Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koelvloeistof lekkage front drive unit

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren op de a27 onderweg naar SeC Utrecht om een afdicht rubber voor een achterlicht te halen kreeg ik de meldingen “koelvloeistof peil laag” en “vermogen gereduceerd”. Ik dacht mooi kan ik vragen of ze er wat bij kunnen gooien en evt afspraak maken voor check maar bij de stoplichten van de afrit kreeg ik de melding “voorste motor uitgeschakeld, u kunt doorrijden”. Echter toen het groen werd kon ik het acceleratiepedaal tot de bodem trappen maar er gebeurde amper wat.. uiteindelijk na de laatste paar 100 meter stapvoets met alarmlichten rijden bij het SeC geraakt en naar binnen gereden. Snel uitgelezen (het was bijna sluitingstijd), meldingen over inverter voorste drive unit. Gelukkig een loaner kunnen krijgen met de melding dat ze niet weten hoe lang het gaat duren. Nu staat ze er zo bij (vandaag nog wat spullen gehaald die ik vergeten was):
IMG_7826.jpeg

Gewond en zielig😢
Wel erg blij dat ik al onderweg was naar het SeC en dat het vermogen pas van de snelweg af echt wegviel.
 
Ja echt dikke mazzel dat ik om de hoek de storing kreeg, op de snelweg een paar honderd meter terug had ik denk ik een berger kunnen bellen, als er 5kW vermogen over was zou het veel zijn geweest, ik dacht bij het groene licht eerst dat er helemaal geen vermogen was maar na een 5sec kwam er toch beweging in. Uitlezen gaf een melding over de inverter van de front drive unit, klinkt als het bekende probleem met de keerring in de oudere grote rear drive unit maar bij mijn weten is dat niet zo extreem direct catastrofaal waarbij de koelvloeistof er met bakken uit komt (achterklep en bumper zitten ook helemaal onder dus zal op de snelweg flink wat naar buiten gewerkt hebben). Hopen dat het binnen 4 weken opgelost is ivm vakantie🤞
 
De voorste driveunit werkt met een warmtewisselaar (rechts op foto) dus er stroomt gelukkig geen koelvloeistof door de rotor zelf zoals bij de LDU. Daarom gaan deze SDU's ook niet zo vaak kapot.

300px-Tesla_FDU_cooling.jpg


Maar de inverter zelf wordt wel gekoeld door koelvloeistof zoals op dit plaatje te zien is (links op foto). Vraag me af waar hij dan precies lek gegaan is. Wellicht kunnen ze een foto delen na de demontage dat zou wel leerzaam kunnen zijn