You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Koelen in de zomer is niet efficient, of zelfs niet mogelijk met PVT-zonnepanelen (combi van zonnepanelen met een grote koelplaat onder de zonnepanelen). Maar er zijn meer nadelen (en ook wat voordelen) van deze oplossing.Hoe gaat het dan met koelen in hartje zomer? Grote voordeel van wp met grondboringen is passieve koelmogelijkheid. In het geval van PVT zou je dan warmte moeten afvoeren via de zonnepanelen, net op het moment van grootste hitte.
Klopt, en mede dankzij de ventilator kun je met diverse modellen geforceerd koelen met een l/w warmtepomp. Omdat PVT geen geforceerde luchtstroming heeft zal koelen niet lukken.Alle lucht/water warmtepompen hebben een ventilator in de buitenunit of ze nu kunnen koelen of niet. Dat is het principe...(!)
PVT panelen kunnen niet het huis koelen.
Je zou een Zappi kunnen overwegen:Ik heb een leuke case waar ik graag jullie expertise bij inroep:
- Ik laat een nieuwbouwhuis bouwen, oplevering verwacht H1 2022
- In de achtertuin komt een parkeerplek met schuurtje, met aansluiting op elektriciteit. Daar wil ik een laadpaal.
- Ik wil het dak zo veel mogelijk volleggen met zonnepanelen
- Wil mijn M3 (leaseauto) opladen met laadpas van werkgever
- Maar wil ook de mogelijkheid hebben om met dezelfde paal op eigen kosten te laden (tzt 2e elektrische auto in prive, en ook vrienden/familie de mogelijkheid geven te laden)
- Ik zou zo veel mogelijk willen opladen met zonne-energie.
Mijn vraag aan jullie:
Welke laadpaal zouden jullie aanraden, op basis van huidige aanbod? Verder nog tips/tricks om op te letten?
Je zou een Zappi kunnen overwegen:
Zappi Benelux - Home
myenergi
Deze heeft veel instelmogelijkheden maar helaas nog geen mogelijkheid om via een pas te laden (komt volgens mij wel, maar is er op dit moment nog niet. Wel veel instelmogelijkheden voor het laden op basis van je overproductie uit de zonnepanelen. Moet wel zeggen dat er nog een bug zit in de (Tesla?) software omdat de auto niet altijd wakker wordt als er overproductie is, maar ik verwacht dat dit wel wordt opgelost.
Ja de Zappi komt aardig in de richting, zeker als het laadpassen kan lezen. Installatie van de paal zal nog even (1,5 jaar) duren dus ik hoop dat er in de tussentijd een dergelijk product op de markt komt.
Wat bedoel je hier als referentie, een water-water-warmtepomp, of een aparte airco? Wij hebben een 14kW lucht-water-warmtepomp met LT-radiatoren, en bij hoge buitentemperatuur koelen we woonkamer, keuken en 3 slaapkamers. Dat kost dan voor een dag met buitentemperatuur 30-32 graden ongeveer 6kWh elektriciteit. Als we er op jaarbasis van uit gaan dat er 50 dagen fors gekoeld wordt, hebben we het over 300kWh, dat is ten opzichte van het jaarverbruik van 7.000kWh nog geen 5%. Dat vind ik alleszins redelijk, ik vraag me af hoeveel hoger het rendement kan met een andere oplossing...Met een lucht/water warmtepomp heb je soms wel de mogelijkheid om (actief) te koelen al is dat niet de meest efficiënte manier. Deze systemen hebben dan een ventilator in de buitenunit waarmee o.a. de geforceerde koeling gerealiseerd wordt. Zo te zien kan dat niet met dit systeem.
Welke 14kW Lucht-water-warmtepomp hebben jullie?Wij hebben een 14kW lucht-water-warmtepomp met LT-radiatoren, en bij hoge buitentemperatuur koelen we woonkamer, keuken en 3 slaapkamers. Dat kost dan voor een dag met buitentemperatuur 30-32 graden ongeveer 6kWh elektriciteit. Als we er op jaarbasis van uit gaan dat er 50 dagen fors gekoeld wordt, hebben we het over 300kWh, dat is ten opzichte van het jaarverbruik van 7.000kWh nog geen 5%. Dat vind ik alleszins redelijk, ik vraag me af hoeveel hoger het rendement kan met een andere oplossing...
Wat bedoel je hier als referentie, een water-water-warmtepomp, of een aparte airco? Wij hebben een 14kW lucht-water-warmtepomp met LT-radiatoren, en bij hoge buitentemperatuur koelen we woonkamer, keuken en 3 slaapkamers. Dat kost dan voor een dag met buitentemperatuur 30-32 graden ongeveer 6kWh elektriciteit. Als we er op jaarbasis van uit gaan dat er 50 dagen fors gekoeld wordt, hebben we het over 300kWh, dat is ten opzichte van het jaarverbruik van 7.000kWh nog geen 5%. Dat vind ik alleszins redelijk, ik vraag me af hoeveel hoger het rendement kan met een andere oplossing...
Onze accu in ons vakantiehuis in Spanje is operationeel! Een 36 kWh accu (cellen afkomstig van een model X met 4000 km en rookschade) gekoppeld aan 5 victron multiplus 2500 op een netaansluiting van 4,4 kW bieden 17 kW piekvermogen.
Probleem hier was dat verzwaring netaansluiting ruim 22 k € zou kosten. Deze was nodig want 240 m2 huis met vloerverwarming, warmtepomp, grote inductieplaat, twee ovens en toekomstig zwembad met aparte warmtepomp op 4,4 kW aansluiting zou niet lukken. Met deze accu zijn wij iets goedkoper uit maar hebben wij wel veel meer functionaliteit. Worden op termijn ook zonnepanelen op aangesloten.
Het systeem is online, dus vanaf overal realtime te monitoren.
Systeem is geleverd door bpathenergy.nl, perfecte service en ondersteuning!
Let niet op de afwerking en rotzooi, daar ben ik nog mee bezig!
View attachment 573120 View attachment 573124
Oude? De Model X had 4000 km op de teller, lijken mij dus vrij nieuwe cellen. De model X was één van de auto’s die in SC Amsterdam stond, toen daar circa 2 jaar geleden een brand was. De auto is toen kennelijk total loss verklaard op rookschade, samen met flink wat andere auto’s. De auto zelf is niet fysiek beschadigd, het accupakket al helemaal niet. Kortom, vrij nieuwe Tesla cellen die volstrekt onbeschadigd zijn.Waarom heb je geopteerd voor oude, potentieel beschadigde cellen die bij pech brandgevaarlijk zijn?
Geen kritiek hoor, wil gewoon de situatie begrijpen
Ik neem aan dat de kist op wielen de batterijen bevat? Zo ja dan vind ik voor dit aantal KWh het een erg kleine footprint hebben
Ja, dat klopt. Het zijn 6 modules die boven elkaar zijn geplaatst in een op maat gemaakte behuizing waar ook de BMS in zit van bpath Energy. De wielen heb ik zelf bedacht, de hele module weegt bijna 250 kg, op deze wijze is het geheel nog verplaatsbaar.Ik neem aan dat de kist op wielen de batterijen bevat? Zo ja dan vind ik voor dit aantal KWh het een erg kleine footprint hebben