Update
Heb dit draadje van begin tot einde eens snel doorkruist en blijkbaar nog weinig of niets verder geraakt zo blijkt voor een reglementair trekgewicht bij MS.
Ben zelf dan toch maar eens verder gaan uithoren bij de officiële instanties voor een validatie- en homologatieprocedure in België met name voor deze trekhaak =>
Anhängerkupplung Tesla Model S ... en dit is wat ik nu na een dag uitzoeken reeds ter info heb kunnen verkrijgen (officiële bevestigingen in aanvraag en volgen hopelijk nog) :
=> MisterDotCom heeft samen met de Duitse Veiligheidsinstantie Mobiliteit Tesla aangeschreven voor een technische goedkeuring wat betreft trekvermogen van MS. Tesla heeft nooit antwoord gegeven en dat wordt door Duitsland gezien als "het kan/mag, maar we zeggen het niet" en dus "ja" zolang Tesla geen "neen" zegt.
=> In België vraagt men steeds een goedkeuring van de producent. MAAR mits het Europees goedgekeurde testprocedures betreft ook al werden die enkel in Duitsland uitgevoerd (ziet er naar uit) en de Duitse overheid heeft die aanvaard, zou het moeten kunnen om op basis van diezelfde attesten een goedkeuring te krijgen hier in België weliswaar administratieve procedure te doorlopen. Anderzijds kan het zijn dat er alsnog de testen hier worden overgedaan.
=> hoe dan ook eens één iemand in België de homologatieprocedure heeft doorlopen en goedgekeurd gekregen voor een Tesla model S, geldt deze goedkeuring meteen voor alle Tesla model S'en van datzelfde type gezien dit om een massaproductie gaat.
Zeker dit laatste is goed nieuws. En ik hoop snel nog beter nieuws te hebben over de eerste punten.
Update over mijn eerdere post.
Ondertussen toch eens met een advocaat gesproken over heel deze kwestie. Hierbij zijn conclusie :
1) Europese wetgeving zegt effectief dat medewerking (handtekening) van de autoproducent noodzakelijk is om wijzigingen aan een voertuig aan te brengen
2) Elk land kan alsnog kiezen om op eigen verantwoordelijkheid af te wijken van die Europese wetgeving (wat Duitsland dus duidelijk heeft gedaan)
MAAR NU KOMT HET
3) Een autoproducent is verplicht zijn medewerking te tonen bij een aanvraag en kan enkel weigeren bij een grondige reden (lees : technisch onmogelijkheid van het type wagen)
4) Weigert een autoproducent zijn medewerking zonder reden (advocaat benadrukt dat een commerciële reden niet aanvaard wordt), kan dit via een snelprocedure bij het gerecht worden aangeklaagd en wordt de autoproducent bij verstek automatisch veroordeeld. De veroordeling is gelijk ook een getekende goedkeuring (handtekening van de autoproducent is dan zelfs niet meer nodig !)
Aangezien Duitsland (& Zwitserland) reeds een eigen homologatie hebben voor de trekhaak van Misterdotcom op een Tesla MS, kan Tesla onmogelijk nog een grondige technische reden meer opgeven om zijn medewerking te kunnen weigeren.
OPROEP
Wie doet mee (1 groep voor België & 1 groep voor Nederlands) om naar de respectievelijke rechtbank te stappen en een snelprocedure op te starten tegen Tesla?
Mits we dit voor elk type model S dienen te voeren zodat nadien elke model S ongeacht het type automatisch gehomologeerd zal zijn voor een trekhaak, hebben we een redelijk grote groep eigenaars nodig : S65, S70, S75, S85, S90, S100, ... + elke variant RW, AW, P, preface...
Uiteraard kunnen we ook de snelprocedure starten van zodra er binnen een bepaalde periode eigenaars hebben ingeschreven.
Als er iemand goed is in het verzamelen/organiseren van dit soort groepen, be my guest (ben ik zelf hopeloos in)
Ik kan alvast aanklacht indienen voor een PREFACE S85 RW
PS : ondertussen ook trekhaak misterdotcom laten monteren en nu dus reeds uitgerust om 1850kg te trekken ;-)