgrade 4G, eigen intiatief, gratis loaner.

Recent eMMC vervangen bij laadkabelwinkel, preventief, eigen initiatief.

AFAIremember : Geen andere problemen met remmen, uitlijning, ... (Rij altijd met suspension standje low)

By far de goedkoopste én beste én leukste auto ooit.
Rijdt nog als nieuw, enkel pakweg 8% range verloren en wat trager superchargen.

Na 6 jaar nog steeds de TeslaGrin.
(Afgelopen vrijdag nog een dikke Audi met ronkende motor laten staan aan de verkeerslichten op de E34 in Kaprijke. :D:p. Hij won qua reffeno_O, dat wel.)
 
  • Like
Reactions: Maarten
P85 uit 2013, 400.000+ km, laatste 200.000 km:

- kapotte high voltage batterij (garantie)
- drive-unit (garantie)
- gescheurd subframe drive-unit
- 12V accu
- ruitenwissermotor (hendel stond op automatische stand met sneeuw op de ruit)
- SIM-kaart
- stabilisatorstangen
- remblokken (4) en -schijven (2)
- deurhendel achter
- MCU1
- vastgeroeste spiegels (niet vervangen)
- zekering AC-slave (niet vervangen)
- upgrade 4G en LTE
- upgrade TPMS-sensoren

Heerlijke auto.
 
Wat in ieder geval te verwachten was:

de aftermarket gaat de onderdelenvoorziening langzaam maar zeker op gang brengen, zodat je niet alleen van Tesla afhankelijk bent.:

13 parts for Tesla Model S | Triscan

Track control arms for Tesla S and X - now part of Triscan's range | Triscan

Ik heb van hun een setje stabilisatorstangen geprobeert te kopen maar bij geen enkele leverancier op voorraad met levertijd onbekend, ik heb ze zelfs direct nog gemaild maar kreeg geen reactie. Uiteindelijk bij Tesla gekocht en zelf gemonteerd
 
Classic 2013. P85. 295.000 km

1 deurhendel hersteld, anderhalf jaar geleden. Enkel kabel vervangen.

Drive gewisseld op initiatief van Tesla zelf. Free of charge,gratis loaner.

Hoofdcontactor vervangen, klassiek probleem. Free of charge, inclusief loaner gebracht en opgehaald op locatie.

Probleem met verwarmingsweerstand (isolatie, laden stopte af en toe), Free of charge,gratis loaner.

Upgrade 4G, eigen intiatief, gratis loaner.

Recent eMMC vervangen bij laadkabelwinkel, preventief, eigen initiatief.

AFAIremember : Geen andere problemen met remmen, uitlijning, ... (Rij altijd met suspension standje low)

By far de goedkoopste én beste én leukste auto ooit.
Rijdt nog als nieuw, enkel pakweg 8% range verloren en wat trager superchargen.

Na 6 jaar nog steeds de TeslaGrin.
(Afgelopen vrijdag nog een dikke Audi met ronkende motor laten staan aan de verkeerslichten op de E34 in Kaprijke. :D:p. Hij won qua reffeno_O, dat wel.)

Heeft dat nou zin zo'n upgrade naar 4G? Weet ook niet wat het kost trouwens.

Heb zelf een 85 uit 2014 met AP1 en zolang het mobiele netwerk 3G blijft ondersteunen is er toch niks aan de hand? Of vervangen ze nog meer waardoor het beter/sneller wordt?
 
Model S85 RWD uit 2-2015, overgenomen op 2-2016. Km stand 75.000.

Eén melding dat 12 volt accu zou moeten worden vervangen. Bleek na update onterecht te zijn. Melding op afstand door Tesla verwijderd.

En verder? Niets, maar dan ook helemaal niets.
 
Ik heb van hun een setje stabilisatorstangen geprobeert te kopen maar bij geen enkele leverancier op voorraad met levertijd onbekend, ik heb ze zelfs direct nog gemaild maar kreeg geen reactie. Uiteindelijk bij Tesla gekocht en zelf gemonteerd

Hier hebben ze ze wel en nog erg goedkoop ook, dus ik heb er twee besteld. Ik zal berichten als ze er zijn.

Mijn Tesla heeft nu 120.000 gelopen, kwam vorige week glansrijk door de eerste APK en toch vervang ik ze, omdat dit onderdeel bij meer dan 100.000 meestal zijn beste tijd gehad heeft en deze koppelstangen op de wagen moeilijk te testen zijn. Ik heb dit bij mijn vorige auto ook gedaan en je krijgt voor relatief weinig geld een strakkere auto terug.
 
Tesla P85- feb 2016 -km stand 122.000
onder garantie : , krakend dak ( glas vervangen ), ruitenwissermotor, drive unit( licht gebrom ) , deurklink , 12 volt batterij, groot scherm ( inlogproblemen ), vocht in achterlicht
buiten garantie : 2 deurklinken

nog steeds tevreden over de wagen