Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn aansluiting via Endinet laten aan passen van 3 x 25 naar 3 x 35 amp. Dit koste eenmalig 190 euro en daarna jaarlijks ca 470 euro per jaar meer aan capaciteitstarief.
Dit is idd een equivalent van ca 2500 KW en achteraf had ik dit niet hoeven doen.
Als ik stelselmatig s'nacht oplaad heb ik genoeg aan 3 x 25Amp
Ik kan echter ook weer terugschakelen naar 3 x 25 Amp.........



Immers, voor 3x 25A betaal je ongeveer 14 € per maand en voor 3x 35A betaal je 74 €. Als je die meerwaarde er - dankzij de softwareknijp - toch niet uithaalt, kunt je sowieso beter downsizen.
Enig plannings- en voortgangsinzicht door Tesla is dus welkom.
 
1) Normaal gesproken niet, maar omdat Tesla nu max 3x13A per charger limiteert kunnen auto's met een single charger met de UMC kabel en rode adapter momenteel op maximaal 3x13A laden en met een dual charger op maximaal 3x16A. Dus er is, weliswaar tijdelijk totdat Tesla de limiet per charger weer ophoogt naar 3x16A, wel een klein verschil.
2) Zie hierboven, voor auto's met enkele lader is de max inderdaad 3x13A, maar auto's met dual charger kunnen wel op 3x16A laden.
3) Yes

Loek,
Dat is al een beetje duidelijker.


wat betreft 3 : in het opzetstuk zit een weerstand, op basis van de weerstand weet de S welke stroom het laadstation kan leveren.
in het Schuko-opzetstuk zit een weerstand van 1.500 ohm (tussen PP en aarde), hierdoor beperkt de wagen de max laadstroom tot 13A.


In een 32A laadpaal zit een weerstand 220 ohm.
 
Ik heb mijn aansluiting via Endinet laten aan passen van 3 x 25 naar 3 x 35 amp. Dit koste eenmalig 190 euro en daarna jaarlijks ca 470 euro per jaar meer aan capaciteitstarief.
Dit is idd een equivalent van ca 2500 KW en achteraf had ik dit niet hoeven doen.
Als ik stelselmatig s'nacht oplaad heb ik genoeg aan 3 x 25Amp
Ik kan echter ook weer terugschakelen naar 3 x 25 Amp.........

Het capaciteitstarief bij Liander voor 3 x 35A is € 982,- per jaar incl. BTW. Voor 3 x 25A is dit € 257,-. Dit is een verschil van maar liefst € 725,-. Daarvoor krijg ik met mijn verbruik van boven 10.000 kWu (kWu prijs 10.7 cent) maar liefst 6.775 kWu. Met rond 4 km per kWu is dit voor mij 27.100 km, of 2 jaar rijden in de Model S.
Ik pieker er dan ook niet over om te verhogen naar 3 x 35A.
Als ik jou was zou ik snel weer verlagen en met smart charging het laden van de Model S organiseren.
 
Idd achteraf niet nodig geweest!!
Heb het inmiddels in aanvraag tot aanpassing........

Het capaciteitstarief bij Liander voor 3 x 35A is € 982,- per jaar incl. BTW. Voor 3 x 25A is dit € 257,-. Dit is een verschil van maar liefst € 725,-. Daarvoor krijg ik met mijn verbruik van boven 10.000 kWu (kWu prijs 10.7 cent) maar liefst 6.775 kWu. Met rond 4 km per kWu is dit voor mij 27.100 km, of 2 jaar rijden in de Model S.
Ik pieker er dan ook niet over om te verhogen naar 3 x 35A.
Als ik jou was zou ik snel weer verlagen en met smart charging het laden van de Model S organiseren.
 
Ik ben geen elektriciën maar volgens mij is het niet verstandig om terug te gaan naar 3x25a. Immers je hebt een aantal spullen in huis die natuurlijk ook elektriciteit gebruiken. Ik noem maar even vriezer, ijskast e.d.. Als je dan je tesla gaat opladen met 3x25a verbruik je volgens mij te veel.
 
Ik ben geen elektriciën maar volgens mij is het niet verstandig om terug te gaan naar 3x25a. Immers je hebt een aantal spullen in huis die natuurlijk ook elektriciteit gebruiken. Ik noem maar even vriezer, ijskast e.d.. Als je dan je tesla gaat opladen met 3x25a verbruik je volgens mij te veel.

Je kunt ook met 3 x16A of 3 x 20A laden. Je kunt ook op de timer 's nachts laden. Ik kan je verzekeren dat dit kan, zelfs met een elektrische warmtepomp in huis.
 
Als je de Tesla met 11kW gaat opladen staat dat ongeveer gelijk aan 14A. Je hebt dan nog 11A over van de 25A. Een wasmachine of droger pakken snel 14A bij het verwarmen. Je kunt dus wel met 11kW laden, maar dan alleen de lampjes binnen aan. Om deze reden heb ik er toch voor gekozen om naar 3x40A te gaan. Zo nodig 22kW laden is mogelijk en 11kW laden kan altijd.
 
Ik heb een 11KW Ev-box en dat is max 3 x 16 amp.

Ik laad nu s'nachts ook op 16 Amp wat me 2 a 3 uur duurt en zorg ervoor dat ie om 07.00h vol zit (en warm)
idd gebruikt ik s'nachts voor andere gebruikers ook iets aan stroom maar dat is echt weinig.
Ik kan eventueel de oplaadspanning van 16 terugschroeven naar 13 Amp als dit nodig zou zijn.
Wil ik overdag bijladen dan is het idd wel zinvol om realiseren dat tegelijkertijd geen grote stroomverbruikers moet aanzetten zoals ovens /wasmachines ed.
Het permanent beperken van de laadstroom naar 13 amp is echter zeker voldoende voor 3 x 25 Amp.
Dat iets meer laadrijd gedurende de nacht is geen issue voor mij.





Ik ben geen elektriciën maar volgens mij is het niet verstandig om terug te gaan naar 3x25a. Immers je hebt een aantal spullen in huis die natuurlijk ook elektriciteit gebruiken. Ik noem maar even vriezer, ijskast e.d.. Als je dan je tesla gaat opladen met 3x25a verbruik je volgens mij te veel.
 
Als je de Tesla met 11kW gaat opladen staat dat ongeveer gelijk aan 14A. Je hebt dan nog 11A over van de 25A. Een wasmachine of droger pakken snel 14A bij het verwarmen. Je kunt dus wel met 11kW laden, maar dan alleen de lampjes binnen aan. Om deze reden heb ik er toch voor gekozen om naar 3x40A te gaan. Zo nodig 22kW laden is mogelijk en 11kW laden kan altijd.

Ik denk dat je een denkfout maakt. Je hebt niet maximaal 25A in huis, maar 3 x 25A. Als je bijv. 3 x16A laadt, heb je nog 3 x 9A over.
 
Je hebt gelijk als je overdag snel wil bijladen met 22KW dan is 3 x 35 een juiste keuze.
Ik had aanvankelijk ook het idee om in de vroege avond te laden als ik thuis kwam na mijn werk.
Omdat ik het laden kan inplannen en het juist slim is om dat gereed te hebben juist voor vetrek is de gelijktijdigheid van laden en het grotere verbruik thuis fraai gespreid en dus " no problem"
Mocht ik op 11 KW overdag moeten laden dan heb ik beperkingen als ik daarnaast de afwasmachine /droogtrommel en wasmachine en de oven gelijktijdig ga gebruiken.
het verschil in capaciteitsrecht van ruim 500 euro/pj is niet in verhouding met het mogelijke ongemak.
Voor 500 euro kan ik ca 3 maanden rijden

Mijn argument om een zwaardere aansluiting is juist dat de MS overdag is gebruikt en dat je dan juist snel 100 km wil bijladen zonder uren te wachten.
 
Ik denk dat je een denkfout maakt. Je hebt niet maximaal 25A in huis, maar 3 x 25A. Als je bijv. 3 x16A laadt, heb je nog 3 x 9A over.

Je hebt inderdaad 3x25A ter beschikking. Mijn zware stroomverbruikers zijn verdeeld over de 3 fasen. Zo kan ik bijvoorbeeld de wasmachine en de droger tegelijk aan zetten. Dit houdt in dat de wasmachine op een andere fase zit dan de droger. Als je dan al 14A gebruikt voor je tesla, blijf je 11A over houden. Als dan de wasmachine aangaat, slaat één van de drie fasen er uit.
 
Ben op dit moment druk met de afronding van de installatie van de krachtstroom aansluiting thuis. Dit omdat ik vooral op de zaak laad maar voor de zekerheid, met name 'n de weekenden de mogelijkheid wil om thuis te kunnen bijladen. Mocht dit vaker voorkomen dan kan ik altijd nog een laadstation installeren. Ook maar alvast een cat6 kabel getrokken voor mogelijk smartcharging ooit.
met oudejaarsdag sloeg er bij mij al een hoofdzekering door. Net op t moment dat de visite binnen kwam:scared: Om 16:00 uur. Eneco gebeld en binnen een uur een monteur die er een nieuwe stop voor ons in draaide gelukkig. Dit baarde me al wel zorgen of er überhaupt nog wel capaciteit over is om de Tesla te kunnen laden.
Ivm de stank zijn we op de veranda de oliebollen gaan bakken. Om het wat sneller te laten verlopen had mijn vrouw een 2e frituurpan aangeschaft. Mijn schoonzus vond dat ook wel handig en kwam ook met 2 frituurpannen bij ons bakken. Omdat het niet zo warm was hadden ze ook de 3 heaters op de veranda maar aan gezet:rolleyes:. De heaters zitten op fase 3 en de pannekes bleken ook op stopcontacten op fase 3 aangesloten te zitten. Toen de monteur de zekering kwam vervangen heb ik hem gevraagd met z'n stroomtang het verbruik per fase ff te bekijken. Fase 1 en 2 was bijna niks en over fase 3 liep nog 17A. Vanochtend gekeken of ze niet toevallig mijn hele huis op slechts 1 fase hebben aangesloten maar dat bleek niet het geval. Er is wel degelijk een goede verdeling gemaakt voor de koffiemaachine, vaatwasser, combimagnetron, combi-qooker, oven, wasdroger, wasmachine ed. Probleem is eigenlijk vooral bij feestjes. Die vinden meestal plaats in de tuin. Eventuele catering gebruikt tuin stopcontacten, springkussentje ook. Tuin zit op fase 3. Als het koud wordt gaan de heaters aan. Zitten ook op fase 3. Alle andere grootverbruikers zijn verdeeld over fase 1 en 2. Bij feestjes wordt de keukenapparatuur vaak ook intensief gebruikt.

Wat mij handig lijkt is een loggertje per fase zodat ik het verbruik per fase in kaart kan brengen en wellicht iets anders verdelen. Iemand een suggestie voor zulke loggertjes en hoe deze eenvoudig aan te sluiten in de meterkast?
 
Ben op dit moment druk met de afronding van de installatie van de krachtstroom aansluiting thuis. Dit omdat ik vooral op de zaak laad maar voor de zekerheid, met name 'n de weekenden de mogelijkheid wil om thuis te kunnen bijladen. Mocht dit vaker voorkomen dan kan ik altijd nog een laadstation installeren. Ook maar alvast een cat6 kabel getrokken voor mogelijk smartcharging ooit.
met oudejaarsdag sloeg er bij mij al een hoofdzekering door. Net op t moment dat de visite binnen kwam:scared: Om 16:00 uur. Eneco gebeld en binnen een uur een monteur die er een nieuwe stop voor ons in draaide gelukkig. Dit baarde me al wel zorgen of er überhaupt nog wel capaciteit over is om de Tesla te kunnen laden.
Ivm de stank zijn we op de veranda de oliebollen gaan bakken. Om het wat sneller te laten verlopen had mijn vrouw een 2e frituurpan aangeschaft. Mijn schoonzus vond dat ook wel handig en kwam ook met 2 frituurpannen bij ons bakken. Omdat het niet zo warm was hadden ze ook de 3 heaters op de veranda maar aan gezet:rolleyes:. De heaters zitten op fase 3 en de pannekes bleken ook op stopcontacten op fase 3 aangesloten te zitten. Toen de monteur de zekering kwam vervangen heb ik hem gevraagd met z'n stroomtang het verbruik per fase ff te bekijken. Fase 1 en 2 was bijna niks en over fase 3 liep nog 17A. Vanochtend gekeken of ze niet toevallig mijn hele huis op slechts 1 fase hebben aangesloten maar dat bleek niet het geval. Er is wel degelijk een goede verdeling gemaakt voor de koffiemaachine, vaatwasser, combimagnetron, combi-qooker, oven, wasdroger, wasmachine ed. Probleem is eigenlijk vooral bij feestjes. Die vinden meestal plaats in de tuin. Eventuele catering gebruikt tuin stopcontacten, springkussentje ook. Tuin zit op fase 3. Als het koud wordt gaan de heaters aan. Zitten ook op fase 3. Alle andere grootverbruikers zijn verdeeld over fase 1 en 2. Bij feestjes wordt de keukenapparatuur vaak ook intensief gebruikt.

Wat mij handig lijkt is een loggertje per fase zodat ik het verbruik per fase in kaart kan brengen en wellicht iets anders verdelen. Iemand een suggestie voor zulke loggertjes en hoe deze eenvoudig aan te sluiten in de meterkast?

Is Plugwise een oplossing? Google ff zou ik zeggen.. Werkt niet per fase maar per stopcontact. Met home stretch 2.0 heb je real time inzicht en kun je ook nog ter plekke in en uitschakelen
 
Last edited:
---8<----8<----8<----
Wat mij handig lijkt is een loggertje per fase zodat ik het verbruik per fase in kaart kan brengen en wellicht iets anders verdelen. Iemand een suggestie voor zulke loggertjes en hoe deze eenvoudig aan te sluiten in de meterkast?

HWS,

Ik heb zelf 3 van deze meters gekocht:
Finder 7E.23.8.230.0010

FINDER Stromzhler bis 32A geeicht | bei Rakuten.de.

Deze zijn niet erg prijzig (rond €60,) per stuk en deze geven zowel de Amperage aan als het gebruik in Watt
Deze heb ik eerst gebruikt en toen een tijdje steekproef houden als de verschillende apparaten aan staan wat mijn Amperage gebruik is.

Ik heb toen later nog een OpenEnergyMonitor bouwpaket gekocht dit is een opensource energy meter die momenteel ook al smart charging met de Keba P20 ondersteund (ben het aan het testen en werkt prima) Deze werkt niet samen met de metertjes die ik hierboven noemde, is een volledig los op zichzelf staand product.

zie pagina van edl & OpenEnergy monitor: OpenEnergyMonitor: use it with EDL SmartCharger software smart charging + smart home + smart ev
Met deze ben je een iets goedkoper uit al heb je nog wel wat eigen hobby werk voor de boeg.
Hiermee kan je ook erg mooie grafiekjes (Emoncms) maken zoals deze hieronder. Je kan ook goed zien waneer ik aan het laden ben gegaan dan zie je op al de drie fasen een gelijkvormige piek ontstaan:

GRAFIEK.png


Wxll
 
Last edited: