Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik me op het werk aangemeld voor een Model 3. Ons bedrijf zou de eerste 300 Model 3's in Nederland krijgen...dat liep even anders….
Al met al heb ik afgelopen 5 december mijn Standard Range Plus op kunnen halen en ik ben blij als een kind! In het wit, 19" velgen, trekhaak. Super gaaf!
Helaas is mijn vreugde wel een danig afgenomen toen ik achter het daadwerkelijke bereik kwam. Ik heb hier al vanalles besproken… maar even een korte recap:
Helaas bleek bij een eerste tripje naar mijn ouders het daadwerkelijk bereik eerder in de buurt van de 200km te zitten! Dat heb ik als volgt berekend:
Ik ben toen vertrokken met 383km aan ingeschat bereik. Ik heb 140km gereden en was toen op plaats van bestemming. Toen was het ingeschatte bereik nog 100km. Dat zijn de feiten.
Waar ik dus idealiter (en niet realistisch) verwacht had na 140km nog 243km aan bereik over te hebben had ik nog 100km over. In plaats van 140km aan bereik te verbruiken heb ik dus 283km aan bereik "verbruikt". Dat is 2,021429 keer zoveel. Duuuuus... lang verhaal kort: dat ik van die 100km aan ingeschat verbruik verwacht nog 60km effectief over te houden is nog redelijk gunstig gerekend.
Realistisch gezien kom ik dan dus op 189,47km aan bereik.
En ja, dan heb ik wel 130 gereden waar het mocht en kon. Dat was op 8 december...net even gekeken en toen was het gemiddeld tussen de 7 en 11 graden in Nederland. Niet heel dramatisch volgens mij. Dat maakte wel dat ik er eens wat meer op ben gaan letten. En eigenlijk heb ik constant vergelijkbaar verbruik gezien.
In de tussentijd heb ik al vele adviezen/verklaringen gekregen:
Met name wanneer ik het volle bereik nodig heb, zit ik niet alleen in de auto en kan ik de auto niet op 18 graden zetten.
Wanneer ik zelf rustig optrek helpt chill mode me niet. En bij een constante snelheid en AP maakt dat nagenoeg geen verschil. Ik rij 90% op AP. Al sinds dat ik adaptive cruise control op eerdere auto's had doe ik dat. Ook op 80 wegen en binnen de bebouwde kom geeft het ontzettend veel rust tijdens het rijden!
Niet iedereen kiest een SR+, omdat ze geen LR willen. Ik had dat best gewild, maar mocht niet tot dat leasebedrag gaan. Ergens ook wel jammer, ik ben nu netto per maand € 240,- vooruit gegaan ten opzichte van de Audi A3 die ik hiervoor leaste. Een LR had ik best kunnen betalen, het geld had ik er ook wel voor over gehad en ik ben bijna 17 jaar in dienst bij ons bedrijf… moet gek lopen dat ik ze nu met een auto laat zitten waar ze niemand anders voor zouden kunnen vinden... Maar goed, het is niet anders: ik mocht maximaal een SR+ nemen en had nooit verwacht dat dat een probleem zou zijn. Ik heb toen het bereik eens goed bekeken en dacht er altijd wel 300km uit te kunnen halen. Dat we dan voor een vakantietripje iedere 2,5-3 uur voor een half uur tot een uur moeten stoppen...ach, dat hoort bij genieten van de vakantie.
Tja, het verwijt dat ik me beter in had moeten lezen...Mja….dat ging richting plain lelijk doen. Was ook niet hier op het forum, dus ik zal daar maar verder niet op ingaan.
Wat ik wel een bijzondere vond was het advies om niet te kijken naar het aantal ingeschatte resterende km's, maar dat op procenten te zetten. Ik weet hoeveel kilometer ik nog moet rijden, niet hoeveel procenten. En als ik dan stop bij een snellader zie ik ook hoeveel kilometers ik er bij krijg...niet hoeveel procenten.
Nagenoeg al deze "maatregelen" maken, dat EV rijden toch flink afwijkt van "gewoon autorijden". En dat was één van de redenen om juist voor een Tesla te gaan in plaats van een andere EV. Ik had het idee, dat Tesla het dichtste in de buurt van "gewoon autorijden" zou komen. Ik heb stiekem wel een beetje moeten lachen om de teleurstellingen van mensen die een Jaguar I-Pace gekocht hadden...nou, dat lachen vergaat me nu wel!
Al met al heb ik afgelopen 5 december mijn Standard Range Plus op kunnen halen en ik ben blij als een kind! In het wit, 19" velgen, trekhaak. Super gaaf!
Helaas is mijn vreugde wel een danig afgenomen toen ik achter het daadwerkelijke bereik kwam. Ik heb hier al vanalles besproken… maar even een korte recap:
- Ik was me er zeer wel van bewust dat een elektrische auto minder aan bereik heeft dan een benzine auto. Vandaar ook, dat bijvoorbeeld een eGolf niet interessant was: daarmee zou ik niet eens normaal naar mijn werk of (schoon)ouders kunnen
- Ik was me er van bewust dat het bereik natuurlijk afwijkt van de waarde die door WLTP (en al helemaal door NEDC) is opgegeven.
- Ik was me er van bewust dat koud weer invloed heeft op het bereik.
- Elektrisch rijden wordt pas interessant op het moment dat ik thuis een laadpaal heb
- Ik was me er van bewust dat hoge snelheden en flink optrekken (leuk om even te laten zien dat een EV dat kan) nadelige invloed hebben op het bereik van de auto.
Helaas bleek bij een eerste tripje naar mijn ouders het daadwerkelijk bereik eerder in de buurt van de 200km te zitten! Dat heb ik als volgt berekend:
Ik ben toen vertrokken met 383km aan ingeschat bereik. Ik heb 140km gereden en was toen op plaats van bestemming. Toen was het ingeschatte bereik nog 100km. Dat zijn de feiten.
Waar ik dus idealiter (en niet realistisch) verwacht had na 140km nog 243km aan bereik over te hebben had ik nog 100km over. In plaats van 140km aan bereik te verbruiken heb ik dus 283km aan bereik "verbruikt". Dat is 2,021429 keer zoveel. Duuuuus... lang verhaal kort: dat ik van die 100km aan ingeschat verbruik verwacht nog 60km effectief over te houden is nog redelijk gunstig gerekend.
Realistisch gezien kom ik dan dus op 189,47km aan bereik.
En ja, dan heb ik wel 130 gereden waar het mocht en kon. Dat was op 8 december...net even gekeken en toen was het gemiddeld tussen de 7 en 11 graden in Nederland. Niet heel dramatisch volgens mij. Dat maakte wel dat ik er eens wat meer op ben gaan letten. En eigenlijk heb ik constant vergelijkbaar verbruik gezien.
In de tussentijd heb ik al vele adviezen/verklaringen gekregen:
- Overal 100km/uur rijden (binnenkort zijn we gered, want dan mogen we niet meer sneller :| )
- Verwarming op 18 graden en stoelverwarming aan
- Acceleratie op chill mode zetten
- Je had een LR moeten kopen
- Je had je beter in moeten lezen; het is maar gek dat je dit verwacht
- Je moet niet kijken naar het aantal ingeschatte kilometers resterend, maar dat instellen op percentage
- Zoveel mogelijk autopilot gebruiken
Met name wanneer ik het volle bereik nodig heb, zit ik niet alleen in de auto en kan ik de auto niet op 18 graden zetten.
Wanneer ik zelf rustig optrek helpt chill mode me niet. En bij een constante snelheid en AP maakt dat nagenoeg geen verschil. Ik rij 90% op AP. Al sinds dat ik adaptive cruise control op eerdere auto's had doe ik dat. Ook op 80 wegen en binnen de bebouwde kom geeft het ontzettend veel rust tijdens het rijden!
Niet iedereen kiest een SR+, omdat ze geen LR willen. Ik had dat best gewild, maar mocht niet tot dat leasebedrag gaan. Ergens ook wel jammer, ik ben nu netto per maand € 240,- vooruit gegaan ten opzichte van de Audi A3 die ik hiervoor leaste. Een LR had ik best kunnen betalen, het geld had ik er ook wel voor over gehad en ik ben bijna 17 jaar in dienst bij ons bedrijf… moet gek lopen dat ik ze nu met een auto laat zitten waar ze niemand anders voor zouden kunnen vinden... Maar goed, het is niet anders: ik mocht maximaal een SR+ nemen en had nooit verwacht dat dat een probleem zou zijn. Ik heb toen het bereik eens goed bekeken en dacht er altijd wel 300km uit te kunnen halen. Dat we dan voor een vakantietripje iedere 2,5-3 uur voor een half uur tot een uur moeten stoppen...ach, dat hoort bij genieten van de vakantie.
Tja, het verwijt dat ik me beter in had moeten lezen...Mja….dat ging richting plain lelijk doen. Was ook niet hier op het forum, dus ik zal daar maar verder niet op ingaan.
Wat ik wel een bijzondere vond was het advies om niet te kijken naar het aantal ingeschatte resterende km's, maar dat op procenten te zetten. Ik weet hoeveel kilometer ik nog moet rijden, niet hoeveel procenten. En als ik dan stop bij een snellader zie ik ook hoeveel kilometers ik er bij krijg...niet hoeveel procenten.
Nagenoeg al deze "maatregelen" maken, dat EV rijden toch flink afwijkt van "gewoon autorijden". En dat was één van de redenen om juist voor een Tesla te gaan in plaats van een andere EV. Ik had het idee, dat Tesla het dichtste in de buurt van "gewoon autorijden" zou komen. Ik heb stiekem wel een beetje moeten lachen om de teleurstellingen van mensen die een Jaguar I-Pace gekocht hadden...nou, dat lachen vergaat me nu wel!