In vervolg op bovenstaande, hierbij een klein rapport na een 3.500 km heen- en terugreis.
Algemene indruk:
- roadtrippen met een Tesla is werkelijk een droom
- het was nog beetje trial en error bij ons
- vooral wat betreft het aanvoelen of en wanneer er moest bijgetopt worden (voorbeeld tijdens daguitstappen, of aan het hotel), en welke apps/systemen betrouwbaar werken,
- gegeven dat er tegenwoordig eigenlijk overal laadpalen zijn, ben ik niet overtuigd van het "always be charging" principe
- ik heb het bewust ook wel allemaal uitgetest om zoveel mogelijk ervaring op te doen...
- er zijn méér dan laadpalen genoeg, overal en altijd. In het kleine dorpje waar we de laatste 4 dagen verbleven waren géén laadpalen volgens de apps, maar in realiteit waren er 7 publiek beschikbaar.
- als je geen TSC gebruikt, hou dan best een plan B, C en D achter de hand. Het plan B zal niet altijd werken om god weet welke reden.
- als je geen TSC gebruikt, wees je bewust van de warrige app-wereld waarin je terecht komt. Ondermeer meegemaakt:
- Niet goed afgestemde API's. Bv. Je hebt het laden gestopt, maar de app bljift verder aangeven "aan het laden", beheerder zegt "da's normaal, een gekend bug, wij doen niets, want het systeem wordt binnen de 24uur gereset". Als je dan denkt van binnen de 24 uur dezelfde provider te gebruiken... dan gaat dat niet.
- Geen ontvangst in ondergrondse parking waardoor de app starten (door het scannen van het nummer) niet mogelijk is. Als je dan een RFID kaart bijhebt, is dat wel zo handig.
- Laden wil niet starten, geeft geen fout aan, en je kan de laadsessie niet stoppen.
- Bankkaart is gekoppeld aan de app, de app wordt ook gebruikt, maar de dag erop is je betalingsmethode in de app plots verdwenen..., maar dan kan je de bankkaart niet koppelen want hebt je bankpas dan weer niet bij...
- Er worden stickers met QR-codes gekleefd aan laadpalen die verwijzen naar totaal andere apps dan degene die je verwacht... (m'n eerste Clever laadpaal was er zo één).
Wat hebben we gebruikt:
- uiteraard de Tesla Superchargers waarbij "één bestemming verder ingeven" de gouden tip was (dankjewel hiervoor)
- laders van hotels en parkings. Die zijn in Denemarken heel vaak van "Clever". Deze laders kan je gebruiken via de Clever app (goedkoopst uiteraard), Plugsurfing, en het nieuwe Deense Spirii.
- Ik heb één keer (in Duitsland) Maingau moeten gebruiken. Ik heb één keer Shell Recharge moeten gebruiken. Ik heb één keer Plugsurfing moeten gebruiken omdat Spirri een systeemfout gaf. Ik heb één keer in de K-Circle (een supermarkt) geladen, en dat ging gewoon met de pinpas.
- Ik heb enkele keren de app Chargeprice gebruikt om te checken via welke app ik nu het goedkoopste kon laden, en ook gewoon om laadpalen te vinden of vooraf te checken;
- ik vind Tessie nog altijd de max om alles zowat bij te houden...
Niet gebruikt:
- ABRP (imho, vind ik dit een waardeloze app als je vanuit België noordwaarts rijdt, ik kan me voorstellen dat richting Frankrijk dit misschien nuttiger is)
- de Mobile Charger
- Fastned (waarmee ik overigens zeer goede ervaring heb, en hoewel het Nederland en Duitsland niet ontbreekt aan deze laadstations)
- Chargemap
Tip (voor de Belgen)... als je naar het buitenland gaat, neem dan je bank-hardware sleutel mee (je weet wel, dat ding waar je je bankkaart insteekt, en dat een een code genereert). Als je een nieuwe app installeert (in mijn geval Clever, Spirii, Maingau) en je moet daarbij je bankkaart aan een app koppelen moet je vaak je bankkaart authenticiferen en dat gaat heel vaak niet met Itsme, maar alleen met je identificatie via je bankapp.
PS edit: een vraag voor de campeerders. Ik had ook een blauwe verloopstekker mee voor de Mobile Charger. Nu stel ik me de vraag of je deze gewoon kan gebruiken in de blauwe stekker voor de campeerders? In Denemarken heb je vaak parkings waar er mag overnacht worden met de camper / mobilhome, en daarvoor gebruik je dan een betaalkaart van
Velkommen til BEAS - Beas.dk. Ik heb even gedacht van "hé, da's handig, want in bepaalde dorpen heb je daardoor plots enkele tientallen stopcontacten (beperkt tot 16A weliswaar) vrij te beschikking". Dat lijkt me natuurlijk te mooi om waar te zijn...