Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Check reis Denemarken

This site may earn commission on affiliate links.

jr_gn

Member
Supporting Member
Feb 1, 2023
238
326
Bruges, Belgium
Hello, even om zeker te zijn doe ik beroep op dit forum.

Straks gaan we naar Denemarken op roadtrip. Op basis van dit forum heb ik mezelf enkele laadpassen voorzien:

- Shell Recharge
- Plugsurfing

Hiermee moet ik ruim toekomen. Overigens: Fastned had ik al, maar daar ben ik niet veel mee als ik richting Duitsland - Denemarken uit moet.
En Chargemap heb ik ook, maar ik heb begrepen dat dit eigenlijk een miskoop is.
Dan. Ik heb een MY van 2023. En daarbij een mobile charger. En dan ook een "blauwe kabel" die meegeleverd werd.

Nu is m'n dummy-vraag:

- waarvoor dient die blauwe kabel feitelijk?
- heb ik nog verloopstukken nodig als ik naar het buitenland ga?

Op basis van dit filmpje denk ik dat ik een assortiment aan kabels moet meenemen. Maar is dat echt nodig?


Thx!
 
Last edited:
Die blauwe kabel past op trage AC laadpalen, waar je tot 11kW kan laden. Handig als bijvoorbeeld bij het hotel waar je blijft slapen trage laadpalen staan, waar je de auto 's nachts kan laten laden.

In heel Europa is de Type 2 stekker van die blauwe kabel nogal courant, dus je moet geen verloopstukken voorzien.

Wat misschien wel interessant is, is je Tesla Mobile Charger meenemen. Dan kan je op elk stopcontact laden aan 13A. Misschien blijf je niet bij een hotel slapen, maar bij een B&B ofzo, waar er een stekker in de tuin staat. Dan kan je daar laden aan het stopcontact.

Heel wat beginners info kan je hier nalezen:

 
  • Informative
Reactions: RobsEV and jr_gn
Die blauwe kabel past op trage AC laadpalen, waar je tot 11kW kan laden. Handig als bijvoorbeeld bij het hotel waar je blijft slapen trage laadpalen staan, waar je de auto 's nachts kan laten laden.

In heel Europa is de Type 2 stekker van die blauwe kabel nogal courant, dus je moet geen verloopstukken voorzien.

Wat misschien wel interessant is, is je Tesla Mobile Charger meenemen. Dan kan je op elk stopcontact laden aan 13A. Misschien blijf je niet bij een hotel slapen, maar bij een B&B ofzo, waar er een stekker in de tuin staat. Dan kan je daar laden aan het stopcontact.

Heel wat beginners info kan je hier nalezen:

Thx voor de linken!
 
Ik ben zo nog aan het twijfelen tussen de "cleane" Tesla SC benadering (lees: navigeren met Tesla) en de ABRP benadering waar ik dan Fastned en anderen laat in mixen.

Of ik zal laden zodra ik kan (het ABC principe), dat lijkt me nu wel zeker. Thuis doen we dat ook. Of ik ervoor zou stressen als ik op hotel ben (omdat er bijvoorbeeld een ander persoon staat te laden), dat denk ik nu wel niet. Even een ommetje naar een snellader denk ik dan.

Wat ik nog niet helemaal kan inschatten is bv. dit: stel je komt aan in een hotel / airbnb, en dat zonder dat je de wagen aan een stekker hangt. Je gaat dan 4 dagen fietsen, zonder dat je de wagen verder nodig hebt. Je zet Sentry af. Hoeveel lading verliest de Tesla dan zo ongeveer? Toch niets denk ik?
 
Ik houd Tesla NAV aan met in achterhoofd dat die te ruime marge aanhoudt (volgende SUC is mogelijk en pak die dan). Verder kijk ik snel (wanneer v2) of er niet v3 in de buurt zit. Andere aanbieders pak ik niet. Met de Kia eNiro te vaak gezeur bij opladen….
Lokaal laad ik bijna altijd aan een stopcontact: nooit gezeur met pasjes.
 
  • Helpful
Reactions: jr_gn
En verlies van lading is bij volledig uit (geen sentry, geen andere zaken die we wagen waker houden) 1 a 2 % per dag. Maar dat kan ik (of iemand anders) wel zeggen, als jouw wagen net een scheef bitje heeft en 10% verliest heb jij pech.

Dus, als er lokaal ergens een paal staat, 5 uurtjes voor vertrek (ofzoiets) even checken en anders nog even aan de lader hangen. Maar allemaal afhankelijk van waar je bent, wat de faciliteiten zijn, wat je agenda is, hoe ver je wilt rijden etc etc is dat wel of niet een optie... Dat kun je toch echt zelf het beste inschatten.
 
  • Like
Reactions: jr_gn
Ik ben zo nog aan het twijfelen tussen de "cleane" Tesla SC benadering (lees: navigeren met Tesla) en de ABRP benadering waar ik dan Fastned en anderen laat in mixen.

Of ik zal laden zodra ik kan (het ABC principe), dat lijkt me nu wel zeker. Thuis doen we dat ook. Of ik ervoor zou stressen als ik op hotel ben (omdat er bijvoorbeeld een ander persoon staat te laden), dat denk ik nu wel niet. Even een ommetje naar een snellader denk ik dan.

Wat ik nog niet helemaal kan inschatten is bv. dit: stel je komt aan in een hotel / airbnb, en dat zonder dat je de wagen aan een stekker hangt. Je gaat dan 4 dagen fietsen, zonder dat je de wagen verder nodig hebt. Je zet Sentry af. Hoeveel lading verliest de Tesla dan zo ongeveer? Toch niets denk ik?
Je kunt vanaf je slaapplek fietsen maar wat wij vaak doen is een leuke fiets route zoeken en dan kijk ik door welke dorpjes die rote gaat en of daar een laadplek is. Dat is dan onze startplek van de fiets route. Laden terwijl je aan het fietsen bent.
Pas op voor een idle fee. Dus eventueel de laadsnelheid wat lager zetten zodat het redelijk uitkomt met je verwachte fietstijd.
 
  • Like
Reactions: ArgusBlue
Waar ga je heen?

Een truukje is in je navigatie na de bestemming ook de retourreis te plaatsen. Na je laatste SuC stop weet je dan zeker dat je ook weer op terugreis bij de SuC aankomt. Even buffertje aanhouden voor drain en gebruik ter plaatse en geen laad zorgen in de steden. Als het toevallig zo uitkomt lekker laden maar ik maak me er niet van afhankelijk.

Dat doe ik nu een paar jaar en werkt echt heerlijk. Niets irritanters dan terplaatse een laadpaal te moeten zoeken. Zul je net zien dat hij in gebruik is of het niet doet.

Ga je naar een hotel/huisje dan even kijken of je een TMC/UMC gewoon kunt inpluggen met een verlengsnoer. Maar ook hier, maar je er niet van afhankelijk. Kan het, mooi meegenomen en scheelt tijd op de terugreis.

Verder is Denemarken gewoon erg voorzien van veel laad infra en relatief weinig EV's.

Vorig jaar was parkeren voor EV's gratis. Wellicht is dat nog steeds zo.
 
Let op dat Denemarken een andere 230V stekker heeft, dus je moet een verloopje meenemen. De reislader heeft aarde nodig om te kunnen werken, dus neem zoiets mee:
 
In vervolg op bovenstaande, hierbij een klein rapport na een 3.500 km heen- en terugreis.

Algemene indruk:
  • roadtrippen met een Tesla is werkelijk een droom
  • het was nog beetje trial en error bij ons
    • vooral wat betreft het aanvoelen of en wanneer er moest bijgetopt worden (voorbeeld tijdens daguitstappen, of aan het hotel), en welke apps/systemen betrouwbaar werken,
    • gegeven dat er tegenwoordig eigenlijk overal laadpalen zijn, ben ik niet overtuigd van het "always be charging" principe
    • ik heb het bewust ook wel allemaal uitgetest om zoveel mogelijk ervaring op te doen...
  • er zijn méér dan laadpalen genoeg, overal en altijd. In het kleine dorpje waar we de laatste 4 dagen verbleven waren géén laadpalen volgens de apps, maar in realiteit waren er 7 publiek beschikbaar.
  • als je geen TSC gebruikt, hou dan best een plan B, C en D achter de hand. Het plan B zal niet altijd werken om god weet welke reden.
  • als je geen TSC gebruikt, wees je bewust van de warrige app-wereld waarin je terecht komt. Ondermeer meegemaakt:
    • Niet goed afgestemde API's. Bv. Je hebt het laden gestopt, maar de app bljift verder aangeven "aan het laden", beheerder zegt "da's normaal, een gekend bug, wij doen niets, want het systeem wordt binnen de 24uur gereset". Als je dan denkt van binnen de 24 uur dezelfde provider te gebruiken... dan gaat dat niet.
    • Geen ontvangst in ondergrondse parking waardoor de app starten (door het scannen van het nummer) niet mogelijk is. Als je dan een RFID kaart bijhebt, is dat wel zo handig.
    • Laden wil niet starten, geeft geen fout aan, en je kan de laadsessie niet stoppen.
    • Bankkaart is gekoppeld aan de app, de app wordt ook gebruikt, maar de dag erop is je betalingsmethode in de app plots verdwenen..., maar dan kan je de bankkaart niet koppelen want hebt je bankpas dan weer niet bij...
    • Er worden stickers met QR-codes gekleefd aan laadpalen die verwijzen naar totaal andere apps dan degene die je verwacht... (m'n eerste Clever laadpaal was er zo één).
Wat hebben we gebruikt:
- uiteraard de Tesla Superchargers waarbij "één bestemming verder ingeven" de gouden tip was (dankjewel hiervoor)
- laders van hotels en parkings. Die zijn in Denemarken heel vaak van "Clever". Deze laders kan je gebruiken via de Clever app (goedkoopst uiteraard), Plugsurfing, en het nieuwe Deense Spirii.
- Ik heb één keer (in Duitsland) Maingau moeten gebruiken. Ik heb één keer Shell Recharge moeten gebruiken. Ik heb één keer Plugsurfing moeten gebruiken omdat Spirri een systeemfout gaf. Ik heb één keer in de K-Circle (een supermarkt) geladen, en dat ging gewoon met de pinpas.
- Ik heb enkele keren de app Chargeprice gebruikt om te checken via welke app ik nu het goedkoopste kon laden, en ook gewoon om laadpalen te vinden of vooraf te checken;
- ik vind Tessie nog altijd de max om alles zowat bij te houden...

Niet gebruikt:
- ABRP (imho, vind ik dit een waardeloze app als je vanuit België noordwaarts rijdt, ik kan me voorstellen dat richting Frankrijk dit misschien nuttiger is)
- de Mobile Charger
- Fastned (waarmee ik overigens zeer goede ervaring heb, en hoewel het Nederland en Duitsland niet ontbreekt aan deze laadstations)
- Chargemap

Tip (voor de Belgen)... als je naar het buitenland gaat, neem dan je bank-hardware sleutel mee (je weet wel, dat ding waar je je bankkaart insteekt, en dat een een code genereert). Als je een nieuwe app installeert (in mijn geval Clever, Spirii, Maingau) en je moet daarbij je bankkaart aan een app koppelen moet je vaak je bankkaart authenticiferen en dat gaat heel vaak niet met Itsme, maar alleen met je identificatie via je bankapp.

PS edit: een vraag voor de campeerders. Ik had ook een blauwe verloopstekker mee voor de Mobile Charger. Nu stel ik me de vraag of je deze gewoon kan gebruiken in de blauwe stekker voor de campeerders? In Denemarken heb je vaak parkings waar er mag overnacht worden met de camper / mobilhome, en daarvoor gebruik je dan een betaalkaart van Velkommen til BEAS - Beas.dk. Ik heb even gedacht van "hé, da's handig, want in bepaalde dorpen heb je daardoor plots enkele tientallen stopcontacten (beperkt tot 16A weliswaar) vrij te beschikking". Dat lijkt me natuurlijk te mooi om waar te zijn...
 
Last edited:
Leuk om te lezen hoe het uiteindelijk is gegaan @jr_gn  .
Jouw relaas is precies de reden dat ik allereerst kijk naar Tesla Superchargers om te laden. Werkt tot nog toe altijd vlekkeloos. Pas als het een erge ongunstige invloed op de geplande route heeft ga ik eens een alternatief overwegen.
Dat de laadprijzen op dit moment ook nog flink voordeliger zijn is ook nog eens mooi meegenomen en zelfs reden geweest om kleine stukjes omrijden voor lief te nemen.
 
  • Like
Reactions: TM3LR and jr_gn